سرلشکر جعفری فرمانده سپاه پاسداران در دفعات گذشته نیز بارها با تاکید بر مولفه های اصلی قدرت دفاعی ایران از برخی اظهار نظرهای غیر تخصصی پیرامون این موضوع انتقاد کرده بود.

تحلیل واقع بینانه سرلشکر جعفری از قدرت دفاعی جمهوری اسلامی

 به گزارش گلستان 24،  سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نشست خبری صبح امروز خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه امسال 20 رزمایش در نیروهای مسلح طبق برنامه انجام می‌شود، اظهار داشت: متأسفانه برخی برداشت‌ها می‌گویند مذاکره امنیت مردم را تأمین کرد. این نوع برداشت حق مردم و مؤلفه‌های اصلی قدرت نظام نیست.

وی با بیان اینکه دستاوردهای موشکی و شناوری عامل بازدارنده بود، تصریح کرد: قطعنامه و توافق شاید برخی قطعنامه‌های قبلی را لغو کند اما می‌دانیم قطعنامه‌ها هیچ گاه قدرت حمله به ایران را ایجاد نکرده است.

سرلشکر جعفری فرمانده سپاه پاسداران در دفعات گذشته نیز بارها با تاکید بر مولفه های اصلی قدرت دفاعی ایران از برخی اظهار نظرهای غیر تخصصی پیرامون این موضوع انتقاد کرده بود.

ظریف در روزهای پس از توافق ژنو دانشگاه تهران عبارات عجیبی را بر زبان آورد. سخنان ناپخته ای که پیرامون سیستم دفاعی ایران مطرح شد بازتاب بین المللی فراوانی داشت.  این اظهارت موجب گردید که وزیر دفاع ایالات متحده هم سر ذوق بیاید و چاک هیگل وزیر اسبق دفاع آمریکا پس از سخنان عجیب جواد ظریف با به رخ کشیدن توان نظامی امریکا اعلام نماید: ”صرف نظر از توافق شش ماهه ژنو به منظور فریز کردن برنامه هسته ای ایران، تهدید نیروی نظامی امریکا نیز همچنان برای جمهوری اسلامی وجود خواهد داشت."

ظریف در حالی که از دانشجویان می خواست با دقت به صحبتهایش گوش کنند، گفت: «غربی‌ها از چهار تا تانک و موشک ما نمی‌ترسند، از مردم ایران می‌ترسند. آیا فکر کردید آمریکا که می‌تواند با یک بمب، تمام سیستم دفاعی ما را از کار بیاندازد از سیستم دفاعی ما می‌ترسد؟ آیا واقعا به خاطر قدرت نظامی، آمریکا جلو نمی‌آید؟ بر اساس کدام سند فکر می‌کنید آمریکا می‌تواند به اطلاعات نظامی ما دست پیدا کند؟»

چندی بعد رهبر انقلاب نیز در دیدار با اساتید دانشگاههای کشور عبارات معناداری را بیان کردند: «یک وقتى یکى از مسئولین کشور درباره‌ى مسائل نظامى یک نظرى داده بود که خب مطابق واقع نبود؛ بنده گفتم یک "تور نظامى" براى مسئولین کشور قرار بدهید؛ بیایند یک خرده‌اى در محیطهاى نظامى گردش کنند، حقایقى را، واقعیّاتى را ببینند، معلوماتشان نسبت به موجودىِ نظامى کشور بالا برود. حالا در مورد مسائل علمى هم متأسّفانه گویا همین‌جور است؛ باید یک "تور علمى" بگذاریم براى مسئولین در بخشهاى مختلف

ظریف پس از بیانیه لوزان نیز در دانشگاه علامه اظهاراتی مشابه داشت. او گفت: من ادعا می‌کنم که به دنبال این مذاکرات جمهوری اسلامی ایران امن‌تر شده است هیچ کس دیگر نمی‌تواند علیه مردم ما بر طبل جنگ بکوبد.

برای بار دوم نیز سرلشکر جعفری در در حاشیه جلسه هیئت عالی سیاست گذاری نیروهای مسلح در واکنش به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه‌ کشورمان، مبنی بر اینکه «به دنبال مذاکرات، جمهوری اسلامی ایران امن‌تر شده است» اظهار داشت: امنیت ما مدیون تفکر و اندیشه رهبران بزرگ انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و حضرت امام خامنه‌ای(مدظله العالی) است که با معماری قدرتمندی از یک ساختار انقلابی، مردمی، مستحکم‌ و تزلزل ناپذیر به وجود آمده و بسیج ده‌ها میلیونی از آن متولد و رشد یافته است.ما از سالها قبل به یک قدرت بزرگ بازدارندگی اطمینان بخش رسیده‌ایم و همه مولفه‌های قدرت ما امروز به طور چشم گیری تقویت شده است. مسئولان سیاست خارجی دچار اشتباه محاسباتی نشوند و دست آوردهای انقلاب اسلامی و خون هزاران شهید را همانگونه که هست و واقعیت دارد برداشت کرده و بر اساس آن راه مقاومت و ایستادگی را دنبال کنند.

این روزها و پس از توافق وین نیز در میان ذوق زدگی برخی از حامیان و جریان توافق به هر قیمتی سرلشکر جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اتباه محاسباتی جریان بی اطلاع از قدرت دفاعی ایران را به آنان گوشزد می کند. سرلشکر جعفری در نشست خبری با رسانه ها می گوید: متأسفانه برخی برداشت‌ها می‌گویند مذاکره امنیت مردم را تأمین کرد. این نوع برداشت حق مردم و مؤلفه‌های اصلی قدرت نظام نیست.

اظهارات غیر تخصی ظریف درباره قدرت دفاعی و امن شدن ایران پس از توافق در حالی است که اتفاقا طرف آمریکایی در نتیجه توافق وین، توهمات خود را می پروراند. اوباما با تشریح توافق برای موافقان گفته است: برای 10 سال ابتدایی، این توافق به میزان قابل توجهی برنامه هسته‌ای ایران را محدود می‌کند، به همین جهت ما همواره کاملا خواهیم دانست که آنها دارند چه می‌کنند». «تاسیسات زیرزمینی که بستن‌شان از راه‌های دیگر احتمالا شدنی نبود را می‌بندد. تاسیساتی را که می‌شد از آن برای تولید پلوتونیوم استفاده کرد، به نحوی تغییر می‌دهد که ما اطمینان می‌یابیم دیگر نمی‌شود از آن برای تولید مواد هسته‌ای استفاده کرد. ایران را ملزم می‌کند ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را به میزان 98درصد کاهش دهد. همچنین رژیم بی‌سابقه راستی‌آزمایی و بازرسی‌ها ایجاد می‌کند که امکان نظارت 24 ساعته در 7 روز هفته از تمام تأسیسات هسته‌ای اعلام‌شده آنها و همچنین خط تولید آنها، از معادن اورانیوم تا کارگاه‌های تولید سانتریفیوژ که برای غنی‌سازی اورانیوم به آن نیاز است، تا کل مسیر تا انتها، را ایجاد می‌کند».

اگرچه اتدار دفاعی ایران بر کسی پوشیده نیست، اما برخی رویکردهای دیپلماتیک در مسئله امنیت توهمانی را پس از وین برای دشمن به وجود آورده است.

سراج 24

ارسال نظر

آخرین اخبار