بر خلاف ادعاهای دولت انگلیس، نوجوانان زیر 18 سال که به هر دلیلی تصمیم می‌گیرند از ارتش خارج شوند اغلب با مخالفت مقامات بالاتر مواجه می‌شوند و اگر بدون اجازه، ارتش را ترک کنند ممکن است به زندان یا مؤسسات اصلاح و تربیت فرستاده شوند.

زنان چگونه در ارتش انگلیس آموزش می‌بینند +عکس

به گزارش گلستان 24 ، افزایش تحولات در جهان و به طور خاص در خاورمیانه باعث شده است فشار بیش‌تری روی دوش انگلیس به عنوان یکی از اصلی‌ترین متحدین آمریکا برای مشارکت بیش‌تر در پروژه‌های نظامی باشد. این مسئله باعث شده است تا دولت انگلیس مجبور شود برای جبران کمبود نیروی نظامی خود اقدام به جذب نوجوانان و زنان در ارتش خود کند. سربازان زن انگلیسی قرار است برای اولین بار در تاریخ این کشور در خط مقدم جبهه بجنگند. این تصمیم را وزارت دفاع انگلیس پس از افزایش فشارها از طرف ارتش، گرفت[1]. اگرچه زنان انگلیسی در حال حاضر مجاز به خدمت در خط مقدم و کار با توپخانه هستند و یا به عنوان پزشک، مهندس، افسر اطلاعاتی و خلبان جنگنده به خط مقدم اعزام می‌شوند، اما تا پیش از این برای "جنگ نزدیک" از آن‌ها استفاده نمی‌شد و این کار خلاف قوانین ارتش بود[2]. این در حالی است که آمریکا حدود سه سال پیش ممنوعیت جنگیدن زنان در خط مقدم را برداشت و با این کار به جمع کشورهای دیگری از جمله آلمان، کانادا و فرانسه، و همین‌طور رژیم صهیونیستی پیوست.

 
سربازان زن و نوجوان در ارتش انگلیس
دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس در جمع سربازان زن حضور پیدا می‌کند

 

روزنامه دیلی‌تلگراف انگلیس گزارش می‌دهد وزارت دفاع این کشور در گفتگو با این روزنامه گفته که آماده است درهای خود را به روی زنانی باز کند که می‌خواهند در خط مقدم بجنگند. "پیتر وال" رئیس ستاد ارتش انگلیس درباره علت ضرورت اجازه دادن به زنان برای حضور در نبردهای خط مقدم، معتقد است[3]: "این‌که به زنان اجازه بدهیم نیروهای جنگی و مبارز باشند، موجب می‌شود تا ارتش در چشم جامعه، "نرمال‌تر" به نظر برسد." وی همچنین می‌گوید: "ما در حال حاضر از این بابت میان ارتش‌ها در اقلیت هستیم. باید به طور جدی این مسئله را بررسی کنیم... اما همیشه افرادی خواهند بود که می‌گویند میدان جنگ نزدیک جای سربازان زن نیست."

ارتش انگلیس برای تمرین جراحی در میدان جنگ، خوک‌ها را هدف گلوله قرار می‌دهد

این افرادی که توسط رئیس ستاد ارتش انگلیس با لحنی انتقادآمیز خطاب قرار می‌گیرند، شاید عقیده داشته باشند حضور زنان به ویژه با توجه به این‌که بسیاری از آن‌ها در جبهه نقش پزشک را ایفا می‌کنند، در برخی تمرینات ارتش هم به صلاح نباشد. فوریه سال 2014 تصاویری "شوکه‌کننده[4]" افشا شد که نشان می‌داد ارتش انگلیس چگونه خوک‌ها را مجروح می‌کند تا سربازان این کشور بتوانند "جراحی اضطراری در میدان نبرد" را تمرین کنند.

 

در تصاویر افشا شده، سربازان ارتش انگلیس، خوک‌های زنده را با طناب به چارچوبی از جنس چوب و به شکل ایستاده می‌بندند تا اندازه‌ای شبیه به یک انسان پیدا کنند. سپس از فاصله‌ای نزدیک به خوک‌ها شلیک می‌شود. به اصطلاح "عملیات گوشت خوک دانمارکی" که در تأسیسات آموزش نظامی ناتو در دانمارک برگزار می‌شود، توسط گروه "حامیان رفتار اخلاقی با حیوانات" مورد انتقاد قرار گرفته و "غیرقابل توجیه از نظر پزشکی، اخلاقی و آموزشی" توصیف شده است.

سربازان زن و نوجوان در ارتش انگلیس

عملیات "گوشت خوک دانمارکی" یک تیر و دو نشان است:

هم تمرین تیراندازی و هم تمرین جراحی

 

دولت انگلیس که از سال 1998 حضور ارتش این کشور در برنامه آموزشی ناتو را به حالت تعلیق در آورده بود، با تشخیص این‌که "هیچ گزینه دیگری که به همین اندازه مؤثر باشد" وجود ندارد و این کار "کاملاً درست و در حقیقت ضروری" است، دوباره آموزش جراحان نظامی به این روش را از سر گرفت.

 

اگرچه مسلماً تهدید جانی و مواجه شدن آن‌ها با اعمال خشونت‌آمیزی نظیر عملیات "گوشت خوک دانمارکی" از معضلات حضور زنان در ارتش انگلیس است، اما تمام ماجرا این نیست. "آن-ماری المنت" سرباز زن 30 ساله‌ای که دو همکار خود را به تجاوز جنسی در طول مدت خدمت خود در آلمان متهم کرده بود، پنج سال پیش جسدش در حالی پیدا شد که از حصار یک سربازخانه آویزان شده بود[5]. "المنت" پس از آن‌که در سال 2009 هیچ‌کس را به خاطر تجاوز به او متهم نکردند، گفته بود سربازان در سربازخانه‌اش او را تهدید کرده‌اند. با این حال، سال 2012 اعلام شد که طبق تحقیقات انجام‌شده المنت دست به خودکشی زده است.

اولین سرباز زن انگلیسی که آزمایشی به خط مقدم اعزام شده، از دولت شکایت دارد

 

در این میان و به‌رغم همه ادعاهای مقامات دولت انگلیس، "چانتل تیلور" اولین زن انگلیسی که به عنوان سرباز به خط مقدم اعزام شد، لب به شکایت از دولت گشوده[6] و می‌گوید: "من با اصل این‌که زنان به خط مقدم اعزام شوند، مخالف نیستم، اما دولت این کار را بیش از حد سریع جلو برده است." وی با انتقاد از عجله دولت در فرستادن سربازان زن به میدان جنگ رو در رو، تصریح می‌کند: "دولت نمی‌فهمد چه دارد می‌گوید. به نظر من مقامات دولت این کار را به عنوان یک حربه تبلیغاتی برای خود انجام می‌دهند."

سربازان زن و نوجوان در ارتش انگلیس

سربازان زن انگلیسی روی خوک‌های مجروح شده، تمرین جراحی می‌کنند

 

 

این نشان می‌دهد فشار برای اعزام سربازان زن به خط مقدم و شرکت در درگیری‌های مستقیم با دشمن، بیش‌تر از سوی دولتمردان انگلیس وارد می‌شود تا از جانب زنانی که "می‌خواهند" به خط مقدم اعزام شوند. اما آیا مشکل فیلیپ هاموند و نگرانی او از وجود یک "شکاف بزرگ[7]" میان ارتش انگلیس و جامعه این کشور، فقط به حضور زنان برای "عادی‌سازی" ارتش محدود می‌شود؟ آیا در جامعه، کودک و نوجوان حضور ندارد؟ این افراد هم طبیعتاً باید در ارتش حضور پیدا کنند.

 

بی‌بی‌سی در انتهای گزارشی درباره استفاده دولت انگلیس از 250 هزار سرباز کودک و نوجوان در جنگ جهانی اول[8]، می‌پرسد: "100 سال بعد از جنگ جهانی اول، راه‌های زیادی وجود دارد که افراد جوان و خانواده‌های آن‌ها بدانند حضور در جنگ، چه خطراتی دارد. اما آیا سربازان کودک در قرن 21 هم به خط مقدم اعزام می‌شوند؟" سپس به این نکته اشاره می‌شود که ارتش انگلیس اکنون درخواست‌های عضویت در ارتش را از سن 16 سالگی مورد بررسی قرار می‌دهد.

انگلیس از معدود کشورهایی است که سربازان 16 ساله را به استخدام می‌گیرد

 

انگلیس اکنون در کنار کره شمالی یکی از معدود کشورهایی است که حداقل سن استخدام در ارتش را 16 سال قرار داده است[9]. البته با توجه به سیاست دولت انگلیس، شرکت افراد زیر 18 سال در نیروهای مسلح، در درگیری‌های مسلحانه ممنوع است[10]، اما اگر نیاز نظامی "واقعی" وجود داشته باشد و یا به دلیل دیگری، خروج سربازان زیر 18 سال از محل درگیری، مقدور نباشد این سیاست را می‌توان نقض کرد. کارشناسان سازمان ملل متحد، نهادهای پارلمانی مختلف در انگلیس، و کمپین‌های اجتماعی[11] بی‌شماری در این کشور، بارها به وزارت دفاع توصیه کرده‌اند که سن استخدام را به 18 سال تغییر دهد، اما تا کنون این کار انجام نشده است.

سربازان زن و نوجوان در ارتش انگلیس

"چانتل تیلور" اولین زن انگلیسی که به عنوان سرباز به خط مقدم اعزام شد

 

طبق یکی از آخرین و جامع‌ترین آمارهای منتشر شده توسط وزارت دفاع انگلیس، بیش از یک نفر از هر 10 سرباز جدید ارتش این کشور، تنها 16 سال سن دارد[12]. همچنین بیش از یک نفر از هر 4 سرباز جدید ارتش، زیر 18 سال هستند. به‌رغم اصلاحاتی که انگلیس بعد از اعزام سربازان 17 ساله به جنگ خلیج فارس در سال 1991 و جنگ کوزوو در سال 1999 مجبور شد در قوانین ارتش خود صورت دهد، دست‌کم 20 سرباز 17 ساله به علت "اشتباهات" وزارت دفاع، برای ارتش انگلیس در جنگ‌های اخیر افغانستان و عراق حضور داشته‌اند.

سربازان زیر 18 سال، اجازه خروج از ارتش انگلیس را ندارند

 

"شبکه 4" انگلیس طی گزارشی با عنوان "سوءاستفاده یا سُنت پرافتخار؟ سربازان کودک انگلیس[13]" به بررسی این موضوع می‌پردازد که حضور سربازان 16 ساله در ارتش، به عقیده برخی، سوءاستفاده از کودکان، اما به اعتقاد کهنه‌سربازان انگلیسی، ارائه یک روش زندگی بهتر برای نوجوانان مبتلا به آسیب‌های اجتماعی است. این شبکه در گزارشی دیگر[14] نیز نوشته که بر خلاف ادعاهای دولت انگلیس، نوجوانان زیر 18 سال که به هر دلیلی تصمیم می‌گیرند از ارتش خارج شوند، اغلب با مخالفت و دست‌کم مقاومت مقامات بالاتر مواجه می‌شوند و اگر بدون اجازه، ارتش را ترک کنند، حتی ممکن است به زندان یا مؤسسات اصلاح و تربیت فرستاده شوند.

 

چندین و چند پرونده از نوجوانان زیر 18 سال که بعد از پیوستن به ارتش از ترک آن منع شده‌اند تا کنون رسانه‌ای شده است. شاید یکی از مشهورترین و غم‌انگیزترین آن‌ها، پرونده "دانیل فار" سرباز 18 ساله ارتش انگلیس است که بعد از پر کردن برگه تقاضای ترک ارتش، هر روز ساعت 6 و نیم صبح مجبور می‌شد دستشویی را بشوید. وی تنها چند روز بعد از تولد 18 سالگی‌اش در شرایطی که اغلب "مشکوک[15]" توصیف می‌شود، جان خود را از دست داد.

سربازان زن و نوجوان در ارتش انگلیس

آیا با استخدام زنان و کودکان در ارتش، این بار، جامعه انگلیس به ارتش شباهت پیدا نمی‌کند؟

 

 

فعالان حقوق مدنی در انگلیس شاید بتوانند نگرانی هاموند درباره فاصله گرفتن فضای ارتش از فضای جامعه داخل این کشور را درک کنند، اما خودشان هم مسلماً نگران موضوع‌های دیگری هستند: به فرض که امروز فضای ارتش از فضای جامعه عقب مانده باشد، اما اگر کودکان و زنان را از جامعه بگیریم و وارد ارتش کنیم، آیا یک روز فضای داخلی جامعه انگلیس از فضای ارتش عقب نمی‌افتد؟ آیا عامل اصلی اعزام زنان به خط مقدم و آغاز روند ثبت‌نام در ارتش از سن 15 سال و 7 ماه[16]، این است که شکاف میان فضای ارتش و جامعه مقامات دولت انگلیس را نگران کرده، یا این‌که فرماندهان ارتش دست در جیب خود کرده‌اند و بودجه‌ای برای استخدام سربازان جدید پیدا نمی‌کنند؟ آیا استفاده از خوک برای تمرین جراحی به جای کمک گرفتن از فناوری‌های پیشرفته روز، هیچ ارتباطی با کاهش بودجه نظامی (از این‌جا بخوانید) ارتش انگلیس ندارد؟

 

 

[1] "Women to fight on the front line for first time in Britain's history” Link

[2] "Women to be given go-ahead for British Army combat roles” Link

[3] "'Women should be allowed to take combat roles in army and fight on front line'” Link

[4] "GRAPHIC IMAGES: MOD shoot pigs so medics can practise emergency surgery” Link

[5] "Inquest of rape-claim soldier halted as MoD ‘find’ new files” Link

[6] "First female soldier to kill in combat speaks out on government plans to introduce women to front line” Link

[7] "Women soldiers could be allowed to join SAS” Link

[8] "How did Britain let 250,000 underage soldiers fight in WW1?” Link

[9] "United Kingdom: Take action now to end the recruitment of minors in the UK” Link

[10] "For British Army, Most New Recruits Are Child Soldiers” Link

[11] "Britain's child soldiers: should the enlistment age be raised?” Link

[12] "UK under fire for recruiting an 'army of children'” Link

[13] "Exploitation or proud tradition? Britain's child soldiers” Link

[14] "Child soldiers 'jailed' for going AWOL despite MoD policy” Link

[15] "Lynn Farr, mother of dead British soldier, speaks to the World Socialist Web Site” Link

[16] "Contact us/FAQs” Link

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار