بررسی محتوایی روزنامه های چهارشنبه؛

در بررسی روزنامه های چهارشنبه تمرکز اصلی روزنامه های اصلاح طلب باز هم هجمه به تیم سابق مذاکره کننده هسته ای است و حواشی برجام هم بیشتر شده است.

تلاش های پی در پی برای محکوم کردن جلیلی / چه کسی دلار را گران کرد؟

 به گزارش گلستان 24، روزنامه های امروز چهارشنبه به موضوعاتی از قبیل دلایل رشد نرخ ارز، پاسخ ولایتی و خرازی به جلیلی و تحرکات انتخاباتی دولتمردان و سیاسیون پرداخته است.

دورخیز انتخاباتی در پوشش صله‌رحم حزبی !
روزنامه کیهان در تیتر یک خود به فعالیت های انتخاباتی دولتمردان پرداخته است: در حالی که از ماه‌ها پیش تحرکات دولتمردان برای انتخابات پیش روی مجلس به طور علنی آغاز شده و اعتراضات زیادی را برانگیخته است، سخنگوی دولت در اظهار نظری جالب گفت حضور آنان در جلسات حزبی از نوع عاطفی است!
روز گذشته محمدباقر نوبخت در رابطه با حضور اعضای دولت در برخی احزاب رسمی به خبرنگاران گفت: طبیعی است که همه وزرا قبل از ورود به دولت از سال‌های گذشته در یکی از احزاب فعال بوده باشند و به طور مثال بنده از سال 78 عضو حزب اعتدال و توسعه بودم که نظر ما انتقال تجربیات به نسل آینده بود و معتقد بودیم برای توسعه کشور منابع لازم تنها در دست یک جناح نیست و همه باید در جهت توسعه کشور فعالیت کنند.
وی با اشاره به اینکه از زمانی که مسئولیت اجرایی را عهده‌دار شده‌ام به جهت حجم فراوان کارها فرصت حضور درحزب و فعالیت حزبی را ندارم، گفت: شاید تنها تعامل من با حزب خلاصه به دید و بازدیدهای عاطفی شود. البته تأکید می‌کنم هرگونه فعالیت حزبی از سوی مسئولین دولتی خلاف قانون نیست اما آنچه مهم است این است که هیچ یک از اعضای دولت که در احزاب حضور دارند نباید از امکانات دولتی برای فعالیت‌های حزبی استفاده کنند که این موضوع همواره مورد تأکید رئیس جمهور است.
تکذیب یک اعتراف زودهنگام
نوبخت در حالی حضور خود و سایر دولتی‌ها را عاطفی می‌خواند که زمستان سال گذشته یک عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی از کلید خوردن فعالیت‌های انتخاباتی دولت خبر داده بود و از قضا این کلید به آقای سخنگو سپرده شده بود!
 در مورد فعالیت دولت برای انتخابات مجلس نیز گفت: قاعدتاً آقای نوبخت در قالب حزب اعتدال و توسعه ورود می‌کنند. اخیراً هم آقای نوبخت از موضع سازمان برنامه به ستادهای آقای روحانی در استان‌ها، به‌عنوان اعضای شورای توسعه ابلاغ کردند.
حسین مرعشی اضافه کرد: البته از موضع سازمان برنامه که قاعدتاً کار سیاسی نمی‌توانند انجام دهند و نمی‌خواهند انجام دهند، چون آقای نوبخت هم آدم منضبطی است، به این معناست که آقای نوبخت علایقی دارند و قاعدتاً با اصلاح‌طلبان کار خواهند کرد، چون آنها انتخاب دیگری جز اصلاح‌طلبان ندارند!
بازی سیاسی با پول‌های بلوکه ، مردم را از دولت ناامید می‌کند
کیهان: پیش از توافق وین، مقامات دولت یازدهم و رسانه‌های حامی دولت رقم پول‌های بلوکه شده ایران را بیش از 100میلیارد دلار عنوان می‌کردند اما یک روز پس از توافق مذکور، طیب‌نیا وزیر اقتصاد این رقم را از 100 میلیارد دلار به 29 میلیارد دلار کاهش داد و مدعی شد رسانه‌ها در این باره مبالغه کرده‌اند! وی البته تا پیش از توافق به هیچ عنوان عبارت مبالغه را درباره رقم مذکور به کار نبرده بود. با این همه رئیس کل بانک مرکزی نیز رقم مذکور را باز هم کمتر از رقم طیب‌نیا اعلام کرد و آن را به 26میلیارد دلار تنزل داد.
در حالی که پس از توافق، روز به روز رقم پول‌های بلوکه شده کاهش می‌یافت «اکبر کمیجانی» قائم‌مقام بانک مرکزی گفت: فقط شش میلیارد دلار از 29میلیارد دلاری که آزادسازی خواهد شد می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد!
پس از استمرار اظهارات ضد و نقیض مقامات دولتی، «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور گفت: ما به عنوان دولت قبلا ریال این ارزها را از بانک مرکزی گرفته‌ایم بنابراین هیچ چشمداشتی به آنها نداریم! 
کیهان در گفت و گو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی به چرایی این اظهارات ضد و نقیض پرداخت.
«محمدحسن آصفری» نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرنگار کیهان گفت: برخورد دولت در موضوع پول‌های بلوکه شده جنبه سیاسی دارد و نه جنبه تدبیر و عقلانیت. آصفری افزود: رقم واقعی پول‌های بلوکه شده بیش از 126 میلیارد دلار است و رقم 6 میلیارد دلار واقعیت ندارد. دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: بهتر است مقامات دولتی توضیح دهند که این مبلغ در کجا هزینه شده است؛ پروژه‌های عمرانی، مجوز به بانک مرکزی برای چاپ پول و یا جایی دیگر.
آصفری اظهار داشت: انتشار اظهارات متناقض به صلاح نیست و مردم ناامید می‌شود و گمان می‌برند که خدای نکرده کسی می‌خواهد پولی را بالا بکشد.
«قاسم جعفری» نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرنگار کیهان گفت: اظهارات مقامات دولتی نشانگر این است که پیش از توافق، ایجاد مطالبه در مردم و جلب افکار عمومی با «نشان دادن در باغ سبز توافق» جزو اهداف اصلی دولت بوده است.
جعفری افزود: گره زدن مسائلی همچون تورم و چرخیدن چرخ کارخانه‌ها به مذاکرات و در نهایت ایجاد گشایش اقتصادی در صورت حصول توافق نیز در همین راستا انجام شد.
وی خاطرنشان کرد: دولت می‌بایست با پرهیز از اینگونه اظهارات متناقض به صورت شفاف اطلاع رسانی کند.
«سیدسعید زمانیان» نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس گفت: ما در سال‌های متوالی از بخشی از ذخیره‌های ارزی خود استفاده کردیم.
وی در توضیح خاطرنشان کرد: وقتی در حساب‌های ما در خارج از کشور پول وارد شده است، ما معادل آن در کشور پول چاپ کرده و در اختیار مردم گذاشته‌ایم و اگر اکنون 150 میلیارد دلار در خارج کشور پول بلوکه شده داریم 100 میلیارد آن مربوط به ذخیره‌های ارزی کشور است که پشتوانه پولی ما را تشکیل می‌دهد و کسی نمی‌تواند به آن دست بزند. زمانیان با اشاره به اینکه دولت اکنون می‌تواند روی 29 یا 30 میلیارد دلار حساب کند، گفت: اگر احیاناً این پول‌ها بدون برنامه‌ریزی وارد کشور شود تورم 30 الی 40 درصدی را در پی خواهد داشت.
 
ما از انتقادهای جوانان انقلابی استقبال می‌کنیم
روزنامه اصلاح طلب قانون در گزارشی از نشست خبری سخنگوی دولت نوشت: طبق روال هر هفته نوبخت، نشست خبری خود را با اهالی رسانه ‌برگزار کرد. نوبخت در پاسخ به سوالی در رابطه با تأکید اخیر رئیس جمهور مبنی بر اینکه اجازه نخواهد‌داد عده‌ای تندرو مردم را نابود کنند، در تشریح برنامه‌های دولت در این راستا، گفت: این سیاست مشخص از سوی رئیس جمهور است. البته در دیدگاه دولت افراد تندرو کسانی هستند که فراقانونی عمل می‌کنند و ما از انتقادهای جوانان انقلابی استقبال می‌کنیم. 
سخنگوی دولت همچنین در رابطه با کاهش قیمت نفت و تأثیرات آن گفت: قیمت نفت کاهش داشته و ممکن است حتی از این رقم پایین‌تر آید، بنابراین در بودجه سال ۹۵ براساس کمترین قیمتی که نفت می‌تواند داشته باشد تصمیم گیری شده است و باید بودجه ۲۲میلیارد دلاری را پیش‌بینی می‌کردیم که در مقایسه با سنوات گذشته که تا ۱۲۰ میلیارد دلار بود بسیار متفاوت است. بنابراین ما تا هر قیمتی که نفت کاهش پیدا کند اجازه نمی‌دهیم بازار جمهوری اسلامی ایران واگذار به کشورهای دیگر شود و هر قدر کشورهای دیگر زمینه‌سازی کنند تا ایران منصرف شود ما بر رسیدن به سهم عادلانه ایران بر بازار نفت تأکید می‌کنیم. 
 
اظهارات جلیلی اتهام است!
سیل اتهام زنی به جلیلی هنوز ادامه دارد؛ انگار وی اسراری مگو را فاش نموده است که به مذاق برخی سیاستمداران خوش نیامده و با تمام توان وی را تکذیب می کنند اما مدارکی دال بر صحت حرف های خود ارائه نمی کنند! قانون در این رابطه گزارش داد:
جلسات برجام هنوز چالش‌های خود را دارد. یک روز جلیلی می‌آید و ادعاهایی را بیان می‌کند و می‌رود، فردایش ظریف می‌آید و تمام ادعاها را تکذیب می‌کند. روز گذشته نیز کمیسیون ویژه مهمانانی داشت، محمد‌نهاوندیان، رئیس دفتر روحانی در جلسه رفت و پاسخگو بود ولی علی‌اکبرولایتی که دیگر مدعو این جلسه بود، از آمدن به کمیسیون خودداری کرد و دست رد به سینه منتقدان توافق زد.
 ولایتی که در این جلسات حضور پیدا نکرده بود، در حاشیه دیدار با هیات علمی و تحقیقاتی و رئیس بنیاد فردریش آلمان در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تیم مذاکره کننده سابق هسته ای مدعی شده اند که شما مخالف رسانه ای شدن روند مذاکرات آلماتی به رغم نظر رهبر معظم انقلاب بوده اید؛ آیا این را تایید می کنید یا خیر،گفت: من کاملا این را تکذیب می کنم و به هیچ وجه درست نیست.ولایتی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب هر تصمیمی که بگیرند برای همه ما معتبر است و وظیفه همه ما این است که از تصمیمات ارزشمند ایشان تبعیت کنیم.وی تاکید کرد: بنابراین بنده هیچ گاه با تصمیم رهبر معظم انقلاب مخالفت نکرده ام و این یک اتهام است. ولایتی در پاسخ به این سوال که آیا در آلماتی مسائل آنچنان که ادعا می شود حل شده بود، گفت: اگر حل شده بود که نباید تا این مدت طول می کشید.
 
چمدان چمدان پول می‌بردند!
روزنامه اصلاح طلب شرق سعی نموده از یک فساد بزرگ جدید رونمایی کند و دولت سابق را عامل خروج چمدانی پول های کشور معرفی نماید: «غلامرضا تاجگردون»، نماینده گچساران این روزها در تعطیلات مجلس باید مدام در جلسه‌های کمیسیون ویژه بررسی «برجام» حاضر شود؛ به‌همین‌دلیل از اواسط گفت‌وگو به بعد، می‌توان آثار خستگی را در چهره‌اش دید. گفت‌وگو با او درست جایی که از سفر خانوادگی‌اش به تاجیکستان می‌گوید، اوج می‌گیرد. در سفر به تاجیکستان ردپای پررنگی از بابک زنجانی دیده و پول‌هایی که با توجیه دورزدن تحریم‌ها چمدان‌چمدان راهی کشور همسایه می‌شد و حالا به نام ایران است و به کام دیگران. 
 
تاجگردون: فساد در ایران ساختاری و سیستمی شده و در این مسئله تردیدی نیست. نباید راحت از کنار فساد گذشت. اینکه صرفا با عوامل، برخورد شود هم کافی نیست؛ اینکه صرفا بیاییم و با شخص زنجانی برخورد کنیم. زنجانی تمام نشده، یک پرونده دیگر مشابه او ‌رو می‌شود؛ بنابراین باید دقت کرد و برای از‌بین‌بردن این ساختارهای فساد کوشید. فساد ساختاری، برای سرنوشت یک کشور خطرناک است. شفافیت اقتصادی باید جایگزین فضای رانتی و پارتی‌بازی‌های معمول شود. در دولت احمدی‌نژاد نفت ١٠٠ و ١٤٠ دلاری فروخته شد و نتیجه‌اش سرریز فساد به لایه‌های مختلف بود؛ همان منابع مالی که می‌توانست هزینه زیرساخت‌ها و پیشبرد پروژه‌های عمرانی کشور شود.
زمانی در ابتدای فعالیت زنجانی یادم هست که در جلسه‌ها می‌گفتند یک میلیون دلار از پول‌های زنجانی از طریق صرافی‌ها وارد کشور شده است. آخر اگر این حرف‌ها صحت می‌داشت که مبدأ و مقصد صرافی‌ها مشخص بود؛ خب چه شد که هیچ خبری از این پول‌ها نشد. آن موقع همه این صرافی‌بازی‌ها با توجیه دور‌زدن تحریم بود. خب حالا هم آقای روحانی باید بیاید و درباره همین تخلف‌ها، جزئیات را به مردم بگوید؛ اینکه کشور به خاطر تحریم‌ها چه ضرری کرد و تا کجا پیش رفت. این پول‌هایی که حالا حرف‌زدن درباره آن هم تکراری شده، حق مردم و بیت‌المال است که به اسم آقای زنجانی و خیلی‌های دیگر، حالا از کشور خارج شده و معلوم نیست اصلا بتوان این منابع را به کشور برگرداند یا نه.
 
چندی پیش خانوادگی سفری به تاجیکستان داشتیم؛ یکی از دوستانی که آنجا بود ما را به بازدید از چند جا برد؛ می‏‌گفت هر‌چه تاکسی در تاجیکستان می‌بینی مال بابک زنجانی است. بعد هم ما را برد به یک ترمینال بزرگ که آن هم متعلق به زنجانی بود و بانکی که حالا دولت تاجیکستان درباره آن ادعا دارد. علاوه بر اینها هواپیماهایی دیدیم که آن هم به زنجانی تعلق داشت.
البته همه اخبار به زنجانی محدود نشد. عمق فاجعه این بود که در بازدید از «خانه ایران» متوجه شدیم که با سرمایه و پول ایران در تاجیکستان سرای فرهنگی بزرگی ساخته‌اند و تابلوهای نفیس در آن به نمایش در‌آورده‌اند و اتفاقا فروردین ٩١ شخص آقای احمدی‌نژاد برای افتتاح «خانه ایران» روانه تاجیکستان می‌شود و نوروز در کنار ١٠ کشور همسایه جشن گرفته می‌شود. حالا اسناد و یافته‌ها نشان از آن دارد که «خانه ایران» متعلق به ایران نیست و به نام یک فرد ثبت شده.
تا‌جایی‌که جست‌وجوها نشان داده گویا پول‌ها را به خاطر تحریم با چمدان و به وسیله اشخاص به تاجیکستان منتقل کرده‌اند و حالا هیچ دسترسی ملی به این منابع پولی وجود ندارد. البته سرجمع این پول‌ها شاید ١٠٠ میلیارد تا ٢٠٠ میلیارد تومان باشد و در مقایسه با ارقام دیگر شاید رقم چندانی نباشد، اما فساد، فساد است.
مذاکره نبود تبادل مجهولات بود!
شرق در گفتگو با صادق خرازی نظر وی درباره مذاکرات دوران جلیلی را جویا شده است:
مجلس محترم شورای اسلامی لازم دیده که برای بررسی برجام از مسئولان سابق پرونده هسته‌ای دعوت به‌عمل آورد. ای کاش در سال‌های گذشته نیز چنین رویه‌ای حاکم بود و از مذاکره‌کنندگان در دوره اصلاحات برای بررسی عملکرد مسئولان دولت‌های نهم و دهم دعوت به‌عمل می‌آوردند.
 
در دوره آقای جلیلی به‌هیچ‌وجه حق غنی‌سازی ایران مورد شناسایی آمریکا قرار نگرفت. به‌فرض صحت چنین ادعایی، چرا تیم مذاکره‌کننده سابق آن را بعد از دو سال اعلام می‌کند؟ چرا در همان زمان یا در دوره‌های بعد چنین ادعایی مطرح نشده بود؟ خصوصا اینکه مسئول تیم مذاکره‌کننده سابق٬ کاندیدای ریاست‌جمهوری یازدهم نیز بود. حالا که با تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده فعلی و پس از دو سال مذاکرات فشرده و نفس‌گیر٬ ۱+۵ صراحتا حق غنی‌سازی ایران را به‌رسمیت‌ شناخته٬ آنها مدعی‌اند به چنین دستاوردی در دوره خودشان رسیده بودند. خب پس چرا جایی اعلام نشد؟ چرا این پیروزی را تبدیل به سند و توافق نکردند؟ اینکه طرف آمریکایی در بیانی کلی حق ایران بر استفاده صلح‌آمیز از برنامه هسته‌ای را در چارچوب ان‌پی‌تی به رسمیت شناخته٬ به منزله پذیرش حق غنی‌سازی نیست.
 
سیاست خارجی آقایان نه‌تنها باعث نشد که آمریکایی‌ها به جای پذیرش حق غنی‌سازی ایران، سیاست منطقی‌تری را دنبال کنند؛ بلکه متأسفانه دوسوی آتلانتیک را به هم نزدیک‌تر کرد و با تصویب تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، به سیاست ایران‌هراسی و سیاست‌ براندازی جمهوری اسلامی ایران دامن زدند. به‌عبارتی ساده‌تر عراق باعث شکاف در اتحاد نیروهای غربی شد و متأسفانه سیاست این آقایان و ابتکارعمل‌هایشان باعث وحدت و اتحاد ضدایرانی شد. اما پایان افتخارآفرین تغییر سیاست‌های قدرت‌های بزرگ با رهنمودهای داهیانه رهبر معظم انقلاب و تدبیرهای رئیس‌جمهور و تلاش خالصانه مذاکره‌کننده ارشد اتمی ایران حاصل شد. اگر ما ملتزم به یک‌سری مرزبندی‌ها و راهنمایی‌های مقام معظم رهبری نبودیم و می‌خواستیم سخن بگوییم، می‌گفتیم که چطور قریب ۷۰۰ میلیارد دلار از سرمایه ملت ایران قربانی بحران عدم‌شناخت و فاقد جهان‌بینی مدعیان مهرورزی شد.
هدف از مذاکرات چنانکه مقام معظم رهبری هم فرموده‌‌اند باید لغو تمامی تحریم‌ها باشد٬ ولی آنها با طرح پرسش‌های فلسفی می‌خواستند با غرب مواجهه فکری کنند. آنچه انجام شد، مذاکره نبود، تبادل مجهولات بود. در دوران آقای جلیلی مذاکره انجام نشد، ایشان نقش حامل پیام را داشتند. ایشان توان مذاکره و تعیین سقف و کف برای مطالبات را نداشت! 
 
حسن روحانی: تحریم‌ها را یک‌شبه لغو کردیم!
روزنامه اصولگرای وطن امروز نوشت: حسن روحانی گفت تحریم‌های اعمال شده علیه ایران یک‌شبه لغو شده است! او دیروز گفت: نمی‌خواهم بگویم می‌شود تحریم‌های ظالمانه قدرت‌های جهانی را یک‌روزه یا یک‌شبه لغو کرد، اما ما در عمل، با همت ملت، دلاوری‌های نیروهای مسلح و هدایت رهبری شجاع توانستیم این کار را بکنیم. به گزارش «وطن امروز»، این اظهارنظر حسن روحانی درباره لغو تحریم‌ها در حالی است که جواد ظریف پیش از این و درکمیسیون برجام در پاسخ به سوالات اعضای کمیسیون، چنین اظهارنظری را مطرح نکرد.
ظریف اما درباره لغو تحریم‌ها در کمیسیون برجام مجلس در مقابل دوربین‌های تلویزیونی گفت: بعد از 8 سال، رئیس‌جمهور آمریکا موظف است که لغو تحریم‌ها را برای تصویب به کنگره ببرد!  این اظهارنظر ظریف نشان می‌دهد وزیر امور خارجه، یعنی کسی که رئیس تیم مذاکرات هسته‌ای بوده است، نیز نمی‌تواند مدعی شود تحریم‌ها لغو شده است. 
محمد نهاوندیان، رئیس دفتر حسن روحانی دیروز در کمیسیون ویژه بررسی برجام حضور یافت تا درباره برجام توضیح دهد.  وی در نشست دیروز کمیسیون برجام گفت بخشی از تحریم‌ها در برجام لغو خواهد شد. وی افزود: تمام تحریم‌های اروپا و شورای امنیت لغو می‌شود و بخشی از تحریم‌های آمریکا که در اختیار رئیس‌جمهور است متوقف می‌شود. این اظهارنظر نهاوندیان نیز نشان می‌دهد او برای تحریم‌های مربوط به آمریکا، از واژه لغو استفاده نکرده است و درباره این تحریم‌ها از کلمه «توقف» استفاده کرد.
اما همانگونه که گفته شد، استدلال برخی مقامات دولتی درباره لغو تحریم‌ها، متکی به متن برجام نیست. یعنی آنجایی که ظریف می‌گوید تحریم‌های شورای امنیت و اتحادیه اروپایی لغو می‌شود نیز مستند به متن برجام نیست. اکنون جامعه وسیع منتقدان معتقدند آنچه ظریف از وین آورده، منجر به لغو تحریم‌ها نخواهد شد. منتقدان برای این استدلال خود به متن برجام استناد کرده و می‌گویند طرف مقابل در هیچ بندی از برجام متعهد به لغو تحریم‌ها نشده است! در مقابل برخی دولتی‌ها با صراحت می‌گویند تحریم‌ها لغو می‌شود اما برای این ادعای خود، به تفسیر خود از برجام می‌پردازند!
 
دولت عمداً دلار را گران کرد؟
وطن امروز: پس از توافقات هسته‌ای ایران انتظار از بازار ارز کاهش قیمت‌ها بود اما افزایش نرخ‌های ارز به همه این خوش‌خیالی‌ها پایان داد. کارشناسان معتقدند بازیگر اصلی بازار ارز بانک مرکزی است و این سوال را می‌پرسند که آیا دولت با محوریت این بانک برای جبران کسری بودجه عمدا روی به گرانی ارز آورده است؟ بنا به گفته مقامات بانک مرکزی، یکی از افتخارات این بانک در دو سال و نیم گذشته تثبیت وضعیت نرخ ارزها در بازار آزاد بویژه نرخ دلار بود اما در روزهای اخیر نرخ ارزها بویژه قیمت ارزهای اصلی مانند دلار روندی تصاعدی در پیش گرفته و به یکباره افزایش چشمگیری یافته است، به طوری که این نرخ در آخرین معاملات خود قیمت ۳۵۰۰ تومان را تجربه کرد.
 برخی از اقتصاددانان به کسری بودجه دولت اشاره می‌کنند و می‌گویند که به دلیل اینکه بازار ارز در انحصار بانک مرکزی است، این بانک به‌راحتی می‌تواند نرخ ارز را آن طور که می‌خواهد، تغییر دهد.
همچنین دولت با کاهش قیمت نفت در شرایط فعلی روبه‌رو است و نرخ آن در هر بشکه به حدود ۴۶ دلار رسیده است، این عامل هم تاثیر بسزایی در قیمت ارز دارد و هرچه نفت بیشتری فروخته شود، میزان موجودی دلار در بازار افزایش می‌یابد و همین موضوع باعث کاهش تقاضا شده و قیمت آن روند نزولی را طی می‌کند اما اکنون با کاهش قیمت نفت و همچنین تحریم‌ها شاهد کمبود دلار و افزایش تقاضا در بازار هستیم.
روز گذشته هم ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ضمن اشاره به این نکته که در 4 ماه نخست سال ١٣٩٤ نسبت به دوره مشابه سال قبل، دامنه نوسان نرخ ارز ٧٠ درصد کاهش یافته است، سیر افزایش قیمت دلار را انکار کرد و گفت به دلیل تخلیه حباب‌های قبلی موجود در نرخ ارز، بازار کشش افزایش نرخ را ندارد.  وی در‌ عین‌ حال به صورت ضمنی وجود هرگونه دستکاری در قیمت‌ها را منکر و مدعی شد که این نرخ امروز را ما تعیین نکرده‌ایم و در بازار و حسب نیروهای طبیعی و درونی فعال در عرضه و تقاضای ارز شکل گرفته است.
 وزیر اقتصاد نیز با تاکید بر اینکه نوسانات روزهای اخیر در بازار ارز و رسیدن قیمت دلار به ۳۵۰۰ تومان، نگران‌کننده نیست، گفت: کسری بودجه نداریم و متمم هم نمی‌دهیم.
 
بازوبند کاپیتانی اصلاحات را چه کسی می بندد؟

روزنامه اصلاح طلب ابتکار با معرفی شخصیت هایی که امکان سرلیستی اصلاح طلبان را دارند عملا از فقر نیروهای موثر در جناح اصلاحات خبر داده و برخی افراد را از جناح اصولگرا عاریه گرفته است: 

انتخاب سرلیست‌های گروه‌های سیاسی معمولا براساس شهرت، محبوبیت، سابقه فعالیت سیاسی، کسوت (روحانیت، استادی دانشگاه و ....) و مواردی از این دست تعیین می‌شود. سرلیست‌های انتخاباتی معمولا شاخص‌ترین چهره‌های هر لیست هستند. 
علی لاریجانی بدون شک یک اصولگراست؛ اما در سال‌های اخیر مواضع اعتدالی در پیش گرفته است. وی که در مخالفت با حضور گروه‌های تندروی اصولگرا و به ویژه جبهه پایداری در ائتلاف اصولگرایان، عملا با برنامه‌های سه تشکل پرچمدار وحدت اصولگرایان زاویه گرفته است،
این روزها به عنوان یکی از گزینه‌هایی که ممکن است به سمت اصلاح‌طلبان متمایل شود، مطرح می‌شود. اصلاح‌طلبان نیز با توجه به جایگاه تثبیت‌شده وی به این موضوع بی‌رغبت نیستند و بعید نیست فیلسوف دیپلمات در بالای لیست‌های اصلاح‌طلبان نیز قرار گیرد. این به شرطی است که وی بنا بر برخی گمانه‌زنی‌ها به جای قم از تهران کاندیدا شود.
حضور حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری در انتخابات همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. وی که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 76 در قامت رقیب سید محمد خاتمی، کاندیدایی از جناح اصولگرا محسوب می‌شد، سابقه ریاست مجلس را هم دارد و اتفاقا به عنوان فردی معتدل شناخته می‌شود. نزدیکی وی به جریان اعتدالی نزدیک به دولت حسن روحانی که با قرار گرفتن در کنار اصلاح‌طلبان پیروزی «تدبیر و امید» را رقم زدند، این احتمال را به وجود می‌آورد که در صورت حضور دوباره شیخ نور در عرصه عملی سیاست، وی از سرلیست‌های اصلاح‌طلبان باشد.
 
محمدرضا عارف چهره دیگری است که به عنوان یکی از مطمئن‌ترین گزینه‌های جبهه اصلاح‌طلبان برای تایید صلاحیت و در نهایت سرلیستی مطرح می‌شود. حضور وی به عنوان کاندیدا در انتخابات ریاست‌جمهوری خاطر اصلاح‌طلبان را در مورد گذر از فیلتر شورای نگهبان راحت می‌کند. از سوی دیگر انصراف وی به نفع حسن روحانی به عنوان یک فداکاری برای موفقیت کاندیدای واحد اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان شناخته می‌شود
 
سید هادی خامنه‌ای را دارای شانسی بینابین برای گذر از فیلتر تایید صلاحیت‌ها می‌دانند. وی که نامش هم برای انتخابات مجلس خبرگان و هم برای انتخابات مجلس شورای اسلامی مطرح است، بنا بر گفته‌های هفته گذشته خود در جلسه با برخی مدیران رسانه، اظهار کرد که هنوز تصمیمی برای حضور در عرصه هیچ کدام از این دو انتخابات نگرفته است. 
 
وزیر آموزش و پرورش دولت اصلاحات نیز به عنوان یکی دیگر از گزینه‌های سرلیستی اصلاح‌طلبان مطرح شده است. هر چند نام وی کمتر در این زمینه مطرح می‌شود و خود وی نیز اغلب به فعالیت در آرامش و به دور از جنجال خبری شهرت دارد، اما در صورت حضور و تایید صلاحیت، با توجه به سابقه اصلاح‌طلبی‌اش گزینه‌ای برای سرلیستی اصلاح‌طلبان خواهد بود. به طور کلی اصلاح‌طلبان با چالش تایید صلاحیت مواجه هستند و اگر خیالشان از بابت عبور از فیلتر شورای نگهبان راحت‌تر باشد، قطعا گزینه‌های دیگری مثل محمدرضا خاتمی را نیز برای سرلیستی زیر سر خواهند داشت. با این حال تا این جا محتمل‌ترین گزینه‌ها تا بدین جا همین 5 نفر هستند. باید با معرفی کاندیداها و پس از تایید صلاحیت‌ها دید که آرایش انتخاباتی جناح اصلاحات چگونه خواهد بود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار