تحلیلی بر روزنامه‌های زنجیره ای ؛

گمانه‌زنی‌ها برای حضور سید حسن خمینی مبنی بر حضور ایشان در انتخابات مجلس خبرگان رهبری آغاز شده است؛ فعالان سیاسی سفرهای استانی ایشان را زمزمه های حضور جدی قلمداد می‌کنند.

سردرگمی اصلاح‌طلبان از افشاگری درباره نقش انصاری در دولت/ تلاش آرمان هاشمی برای ورود سیدحسن به خبرگان

به گزارش گلستان 24، رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

******

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز یکشنبه را با تمرکز خبری بر سخنان حجت‌الاسلام روحانی نسبت به منتقدان مذاکرات هسته‌ای آغاز کردند.

از سوی دیگر روزنامه آرمان‌امروز که برای اولین بار خبر از حضور حجت‌الاسلام سید حسن خمینی در انتخابات مجلس خبرگان داده بود؛ در مطلبی از انتظار افکارعمومی برای تصمیم «آیت‌الله جوان» نوشت، پیش از این حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی ایشان را «علامه» خطاب کرده بودند. فعالان سیاسی اصلاح‌طلب سفرهای استانی را زمزمه جدی حضور ایشان در کارزار رقابت مجلس خبرگان قلمداد می‌کنند.

سردرگمی اصلاح‌طلبان از افشاگری درباره نقش انصاری در دولت/ تلاش آرمان هاشمی برای ورود سیدحسن به خبرگان

روزنامه مردم‌ سالاری

ارگان رسمی حزب مردم‌ سالاری یک‌شنبه را با تیترهای «آخرین وضعیت اقتصادی کشور براساس 10 شاخص» و «دولت و شبه دولتی‌ها اجازه رقابت سیاسی انتخاباتی ندارند» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

گام‌های پایانی دادگاه هاشمی

«به نظرم حکم اولیه عادلانه نیست» برادر بزرگ‌تر این‌گونه به حمایت از مهدی می‌پردازد تا خانواده هاشمی خواهان تغییر در حکم اولیه باشند.

روزنامه مردم‌ سالاری در صفحه سیاسی خود به نقل از وکیل خانوادگی هاشمی رفسنجانی نوشت «وکیل‌مدافع مهدی هاشمی گفت که ما همچنان خواستار ارجاع پرونده موکلم به کارشناسی هستیم. سیدمحمود علیزاده طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا درباره آخرین وضعیت پرونده مهدی هاشمی گفت: از دادگاه درخواست کردیم که جلسه رسیدگی به پرونده موکلم را به صورت علنی برگزار کند. وی بیان کرد: در لایحه‌ای که به شعبه 54 دادگاه تجدیدنظر تقدیم کردیم، درخواست برگزاری علنی دادگاه، استماع شهادت شهود و ارجاع پرونده به کارشناسی را داشتیم. هنگامی که قاضی سراج رسیدگی به این پرونده را بر عهده داشت یکی از ایراداتش این بود که پرونده در بخش مالی باید کارشناسی شود ولی قاضی مقیسه پرونده را به کارشناسی ارجاع نداد. علیزاده طباطبایی افزود: در واقع نداشتن گزارش کارشناسی برای یک پرونده مالی خلاف رویه پذیرفته شده قضایی محسوب می‌شود.»

سردرگمی اصلاح‌طلبان از افشاگری درباره نقش انصاری در دولت/ تلاش آرمان هاشمی برای ورود سیدحسن به خبرگان

روزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار یک‌شنبه را به تیترهای «بازگشت امید به میز مذاکرات» و «کسی حق ندارد به سردار دیپلماسی بی‌ادبی کند» اختصاص داد.

تکذیب رابط اصلاحات و دولت

محسن رهامی، رئیس کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات درباره رابط انتخاباتی دولت و اصلاح‌طلبان، تاکید می‌کند که یونسی چنین نقشی به عهده ندارد و «آقای مجید انصاری به شکلی ارتباط بین اصلاح‌طلبان و دولت را برقرار کردند» اما این اظهارات با مذاق انصاری ناسازگار بود؛ او نمی‌خواهد مانند جهانگیری در محافل سیاسی به نام کار حزبی در انتخابات آتی شناخته شود.

گروه سیاسی روزنامه ابتکار در همین راستا نوشت «معاون پارلمانی رییس جمهوری با تکذیب خبری که وی را رابط دولت و اصلاح طلبان خوانده بود، گفت: این خبر به هیچ وجه صحت ندارد. حجت الاسلام مجید انصاری این مطلب را به دنبال پیگیری خبرنگار ایرنا درباره خبر منتشر شده در برخی از سایت‌ها از قول محسن رهامی پیرامون رابط دولت و اصلاح طلبان، بیان کرد»

روزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «روحانی: دنبال رمال و جن‌گیر نیستم» و «گره‌گشایی از مذاکرات» اختصاص داده است.

تکرار راهبرد 92 در انتخابات مجلس

«می‌توان سازوکاری مشابه آنچه در سال ۹۲ رخ داد، در انتخابات مجلس دهم نیز به کار برد.» راهبرد عملی محمدرضا خباز از نمایندگان اصلاح‌طلب ادوار مجلس برای کامیابی اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی بهارستان است. فعال سیاسی اصلاح طلب پیرامون چگونگی حضور اثربخش در انتخابات از ائتلاف بزرگان سیاسی خبر می‌دهد و در همین راستا اظهار داشت «پیشنهاد من این است که حداقل چهار نفر از شخصیت‌های مطرح با یکدیگر همکاری کنند. آقایان هاشمی، ناطق، لاریجانی و رییس دولت اصلاحات با همکاری یکدیگر به کیفیت مجلس دهم بیندیشند و برای انتخابات مجلس برنامه‌ریزی کنند. همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند کار مجلس ریل‌گذاری است. باید ریل درستی کار گذاشته شود تا روی آن قطار اجرا بتواند حرکت کند. اگر ریل گذار قوی نباشد اجرا متزلزل خواهد بود. گره مشکلات کشور باید با تدبیر مجلس حل و فصل شود و دولت هم وظیفه دارد آن را اجرا کند. برای توجه به کارآمدی مجلس اگر آن چهار شخصیت مهم با یکدیگر برای انتخابات همکاری کنند به نتایج خوبی خواهیم رسید. ممکن است برخی دوستان بزرگان دیگری را هم اضافه کنند. اگر بزرگان همفکری، هم اندیشی و برنامه‌ریزی برای انتخابات مجلس داشته باشند مجلس دهم مجلسی متفاوت از دوره‌های قبل آن خواهد بود.»

محمد رضا خباز در پاسخ به این سؤال کهدر صورت شکست پروژه‌ای که می‌گویید آینده سیاسی کشور چگونه خواهد بود؛ اظهار داشت «اگر مجلس آینده از نظر توانایی بالا نباشد اتفاقاتی که تا به حال افتاده، تکرار خواهد شد. مشکلاتی که از دولت گذشته به ارث رسیده است، جز با فکر و برنامه‌ریزی ممکن نیست. شکل‌گیری مجلسی مشابه مجلس ششم و نهم که اکثریت به دست یک جناح کشور باشد مفید نخواهد بود. در نگاه سیاسی مقابل ما افراد شایسته‌ای هم حضور دارند که حضور آن‌ها توانمندی مجلس را افزایش می‌دهد. امیدوار هستم که بتوانیم مانند انتخابات ۹۲ با اصولگرایان توانمند و معتدل ائتلاف کنیم. نیاز امروز اصلاح‌طلبان ادامه مسیر محوریت رییس دولت اصلاحات است.»

سردرگمی اصلاح‌طلبان از افشاگری درباره نقش انصاری در دولت/ تلاش آرمان هاشمی برای ورود سیدحسن به خبرگان

روزنامه شرق

روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «تلاش برای تغییر وزیر اطلاعات» و «88 باید دور نتیجه را خط می‌کشیدیم» اختصاص داد.

اصلاح‌طلبان باید دور ۸۸ را از حیث نتیجه‌گیری و نه از منظر مشارکت‌جویی خط می‌کشیدند و منتظر ۹۲ می‌ماندند

مدعی هستند از اصلاحات «عبور» کرده است چون مبانی آن را به نقد کشیده است؛ این روزها عباس عبدی از سوی رسانه‌های زنجیره‌ای اصلاحات بازجویی و تفتیش عقاید می‌شود؛ او باید برای هرسخن خود در انتقاد اصلاحات هزینه بدهد. شاید عباس عبدی اولین قربانی دوران اعتدال لقب بگیرد.

عباس عبدی پیرامون رفتار اصلاح‌طلبان در دوران انتخابات ریاست جمهوری دهم اظهار داشت«نخست، دوستانی که به نتایج انتخابات ۸۸ اعتراض دارند، متوجه نیستند طرف مقابل آن‌ها به رفتار این دوستان استناد می‌کند و می‌گوید شما به‌صورت ابزاری به انتخابات نگاه می‌کنید. انتخابات مگر سازوکاری نیست که یک سیستم طراحی کرده است؟ این سازوکار که نمی‌تواند ساختار خود را ذاتاً نقض کند و به حربه‌ای علیه آن تبدیل شود. این سازوکار می‌تواند ساختار را تغییر دهد، اما به‌صورت بنیانی نقض نمی‌کند. طرف مقابل می‌گوید شما هم ابزاری به این صندوق رأی نگاه می‌کنید.

فعلاً کاری به این ندارم که آیا ادعای آن‌ها درست است یا غلط،. ولی می‌گویند می‌خواهد رأی را گرفته و پروژه خود را که پروژه‌ای مخالف اساس حکومت است به پیش ببرد. در هر نظامی هر کسی می‌تواند در پی این تحول باشد، ولی از طریق انتخابات همان نظام شدنی نیست. با این توضیح معتقدم در سال۸۸ فرایند از دو طرف، قبل از روز رأی‌گیری غیرانتخاباتی بود، نه روز انتخابات؛ برای نمونه شما در روز ۲۲خرداد ۸۸ - فارغ از اینکه از نتیجه اطلاع داشته باشید- فکر می‌کردید روز ۲۳ خرداد چگونه خواهد بود؟ یعنی فارغ از نتیجه چه حسی داشتید؟ آیا فکر نمی‌کردید که اتفاق مهمی در حال وقوع است؟ درحالی‌که در ۲۵ خرداد ۹۲ همه می‌دانستند امروز، روز آرامش است. معیار تشخیص انتخابات از غیر انتخابات این است که شما چهار سال مبارزه می‌کنید با استرس‌ها و تنش‌ها، انتخابات به شما نشان می‌دهد آیا قبول شدید یا نه. بعد از آن دیگر کار تمام شده و بازی تمام می‌شود، اما ۲۲ خرداد عکس این قضیه اتفاق افتاد. گویی مبارزه اصلی از ۲۳ خرداد شروع می‌شود. این انتخابات نیست و نباید نام آن را انتخابات گذاشت. حتی اگر اسم آن انتخابات باشد رسم آن انتخابات نبود. هیچ نیروی اصلاح‌طلبی نباید در چنین فرایندی شرکت کند یا حداقل چنین فرایندی را شکل دهد. من به آقای موسوی اعتراضی ندارم، اعتراض من به اصلاح‌طلبان است که باید می‌فهمیدند بنابه دلایل تحلیلی مشخص، ۸۸ نوبت آنان نیست. می‌بایست از اول دورش را خط می‌کشیدند، یکی از آن دلایل درآمدهای نفتی آن سال دولت بود. اصلاح‌طلبان اگر فقط یک حضور و دست‌گرمی می‌داشتند، کافی بود. شما می‌دانید در بهار سال۸۸ چقدر پول خرج شد؟ حداقل ۱۰ میلیارد دلار، دلارها کجا رفتند؟ خب جایی می‌رود که قرار است برود و شما چگونه می‌خواهید دستور بدهید آنجا نرود؟ اگر دست کسی دیگر بود نمی‌رفت؟ تحلیلی را که می‌گوید دولت «رانتیر» است باید به یک واقعیت عینی تبدیل کنیم و از آن نتیجه بگیریم. اگر درآمدهای نفتی ۱۰۰ میلیارد باشد، رفتار ما باید با زمانی که درآمدمان ۲۰ میلیارد دلار است متفاوت باشد. اگر این تفاوت‌ها را نپذیریم، یعنی به پایه‌های تحلیل توجهی نمی‌شود. اصلاح‌طلبان باید دور ۸۸را از حیث نتیجه‌گیری و نه از منظر مشارکت‌جویی خط می‌کشیدند و منتظر ۹۲ می‌ماندند.»

عباس عبدی سپس در پاسخ به این سؤال که اینجا به بحث اصلاح‌طلبان و دولت می‌رسیم، شما می‌گویید اصلاح‌طلبان باید از دولت حمایت کنند و مسئولیتش را بپذیرند. اما آیا اصلاح‌طلبان می‌توانند مسئولیت کل عملکرد دولت را بپذیرند؛ اظهارداشت«در مسئولیت‌پذیری، قانون همه یا هیچ وجود ندارد. شما به میزانی که مشارکت می‌کنید و تأثیر می‌گذارید باید مسئولیت کارتان را بپذیرید، دیگران هم متوجه این قضیه می‌شوند؛ برخلاف کوششی که حالا اصولگرایان در تبری‌جویی از احمدی‌نژاد دارند که پذیرفتنی نیست و راه به جایی نمی‌برد. حتی آن‌هایی که از اول هم به احمدی‌نژاد نقدهایی داشتند به‌درستی در آوردن او متهم هستند چه برسد به کسانی که تا روزهای آخر هم با او بودند. من مشکلی با انتقاد از این دولت ندارم و حرفم این نیست. اتفاقاً انتقاد به دولت به نفع دولت است. باید با دقت دولت را زیر نظر داشت. اگر دولت سیستم رانتی را بازسازی کند یا سیاست‌های غلط گذشته را اجرا کند، باید انتقاد کرد. هر دولتی که باشد باید انتقاد کرد. هر نهادی باید کارکردهای خودش را داشته باشد.

ما روزنامه‌نگاریم و باید کار خودمان را انجام دهیم. کسی هم که در دولت خدمت می‌کند، باید وظایف خود را انجام دهد. یعنی باید گفت اصلاح‌طلبی یک فرایند جمعی است که هر فردی به نسبت موقعیتی که دارد در آن باید نقش خودشان را ایفا کند. به هیچ‌وجه نباید چک سفید به دولت بدهیم که سرانجام به این ابتذال برسیم که مجبور باشیم از هر کار دولت دفاع کنیم. من از خود دولت اصلاحات هم چشم بسته دفاع و حمایت نکردم، حالا چطور انتظار دارند از این دولت تمام و کمال دفاع کنم؟ حالا اگر کسی وزیر باشد بالطبع جایگاه دیگری دارد و باید در آن چارچوب رفتار کند. معتقدم با دولت فعلی باید مانند دولت اصلاحات رفتار کرد؛ یعنی باید از دولت حمایت و در جای خود هم انتقاد کرد. حد و حدود این مسئله در مورد افراد در نقش‌های گوناگون فرق دارد.»

سردرگمی اصلاح‌طلبان از افشاگری درباره نقش انصاری در دولت/ تلاش آرمان هاشمی برای ورود سیدحسن به خبرگان

روزنامه آرمان‌ امروز

روزنامه آرمان‌ امروز صفحه اول خود را به تیترهای «از لبخند مردم می‌ترسند» و «مذاکره بدون روتوش؛ ظریف و کری» اختصاص داد.

حجت‌الاسلام حسن خمینی برای مجلس خبرگان می‌آید؟!

گمانه‌زنی‌ها برای حضور حجت‌الاسلام حسن خمینی مبنی بر حضور ایشان در انتخابات مجلس خبرگان رهبری آغاز شده است؛ فعالان سیاسی سفرهای استانی ایشان را زمزمه های حضور جدی قلمداد می‌کنند؛ روزنامه آرمان‌امروز نزدیک‌ترین رسانه مکتوب به هاشمی رفسنجانی اولین زمزمه‌های نوه امام خمینی (ره) را برای ورود به میدان انتخابات مطرح کرده بود.

گروه سیاسی روزنامه آرمان امروز در همین راستا نوشت «برخی می‌گویند آیت‌ا... جوان این روزها به حضور در مجلس خبرگان فکر می‌کند؟ وی در شرایطی باید تصمیم به حضور در مجلس خبرگان بگیرد که کشور بیش از همیشه به دلسوزان نیاز دارد. 9 اردیبهشت‌ماه بود که محسن غرویان از اساتید حوزه و دانشگاه به «آرمان» گفت: «اخیراً حاج سیدحسن آقای خمینی حدود یک ساعت با اخوی‌شان حاج سیدعلی آقا خمینی مهمان ما بودند که در این دیدار درمورد گمانه‌زنی در نشریات برای حضور یادگار امام در انتخابات مجلس خبرگان نیز صحبت شد. وقتی من درخصوص ورود ایشان به انتخابات مجلس خبرگان سؤال کردم، فرمودند که درحال ارزیابی فضای جامعه هستند و هنوز تصمیم جدی نگرفته‌اند. البته اشاره‌ای هم به پیشنهادهای مکرر بزرگان کردند که از ایشان خواسته‌اند در انتخابات خبرگان حضور پیدا کنند. اجمالاً ایشان می‌گفتند که درحال ارزیابی و رصد هستم که آیا صلاح هست وارد انتخابات شوم یا نه. هنوز به تصمیمی نرسیده‌اند اما دغدغه این مساله را دارند و درحال فکر و سنجش فضا هستند تا به تصمیم نهایی برسند.»

با گذشت یک ماه به نظر می‌رسد که استقبال از حضور سیدحسن خمینی در فضای سیاسی کشور بیش از همیشه شده است. سفر اخیر وی به گلستان و استقبال پورشور مردم این خطه از کشور از او گواه این واقعیت است که جامعه امروز به مشی اعتدالی یادگار امام، نیاز دارد. دیروز یک عضو مجلس خبرگان گفت که «واردشدن جوانان به مجلس خبرگان مشکلی ندارد، اما این مجلس مانند دیگر نهادهای سیاسی نیست و برای جوانان کاربردی ندارد. جوانان باید وارد کارهای اجرایی شوند و در عرصه‌های علمی، اجرایی فعالیت داشته باشند.» آیت‌ا... هاشم‌زاده‌هریسی با اشاره به گمانه‌های اخیر مبنی بر ورود سیدحسن خمینی به انتخابات مجلس خبرگان رهبری به نامه‌نیوز اظهار کرد: «بنده اطلاعی از برنامه‌ها ندارم اما واقعیت این است که برخی افراد عادت کرده‌اند که مسائل را در جامعه بزرگ کنند، تا انتخابات مجلس خبرگان زمان زیادی باقی‌مانده و هرچقدر که مسائل در ارتباط با انتخابات کمتر مطرح شود، بهتر است.» وی ادامه داد: «مباحث انتخاباتی زمانی که زودهنگام مطرح شود، ذهن مردم جامعه نیز مشغول می‌شود و می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. زمانی که زودهنگام وارد فضای انتخاباتی شویم حال و هوای کشور انتخاباتی می‌شود، زمانی که حال و هوا انتخاباتی شد کار و تلاش هم متوقف می‌شود، نباید اجازه دهیم فضاملتهب شود.»

سردرگمی اصلاح‌طلبان از افشاگری درباره نقش انصاری در دولت/ تلاش آرمان هاشمی برای ورود سیدحسن به خبرگان

روزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «شب طلایی هنر ایران» و «هشدارها و توصیه‌های انتخاباتی روحانی» اختصاص داد.

پخش نشدن سخنرانی سید حسن خمینی در سیمای گرگان

روزنامه دولتی ایران در صفحه سیاسی خود به عدم پخش سخنرانی سید حسن خمینی پرداخته است؛ گروه سیاسی روزنامه ایران در ستون «دیگه چه خبر؟» نوشت «صدا و سیمای مرکز گرگان که به پیشنهاد دعوت کنندگان از حجت الاسلام سید حسن خمینی، قصد پخش زنده سخنرانی نوه امام (ره) در مصلای این شهرستان را داشت، پس از استعلام از صدا و سیمای مرکزی و دفتر رئیس این سازمان، حاضر به پخش زنده این سخنان نشد! «انتخاب» با انتشار این مطلب نوشت: این در حالی است که طبق نظر آیت‌الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان که دعوت کننده اصلی از سید حسن خمینی بود، در بخش‌های مختلف گرگان، تصاویر یادگار امام (ره) نصب شده بود که فضای این شهر را «متفاوت» و «آماده» برای حضور نوه امام (ره) کرده بود. ضمن آنکه استقبال کم نظیر مردم این شهرستان از نوه امام (ره) که باعث وضعیت «نیمه تعطیل» در شهر شده بود، افزایش انتظارات مردم گرگان برای پخش زنده سخنان سید حسن خمینی را موجب شده بود.»

مشرق

 

ارسال نظر

  • ناشناس
    0

    آقای رئیس جمهور محترم شما را به خون شهدا دست از باند بازی بردارید به احترام خون شهدا /قانون اساسی را زیر پا نگذارید /به اهداف وآرمانهای امام پایبند باشید وزیر پرچم ولایت حرکت کنید

آخرین اخبار