نشنال اینترست:

بازرسی‌های سرزده از تاسیسات هسته‌ای ایران گزینه نظامی را تقویت می‌کند زیرا آمریکا و متحدینش نقشه‌ای بهتر از برنامه هسته‌ای ایران در دست خواهند داشت.

توافق قابلیت انجام گزینه نظامی آمریکا را علیه ایران تقویت کرده/زمان بنفع آمریکا و اسرائیل است

به گزارش گلستان 24، دو ماه نامه آمریکایی «نشنال اینترست» در گزارشی تحلیلی مدعی شد در حالی که توافق هسته‌ای با ایران توسل به گزینه حمله نظامی اسرائیل یا آمریکا را کاسته اما از سویی این توافق قابلیت‌های آن‌ها را برای انجام چنین ماموریتی افزایش می‌دهد.

بر اساس این گزارش، توافق هسته‌ای با ایران در موارد مختلفی موجب تقویت بکارگیری گزینه نظامی می‌شود. در یکی از موارد برجسته این توافق ایران موافقت کرده تاسیسات آب سنگین اراک را باز طراحی کرده تا قادر به تهیه پلوتونیوم برای ساخت بمب هسته‌ای نباشد. این کشور همچنین متعهد شده قسمت اعظم ذخایر سوخت‌های راکتور هسته‌ایش را به خارج صادر کند. این کشور همچنین متعهد شده که هرگز تجهیزات مورد نیاز ساخت بمب هسته‌ای را تهیه نکند.

این نشریه نوشت: با وجودی که تاسیسات آب سنگین اراک برای تخریب مشکلترین تاسیسات موجود نیست اما از لحاظ سیاسی چالشی‌ترین مورد است زیرا اگر تاسیسات آب سنگین اراک به حالت اصلی عملیاتی در تهیه پلوتونیوم می‌رسید، آنگاه بمباران آن غیر ممکن بود.

«عاموس یادلین» رییس رکن اطلاعات ارتش اسرائیل پیشتر گفته بود که هیچ‌کس مایل نیست وضعیتی چون نیروگاه چرنوبیل که بعد از انفجارش حجم زیادی از رادیو اکتیو در فضای اطراف پخش شد، ایجاد شود.

بنوشته این نشریه آمریکایی،بازرسی‌های سرزده از تاسیسات هسته‌ای ایران این امکان را در تقویت گزینه نظامی می‌بخشد که در آن آمریکا و متحدینش نقشه‌ای بهتر از برنامه هسته‌ای ایران در دست خواهند داشت. اگرچه چارچوب گسترده برنامه هسته‌ای ایران آشکار شده اما ابعاد و نیز زنجیره تامین مواد مورد نیاز تقریبی از دید آمریکا و متحدانش جا مانده اما بازرسی‌های سرزده به آمریکا و متحدانش وضعیت اطلاعاتی بهتری را برای از میان برداشتن برنامه هسته‌ای ایران می‌بخشد.

نشنال اینترست نوشت: از همه مهمتر این است که توافق جدید هسته‌ای به آمریکا و اسرائیل این فرصت را می‌بخشد تا به بهبود توانایی‌هایشان در انجام حمله هوایی بپردازند.برخی معتقدند که ایران بعد از انقضای زمان توافق در بازه‌های زمانی 10 یا 15 ساله محدودیت‌های بسیار کمی خواهد داشت اما این مهم نادیده انگاشته شده است که آمریکا و اسرائیل نیز بعد از انقضای توافق مشابه ایران بدون محدودیت خواهند بود.

همچنین در حالی‌که برنامه هسته‌ای ایران یک دهه متوقف باقی خواهد ماند، اما آمریکا و اسرائیل در نقطه مقابل به تقویت قابلیت‌های نظامی خود خواهند پرداخت. این بویژه برای اسرائیل در برهه کنونی که فاقد هواپیماها و بمب‌های مناسب برای انهدام موفق تاسیسات فردو که در اعماق زمین در دل کوه جا گرفته است، مهم است. البته آمریکا دارای قابلیت بمباران بیشتری تا اسرائیل است و توانسته در دهه گذشته بمب‌های نفوذ کننده 30000 هزار تنی خود را برای نابودی اهداف درون زمین چون تاسیسات فردو بهینه سازد.

در انتهای این گزارش آمده است: در حالی‌که توافق جدی هسته‌ای امیدوارانه انجام حمله نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران را غیر ضروری کرده است،اما بی‌شک در صورت نیاز  بکارگیری گزینه‌های نظامی را موفق‌تر می‌کند و  همین دلیل کافی است که گفته شود این توافق ارزش حمایت را ندارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار