همه خط و نشان های آمریکا پس از مذاکرات

پازل سخنان و تهدیدات آمریکا علیه ایران همچنان در حال تکمیل بوده و حتی بعد از توافق وین نیز این اظهارات بیهوده از سوی مقامات آمریکایی متوقف نشده است

چرا آمریکا را دشمن همیشگی می دانیم؟؛

به گزارش گلستان24، هفته گذشته تیم مذاکره کننده هسته‌ای توانست با توافقی که در وین صورت گرفت به دو سال مذاکره خاتمه داده و با 6 کشور در گروه 5+1 به یک توافقی دست پیدا کند.

از همان زمان اعلام این توافق، طرف آمریکایی ادعاهای واهی خود درباره ایران را شروع کرده و در شرایط مختلف تهدیدات خود را مطرح کرد؛ هرچند ایران توجهی به این تهدیدها نشان نداد.

تنها یک روز پس از توافق، اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا با صدور بیانیه‌ای بر اراده واشنگتن برای تداوم مقابله با ایران تأکید کرد و باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا نیز در مصاحبه با نیویورک‌تایمز تصریح کرد که واشنگتن اگر بخواهد، قادر است ارتش ایران را نابود کند.

اوباما هم بلافاصله بعد از توافق در بخشی از گفت‌وگوی خود با نیویورک تایمز ایران را تهدید کرد و در پاسخ به سؤال خبرنگار که پرسید چرا ایرانی‌ها باید نگران پاسخ نظامی امریکا در صورت نقض توافق هسته‌ای باشند، گفت: «چون ما می‌توانیم اگر بخواهیم و انتخاب کنیم ارتش آنها را از بین ببریم و من فکر می‌کنم آنها آمادگی و میل من برای اتخاذ اقدام نظامی در جایی که آن را برای امنیت ملی امریکا مهم بدانم، دیده‌اند.»

این در حالی است که وزیر دفاع امریکا گفت در صورتی که توسل به گزینه نظامی ضروری به نظر برسد، توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 مانع استفاده واشنگتن از گزینه نظامی ضد جمهوری اسلامی نمی‌شود.

از طرف دیگر در حالی که هنوز یک هفته از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ در شهر وین اتریش نگذشته بود، کاخ سفید مدعی شد یکی از حسن‌های بازرسی از ایران، افزایش اطلاعات در مورد اهداف احتمالی و بالا رفتن دقت به هنگام اقدام نظامی در ایران خواهد بود.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در بخشی از اظهاراتش، با بیان اینکه با وجود توافق،‌ همچنان گزینه نظامی در مقابل ایران روی میز است، گفته است که پس از توافق نیز «گزینه‌های متعددی را که حالا هم در اختیار داریم، در اختیار خواهیم داشت، خواه بازگرداندن فوری تحریم‌ها باشد، یا استفاده از گزینه نظامی.»

اوباما در جایی دیگر در گفتگو با خبرنگاران در کاخ سفید تاکید کرد: هنوزاختلافات شدیدی با ایران داریم. رئیس جمهور آمریکا بابیان این که، در ده سال آینده رژیم بی سابقه بازرسی ها درباره ایران اعمال خواهد شد، گفت: اگر ایران با بازرسی از سایت خاصی مخالفت کند ، تحریم ها را برمی گردانیم.

اوباما همچنین با ابراز نگرانی از موشک های بالستیک ایران تصریح کرد درنگرانی رژیم اشغالگر و سعودی ها درباره تسلیحات ایران ، سهیم هستیم .

در جایی دیگر طی چند روز گذشته رئیس جمهور آمریکا با اذعان به ناتوانی در از بین بردن برنامه صلح آمیز هسته ای ایران باردیگر جمهوری اسلامی را به حمایت از تروریسم متهم کرد؛ اوباما تاکید کرد که واشنگتن همچنان به همکاری بی سابقه امنیتی با تل آویوو ادامه می‌دهد و شراکت خود با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را عمیق‌تر خواهد کرد.

وی مدعی شده است که با این توافق ما نظارت های 24 ساعته و در طول کل هفته را بر تاسیسات هسته‌ای ایران اعمال خواهیم کرد. با این توافق، بازرسان بین المللی به کل چرخه هسته‌ای ایران دسترسی خواهند داشت. روند راستی آزمایی که با این توافق عملی خواهد شد، جامع و فراگیر خواهد بود و دقیقا ما قادر خواهیم بود تا از این مساله مطمئن شویم که ایران به تعهدات خود پایبند خواهد ماند.

یکی دیگر از سخنان ناهنجار اوباما پس از توافق اذعان به هدف اصلی دولت آمریکا مبنی بر تغییر رژیم ایران بود که وی مدعی شد: ما این توافق را بر این مبنا که در حال تغییر رژیم داخل ایران باشد، ارزیابی نمی‌کنیم و یا اینکه این توافق را بر این اساس که همه مشکلاتی که رد آن به ایران برمی‌گردد، را حل کند و یا همه فعالیتهای شرورانه آنها در سطح جهان را از بین ببرد.

پازل سخنان و تهدیدات آمریکا علیه ایران همچنان در حال تکمیل بوده و حتی بعد از توافق وین نیز این اظهارات بیهوده از سوی مقامات آمریکایی متوقف نشده است؛ قطعاً عزت ملی ایران اجازه نخواهد داد که کشوری که نماد استکبار جهانی بوده به راحتی قدرت و امنیت ایران را زیر سوال ببرد./ راه دانا

ارسال نظر

آخرین اخبار