در حالی مهدی هاشمی برای تحمل دوران محکومیت خود به اوین اعزام شد که نه خود و نه اعضای خانواده و نه حامیان این خانواده، حکم دستگاه قضا را قبول نداشته و آن را سیاسی کاری می دانند.

اسطوره سازی از مهدی هاشمی به سبک هاشمی ها

به گزارش گلستان 24، زمانی اسطورها و قهرمانان حماسی تاریخ ایران از جنگ آوری ها، رشادت ها و دلاوری ها در مقابله با دشمن یا حفظ خاک ایران سر برمی آوردند، کسب رتبه های برتر و اختراعات جدید علمی غرورآفرین بود اما مشخص نیست چرا عده ای سعی در برجسته کردن کسانی دارند که گناه آنان در به خطر انداختن امنیت و منافع ملی ایران، محرز است. 

مهدی هاشمی روز یکشنبه بعداظهر برای گذراندن دوران محکومیت وارد زندان شد اما پیش از ورود به زندان، شوی تبلیغاتی عجیبی توسط خود و اطرافیانش به راه افتاد. لحظه وداعی که اگر کسی از موضوع خبر نداشت به گمانش یک ابرمرد و قهرمان در حال خداحافظی با خانواده اش است. پس از ساعاتی از انتشار تصاویر ورود تاریخی مهدی به زندان، فیلمی از لحظه وداع او با آیت الله هاشمی رفسنجانی بر روی اینترنت قرار گرفت. 

اسطوره سازی از مهدی هاشمی به سبک هاشمی ها

اسطوره سازی از مهدی هاشمی به سبک هاشمی هادانلود فیلم 

در این فیلم، آیت الله در دو گوش چپ و راست فرزندش دعایی را زمزمه می کند و سپس به او وعده می دهد که به زودی از زندان آزاد خواند شد و همگان به مظلومیت اش پی خواهند برد. 

به دنبال آن سایت ها و روزنامه های اصلاح طلب به صورت گسترده این فیلم را بازنشر کردند. ولی صبح روز دوشنبه هر کسی از جلو دکه روزنامه فروشی عبور می کرد، صفحه اول برخی از روزنامه توجه او را بیشتر جلب می کرد. عکس مهدی هاشمی در کنار پدر و تیترهایی چون بدرقه پسر یا دعای پدر در بدرقه پسر، خبر از یک اتفاق مهم در ایران می داد. اینکه چه اتفاقی افتاده است که این روزنامه ها چنین سنگ آن را بر سینه می کوبند. 

چرا هاشمی رفسنجانی با آن سابقه ارزشمند در مبارزات انقلابی و پایه گذاری نظام جمهوری اسلامی ایران، دست به چنین اقداماتی می زند که فریاد ریئس دستگاه قضا را نیز بلند کرده است. آیت الله آملی لاریجانی دیروز در جلسه عالی مسئولان قضایی خاطر نشان کرد: احکام و آرا صادره تنها متعلق به قشر ضعیف و مردم عادی جامعه نیست و نباید فضا را طوری پیش ببریم که هر کسی زمانی مسئولی بوده و حالا علیه او و یا وابستگانش حکمی صادر شده، تمام قوه قضاییه و زمین و زمان را زیر سوال ببرد و برای تخریب قوه قضاییه فیلم وداع درست کند.

پیش از این نیز مهدی هاشمی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی مدعی شده بود که نتیجه اعلام کاندیداتوری پدرش منتهی به زندان رفتن او خواهد شد. اما زمانیکه حکم وی برای سپری کردن زندان از ماه ها قبل از اعلام نامزدی هاشمی رفسنجانی، تعیین شده بود؛ مشخص نیست چه ارتباطی بین این دو ماجرا وجود دارد! 

اما آنچه بیش از همه اهمیت دارد. مظلوم نمایی ها و اسطوره سازی از مهدی هاشمی است. قحط الاسطوره در میان اصلاح طلبان و حامیان خانواده هاشمی باعث شده تا کسی را بزرگ جلوه دهند که مجرم است و در حال چوب خط انداختن است تا دوران محکومیتش به سر آید. او پیش از ورود به اوین، بیانیه خوانی کرد و خواست جلسات دادگاهش از صدا و سیما پخش شود و چه خوب است اگر مصلحت دانسته شود، این خواسته برآورده شود تا همه بدانند این هوچی گری ها تنها برای فرار از مسئولیت جرم های ارتکابی است. 

این در حالی است که آیت الله هاشمی در اسفند سال گذشته در مصاحبه با روزنامه شرق گفته بود «اعتراض می‌کنم، دعوا نمی‌کنم. اگر قاضی به حکم برسد، هیچ حرفی ندارم، چون قانون است و اگر قاضی نرسد و دستور بدهند، طبعا هرکس هم باشد، اعتراض می‌کند.»[1] حال آنکه پس از مدتی قاضی به حکم رسید، زمزمه ها و حرف ها از اعتراض و ناخرسندی از حکم از محافل خصوصی به تریبون های عمومی راه پیدا کرد و وارد فاز مظلوم نمایی و هتاکی علیه قوه قضاییه شد. 

همسر ایشان، خانم عفت مرعشی در تاریخ 31 خرداد 1394 درباره حکم صادره درباره مهدی هاشمی گفته است:« حکم آقای هاشمی یعنی تقلب، تقلب، پدرسوخته‌بازی. حکمش (حکم مهدی هاشمی) پدرسوخته‌بازی بود و حکم نیست!»[2]

پس از آن بود که سناریوهای مختلفی از سوی اتاق فکر وابسته به خانواده هاشمی بیرون آمد. از اظهارات وکلای مهدی هاشمی برای ارجاع حکم به رئیس دستگاه قضا و توسل جستن به ماده 18 تا خاطره های هاشمی رفسنجانی از ملاقات با پسر و پیگیری عفو رهبری. 

ولی این تاکتیک ها راه به جایی نبرد. مهدی هاشمی نه تنها در دادگاه بلکه در افکار عمومی ایرانیان نیز محکوم شده است و زیر عبای پدر پنهان شدن نیز چیزی از گناه او نمی کاهد. او می توانست مردانه به خاطر جرم هایش از ملت ایران عذرخواهی کند اما خود را همچنان در سیاست بازی و بازی با کلمات دهان پرکن مخصوص وکلا، گم کرد و نخواست باور کند جرم هایی مانند ارتشاء و اختلاس و رشوه به دست او انجام شده و کسی او را مجبور به انجام آنها نکرده بود. حتی پدر نیز نمی خواهد باور کند مهدی مرتکب خطاهایی شده که مجازاتش زندان است. 

آخرین پرده از سناریوی مهدی هاشمی بسیار زیبا در آستانه ورود به زندان رقم خورد. او به سبک کسانی که زمانی راهی جبهه ها می شدند در آغوش پدر جای گرفت و با حضور کلیه اعضای خانواده هاشمی ها چنان بیانیه پایانی را قرائت کرد که دو برداشت همزمان تهدید و مظلومیت از آن تفسیر می شد. تهدید قوه قضاییه که از زندان و بیرون آن توسط حامیانش برای سیاه نمایی صورت خواهد گرفت و مظلوم نمایی با اشک های فرزند و اخم های مادر و خواهر و برادران در برابر دوربین ها. 

ارسال نظر

آخرین اخبار