تکذیب مجدد سفر سردار از سوی مقامات روسی؛

رسانه‌های آمریکایی ابتدا خبر سفر سردار سلیمانی به روسیه را منتشر کردند و سپس مقامات آمریکایی با وجود تکذیب روسیه، مدام از این سفر ابراز نگرانی کردند.

روسیه از نگرانی آمریکا درباره سردار سلیمانی شگفت‌زده شد

به گزارش گلستان24، معاون وزیر خارجه روسیه بار دیگر اخبار مربوط به سفر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به مسکو را تکذیب کرد. پیش از این آمریکا از انجام احتمالی این سفر ابراز نگرانی کرده و آن را نقض تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران خوانده بود. (سردار سلیمانی، آمریکا را عصبانی کرد/ شکایت می‌کنیم)

رسانه‌های غربی به خصوص آمریکایی ابتدا خبر سفر سردار سلیمانی به روسیه را بدون هیچ دلیل و سندی منتشر کردند و پس از آماده شدن فضای رسانه‌ای، مقامات آمریکایی نسبت به این سفر ابراز نگرانی کردند و از شکایت به سازمان ملل و شورای امنیت گفتند.

اظهار نگرانی مقامات آمریکایی، فرصت را برای رسانه‌های غربی مهیا کرد تا جریان این سفر ادعایی را ادامه دهند و هر روز درباره آن بنویسند.

 

 

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه جمعه (۱۴ اوت/ ۲۳ مرداد) گفت: «من هیچ اطلاعی راجع به دیدار او [قاسم سلیمانی] از روسیه ندارم.»

او افزود که روسیه به ایالات متحده آمریکا اطمینان خاطر داده که سلیمانی دیداری از مسکو انجام نداده و روسیه از این که باز هم نگرانی‌هایی در این مورد می‌شنود حیرت‌زده است.

 

سرگئی ریابکوف

 

به نوشته سایت دویچه وله، گزارش‌هایی که ماه گذشته در مورد سفر قاسم سلیمانی به مسکو و دیدار او با رئیس‌جمهور و وزیر دفاع روسیه منتشر شد نگرانی‌هایی را در واشنگتن ایجاد کرده است.

به گفته وزارت امور خارجه آمریکا، جان کری، وزیر خارجه این کشور در گفت‌وگوی تلفنی خود با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در روز پنج‌شنبه (۱۳ اوت/ ۲۲ مرداد) این نگرانی‌ها را با او در میان گذاشت

‌آمریکا اعلام کرد که به ‌زودی در شورای امنیت سازمان ملل متحد به اقدام مسکو در پذیرا شدن قاسم سلیمانی اعتراض خواهد کرد؛ چرا که این اقدام نقض تحریم‌های شورای امنیت به حساب می‌آید.

شبکه "فاکس نیوز" پیش از این گزارش کرده بود که سلیمانی در ماه ژوئیه عازم مسکو شد و در ‌آن جا با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور و سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه ملاقات و گفت‌وگو کرد.

دویچه وله در پایان نوشته است: انتشار گزارش‌هایی پیرامون سفر سلیمانی به مسکو به سود مخالفان توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی در آمریکا تمام شده است.

 

 

 

سایت صدای آمریکا نیز در همین رابطه آورده است: سرگئی ریابکوف از ابراز نگرانی مقامات آمریکایی در این مورد "شگفت زده" شده است.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد واشنگتن درباره خبرهای مربوط به سفر این فرمانده بلندپایه سپاه پاسداران ایران به روسیه، تحقیقات کاملی انجام خواهد داد.

مارک تونر همچنین گفت واشنگتن به مقامات مسکو یادآوری شده است که تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه این فرد کماکان به قوت خود باقی است.

سایت وابسته به وزارت خارجه آمریکا در پایان نوشت: طبق مصوبه سازمان ملل همه کشورهای عضو این سازمان مکلف هستند از مسافرت افراد تحت تحریم، از جمله آقای سلیمانی، به کشورشان جلوگیری کرده و همچنین دارایی‌های آنها را ضبط کنند.

 

 

دمیتری پسکوف

 

به گزارش رادیو فرانسه، "دمیتری پسکوف" سخنگوی ولادیمیر پوتین نیز درباره اینکه گزارش دیدار رئیس‌جمهوری روسیه با قاسم سلیمانی صحت دارد، پاسخ منفی داد.

وزیر امور خارجه آمریکا نیز دیروز، پنج‌شنبه ١٣اوت، در گفت‌وگوی تلفنی با همتای روس خود از سفر فرمانده نیروهای برون مرزی سپاه پاسداران ایران به روسیه ابراز نگرانی کرده بود. در عین‌حال بارها عکس‌هایی از حضور سلیمانی در عراق منتشر شده است.

سایت وزارت خارجه فرانسه هم در پایان خبرش نوشت: آقای سلیمانی به اتهام مشارکت در برنامه اتمی ایران و همچنین برنامه موشک‌های بالستیکی این کشور، در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته است.

 

 

 

 

جام نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار