«بسیج مردمی درباره حضور آمریکا در نبرد الانبار هشدار داد»

همزمان با تنگ‌تر شدن محاصره داعش در فلوجه در استان الانبار، یک فرمانده نیروهای مردمی این کشور نقش ایران در عراق را ستود اما از طرفی دیگر نماینده آمریکا در ائتلاف ضد داعش در آستانه استعفا قرار دارد.

جدیدترین اخبار عراق؛ تنگ‌تر شدن محاصره فلوجه تا بی‌برنامگی ائتلاف آمریکا

نزدیک شدن نیروهای عراقی به پشت دروازه‌های شهر فلوجه و ایجاد درگیری درونی در بین تروریست‌های داعش؛ تهدید نیروهای بسیج مردمی (حشدالشعبی) مبنی بر عدم حضور نیروهای آمریکایی در محدوده‌ی عملیاتی آن‌ها و سخنان یکی از فرماندهان بسیج مردمی مبنی بر نقش سردار سلیمانی در عراق مهم‌ترین اخبار عراق در 24 ساعت گذشته بوده است.

تنگ‌تر شدن محاصره فلوجه

به گزارش گلستان24؛  با آغاز عملیات پاکسازی استان الانبار در چند ماه گذشته، نیروهای بسیج مردمی (الحشد الشعبی) به کمک نیروهای عشایر اهل سنت منطقه و ارتش عراق موفق شدند با عملیات‌های متعدد شهر الفلوجه و الرمادی را در محاصره تقریبا کاملی قرار دهند و وارد شهر الرمادی شوند و محاصره را هر روز بر تروریست‌ها تنگ‌تر کنند. 

محاصره شهر فلوجه توسط نیروهای عراقی

 

همچنین امروز (چهارشنبه) نیروی هوایی عراق نیز سلسله حملات هوایی را در منطقه «حصیبه» و «هیت» در استان الانبار علیه مواضع داعش انجام دادند که به گزارش منابع خبری عراقی، 17 عامل انتحاری داعش در این حملات هوایی کشته شده‌اند.

اعتراض بسیج مردمی به حضور احتمالی آمریکا در نبرد الانبار

از سوی دیگر همراه با پیشروی نیروهای زمینی عراقی در فلوجه، زمزمه‌هایی مبنی بر مشارکت ائتلاف آمریکایی در آزادسازی شهر نیز به گوش می‌رسد و در واکنش به این خبرها، «حسن الساری» از فرماندهان «الحشد الشعبی» گفته است: در صورتی که نیروهای آمریکایی در نبرد الانبار حضور داشته باشند، نیروهای بسیج مردمی و مقاومت از مشارکت در آن انصراف خواهند داد.

الساری افزود: حضور بسیج مردمی در عملیاتی که در آن نیروهای آمریکایی باشند غیرممکن است، مگر اینکه دولت بغداد با آنها هماهنگ کرده و برای آنها اهدافی دور از اهداف مد نظر ما مشخص کند.

هشدار درباره حضور نیروهای جدید آمریکا در عراق

در این باره، جنبش «عصائب اهل الحق» و سازمان «بدر» در بیانیه‌ای درباره حضور نیروهای آمریکایی جدید در عراق، هشدار دادند و تأکید کردند که مسئولان استان الانبار نمی‌توانند در مسأله‌ای که به امنیت ملی مربوط می‌شود با طرف خارجی توافق کنند.

همزمان با پیروزی‌های متعدد نیروهای عراقی در استان الانبار، «سفیان العیثاوی» مسئول رسانه‌ای امور عشایر استان الانبار به خبرگزاری «نون» گفته است: تروریست‌های داعش، ائمه جماعات را مجبور می‌کنند تا مردم فلوجه را به در دست گرفتن سلاح و جنگ با نیروهای عراقی دعوت کنند که اکثر ائمه مساجد این دستور داعش را رد کرده‌اند واجبار مردم برای آن‌چه که داعش آن را جهاد می خواند نپذیرفته‌اند و در پی آن اختلافات گسترده‌ای میان اعضای داعش رخ داده است.

تمجید از نقش سردار قاسم سلیمانی

از سوی دیگر همراه با داغ شدن نبردهای استان الانبار، «ریان الکلدانی» از فرماندهان نیروهای بسیج مردمی (الحشد الشعبی) در گفت و‌گو با شبکه السومریه نیوز، با تمجید از نقش سردار قاسم سلیمانی در عراق گفت: ایران به ما کمک تسلیحاتی و مشاوره‌ای کرد و اگر این کمک‌ها نبود، ابوبکر البغدادی به منطقه سبز بغداد می‌‌رسید و هنگامی که داعش در نزدیکی اربیل بود، مسعود بارزانی با سردار سلیمانی تماس گرفت.

وی اما از سوی دیگر نیز گفت: کماکان مسئولانی در عراق وجود دارند که با داعش همکاری می‌کنند و این گروهک را برای ورود به موصل یاری کردند و ما دلایل کافی داریم تا پس از آزادسازی موصل آبروی آن‌ها را ببریم.

استعفای احتمالی نماینده آمریکا در ائتلاف ضد داعش

در مقابل تقدیر این فرمانده عراقی از نقش ایران، اما خبرها حکایت از استعفای نزدیک «جان آلن» نماینده آمریکا در ائتلاف علیه داعش به علت بی فایده بودن حملات هوایی آمریکا دارد.

یک مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز می‌گوید «جان آلن» نماینده رئیس‌جمهور آمریکا در ائتلافی که سال گذشته به بهانه مقابله با داعش شکل گرفت، به زودی از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.

انتشار خبر کناره‌گیری آلن، پس از آن صورت می‌گیرد که در روزهای گذشته انتقادات گسترده‌ای نسبت به نبود یک راهبرد مشخص برای ائتلاف تحت رهبری آمریکا، مطرح شد.

العبادی: برخی گزارش‌ها علیه نیروهای مردمی سیاسی است

همچنین امروز دفتر حیدر العبادی، به ادعاهای سازمان حقوق بشر جهانی مبنی بر نقض حقوق بشر در جریان آزادسازی شهر «تکریت» به دست نیروهای عراق واکنش نشان داد و این گونه گزارش‌ها را سیاسی و در راستای برانگیختن درگیری طائفه‌ای و تحریف حقایق دانست.

حملات جنگنده‌های ترکیه به شمال عراق

از سوی دیگر، در ادامه حملات هوایی ترکیه علیه نیروهای حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در شمال عراق؛ بار دیگر جنگنده‌های ترکیه، کوههای شمالی عراق را که برخی پایگاههای نیروهای پ.ک.ک در آن قرار دارد را بمباران کردند.

دولت عراق بارها به نقض هوایی آسمان این کشور توسط ترکیه اعتراض و آن را محکوم کرده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

آخرین اخبار