بسیاری به راحتی از کنار این مسئله گذشتند که روشنفکری چطور در دفاع از آقازاده فاسد خودش را لخت و عریان نشان داد، اتفاقی که شاید دو دهه پیش عجیب می نمود.

اصلاح طلبان تحقیر خودشان را پذیرفتند

به گزارش گلستان24، هرکسی از هر طرفی از جناح اصلاح طلبی که حتی حداقل های کاندیداتوری را هم که ندارد، کاندیدای انتخابات مجلس می شود. چرا که این یک دستور است. دستوری  از سوی هاشمی برای پیش بردن استراتژی انتخاباتی . هاشمی از همه خواسته برای انتخابات ثبت نام کنند.

این استراتژی پیشتر توسط هادی خامنه ای مطرح شده بود، اما حالا که توسط هاشمی رفسنجانی به صورت بخشنامه ای به گروههای سیاسی اعلام می شود، رویکرد این جریان برای انتخابات مجلس را روشن می کند.

این جریان در تلاش است با به راه انداختن نهضت ثبت نام حداکثری افراد زیادی را که فاقد صلاحیت نیز هستند، در آستانه انتخابات کاندیدای مجلس کند و پس از رد صلاحیت جمع کثیری از این افراد، ادعای همیشگی خود در تخریب نظارت استصوابی را پیش بگیرند

هاشمی رفسنجانی که خوب میداند این روزها به خاطر حضور روحانی در کسوت ریاست جمهوری شرایط مناسب تری برای حضور دارد، با سخنرانی های هر روزه به مرکز ثقل همه گروههای اصلاح طلب، اپوزوسیون و ضدانقلاب تبدیل شده است به طوری که در طی بیش از دوسال گذشته حتی یک انتقاد از مواضع وی صورت نگرفته و همه به پشت گرمی او به حاکمیت می تازند.

هاشمی رفسنجانی آنقدر در این مسیر جلو رفته است که بی بی سی در گزارشهای خود از او به عنوان «روحانی منتقد حکومت» یاد می کند. این در حالی است که او رییس مجمع تشخیص نظام در همین حکومت است.

در این میان جریان نومحافظه کاری که به بدنه قدرت چسبیده است، رسیدن به کرسی ریاست را در گرو گوش دادن به فرامین هاشمی می داند.

اصلاحات طی روزهای گذشته دو قربانی جدی خود را فدای خواست کارگزاران کرده است. کارگزاران سازندگی با تعریف و تمجید شبانه روزی از دولت در نظر دارند لیستی متشکل از برخی اصولگرایانی که آنها به اساس منفعت به ایشان می نگرند را به همراه برخی اعضای کارگزاران انتخاب کنند.

به  عنوان مثال روز گذشته روزنامه آ رمان که پیشتر صادق خرازی را کنار زده بود، تلویحا سرلیستی عارف را زیرسوال برد و نوشت: اصلاح طلبان قوی تر از لاریجانی دارند؟

این روزنامه پیشتر نیز در گفتگویی با صادق زیباکلام به شدت به عارف حمله کرده بود: بنده معتقدم مجلسی که آقای ناطق نوری در رأس آن قرار داشته باشد به مراتب از مجلسی که دکتر عارف ریاست آن را برعهده بگیرند قدرتمندتر خواهد بود. اگر در 24 خرداد92 آقای دکتر عارف پیروز شده بودند و ایشان الان رئیس‌جمهور بودند، ما همین قدر دستاورد را هم نمی‌داشتیم.

عارف که پیشتر گفته بود: «آنقدر نیرو در کل کشور داریم که از ردصلاحیت‌ها نگران نیستیم.»، حالا انگار خودش باید به خاطر خواست عالیجناب ها کنار برود و پدرخوانده آنطور که می خواهد نقشه انتخابات را جلو ببرد.

مرد انصراف انتخابات 92 در تلاش بود تا مگر با حضور در مجلس بتواند کارستان کند، اما حالا به سرلیستی او اعتنایی نمی کنند.

پیاده نظام رسانه ای اصلاحات که حالا پیاده نظام رسانه ای هاشمی رفسنجانی، کارگزاران و اعتدال است، به معاون اول دولت اصلاحات بی اعتنایی می کند و با طرح گزینه هایی که آنها را میانه رو می خواند، به عارف می فهماند که ریاست مجلس برای وی زود است.

این روزها همه گروههای اصلاح طلب که حیات و ممات سیاسی خودشان را بسته به  هاشمی رفسنجانی و دولت روحانی می بینند به خاطر اینکه بتوانند در فضا بمانند، به هاشمی رفسنجانی چسبیده اند. رفتار چندی پیش این جریان با اتفاق اجرای حکم مهدی هاشمی از جنبه های روانشناسی نشان می دهد که این جریان چقدر به هاشمی وابسته اند.

تحلیل رپورتاژ قدر شناسانه و بدرقه بی نظیر روزنامه های مدعی اصلاح طلبی از مهدی هاشمی  به ما برای دریافت این موضوع که اصلاح طلبان چرا امروز قید عارف و خرازی را به راحتی می زنند و زیر پرچم هاشمی رفسنجانی حضور پیدا می کنند را روشن می سازد.

مهدی هاشمی نه روشنفکر است، نه اندیشمندی نوگراست، نه یک مدیر بوروکرات موفق و نه بازیگری آوانگارد در عرصه دموکراسی خواهی. مهدی هاشمی تنها ویژگی ای که دارد این است که فرزند سیاستمداری با نفوذ است، نفوذی که به واسطه منابع مالی سرشار جمعیت فراوانی را دور خود جمع کرده است که تبلیغش را بکنند. پس از رپورتاژ روزنامه های مدعی اصلاح طلبی برای مهدی هاشمی این سوال پیش می آید که چگونه است که تریبونهای روشنفکری و حامیان نو اندیشی و شیفتگان لیبرال دموکراسی آنچنان کردند؟

بسیاری به راحتی از کنار این مسئله گذشتند که روشنفکری چطور در دفاع از آقازاده فاسد خودش را لخت و عریان نشان داد، اتفاقی که شاید دو دهه پیش عجیب می نمود.

اصلاح طلبان که در سالهای دوم خرداد، هاشمی را به بزرگترین مفاسد متهم می کردند و تا می توانستند در نطق های مجلس ششم، پیش از دستور و میان دستور و بعد از دستور به او و خانواده اش هتاکی می کردند، این روزها بنابر مطامع سیاسی خود دور اوجمع شده اند.

هاشمی هم که چندی قبل گفته بود تغییر نکرده است، به نام جمع کردن اصلاح طلبی زیر خیمه خود و صرفا به خاطر ریشه روانشناختی مشکلی که با رییس جمهور قبلی دارد، اصلاح طلبان را سروسامان میدهد. البته تحقیرشان می کند؛ تا آنجا که روزنامه خانوادگی هاشمی رفسنجانی می نویسد: اصلاح طلبان قوی تر از لاریجانی دارند؟

/سراج24

ارسال نظر

آخرین اخبار