شهر وین از روز سه‌شنبه - (27 آبان ماه) میزبان دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای بین ایران و 6 کشور (آمریکا، فرانسه، روسیه،‌ چین، انگلستان و آلمان) بود.

لحظه به لحظه با مذاکرات وین

به گزارش گلستان 24 به نقل از خبرگزاری فارس:

شهر وین از روز سه‌شنبه - (27 آبان ماه) میزبان دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای بین ایران و 6 کشور (آمریکا، فرانسه، روسیه،‌ چین، انگلستان و آلمان) بود. 

روز گذشته مذاکرات درحالی ادامه یافت که روز پرکاری برای هیئت‌های مذاکره کننده پشت سر گذاشته شد، محمد جواد ظریف، جان کری و کاترین اشتون دوبار پشت درهای بسته با یکدیگر مذاکره کردند.همچنین ظریف دیداری جداگانه با لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه برگزار کرد و پس از آن دیداری سه جانبه هم با حضور فلیپ هاموند و فابیوس برگزار کرد. کری، اشتون، هاموند و فابیوس هم روز گذشته دیداری چهار حانبه را برگزار کردند.

از سوی دیگر منابع رسانه‌ای خبر دادند که احتمالاً ظریف وین را برای انجام مشورت‌هایی به مقصد تهران ترک خواهد کرد اما ساعاتی بعد این خبر تکذیب شد و خود ظریف هم در جمع خبرنگاران گفت: بحث های مهمی انجام شده ولی پیشنهاد قابل توجهی نبود که به تهران ببرم.از سوی دیگر جان کری هم که قرار بود به همراه فابیوس امشب راهی پاریس شود، سفرش را لغو کرد تا برای انجام مذاکرات بیشتر در وین بماند.

در این میان قرار است امروز شنبه اشتان مایر وزیر خارجه آلمان هم به وین بیاید تا در مذاکرات میان ایران و 5+1 حضور داشته باشد و همچنین هرچند منابع روس مشخص نکرده‌اند که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه چه زمان به وین می‌آید اما امروز وزارت خارجه روسیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که دیدارهای لاوروف با وزرای خارجه تانزانیا و بروندی که قرار بود روز یکشنبه برگزار شود، لغو شده است.

در عرصه رسانه‌ای نیز چندین پایگاه خبری از جمله، رویترز، ایتارتاس و وردویو از ارائه پیشنهاد جدیدی به ایران در مورد نحوه لغو تحریم‌ها خبر داده‌اند هرچند این خبر ساعتی پس از انتشار توسط مرضیه افخم تکذیب شد و وی تاکید کرد که پیشنهاد جدیدی به هیئت ایرانی ارائه نشده است.

همچنین خوانندگان محترم می‌توانند اینجا مهمترین اخبار، تحلیل‌ها و گزارش‌های مربوط به مذاکرات هسته‌ای ایران و اخبار روز گذشته هسته‌ای را اینجا مشاهده کنند.

وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 به همراه کاترین اشتون مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا سوم آذر ماه سال گذشته (1392) در شهر ژنو به توافقی تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» در خصوص برنامه هسته‌ای ایران دست یافتند که این توافقنامه سی ام دی ماه وارد مرحله اجرا شد و بهمن ماه نیز مذاکرات جامع هسته‌ای برای دستیابی به یک توافق جامع آغاز شد که تاکنون شهر وین میزبان هفت دور این مذاکرات بوده و یک دور نیز در نیویورک و آخرین دور (نهمین دور) نیز هفته گذشته در شهر مسقط پایتخت عمان برگزار شد.

با اینکه طرفین در وین پنج کار نگارش متن پیش نویس توافقنامه جامع هسته‌ای تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک جامع» آغاز شد و حتی گفته شد که 60 تا 65 درصد متن مورد نگارش قرار گرفته،‌ولی محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران اعلام کرد که هنوز متن پرانتزها (جاهای خالی) زیادی دارد و اختلافات عمده کماکان به قوت خود باقی است.

اخبار مرتبط با مذاکرات هسته‌ای تا سوم آذر ماه را در زیر ملاحظه می‌کنید (با کلیک بر روی ساعت خبر، متن کامل گزارش قابل دسترسی است)

 

 ***

19:57 چهارمین نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، آمریکا و هماهنگ کننده 1+5 در هتل پله کوبورگ شهر وین آغاز شد و همزمان نیز معاونان ظریف با نمایندگان سه کشور اروپایی در 1+5 به رایزنی می‌پردازند.

19:30 رویترز: احتمال توافق تا دوشنبه بسیار اندک است.

19:03 خبرگزاری ایتارتاس به نقل از یک منبع آگاه گزارش داده است که وزیر خارجه چین هم در حال بررسی پیوستن به مذاکرات در وین اتریش است.

18:49  خبرگزاری دولتی کویت در گزارشی درباره مذاکرات ایران و گروه 1+5، تعداد سانتریفیوژها را مهمترین موضوع مورد اختلاف در گفت‌و‌گوهای وین خواند.

18:35 خبرگزاری کویت روز شنبه به نقل از شرکت‌کنندگان در مذاکرات هسته‌ای نوشت تعداد سانتریفیوژها اصلی‌ترین مورد اختلاف در مذاکرات است

18:34 وزرای امور خارجه ایران و آلمان با حضور هماهنگ کننده 1+5 در شهر وین و در پنجمین روز دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای به گفت‌وگو پرداختند.

17:56 یک دیپلمات غربی به خبرگزاری رویترز گفته است که روند همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ابعاد احتمالی، مانع توافق هسته‌ای نخواهد بود.

17:29 کارشناس و تحلیلگر آمریکایی درباره مذاکرات هسته‌ای وین گفت که مذاکره با ایران باید به موفقیت برسد. حتی مأموران اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل توافق دارند که ایران تسلیحات هسته‌ای نمی‌سازد بنابراین این مسئله می‌بایست هرچه سریعتر حل شود.

17:25 اشتاین‌مایر: در ساعات سرنوشت‌ساز قرار داریم.

17:07  وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که شکافها همچنان باقی است اما امیدوارم در حال پیشرفت محتاطانه باشیم.

 16:55 وبگاه کنگره آمریکا در گزارشی مدعی شد که در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات، ممکن است ایران به شرکت‌های آمریکایی حمله سایبری کند.

16:52  انگلیس، فرانسه و آلمان می‌ترسند ایران و آمریکا توافق یک جانبه نمایند و آمریکا نیز از توافقات ایران و روسیه نگران است. کشورهای حاشیه خلیج فارس هم نگرانند با توافق جامع میان غرب و ایران سکه آنان در مرحله جدید از رونق بیفتد.

16:44  سفیر ایران در فرانسه در گفت‌وگو با شبکه «صدای روسیه» به تشریح اهداف کشورمان از برنامه هسته‌ای خود پرداخت.

16:43 وزیر خارجه آمریکا امروز با همتای آلمانی خود که برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای راهی وین شده، دیدار و گفت‌گو کرد.

16:31 امروز در پنجمین روز رایزنی‌ها در وین در چارچوب چهارمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای، قرار است کارشناسان ایران و آمریکا با حضور نماینده اشتون به گفت‌وگو بپردازند و چهارمین دور رایزنی ظریف،‌اشتون و کری عصر امروز برگزار می‌‌شود.

15:55 وزیر خارجه آمریکا به صورت تلفنی با وزرای خارجه کانادا و ترکیه درباره مذاکرات هسته‌ای رایزنی کرد.

15:47 وزیر خارجه آلمان در سخنانی پس از ورود به وین گفت که حصول توافق جامع، سخت اما امکان پذیر است.

15:33 وزیر خارجه آلمان برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای وارد وین شد.

15:23 گزارش خبرگزاری فارس: اغلب اخباری که این روزها از محتوای مذاکرات وین منتشر می‌شود، با فاصله زمانی کوتاهی تکذیب و انکار می‌شود، از این روست که بیشتر خبرها چندان قابل استناد نیستند و سکوت مقامات دو طرف کماکان ادامه دارد.

15:15  کارشناسان اعلام کردند که تهدیدات رژیم صهیونیستی در خصوص حمله به ایران در صورت حصول توافق بد، در واقع قدرت نمایی توخالی است که بیشتر جنبه ارعاب و تهدید برای رسیدن به هدفش را دارد نه اینکه در عمل انجام شود.

14:58  جان کرى از وین، وزراى خارجه ٤ شیخ نشین خلیج فارس شامل کویت، قطر، بحرین و امارات را تلفنى در جریان آخرین هاى مذاکرات هسته اى با ایران قرار داد.

14:27   یک ژنرال بازنشسته آمریکا با اشاره به مذاکرات در جریان وین بین ایران و 1+5 تصریح کرد که تفکر برخی نمایندگان کنگره مبنی بر اینکه تحریم‌های بیشتر علیه ایران آنها را وادار به تسلیم می‌کند یک «بی‌ملاحظگی» است.

13:51  وزیر امور خارجه کشورمان با همتای آلمانی خود ساعت 15:30 دقیقه به وقت محلی دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

13:35 یک پایگاه آمریکایی گزارش داد که اسرائیل در حال ارائه مشاوره به اعضای 1+5 بوده و این مشاوره‌ها بر ابعاد توافق نهایی تاثیر خواهند گذاشت.

13:31 وزیر خارجه فرانسه لحظاتی پیش وین را ترک کرد.

13:23 معاون وزیر خارجه روسیه، نتیجه مذاکرات جاری بین ایران و گروه 1+5 را در جهت ترسیم برنامه عمل مشترک دانست.

13:11 رادیو بین‌المللی فرانسه امروز طی گزارشی از سختی گفت‌وگوهای سه روز باقیمانده تا ضرب‌الاجل تعیین شده خبر داد و هدف نهایی را یافتن چارچوبی کلی برای توافق جامع و گفت‌وگو درباره جزئیات آن طی هفته‌های آتی اعلام کرد.

12:52 عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه مقام معظم رهبری درخواست دولتمردان قبلی و فعلی را برای مذاکره با 1+5 را برای اطلاع آنها از خباثت و روح استکباری غرب قبول کردند، گفت: 1+5 و صهیونیست‌ها از تفکر انقلابی ایران وحشت دارند.

12:46 یک دیپلمات روس از سفر احتمالی وزیر خارجه روسیه به وین و پیوستن وی به تیم مذاکره‌کننده ایران و 1+5 خبر داد و گفت با توجه به ماندن وزرای خارجه آمریکا و ایران در وین، احتمالاً این مذاکرات موفقیت‌آمیز بوده است.

12:45 معاونان وزیر خارجه کشورمان امروز نشست دوجانبه‌ای با هیئت روسی و نشست سه جانبه‌ای با برنز و اشمیت خواهند داشت.

12:22 خبرگزاری کیودوی ژاپن به نقل از منابع حاضر در مذاکرات وین گزارش داد که تمرکز مذاکره کنندگان بر روی حصول یک چارچوب توافق تا 24 نوامبر است.

12:17 وزیر خارجه کشورمان با همتای اتریشی خود دیدار و گفت‌گو کرد.

12:11 یک منبع نزدیک به هیأت ایرانی در مذاکرات هسته‌ای وین اعلام کرد که مذاکره‌کنندگان به دنبال توافق بر یک چارچوب کلی هستند و بعد از آن می‌توان جزئیات توافق را به دقت تنظیم کرد.

11:40 وزیر امور خارجه آمریکا و مذاکره کننده ارشد آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای ایران، مشاور اسبق کاخ سفید را برای جلب رضایت کنگره در جهت توافق احتمالی با ایران دعوت کرد.

10:57 المانیتور در گزارشی ضمن مه‌آلود خواندن فضای مذاکرات ایران و 1+5 مدعی شده که ایران و شش کشور به‌دنبال دست‌یابی به یک چارچوب کلی توافق هستند.

10:49 مدیرکل اسبق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید ایران لقمه‌ای بزرگ‌تر از آن است که از گلوی اسرائیل پایین برود.

10:40 روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف در گزارشی نوشت که مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 به بازی اعداد تبدیل شده است.

10:37 وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که احتمال حضور وزیر خارجه در مذاکرات هسته‌ای که میان ایران و گروه «1+5» در وین جاری است، حضور دارد.

10:29 روزنامه فرانسوی لوموند با اشاره به تداوم بی‌اعتمادی و سوءظن میان طرفین مذاکرات هسته ای از یک سو و هدف مشترک آنها از سوی دیگر اعلام کرد که به رغم وجود اختلافات عمیق میان ایران و غرب، مذاکرات هرگز تا این حد به هدف نزدیک نبوده است.

10:20 برخی منابع غیررسمی از سفر یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان به وین خبر می‌دهند.

06:39 نمایندگان رئیس جمهور آمریکا در جلسه استماع اعضای دموکرات مجلس نمایندگان تاکید کردند که برداشته شدن یکجای تحریم‌ها علیه ایران غیرقابل مذاکره است.

06:28 روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» با اشاره به اظهارات روز جمعه وزیر خارجه انگلیس و دیگر مقامات غربی نوشته است که 1+5 اعطای امتیاز به ایران در مذاکرات هسته‌ای را بررسی می‌کند.

06:04 یک پایگاه خبری گزارش داد که مقامات دولت آمریکا به اعضای دموکرات کنگره اطلاع داده‌اند که انتظار می‌رود مذاکرات هسته‌ای با ایران تمدید شود.

05:29 «دنیس راس» دستیار سابق رئیس‌جمهور آمریکا در روزنامه واشنگتن‌پست نوشته است که بر خلاف انتظار «باراک اوباما»، توافق هسته‌ای تغییری در سیاست‌های منطقه‌ای ایران ایجاد نمی‌کند.

04:59 یک مقام ارشد آمریکایی در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک‌تایمز گفته است همچنان اختلافات واقعی پابرجاست، اما طرفین نمی‌خواهند پیش از موعد در مورد تمدید مذاکره کنند.

04:50  رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفته تا یک دیپلمات ارشد را مامور مذاکره با کنگره برای جلب حمایت درباره توافق هسته‌ای با ایران کند. 

04:27 «کلسی دونپورت» مدیر بخش عدم اشاعه انجمن کنترل تسلیحات آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه شکست و توقف مذاکرات جزو گزینه‌ها نیست، گفت حتی در صورت عدم توافق، امکان تمدید مهلت مذاکرات وجود دارد.

02:56 یک دیپلمات ارشد غربی به روزنامه وال استریت ژورنال گفته که ایران و 5+1 با توافق فاصله زیادی دارند.

01:53 یک مقام ایرانی به خبرنگار تلویزیون العربیه گفته است که تهران تنها خواستار توافق جامع است و به دنبال تمدید مذاکرات نیست.

01:16 خبرنگار العربیه در وین مدعی شد که وزیر امور خارجه عمان برای حضور در مذاکرات میان ایران و 5+1 وارد پایتخت اتریش شده است. 

01:15 خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه مدعی شده است که وزیران خارجه ایران و آمریکا در حال کار بر روی ایده‌های تازه‌ای هستند تا آن‌ها را به پایتخت‌های خود ارائه کنند.

00:28 نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای روز جمعه در واکنش به لغو سفر وزیر خارجه آمریکا به پاریس و ادامه رایزنی‌های وی با همتای ایرانی‌اش در وین، گفت همه می‌دانند که در مذاکرات هسته‌ای نباید حتی یک ساعت را از دست داد.

00:02 گزارش تحلیلی خبرگزاری فارس؛ آل‌سعود و مذاکرات هسته‌ای وین، از رفتار غیرعاقلانه تا شیون‌های کودکانه

00:01 قدیری ابیانه: مذاکرات به نتیجه نرسید هیأت ایرانی را تخریب نکنیم/مردم نسبت به واقعیت قضیه آگاه شدند

23:58  سخنگوی وزارت خارجه انگلیس گفت: لندن خواهان رفع بخشی از تحریم های ایران است نه همه آنها.

23:29  سومین دور از مذاکرات سه‌جانبه وزیران خارجه ایران و آمریکا و هماهنگ‌کننده گروه موسوم به 1+5 پایان یافت.

22:45 مجلس عوام انگلیس با انتشار بیانیه‌ای، به خاطر آنچه سیاست فریبکارانه ایران در عرصه هسته‌ای خوانده شده، خواستار اعمال سیاست سختگیرانه‌تر علیه جمهوری اسلامی ایران شد.

21:57  وزیر امور خارجه کشورمان در سخنانی گفت: بحث های مهمی انجام شده ولی پیشنهاد قابل توجهی نبود که به تهران ببرم

21:27  واشنگتن: شرایط مذاکرات 1+5 و ایران متغیر است/تمرکز ما بر روی 24 نوامبر است

20:57  سخنگوی وزارت خارجه روز جمعه گزارش‌های منتشر شده از سوی منابع غربی در مورد ارائه پیشنهاد جدید به ایران در مذاکرات هسته‌ای را رد کرده و آن را خبرسازی خواند

ارسال نظر

آخرین اخبار