رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد که کشورهای غربی هیچ تلاش دیپلماتیک ملموسی برای حل مناقشه اوکراین انجام نداده‌اند.

اردوغان: غرب در اوکراین فقط اقدامات تحریک آمیز انجام داده است

به گزارش  گلستان 24، «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه با برجسته کردن نقش کشوررش در توافق تامین انتقال غلات بین روسیه و اوکراین، اعلام کرد که بر خلاف آنکارا، کشورهای غربی هیچ تلاش دیپلماتیک ملموسی برای حل مناقشه اوکراین انجام نداده‌اند.

اردوغان در مراسم جوانان در استان ارزروم در شرق ترکیه گفت: «متأسفانه غرب در اوکراین فقط اقدامات تحریک آمیز انجام داده است و برای میانجیگری در جنگ اوکراین و روسیه تلاشی نکرد.»

اردوغان گفت که ترکیه «این نقش میانجی را در سال 2022 بر عهده گرفته است» و قرار است سال آینده به تلاش های دیپلماتیک خود ادامه دهد و بر موفقیت کریدور دریای سیاه که به عنوان بخشی از قرارداد غلات استانبول در ماه ژوئیه ایجاد شده است، ادامه خواهد داد.

کریدور غلات به عنوان راهی برای تامین مواد غذایی برای نیازمندترین کشورها در اولویت بود، اما اردوغان نگرانی های پیشین روسیه را تایید کرد و گفت که حدود 44 درصد غلات صادر شده از اوکراین به جای کشورهای نیازمند به اروپا رفته است.

آنکارا در اوایل درگیری بین روسیه و اوکراین موضع بی طرفی اتخاذ کرد و از شرکت در تحریم های غرب علیه مسکو خودداری کرد. ترکیه در عین حال به همکاری نظامی خود با کیف از جمله فروش تعدادی پهپاد تهاجمی بیرقدار ادامه داده است.

قرارداد غلات که از آن به عنوان یک پیروزی نادر برای دیپلماسی یاد می شود، در ماه ژوئیه توسط نمایندگان روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل با یک مرکز هماهنگی مشترک در استانبول برای نظارت بر محموله ها انتقال غلات امضا شد.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار