فواد ایزدی کارشناس روابط بین‌الملل

کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل با تأکید بر اینکه تیم ایرانی و فرزندان انقلاب تنها باید "خطوط قرمز" را مدنظر داشته باشند و اسیر بازی آمریکایی‌ها نشوند، گفت: هدف بازی اخیر آمریکا گران‌فروشی و تحمیل یک "توافق بد" به تیم ایرانی است.

تیم ایرانی فریب بازی جدید آمریکایی‌ها برای گران‌فروشی "توافق بد" به ایران را نخورد

به گزارش گلستان 24، فواد ایزدی کارشناس روابط بین‌الملل و عضو هیئت‌علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، درباره پشت پرده‌های دبه آمریکایی‌ها در مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5، گفت: تقریبا تمامی سناتورهای دموکرات آمریکا در کاخ سفید با باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا ملاقاتی داشته‌اند.

وی افزود: مجموعه‌های ضدایرانی در آمریکا با توجه به اینکه ممکن است توافقی انجام شود که به خطوط قرمز ایران توجه شود، نگرانی دارند و این دغدغه را دارند که نکند توافق هسته‌ای با ایران امتیازهایی را به این کشور بدهد. 

ایزدی خاطرنشان کرد: این حالت را پیش از این در مجموعه جمهوری‌خواهان آمریکا نیز داشته‌ایم. چند تن از سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا چند ماه پیش نامه‌ای نوشته و اعلام داشتند که توافق هسته‌ای با ایران زمانی که دیگر اوباما رئیس‌جمهور آمریکا نیست، لغو خواهد شد. 

عضو هیئت‌علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران تصریح کرد: سناتورهای دموکرات آمریکایی نیز که تحت تاثیر نیروهای ضدایرانی هستند پس از جلسه‌ای که با باراک اوباما داشتند طی مصاحبه‌ای اعلام کردند که دغدغه ما این نیست که با ایران مذاکره نکنیم، بلکه دغدغه ما این است که مبادا در این توافق به ایران امتیازاتی داده شود. 

ایزدی با اشاره به اینکه جمهوری‌خواهان، دموکرات‌ها، لابی‌ اسرائیل، نتانیاهو و لابی عربستان هیچ کدام مشکلی با توافق هسته‌ای ایران با 1+5 ندارند، اظهار داشت: دغدغه این مجموعه‌های ضدایرانی این است که توافق به گونه‌ای تنظیم شود که امتیازی به ایران داده نشود و نگران امتیازدهی به ایران هستند والا اگر توافقی امضا شود که امتیازی از ایران گرفته و ایران رامدیریت کند برای آنان بسیار خوب است و آن را تایید می‌کنند. 

استاد دانشکده حقوق و علوم‌سیاسی دانشگاه تهران تاکید کرد: جلسه سناتورهای دموکرات با رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه هفته گذشته برگزار شد و در این جلسه آقای چاک شومر سناتوری از ایالت نیویورک که قرار است رهبری سناتورهای دموکرات را در سنا برعهده بگیرد و یک صهیونیست با سابقه ضدایرانی است، نیز حضور داشت. 

وی در ادامه گفت: در روز چهارشنبه هفته گذشته باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا یک کنفرانس ویدئویی با تیم آمریکایی مستقر در محل مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 ترتیب می‌دهد و پس از این کنفرانس ویدئویی آمریکایی‌ها اصل مباحث توافق شده را دبه می‌کنند. 

عضو هیئت‌علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: اصل مذاکرات براساس این فرمول است که ایران در موضوع هسته‌ای باید امتیازهای بسیاری دهد که البته امتیازهای گسترده‌ای هم داده و در مقابل این امتیازها باید تحریم‌ها لغو شود که آمریکا این موضوع را دبه کرده است. 

ایزدی تصریح کرد: تاکتیک‌های بسیاری برای اینکه آمریکا بتواند موضوعات مورد بحث و توافق را دبه کند، وجود دارد که در این مرحله از مذاکرات در حال استفاده است از جمله این تاکتیک‌ها فرار رو به جلو و یا به مرگ بگیرند که طرف مقابل به تب راضی شود.

وی افزود: طی هفته گذشته آقای جان‌ کری وزیر خارجه آمریکا دست به یکی از این تاکتیک‌ها زد و در کنفرانس مطبوعاتی اعلام داشت که آمریکا آماده است از پای میز مذاکره بلند شود و در این حالت ممکن است ایران دلهره پیدا کرده و یک سری از موضوعاتی را که قول توافق داده، نقض کند.

عضو هیئت‌علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: این اتفاق روز پنجشنبه هفته گذشته و زمانی رخ داد که همه معتقد بودند توافق نهایی عملیاتی خواهد شد.

ایزدی از تیم مذاکره‌کننده کشورمان خواست که به 2 نکته ویژه توجه داشته باشند و از جمله آنها این است که تیم مذاکره‌کننده کشورمان نباید از خطوط قرمز عبور کنند و باید بر سر لغو همه تحریم‌ها اصرار کنند و تحت تاثیر فشارهای طرف مقابل قرار نگیرند.

وی افزود: جلسه روز سه‌شنبه هفته گذشته سناتورهای دموکرات با اوباما نشان می‌دهد که چنانچه در سال 2016 رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه در آمریکا بر سر کار بیاید به احتمال بسیار زیاد توافق ایران با 1+5 لغو خواهد شد.

 استاد دانشکده حقوق و علوم‌سیاسی دانشگاه تهران با تاکید بر ا ینکه باید توجه داشته باشیم که اوباما تنها 19 ماه دیگر رئیس‌جمهور آمریکاست، گفت: اقدامی که سناتورهای دموکرات انجام دادند نشان می‌دهد که وضعیت ما در میان دموکرات‌های آمریکایی خوب نیست. 

ایزدی درباره نگارش متن توافق هسته‌ای تاکید کرد: متن توافق‌نامه باید به گونه‌ای تنظیم شود که مجموعه‌های ضدایرانی فعال در آمریکا نتوانند با تغییر دولت در آمریکا این توافق‌نامه را به خصوص در بخش لغو تحریم‌ها، لغو کنند. 

وی تصریح کرد: با اتفاقاتی که در اواخر هفته گذشته افتاده، تیم مذاکره‌کننده کشورمان باید به نگارش متن توافق‌نامه دقت بسیار بیشتری داشته باشد. 

استاد دانشکده حقوق و علوم‌سیاسی دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که به نظر شما آیا تا روز دوشنبه ایران با 1+5 به توافق نهایی خواهد رسید؟ گفت: احتمال امضای توافق بالاست. هم تیم ایرانی و هم تیم آمریکایی سرمایه‌گذاری آبرویی به خرج داده‌اند و اگر توافق صورت نگیرد از نظر سیاسی برای هر دو طرف هزینه خواهد داشت.

ایزدی با بیان اینکه مردم، رهبری و علاقمندان به ایران از تیم مذاکره‌کننده به دلیل توافق خوب و لحاظ شدن خطوط قرمز، نظام در توافق‌نامه هسته‌ای تشکر خواهند کرد، گفت: نباید توافقی را بپذیریم که طرف مقابل حاضر به امضای آن نباشد. 

وی در ادامه تاکید کرد: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد این است که آمریکا اعلام داشته متن توافق را امضا نخواهیم کرد و قطعنامه سازمان ملل کافی است. 

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته این مشکل را داشتیم که آمریکا متن توافقی را امضاکرده، اما به آن عمل نکرده است. اگر اجازه دهید که آمریکا متن توافق را امضا نکند یک راه‌حل حقوقی بسیار مناسب برای آنها ایجاد خواهد شد که می‌توانند به راحتی متن توافق را عمل نکرده و موضوعات مورد توافق را دبه کنند. 

ایزدی تصریح کرد: جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در اسفندماه سال گذشته در کنگره اعلام داشت که اگر توافقی با ایران صورت بگیرد از نظر حقوقی برای آمریکا الزام‌آور نیست. در 5 تیرماه سال جاری نیز وی طی مصاحبه‌ای اعلام داشته که توافق را امضا نخواهند کرد.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: باید تیم مذاکره‌کننده کشورمان توجه ویژه داشته باشند و اجازه ندهند آمریکا توافقی را بدون امضا به ایران تحمیل کند. 

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار