رفتار قابل تامل رسانه های اصلاح طلب در برابر دبه آمریکایی

به نظر می رسد همه اینها به دلیل این است که تفکر غربگرا با اظهار نظر های مقامات دولتی کم کم خودش را نشان می دهد. تا آنجا که رییس جمهور خود درباره مذاکرات هسته ای گفت: «مذاکرات هسته ای پله اول است».

ذوق زدگی اصلاح طلبان؛از پرواز مستقیم به نیویورک تا سلفی اوباما با برج آزادی!

به گزارش گلستان 24، در حالی که مدام ضرب الاجل ها در مذاکرات تمدید می شوند و در همین شرایط آمریکایی ها مدام با دبه درآوردن، زیاده خواهی می کنند، رفتار برخی رسانه های اصلاح طلب طرفدار آمریکا قابل تامل است.

ذوق زدگی این جریان تا جایی است که در روزهای منتهی به توافق هسته ای از رفع خصومت 37ساله میان ایران و آمریکا صحبت می کنند و با خوشحالی زائدالوصف آنچنان که گویا همه جنایات آمریکا را فراموش کرده اند، اظهارات هاشمی رفسنجانی مبنی بر بازگشایی سفارت آمریکا را تیتر خبرهای خود کرده اند و حتی عکس سلفی اوباما با میدان آزادی را منتشر می کنند.

روزنامه آفتاب یزد روز پنج شنبه در گزارشی با عنوان پایان قهر 37ساله به بررسی رابطه میان ایران و آمریکا بعد از توافق هسته ای پرداخته است.

ذوق زدگی اصلاح طلبان؛از پرواز مستقیم به نیویورک

هفته نامه صدا عکس کارتونی صفحه یک خود را با عکس اوباما و میدان آزادی منتشر کرده است، که گویا در رویاپردازی سردبیر این نشریه خیلی جدی پیگیری می شود.

این رویکرد البته از همان روزهای آغازین مذاکرات هسته ای در صفحه های روزنامه های اصلاح طلب دنبال می شد، تا آنجا که تیتر «پرواز مستقیم تهران- نیویورک» روی صفحات این روزنامه ها دیده شد.

این رویا پردازی آنقدر جدی دنبال می شود که چندروز پیش هاشمی رفسنجانی در مصاحبه با روزنامه گاردین با بیان اینکه تابوی مذاکره مستقیم با آمریکا شکسته شده است و توافق می‌تواند «گامی بزرگ» ‌رو به جلو باشد. گفته است بازگشایی سفارت این کشور در تهران غیرممکن نیست. او گفته است: «اما این مسئله به رفتار طرفین بستگی دارد».

جریانی که توسعه کشور را متکی به ارتباط با غرب و به طور ویژه با آمریکا می داند، پس از ظهور دولت یازدهم عرصه را برای حضور جدی به ویژه در رسانه های اصلاح طلب مناسب دیده با تئوری نفی استکبارستیزی تلاش برای دوستی ایران و آمریکا می کنند.

و متاسفانه همه این ها در حالی است که در روزهای قبل آمریکایی ها به طور جدی مذاکرات را با چالش مواجه کرده اند.

وزیر خارجه آمریکا در روزهای گذشته به تیم آمریکایی با باراک اوباما اشاره کرده و می گوید: «‌همانطور که بارها گفتم و شب گذشته نیز درباره آن با رئیس جمهور اوباما بحث کردم، قرار نیست که ما تا ابد در میز مذاکره بنشینیم ‌من تأکید می کنم با توجه به اینکه کاری که در اینجا در حال انجام است بسیار فنی است و خطرات آن بسیار بسیار بالا است، ما شتابزده نیستیم و نباید عجله کنیم و بهتر است در هیچ جنبه ای از این موضوع عجله نکنیم»

 در واکنش به اظهارات کری، جواد ظریف گفت: متاسفانه ما هم شاهد تغییر مواضع و هم شاهد زیاده‌خواهی هستیم و هم شاهد این هستیم که چند کشور در 1+5 دارای مواضع متفاوتی هستند و این وضع را دشوار کرده است. مذاکرات به هرحال دشواری‌های ویژه‌ای دارد مخصوصا الان که می‌تواند روزهای نهایی مذاکره باشد. هر کلمه‌ای که کم یا زیاد شود ممکن است تغییر اساسی در نتیجه نهایی داشته باشد برای همین، هم ما با دقت مذاکره می‌کنیم و هم طرف مقابل با دقت دارد کار می‌کند.

ذوق زدگی این رسانه ها بعد از ماجرای لوزان نیز وجود داشت. روزنامه آرمان در گزارش خود پس از لوزان می گوید: «در طلیعه نوروز ایرانی ۶۴ سال است که یک رویداد بزرگ تاریخی و سیاسی می‌درخشد و مایه مباهات و فخر ایرانیان است؛ «ملی شدن صنعت نفت». حال در موخره آئین نوروزی، ایرانیان یک رویداد بزرگ سیاسی دیگر را هم دارند که با همت بی‌شائبه و مجاهدت فرزندان انقلاب رقم خورده و جلوتی دیگر به تاریخ مبارزات سیاسی ایرانیان و توفیقات حاصل از آن در عرصه نظام بین‌الملل بخشیده است.»

این ذوق زدگی در حالی بود که به بیانیه لوزان اشکالات فنی متعددی وارد بود

به نظر می رسد همه اینها به دلیل این است که تفکر غربگرا با اظهار نظر های مقامات دولتی کم کم خودش را نشان می دهد. تا آنجا که رییس جمهور خود درباره مذاکرات هسته ای گفت:  «مذاکرات هسته ای پله اول است».

حمید ابوطالبی از نزدیکان دولت که ماجرای اسفبار 333روز پشت دربهای سازمان ملل ماندن خود او و توهین بی سابقه آمریکایی ها به عرف دیپلماتیک و تحقیر وی یکی از نتایج مذاکرات مستقیم با آمریکاست درباره مهم تر بودن مذاکره با آمریکا گفته است: «ارزش آغاز تعامل ایران و آمریکا، بیش از موضوع پرونده هسته‌ای است».

در روزهای منتهی به توافق، بزک آمریکا شدیدتر شده است و در حالی که حتی کارشناسان ارشد اقتصادی دولت می گویند بعد از رفع تحریم ها معجزه نخواهد شد، برخی رسانه ها طوری وانمود می کنند که گویا فقط ارتباط با آمریکا مانده بود تا مشکلات حل بشود که آن هم اتفاق افتاد.

گویا برخی فقط به دنبال برگزاری جشن هسته ای هستند تا آنجا که آشنا عید فطر مقاومت را پیشاپیش تبریک گفته در حالی که توافق فعلی با اشکالات عمده مواجه است.

آنچه منابع غیر رسمی می گویند خبر از تحمیل یک توافق بد توسط آمریکا به ایران است.

با اینکه تدابیر تیم مذاکره کننده در برخی خط قرمزها مبتنی بر مقاومت بوده اما گفته می شود متن فعلی محدودیت های غیر قابل قبولی را بر برنامه تحقیق و توسعه ایران تحمیل می کند. رهبر انقلاب در این باره پیشتر در دیدار مسئولان نظام گفته بودند: در همین مدّتِ محدودیّت هم که ما قبول میکنیم، کار تحقیق و توسعه و ساخت و ساز باید ادامه پیدا کند، که این هم از جمله‌ی خطوط قرمزی است که مسئولین محترم روی آن تکیه کردند؛ گفتند ما حاضر نیستیم از تحقیق و توسعه دست برداریم؛ حق با اینها است. در طول این سالهای محدودیّت هم، بایست تحقیق و توسعه ادامه داشته باشد. آنها حرف دیگری میزنند؛ آنها میگویند شما ده سال دوازده سال یا بیشتر هیچ کاری نکنید، بعد از آن شروع کنید به تولید، شروع کنید به ساخت! که این حرف زور مضاعفی است، حرف غلط مضاعفی است.

در متن مذکور هنوز آژانس به عنوان داور نهایی تعیین شده است. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی در جمع کارگزاران نظام با اشاره به منوط شدن رفع تحریم ها به تایید آژانس گفتند: ما با موکول کردن هر اقدامی به گزارش آژانس مخالفیم. ما به آژانس بدبینیم؛ آژانس نشان داده که هم مستقل نیست، هم عادل نیست؛ مستقل نیست زیرا تحت تأثیر قدرتها است؛ عادل نیست [چون] بارها و بارها برخلاف عدالت حکم کرده و نظر داده. به‌علاوه، اینکه بگویند «آژانس باید بیاید اطمینان پیدا کند که فعّالیّت هسته‌ای در کشور نیست» این یک حرف غیر معقولی است. خب، چه‌جور میشود اطمینان پیدا کند؟ اصلاً اطمینان پیدا کردن [یعنی چه‌]؟ مگر تک تک خانه‌ها و وجب به وجب سرزمین کشور را اینها بگردند! چه‌جوری میشود اطمینان پیدا کرد؟ موکول کردن به این مسئله، نه منطقی است، نه عادلانه است.

گویا یکی از موارد اختلافی در توافق احتمالی نهایی موضوع تناظریک به یک و مورد قبول میان تعهدات ایران و 1+5 در زمینه رفع تحریم هاست. مقام معظم رهبری درباره لغو تحریم ها نیز اعلام کردند: تحریمهای اقتصادی و مالی و بانکی، چه آنچه به شورای امنیّت ارتباط پیدا میکند، چه آنچه به کنگره‌ی آمریکا ارتباط پیدا میکند، چه آنچه به دولت آمریکا ارتباط پیدا میکند، همه باید فوراً در هنگام امضای موافقت‌نامه لغو بشود؛ بقیّه‌ی تحریمها هم در فاصله‌های معقول [لغو بشود]. البتّه آمریکایی‌ها در زمینه‌ی تحریمها یک فرمول پیچیده‌ی چند لایه‌ی عجیب و غریبی را مطرح میکنند که اصلاً اعماق آن معلوم نیست؛ از انتهای آن چه در می‌آید هیچ معلوم نیست. عرض کردم بنده بیانم بیان صریح است، تعبیرات دیپلماسی را بنده خیلی بلد نیستم؛ آنچه ما میگوییم صریح و همین [است‌] که گفتیم؛ این مورد نظر ما است.

سراج24

ارسال نظر

آخرین اخبار