«ما نباید سفر چند روز پیش وزیر دفاع ترکیه به عراق را نادیده بگیریم. به اعتقاد من ترکیه به شدت نگران گسترش دامنه نفوذ ایران و رسیدن آن به شهر موصل است.»

قاسم سلیمانی می خواهد تکریت زادگاه صدام را با خاک یکسان کند!

به گزارش گلستان 24، مشاور مرکز عراقی مطالعات راهبردی در امان، مدعی شد مشارکت ایران در نبرد آزادسازی صلاح الدین مقدمه چینی برای تشکیل کشور شیعی در عراق است.

نزار السامرائی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره، درباره علت استقبال دولت عراق از نقش ایران در عملیات صلاح الدین مدعی شد: ابتدا ما باید هدف واقعی از عملیات صلاح الدین و پیش از آن عملیات دیاله را درک کنیم. به اعتقاد من نبرد کنونی برای ترسیم مرزهای عراق آینده است که به سه کشور تقسیم خواهد شد. ائتلاف شیعی می خواهند از شهر راهبردی سامراء دفاع کنند، زیرا معتقدند مرزهای کشور سومری جنوب از شمال سامراء یعنی از جنوب تکریت تا شهر فاو در جنوب عراق است. در این صورت ما نقش ایران در ترسیم این مرزها و علت موافقت بغداد با آن را درک خواهیم کرد.

وی در ادامه ادعاهای خود توضیح داد که به اعتقاد من این اقدام با توافق منطقه ای و بین المللی انجام می شود که ایران و ائتلاف شیعی حاکم در عراق در آن مشارکت دارند. این نبرد به پایان خود نزدیک شده و طرح تجزیه عراق وارد مرحله عملیاتی شده است. السامراء به علت حضور مراقد مقدس شیعیان در آن ویژگی مذهبی و دینی دارد. هدف ایران تشکیل کشور شیعی در این بخش از عراق است تا به دروازه های کشورهای عربی به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس برسد.

 


السامرائی در پاسخ به سئوالی درباره نگرانی ها از حملات تلافی جویانه شبه نظامیان شیعی در عراق نیز مدعی شد: این نگرانی ها جدی و واقعی است. کسانیکه از شهر تکریت به سوی دیگر مناطق عراق رفتند با ظلم روبرو می شدند و سخنان طایفه گرایانه می شنیدند و بسیاری از آنها کشته شدند. اجساد بسیاری از آنها در خیابانها انداخته می شد. به اعتقاد من، قاسم سلیمانی به این علت به شهر تکریت آمده است که این شهر زادگاه صدام حسین است و قاسم سلیمانی می خواهد با توجه به اهمیت نمادین تکریت آن را با خاک یکسان کند. هیچ کسی برای متوقف کردن دخالت ایران در عراق تلاش نمی کند. دخالت ایران در عراق مورد رضایت واشنگتن است. اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا نقش ایران را مثبت توصیف کرد. دخالت ایران باعث افزایش حمایتها از داعش می شود و جلوگیری از این شرایط از نظر اخلاقی مسئولیت آمریکاست.

وی در ادامه مدعی شد که در ابتدای بحران عراق گفته است آمریکا می خواهد سنی های عرب در عراق به مزدورانی تبدیل شوند که برای منافع واشنگتن بجنگند. اما اکنون باید گفت به نظر می رسد ایران موفق شد آمریکا را به مزدور بزرگی برای تامین منافع خود تبدیل کند. آمریکا امروز برای تامین منافع منطقه ای و بین المللی ایران می جنگند. به نظر می رسد باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا مشاوران دوراندیش ندارد.

 

 

وی همچنین دربهدف ایران از برنامه هسته ای تسلط بر منطقه است، اما اکنون بدون این برنامه هم در حال رسیدن به این هدف خود است. آمریکا اکنون به ایران امتیاز می دهد و نقش تهران را در منطقه به رسمیت می شناسد. ایران دیگر نیازی به بمب هسته ای ندارد. ایران اکنون حامی شیعیان در جهان است و بدون شک همکاری آمریکا با آن با واکنش سنی ها در جهان روبرو خواهد شد. در این صورت سنی ها به طور کامل از آنچه آمریکا تروریسم می خواهند حمایت خواهند کرد.


این کارشناس عراقی گفت: ما نباید سفر چند روز پیش وزیر دفاع ترکیه به عراق را نادیده بگیریم. به اعتقاد من ترکیه به شدت نگران گسترش دامنه نفوذ ایران و رسیدن آن به شهر موصل است. شهر موصل می تواند خط قرمز ترکیه درباره دخالت ایران در عراق باشد. شبه نظامیان شیعی نقش اصلی را در درگیریها در عراق دارند و نیروهای مسلح حضور گسترده ای در نبرد تکریت ندارند. عملیات اصلی در محور شرقی شهر تکریت با مشارکت نیروهای بسیج و سپاه پاسداران ایران است. من بعید می دانم نیروهای شبه نظامی به طرف موصل پیشروی کنند، زیرا هدف آنها ترسیم مرزهای کشور سومری از جنوب تکریت است. ایران و شبه نظامیان شیعی نمی خواهند در موصل وارد جنگ فرسایشی شوند./جام نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار