واکنش اوباما به سخنان رهبر انقلاب

در پاسخ به این سخن سناتور مک‌کین که گفته بود "تفسیر آیت‌الله خامنه‌ای از توافق اتمی، قابل اعتمادتر از برداشت جان کری است" اوباما با ناراحتی گفت: «این نوع برخورد با سیاست خارجی صحیح نیست.»

امیدورارم به توافق جامع برسیم/احتمال دارد همه چیز به حالت قبل بازگردد

رئیس جمهور آمریکا که این روزها از کوچکترین فرصت استفاده می‌کند تا درباره بیانیه سوئیس و تفاهم با ایران توضیح دهد و افکار عمومی کشورش را قانع کند در پاناما نیز نتوانست از کنار این موضوع بگذرد.

به گزارش گلستان 24، باراک اوباما در سخنانی که رسانه‌های غربی آن  را واکنش به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب خوانده‌اند ابراز امیدواری کرد که 1+5 و ایران در فرصت باقی‌مانده بتوانند به توافق جامع اتمی دست یابند.

اظهارات اوباما در کنفرانسی خبری در پاناما و در حاشیه نشست سران قاره آمریکا بیان شد.

 

 

بی بی سی نوشته است: «آقای اوباما با کم اهمیت دانستن درخواست آیت‌الله خامنه‌ای برای رفع تحریم‌های ایران همزمان با امضای توافق جامع هسته‌ای گفت رهبر جمهوری اسلامی و دیگر مقام‌های ایرانی در چارچوب سیاست داخلی کشورشان به این موضوع پرداخته‌اند.»

رئیس جمهور آمریکا در حالی سخنان رهبری را برای مصرف داخلی ایران دانسته است که مقام معظم رهبری روز پنجشنبه به این نکته اشاره کرده بودند: «طرف، طرف بدعهدی است، طرف متقلّبی است. حرف میزنند، بعد هم خصوصی میگویند اینها برای آبروداری است؛ برای اینکه مثلاً در مقابل مخالفانشان در داخل کشورشان کم نیاورند، یک چیزهایی را اینها مینویسند. خب، این به ما ربطی ندارد. اگر بنا باشد که اینها ملاک عمل قرار بگیرد، آنچه آنها نوشتند، قطعاً ملاک عمل نخواهد بود. آنها البتّه درباره‌ی ما هم این حرف را میزنند. آنها گفتند که ممکن است بعد از آنکه این مذاکرات انجام گرفت، رهبری برای آبروداری یک اظهار مخالفتی بکند؛ کافر همه را به کیش خود پندارد. ما حرفمان با مردم بر مبنای اعتماد متقابل است؛ مردم به این حقیر ضعیف اعتماد کردند، بنده هم به تک تک این ملّت اعتماد دارم...»

 

 

و در همان روز حجت الاسلام روحانی، رئیس جمهور کشورمان نیز صراحتا گفت: «ما هیچ توافقی را امضا نخواهیم کرد مگر آنکه در اولین روز اجرای توافق تمامی تحریم‌های اقتصادی به مورخ همان روز لغو شود.»

 

 

 

 

 

سخنان رهبر معظم انقلاب درباره بیانیه سوئیس

 

رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس خبری در پاناما ادامه داد: «همیشه به صراحت و روشنی گفته ام که کار ما هنوز تمام نشده است. ما توانسته ایم به چارچوبی سیاسی میان ایران و 1+5 دست یابیم.  چارچوبی که موجب راستی آزمایی بی سابقه از آن چیزی شد که در ایران در دو دهه ی آینده رخ می دهد، به طرز قابل توجه سانتریفیوژهای ایران را کاهش می دهد ، مسیرهای دستیابی ایران به سلاح هسته ای را می بندد و در برابر آن خواستار برداشتن تحریم ها به شیوه ای مرحله ای می شود که به ما اجازه می دهد تا اگر ایران توافقنامه را نقض کند دوباره آنها را اعمال کنیم.»

مذاکرات اتمی با ایران قرار است تا پایان ماه ژوئن و رسیدن به جزییات توافق جامع هسته‌ای ادامه یابد.

به نوشته بی بی سی، اوباما با اشاره به اینکه در فرصت باقی‌مانده تا پایان ماه ژوئن، مذاکرات دشواری در پیش است و نتیجه این مذاکرات ممکن است که الزاما مورد تایید او نباشد گفت: «موضوعی که تا کنون بارها گفته‌ام این است که احتمال دارد همه چیز به حالت قبل بازگردد.»

 

 

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه این کنفرانس خبری، از موضعگیری سناتورهای جمهوریخواه در قبال توافق اتمی با ایران انتقاد کرد.

سناتور جان مک‌کین اخیرا در یک گفتگوی رادیویی اعلام کرد که به نظرش تفسیر آیت‌الله خامنه‌ای از توافق اتمی، قابل اعتمادتر از برداشت جان کری وزیر خارجه آمریکاست.

اوباما با انتقاد از چنین مواضعی از سوی جمهوریخواهان گفت: «فارغ از اینکه چه کسی رئیس جمهوری یا وزارت خارجه آمریکا را در دست داشته باشد این نوع برخورد با سیاست خارجی صحیح نیست.»

به گفته آقای اوباما، جناح‌گرایی حزبی در آمریکا در قبال توافق احتمالی با ایران و دیگر مسایل سیاست خارجی به مرحله‌ای خطیر رسیده است که "باید متوقف شود."

شماری از نمایندگان کنگره آمریکا از جمله سناتور مک‌کین، از تفاوت برداشتی که مقام های ایرانی و آمریکایی درباره توافق لوزان دارند ابراز نگرانی کرده اند.

وزارت‌خانه های خارجه در ایران و آمریکا هر یک متنی جداگانه درباره تعهدات و الزامات طرفین که در مذاکرات لوزان به دست آمده است منتشر کرده اند.

از جمله موارد اختلاف در این دو متن، چگونگی لغو تحریم‌های ایران و محدوده اختیار عمل بازرسان بین‌المللی در بازدید از تاسیسات اتمی ایران است.

اوباما افزود اطمینان دارد چارچوب توافقی که در مذاکرات لوزان تهیه شده است بهترین راه جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی خواهد بود.

به گفته رئیس جمهوری آمریکا، اگر ادامه مذاکرات به توافق جامع اتمی که مورد نظر واشنگتن باشد ختم نشد آمریکا می‌تواند از ادامه تلاش‌ها صرفنظر کند.

ارسال نظر

آخرین اخبار