نیویورک تایمز مطرح کرد؛

بعد از این توافق نیز برنامه هسته ای ایران و نحوه مصرف پول هایی که بدست ایران می رسد از سوی آمریکا رصد دقیق خواهد شد.

رصد شدید برنامه‌های ایران، در ازای رفع برخی از تحریم‌ها

به گزارش گلستان 24، پس از پایان مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 و قرائت بیانیه وین، رسانه های جهان به تحلیلی و بررسی این مذاکرات پرداختند.

روزنامه آمریکایی "نیویورک تایمز" (Nytimes) که در پایگاه اینترنتی خود بخش ویژه ای را به توافق هسته ای ایران اختصاص داده است، در مقاله ای به قلم هیات سردبیری این روزنامه با عنوان "توافق هسته ای ایران شانس جنگ را کاهش داد" نوشت: «توافق نهایی با ایران نشان می دهد که آمریکا و قدرت های جهان که تا پیش از این به دنبال خودنمایی سیاسی و تهدید علیه ایران بودند، دیگر به دنبال این امر نخواهند بود.»

این روزنامه که پر تیتراژترین نشریه آمریکایی است، نوشت: «محدودیت معتبر در مورد توانایی هسته ای ایران برای ساخت بمب اتم اکنون برای 10 تا 15 سال قابل اعتماد است و این امر می تواند نتایج بسیار خوبی را در روابط دیپلماتیک میان ایران و غرب بوجود آورد و این روند نه تنها باعث جلوگیری از ایران در بدست آوردن بمب اتمی می شود، بلکه سیاست خاورمیانه نیز تغییر خواهد کرد.

هیات سردبیری این روزنامه نوشت: «در صورتی که توافق هسته ای میان ایران انجام شود، باعث توافق کامل در خصوص تاسیسات هسته ای ایران خواهد شد، اما حمله به ایران و نابودی تمامی ساختمان ها و تاسیسات هسته ای ایران، نمی توانست باعث از بین رفتن علم و تحقیقات هسته ای ایران شود.»

این روزنامه در ادامه نوشت: «رفتار اوباما و دیگر مقامات بعد از انجام اتمام مذاکرات هسته ای نیز نشان می دهد که آمریکا خواهان انجام این توافق بود. در صورت رفع تحریم های بین المللی ایران نیز 98 درصد از اورانیوم های غنی شده خود را کاهش خواهد داد و از شمار سانتریفیوژهای خود خواهد کاست. حتی بسیاری از این محدودیت های گوناگون برای 10 تا 25 سال نیز اعمال می شود و توافق شده است که آژانس نظارت گسترده ای درباره برنامه هسته ای ایران داشته باشد.

نیویورک تایمز در ادامه افزود: «نخست وزیر اسرائیل در ابتدا این توافق را رد کرد و بلافاصله آن را یک اشتباه تاریخی خواند، ولی هرچند که او و اعضای کنگره دائما از روند مذاکرات هسته ای و دیپلماسی با ایران انتقادات شدیدی به عمل آوردند اما آنها تا همین امروز نیز گزینه دیگری نداشتند.»

هیات سردبیری این روزنامه در پایان افزود: «مهم این است که با این توافق و نظارت سخت از برنامه هسته ای ایران، بسیاری از تحریم های این کشور بر سر جای خود باقی خواهند ماند و می توان به تحریم های اعمال شده به سبب حمایت ایران از تروریسم و نقض حقوق بشر اشاره کرد که به قوت خود باقی می مانند.

بعد از این توافق نیز برنامه هسته ای ایران و نحوه مصرف پول هایی که بدست ایران می رسد از سوی آمریکا رصد دقیق خواهد شد.

آنچه باید بر آن تاکید کرد اینکه توافق با ایران قدم اول است و کنگره باید با آن موافقت کند، اگرچه مخالفان سرسخت و با نفوذی مانند نتانیاهو نیز برای شکست آن فشار خواهند آورد.

 

 

 

جام نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار