یادداشتی به قلم دکتر حسن بیارجمندی؛

یادداشتی به قلم دکتر حسن بیارجمندی رییس دانشگاه مذاهب اسلامی گنبدکاووس با عنوان عناصر نفوذ گفتمانی در گلستان ! منتشر گردید.

عناصر نفوذ گفتمانی در گلستان !

به گزارش گلستان ۲۴؛ بیش از ده سال از نامگذاری دهه پیشرفت و عدالت از سوی امام خامنه ای گذشت.آن زمانی که معظم له فرمودند :« انسان احساس می‌کند که این دهه به توفیق پروردگار برای منطقه هم دهه‌ی پیشرفت و دهه‌ عدالت خواهد بود » .گفتمانی برای ساخت یک جریان اصیل و همچنین به چالش کشیدن الگوی توسعه غربی و تهی از معنویت و ارزشهای انسانی آن . اما متاسفانه در همین یک دهه تحت نفوذ جریان انحرافی و بعد لیبرال از طریق پروژه تغییر از طریق صندوق آرای انتخابات مانع از تحقق اهداف راهبردی صدرالاشاره گفتمان پیشرفت و عدالت شدند. در حالی که رهبری در مورخه ۱۵/۵/۱۳۹۲ و با روی کارآمدن دولت یازدهم تاکید و تصریح نموده بودند که دستور کار قطعی نظام ، دنبال کردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است.

ما ده سال برای تحقق الگوی عدالت و پیشرفت را از دست دادیم.ضمن اینکه درست در نقطه مقام نظر و دیدگاه ناب و اصیل بزرگ اندیشمند جهان اسلام معاصر آیت الله العظمی خامنه ای ؛ گفتمان توسعه و برنامه های منسوخ آن را وارد شریان اداری و اجرایی کشور نمودند و اکنون بیراهه نرفته ایم اگر بگویم ریشه های داخلی آشوب ها و اغتشاشات پاییز ۱۴۰۱ همین برنامه های توسعه ای لیبرال بود.

در حالی که دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی چند سال پیش طی گزارشی نسبت بدان هشدار لازم داده بود :" گرچه در اسناد قانونی جمهوری اسلامی ایران بارها از واژه «الگوی توسعه» یا «برنامه توسعه» نام برده شده ، اما در سالهای اخیر ، مقام معظم رهبری بارها از عبارت جایگزین « الگوی پیشرفت » بهره برده اند و یکی از علتهای این انتخاب بار ارزشی و معنایی خاص آن است که مفهوم توسعه واجد آن نیست و از این جهت مفهوم توسعه ، التزامات و پیش نیازهایی دارد که با التزامات جامعه اسلامی – ایرانی همراه نبوده و سنخیتی ندارد."

اما متاسفانه بعضی مدیران که در دولت انقلابی سیزدهم  منصوب شده اند؛خواسته یا ناخواسته از جمله در  استان گلستان همچنان در حال ترویج تفکر و گفتمان توسعه لیبرالی  هستند! و حتی در برنامه های خودشان از آن بهره می برند! در حالی که بلحاظ جریانی و وابستگی تشکیلاتی به نیروهای انقلاب می بایست به گفتمان عدالت و پیشرفت اهتمام داشته باشند و در سطح سیاستگذاری های بومی و محلی استان و برنامه های آن توجه شود.در حالی که حیران و سرگردان بدون توجه به مسیر پیشرفت و عدالت دقیقا نمی دانند دنبال چه چیزی هستند!

چگالی کلید واژه های اصلی تولیدی گفتگوها ، مصاحبه ها ، برنامه ها ، گزارش ها  و اقدامات در بعض مجموعه های استان در همین مدت بخوبی نشان می دهد که بشدت تحت تاثیر منفی گفتمان التقاطی لیبرال قرار گرفته اند و اختلال و انحراف جدی در گفتمان آنان وجود دارد.

 اکنون با توجه به ابلاغ معنادار سیاست‌های کلی برنامه هفتم در مورخه ۱۴۰۱/۰۶/۲۱ از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی و در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی _ که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام  به سران سه قوه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ کردند_ اولا حذف توسعه از عنوان برنامه هفتم و متن آن و ثانیا تاکید مجدد بر اینکه :"بسم الله الرحمن الرحیم سیاست‌های کلی برنامه هفتم که با اولویت اصلی «پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت» تعیین شده است، ابلاغ می‌گردد" زمان مناسبی برای ارزیابی انحراف از راهبرد و گفتمان پیشرفت توام با عدالت خاصه در عرصه اقتصادی و اطراف و عناصر اصلی آن در استان گلستان است.

بطور کلی اطراف و عناصر اصلی این نفوذ گفتمانی در استان گلستان را بدون ذکر مصادیق روشن آن می توان در سه سطح ذیل تقسیم نمود:

اولا یک « عنصر کنترل شده» که جریان سابق و تحت برنامه های آنان جذب و هدایت می شود.

ثانیا به عنوان « عنصر مورد اعتماد» که آگاهانه برای پیشبرد برنامه های توسعه همکاری می‌کند اما هیچ وابستگی به تشکیلات جریان مقابل نداشته و ندارد.

ثالثا به عنوان « عنصر ساده مفید» که اساسا از نحوه پیشبرد این نفوذ و گفتمان لیبرال بی‌اطلاع است و از روی ناآگاهی و عدم بصیرت، در راستای تحکیم این نفوذ حرکت می‌کند.

نگارنده به تجربه معتقد است تا تکلیف خودمان را با دو سطح از عناصر اول و دوم روشن نکنیم و عناصر سطح سوم را نسبت به عمق نفوذ آگاه نکنیم نه تنها تحولی ایجاد نخواهد شد بلکه گفتمان و جریان جبهه انقلاب اسلامی در استان گلستان تقویت نخواهد شد

 

ارسال نظر

آخرین اخبار