دیرالزور در آستانه سقوط قرار گرفت/ ابوعلی شیشانی (چچنی) کیست؟/ اسارت و اعدام 19 افسر و سرباز ارتش+ فیلم، عکس و نقشه

اخرین تحولات میدانی و جنگ در سوریه
حمله داعش به فرودگاه نظامی دیرالزور با هدف "کنترل کامل بر استان دیرالزور" ، "بستر سازی برای پیشروی های آینده در مناطق مرکزی کشور سوریه صورت می پذیرد.

تازه‌ترین تحولات سوریه

برای مخاطبان گزارش‌های تحولات سوریه، از سه زمینه متفاوت گزارش‌هایی رسیده است که مطالعه آنها را به علاقه‌مندان "تحولات در صحنه" سوریه توصیه می‌کنیم؛ تحولات میدانی جبهه «دیرالزور»، تحولات میدانی جبهه «دمشق» و حاشیه آن،  و تحولات میدانی جبهه «القلمون» رئوس گزارش امروز ما را تشکیل می دهد. با ما همراه باشید.

تحولات میدانی دیرالزور

بالاخره داعش تصمیم نهایی خود را برای راحت شدن از آخرین پایگاه ارتش و دولت سوریه در استان دیرالزور گرفت. جبهه های نبرد در استان دیرالزور سوریه پس از چند ماه زد و خورد پراکنده میان نیروهای ارتش سوریه و عناصر گروه تروریستی – تکفیری "داعش" از عصر روز چهارشنبه گذشته با حمله سراسری تروریستهای داعش به مناطق اطراف فرودگاه نظامی این شهر مجددا شعله ور شده است.

نیروهای داعش با استعداد نیروی هزاران تروریست تکفیری از کشورهای سوریه ، ترکیه ، لیبی ، عربستان سعودی ، تونس ، چچن و ... از سه محور جنوبی (منطقه المریعیه) ، شرقی (الجفره) و شمالی (حویجه الصکر ، الصناعیه ، الرصافه) حملات بسیار شدیدی را بطور همزمان بر علیه مواضع نیروهای ارتش سوریه بفرماندهی سرتیپ عصام زهر الدین (از طایفه درزی) سازماندهی و اجرا کرده اند که با پیشروی های سریع و قاطعی همراه بوده و منجر به تصرف برخی از مواضع و مراکز استقرار نیروهای ارتش سوریه شده است.
 

داعش

تازه‌ترین تحولات سوریه

 

همانطور که گفته شد ، حملات داعش بطور همزمان و از سه محور صورت گرفت:

محور اول: محور عملیاتی منطقه الرصافه و کوی کارگران (حی العماله) . حمله ناگهانی داعش از چهارشنبه شب و طبق تاکتیک همیشگی این گروه با ارسال یک عامل انتحاری بنام ابوحذیفه اللیبی (تروریست اهل شهر سرت در کشور آفریقایی لیبی) ، با هدف وارد آوردن شوک شدید روانی – عملیاتی به نیروهای مدافع و درهم کوبیدن سریع موانع و سنگرهای خطوط مقدم تماس با دشمن (اینجا ارتش سوریه) و عبور از آنها در منطقه "الرصافه" آغاز شد که با هوشیاری نیروهای ارتش سوریه عامل انتحاری که سوار بر یک دستگاه تانک زرهی از نوع تی 55 روسی (به غنیمت گرفته شده از پادگانهای ارتش عراق) بود ، پیش از رسیدن به محل تعیین شده برای انفجار با یک فروند موشک ضد زره هدف قرار گرفته و منهدم گردید.


 

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه
ابوحذیفه اللیبی عامل انتحاری داعش

 

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه
مراحل آماده سازی و اجرای عملیات انتحاری ابوحذیفه اللیبی تروریست اهل کشور لیبی عضو داعش

 

بلافاصله پس از این حمله نیروهای پیاده داعش، هجوم خود را به پاسگاه نظامی ارتش و ساختمانهای اطراف آن که محل استقرار نیروهای ارتش سوریه بود ، حمله کرده و پس از درگیریهای شدید ، موفق به اشغال آنها شدند. به موازات درگیریها در محله الرصافه ، منطقه کوی کارگران (حی العماله) واقع در مجاورت حی الرصافه نیز صحنه نبردهای شدید میان ارتش و داعش بوده است. هم اکنون کنترل این دو محله در اختیار نیروهای داعش قرار دارد.

محور دوم : محور دوم هجوم داعش در منطقه "حویجه الصکر" و "الصناعه" واقع در شمال شرقی فرودگاه نظامی دیرالزور بود که تمرکز نبردها میان ارتش سوریه و داعش در اطراف پاسگاه نظامی ارتش سوریه موسوم به "جمیان" قرار داشته و طی آن نیروهای داعش موفق به عبور از مواضع ارتش سوریه شده و پس از شدت گرفتن درگیریها و پیشروی همزمان داعش در محور شرقی (منطقه جفره) نیروهای ارتش سوریه از بیم قیچی شدن و قرار گرفتن در محاصره نیروهای داعش در حال پیشروی در دو منطقه جفره و الصناعیه اقدام به عقب نشینی از مواضع خود در منطقه حویجه الصکر کرده اند. همچنین در درگیریهای روز گذشته تعدادی تانک متعلق به داعش در منطقه الصناعه و حویجه الصکر در کمین نیروهای گارد ویژه ریاست جمهوری ارتش سوریه افتاده و سرنشینان آن کشته شدند.


 

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه
راننده و کمک راننده تانک داعش که بدست نیروهای اطلاعات نظامی ارتش سوریه در اطراف حویجه الصکر و الصناعیه به هلاکت رسیده اند. دو فیلم منتخب از این اقدام را در اینجا و اینجا ببینید.

 

برخی منابع رسانه ای از ربایش گروهی از ساکنین منطقه جفره از سوی تروریستهای داعش و احتمال قتل عام آنان خبر داده اند. هم اکنون کنترل نیمی از منطقه جفره در دست داعش قرار دارد و درگیریهای شدید میان دو طرف در جریان است. رسانه های نزدیک به داعش ، اهالی این منطقه را به تشیع و حمایت از نظام سوریه متهم کرده و آنها را به مکان نامعلومی منتقل کرده اند.

لازم به ذکر است که نیروهای گارد ویژه ریاست جمهوری ارتش سوریه ماه گذشته میلادی طی دو عملیات نظامی اقدام به پیشروی های زمینی در منطقه حویجه الصکر کرده و تعدادی از پلهای ارتباطی شهر دیرالزور (بر روی رود فرات) با این منطقه را منهدم کردند که این اقدام با هدف قطع دسترسی زمینی تروریستهای داعش از داخل این شهر به مناطق مجاور فرودگاه نظامی این شهر صورت گرفته بود که نبردهای اخیر نشان دهنده بی فایده بودن این اقدام است. زیرا داعش از طریق تعدادی از پلهای باقیمانده از رود فرات عبور کرده و به مواضع ارتش در اطراف فرودگاه حمله ور شده است.


 

تازه‌ترین تحولات سوریه
انهدام پل السیاسیه شهر دیرالزور توسط نیروهای ارتش سوریه در عملیات دو ماه پیش برای قطع دسترسی داعش به مناطق حاشیه فرودگاه
 

محور سوم : محور المریعیه واقع در جنوب فرودگاه نظامی دیرالزور می باشد که طی نبردهای شدید میان عناصر داعش و مدافعان فرودگاه به تصرف داعش در آمده و نیروهای ارتش سوریه مستقر در آن به سمت محوطه فرودگاه نظامی عقب نشینی کرده اند. در حال حاضر درگیریهای شدیدی میان نیروهای داعش و مدافعان فرودگاه نظامی دیرالزور در اطراف محوطه این فرودگاه و برخی روستاهای اطراف آن در جریان است.

به گفته یک منبع میدانی در ارتش سوریه مستقر در فرودگاه نظامی دیرالزور هواپیماهای ارتش سوریه مستقر در داخل این فرودگاه در چندین مرحله اقدام به بمباران مواضع داعش در محورهای عملیاتی حاشیه فرودگاه (محلات الصناعیه،الرصافه،العماله،المریعیه و برخی شهرها و روستاهای اطراف دیرالزور مانند موحسن،البولیل، میادین و ... ) کرده اند. پنجشنبه شب یک فروند موشک زمین به زمین از پایگاه نظامی - موشکی ارتش سوریه مستقر در منطقه القلمون به سمت مواضع تروریستها در اطراف فرودگاه نظامی دیرالزور شلیک شده است.

در حالی که نیروهای داعش در رسانه های خود اقدام به جوسازیهای رسانه ای گسترده ای در مورد افزایش تلفات نیروهای ارتش سوریه در نبردهای محلات و روستاهای اطراف شهر و فرودگاه نظامی دیرالزور و فرار و پناهندگی برخی از افسران و خانواده های آنان به نیروهای داعش کرده اند و در این راه از حمایت و همراهی شبکه های ماهواره ای تلویزیونی حامی تروریسم تکفیری در منطقه (العربیه عربستان سعودی و الجزیره قطر) نیز برخوردار هستند. بررسی های دقیق نشان دهنده این است که تا صبح جمعه تعداد تلفات نیروهای ارتش سوریه در نبردهای سه روز اخیر کمتر از 20 نفر بوده و هیچگونه سندی از فرار و پناهنگی هیچکدام از نیروهای ارتش سوریه به داعش نیز منتشر نشده است.


 

تازه‌ترین تحولات سوریه
جوسازی رسانه های حامی تروریستهای داعش در مورد فرار افسران فرودگاه نظامی دیرالزور و بمباران مواضع داعش توسط هواپیماهای آمریکایی
 

این در حالی است که تعداد تلفات نیروهای داعش در نبردهای سه روز اخیر به دهها نفر رسیده که همگی با اسم و مشخصات دقیق و عکس قابل اثبات هستند. شدت حملات موشکی و توپخانه ای یگانهای ارتش سوریه مستقر در داخل فرودگاه نظامی دیرالزور به مواضع داعش در محورهای عملیاتی و شهرها و روستاهای عقبه تدارکاتی و تسلیحاتی این گروه موجب افزایش تصاعدی آمار تلفات تروریستها شده است به نحوی که صفحات وابسته به داعش در رسانه های اجتماعی مملو از پیامهای درخواست کمک از مردم شهرها و روستاهای اطراف فرودگاه و شهر دیرالزور برای اهدای خون و دارو و امکانات پزشکی شده است.


 

تازه‌ترین تحولات سوریه

 

اسارت و اعدام 19 افسر و سرباز ارتش سوریه

در درگیریها میان داعش و نیروهای گارد ریاست جمهوری ارتش سوریه در منطقه "المریعیه" واقع در جنوب فرودگاه نظامی دیرالزور حدود 19 افسر و سرباز ارتش سوریه مستقر در پاسگاه روستای "الجفره" (واقع در حاشیه شرقی فرودگاه نظامی دیرالزور) به اسارت در آمده و بلافاصله توسط عناصر گروه تروریستی داعش با چاقو ذبح شده اند.


 

تازه‌ترین تحولات سوریه
شهدای ارتش سوریه در درگیری با عناصر داعش در درگیریهای منطقه المریعیه در جنوب فرودگاه نظامی دیرالزور
 

بر اساس تصاویر منتشر شده از سوی رسانه های پر تعداد این گروه تروریستی در فضای مجازی ، برخی از این اسرا حین نبردها به شهادت رسیده و برخی نیز زنده به اسارت تروریستهای تکفیری داعش در آمده و پس از بازجویی بلافاصله سر بریده شده و سرهای آنها در مناطق مختلف به نمایش گذاشته شده است. (استفاده داعش از شیوه النصر بالرعب در نبردها با ارتش سوریه) همچنین در طی این نبردها عناصر داعش به مقادیری سلاح (موشک های ضد زره کونکورس ، مسلسلهای کالیبر 50 و تانک تی 72) و مهمات (از انواع مختلف) از انبار های این پاسگاه نیروهای ارتش سوریه نیز دست پیدا کرده اند.


 

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه

 

در توضیح علل و چرایی حمله اخیر داعش به فرودگاه نظامی دیرالزور ، رسانه های وابسته به این گروه ، این عملیات را در خونخواهی از دولت سوریه به دلیل بمبارانهای مکرر مواضع این گروه تروریستی بین المللی در شهر "رقه" از سوی هواپیماهای نیروی هوایی ارتش سوریه مستقر در فرودگاه نظامی شهر دیرالزور در هفته های اخیر عنوان کرده اند که موجب تلفات بسیار سنگین نظامی و غیر نظامی و وارد آمدن خسارات سنگین مالی به این گروه گردید. اما حقیقت موضوع این نیست.

واقعیت این است که حمله داعش به فرودگاه نظامی دیرالزور با بیش از 2 هزار نفر نیروی نظامی مدافع ، دهها بالگرد و هواپیمای جنگی ، یگانهای توپخانه و موشکی و استحکامات قوی نظامی نه بخاطر بمباران رقه تحت اشغال این گروه وحشی ، بلکه با هدف "کنترل کامل بر استان دیرالزور" ، "بستر سازی برای پیشروی های آینده در مناطق مرکزی کشور سوریه یعنی بادیه حمص و کنترل شهر "تدمر" و گشودن جبهه درگیریهای جدید در مقابل ارتش و دولت سوریه و انتقال خط تماس با نیروهای حکومتی از شرق و شمال سوریه به مناطق مرکزی خصوصا در منطقه حمص که از اهمیت راهبردی برای دولت و ارتش سوریه و محور مقاومت (باتوجه به موقعیت آن با کشور لبنان) برخوردار است ، صورت می پذیرد.


 

تازه‌ترین تحولات سوریه
 

تحولات میدانی دمشق و حاشیه دمشق

شهر دمشق در روزهای گذشته محل برگزاری جلسات برای ادامه مصالحه ملی میان نمایندگان دولت سوریه و بزرگان محلات حاشیه جنوبی این شهر بوده است. در این جلسه که بنابر اصرار و تاکید دولت سوریه به منظور جلوگیری از کشتار بی گناهان و بوجود آمدن خرابی های ناشی از عملات نظامی ارتش سوریه علیه گروههای تروریستی داعش و النصره برگزار شد ، گروهی از مشایخ ، روحانیون و اعضای شورای اداری محلات " سیده زینب(س) ، یلدا ، ببیلا و بیت سحم" با هدف بررسی اجرای مرحله دوم توافقنامه آشتی ملی میان دو طرف برگزار شد ، بر ضرورت ایفای نقش مردم مناطق مختلف سوریه در تعیین سرنوشت و آبادانی و حفظ امنیت مناطق مختلف تاکید شد.


 

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه
 

دولت سوریه را در این اجلاس "حسین مخلوف استاندار دمشق" ، "حاج فادی صقر فرمانده کل نیروهای دفاع وطنی(بسیج مردمی سوریه)" گروهی از افسران بلند پایه گارد ریاست جمهوری و وزارت امنیت دولت سوریه نمایندگی می کردند و مکان برگزاری این اجلاس نیز ساختمان استانداری استان ریف (حاشیه دمشق) بود. تمرکز اجلاس مذکور بر تمدید قرار داد آشتی ملی در محلات یلدا و ببیلا بود که در یکسال اخیر هدف اجرای طرح مصالحه ملی قرار داشته ولی در دو هفته گذشته صحنه حضور تروریستهای گروههای داعش و جبهه النصره در این دو منطقه بودیم .پس از سه روز بحث و بررسی مسایل مختلف دو طرف در کلیه موارد مطرح شده به توافق کامل رسیدند و مصوبات زیر نیز به عنوان بیانیه پایانی این اجلاس اعلام رسمی و عمومی شد:

1 – اعلان رسمی راه اندازی نیروی دفاع وطنی در مناطق بیت سم ، یلدا و ببیلا با مشارکت مردم این مناطق برای تامین امنیت و جلوگیری از ورود گروههای تروریستی تکفیری مانند جبهه النصره و داعش و استفاده از این مناطق بعنوان محل استقرار و عملیات نظامی علیه سایر مناطق همجوار بخصوص منطقه سیده زینب (ع).

2 – بازگشایی راههای ارتباطی میان مناطق هدف اجرای طرح مصالحه ملی و بازگشت اهالی این مناطق که در پی حضور ترویستها و اجرای عملیات نظامی ارتش سوریه از منازل خود گریخته بودند.

3 – بازگشایی ادارات دولتی و خدماتی و بهداشتی از سوی دولت سوریه و تضمین تامین امنیت آنها از سوی نیروهای بومی مناطق یاد شده.

4 – آزادی 7 تن از زندانیان منطقه ببیلا و یلدا از سوی سازمان امنیت سوریه که بدلیل ارتکاب جرائم غیر تروریستی در زندان بسر می بردند. و تسریع در محاکمه گروه دیگری از ساکنین این مناطق که بدلیل ارتکاب جرائم تروریستی در انتظار محاکمه می باشند.

ادامه نبردها در جوبر

نبردها میان ارتش سوریه و گروههای مسلح در منطقه جوبر واقع در حاشیه شرقی شهر دمشق با شدت هر چه تمامتر ادامه دارد . ارتش هم اکنون بر اکثر بخشهای منطقه جوبر تسلط دارد و کانون نبردها میان دو طرف در ساختمانهای حاشیه پل المتحلق که جبر را از زملکا جدا می کند، قرار دارد که برای گروههای مسلح تکفیری جیش الاسلام ، فیلق الرحمن ، جبهه النصره و ... به مثابه آخرین کانال ارتباطی و تسلیحاتی و امدادی از منطقه زملکا و غوطه شرقیه بوده است و در عملیات ماه گذشته ارتش سوریه در این منطقه کنترل تعدادی از ساختمانهای مذکور به دست نیرهای ارتش سوریه افتاده و هرگونه تردد و انتقال سلاح و مهمات برای گروههای مسلح از غوطه شرقیه به جوبر غیر ممکن شده است.


 

تازه‌ترین تحولات سوریه
 

بدلیل وود دهها تونل و کانال ارتباطی میان مناطق محل استقرار گروههای مسلح که از آنها برای نقل و انتقال سلاح و نیرو از بخشی به بخش دیگر و یا انهدام اماکن استقرار و تردد نیروهای ارتش سوریه استفاده می شود ، پیشروی های ارتش سوریه در این منطقه با کندی خاصی صورت می پذیرد. هم اکنون نبردها در منطقه جوبر بصورت روزانه میان دو طرف ادامه داشته و نیروی هوایی ارتش سوریه نیز اماکن محل استقرار تروریستهای تکفیری را هدف بمباران قرار می دهد. از منطقه جوبر به عنوان دروازه شرقی دمشق یاد می شود که حلقه اتصال غوطه شرقیه (بعنوان کانون اصلی استقرار و فعالیت گروههای مختلف تروریستی تکفیری فعال در حاشیه دمشق) با بخش مسکونی شهر دمشق از جهت شرقی پایتخت سوریه است. عملیات ارتش سوریه از اواخر سال گذشته با عنوان "عمیات سپر دمشق" با هدف پاکسازی مناطق حاشیه شهر دمشق از حضور گروههای تروریستی فعال در این منطقه همچنان در حال اجرا است.


 

تازه‌ترین تحولات سوریه
 موقعیت پل زملکا و ساختمانهای نزدیک اتوبان المتحلق جنوبی که کانون درگیریهای هفته های اخیر در منطقه جوبر است.

 

تحولات میدانی جبهه القلمون

منطقه القلمون در روزهای اخیر شاهد افزایش تحرکات و عملیاتهای نظامی گروههای تروریستی و تدابیر اتخاذ شده از سوی ارتش کشورهای لبنان و سوریه و رزمندگان حزب الله برای مقابله با فعالیتهای تروریستها بوده است. در جدیدترین این تحولات ، گروه تروریستی جبهه النصره شب گذشته "علی بزال" سرباز ربوده شده و شیعه مذهب ارتش لبنان را با شلیک یک گلوله از پشت سر اعدام کرد. در بیانه صادر شده از سوی این گروه تروریستی دولت لبنان و حزب الله مسئول اعدام این سرباز بی گناه ارتش لبنان اعلام شده و بر اعدام سایر گروگانهای ارتش لبنان در آینده نزدیک تاکید شده است. بنابر اعلام این منابع سرباز علی حاج حسن اعدامی بعدی جبهه النصره خواهد بود.


 

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه
بیانیه و تصویر منتشر شده از سوی رسانه های جبهه النصره از لحظه اعدام شهید مظلوم علی بزال در منطقه عرسال لبنان؛ آخرین پیام این شهید به خانواده اش را از اینجا دریافت کنید.

تازه‌ترین تحولات سوریه

 

گفتنی است ، مذاکرات برای آزادی شهید علی بزال و چند سرباز ربوده شده دیگر ارتش لبنان (از مذاهب و طوایف مختلف) میان دولت لبنان و گروه تروریستی جبهه النصره که با وساطت "شیخ مصطفی الحجیری معروف به ابوطاقیه" از مشایخ شهرک تکفیری نشین "عرسال" لبنان که در نقطه صفر مرزی این کشور با سوریه واقع شده و از ابتدای وقوع بحران سوریه محل تردد و استقرار و پشتیبانی گروههای تروریستی - تکفیری بین المللی همچون داعش ، جبهه النصره ، ارتش آزاد و ... بوده است در روزهای اخیر با طرح شروط گروه جبهه النصره مبنی بر لزوم آزادی "جمانه حمید" (زن ترویست عضو این گروه که چند ماه پیش توسط سازمان اطلاعات ارتش لبنان حین انتقال خودروی بمبگذاری شده به همراه دو زن همراهش در ایست و بازرسی ارتش در نزدیک عرسال دستگیر شده بود) با شکست مواجه شده بود. دولت و سازمان اطلاعات ارتش لبنان با آزادی این زن تروریست که مسئول جذب زنان انتحاری و انتقال خودروهای بمبگذاری شده برای عملیاتهای انتحاری در شهرهای مختلف کشور لبنان را بر عهده داشت بشدت مخالفت کرده بودند.


 

تازه‌ترین تحولات سوریه
سربازان ربوده شده از مراکز ارتش و پلیس لبنان در شهرک لبنانی عرسال توسط جبهه النصره
 

 بلافاصله پس از انتشار بیانیه جبهه النصره و تصویر لحظه اعدام شهید علی بزال ، خانواده های سربازان ربوده شده ارتش لبنان که پیشتر رسما به جبهه النصره و تکفیریهای ساکن در شهرک لبنانی عرسال نسبت به اعدام گروگانها هشدار داه بودند به خیابانها ریختند و به مرکز فرهنگی سفارت ترکیه (یکی از حامیان گروههای تروریستی در سوریه وعراق و لبنان) حمله کردند.

همچنین چندین خیابان در شهر بیروت پایتخت لبنان صحنه تجمع و اعتراض مردم لبنان به آزادی عمل تروریستها در داخل خاک کشور لبنان و همکاری برخی از جناحهای گروه 14 مارس (جناح مزدور آمریکا و اسراییل) به رهبری خاندان حریری با گروههای تروریستی جبهه النصره و داعش و ارتش آزاد سوریه و تسلیح و تمویل گروههای تکفیری داخل این کشور بوده است که طی آن مردم بیروت با آتش زدن دهها لاستیک خودرو مسیرهای منتهی به ساختمانهای دولتی را مسدود کرده اند.

گفتنی است که بخش اعظم تروریستهای تکفیری فعال در مناطق مرزی لبنان و سوریه را تروریستهای تکفیری اهل شهرهای طرابلس و عکار در شمال لبنان تشکیل می دهند که در کنترل گروههای تکفیری مسلح وابسته به جناح 14 مارس هستند و از ابتدای وقوع بحران سوریه صدها نفر از جوانان این دو شهر در صفوف گروههای تروریستی تکفیری فعال در این کشور در حین عملیات نظامی علیه مردم سوریه بدست ارتش این کشور به هلاکت رسیده اند.


 

تازه‌ترین تحولات سوریه
تصاویر چند تروریست تکفیری اهل شهر طرابلس که در روزهای اخیر در صفوف داعش و النصره در سوریه به هلاکت رسیده اند.

 

شهرهای عکار و طرابلس در 3 سال گذشته رسما به مقر فعالیتها و ارسال محموله های تسلیحاتی و تدارکاتی گروههای تروریستی تکفیری فعال در سوریه تبدیل شده است به گونه ای که پس از اجرای عملیات نظامی ارتش سوریه در منطقه القلمون در مرز سوریه و لبنان برای پاکسازی آن از حضور تروریستها ، تا ماههای پس از پایان این عملیات بیمارستانهای این دو شهر مملو از جنازه های کشته شده ها و مجروحین داعش و النصره و احرار الشام و ... بوده است که این موضوع با اعتراضات گسترده رسانه ای و مردمی در داخل کشور لبنان مواجه شده است.


 

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه
حضور گروههای تکفیری در خیابانهای طرابلس و عکار درشمال لبنان و درگیریهای روزانه آنها با نیروهای ارتش لبنان

 

لازم به ذکر است که پیشتر گروه تروریستی داعش در منطقه القلمون دو سرباز به گروگان گرفته شده ارتش لبنان از طایفه شیعه و اهل سنت بنامهای "علی السید و عباس مدلج" را که در حمله مشترک عناصر این گروه و جبهه النصره به مراکز ارتش و پلیس لبنان در شهرک لبنانی عرسال به گروگان گرفته بودند سر بریده بود.

نکته قابل توجه موضوع این بود که عامل ذبح این سرباز جوانی 19 ساله بنام عمر میقاتی ملقب به ابوهریره یکی از تروریستهای تکفیری اهل شهر طرابلس در شمال لبنان بود که در یک سال گذشته به عضویت داعش در آمده بود. وی از خانواده های معروف به تفکر سلفی و تکفیری در منطقه طرابلس و از فعالان محورهای عملیاتی تکفیریها علیه شهروندان علوی مذهب این شهر در منطقه "جبل محسن" بوده است که پس از کسب تجربیات لازم برای ادامه جنایات خود به منطقه القلمون منتقل شده بود.


 

تازه‌ترین تحولات سوریه
ذبح دو گروهبان ربوده شده ارتش لبنان بنامهای عباس مدلج و علی السید توسط داعش در منطقه جرود عرسال

 

تازه‌ترین تحولات سوریه
عمر میقاتی معروف به ابوهریره میقاتی اهل و ساکن شهر طرابلس در شمال لبنان ، از فعالان جناح 14 مارس و عامل ذبح سربازان گروگان ارتش لبنان توسط داعش
 

به موازات انتشار خبر اعدام ناجوانمردانه شهید علی بزال سرباز ربوده شده ارتش لبنان توسط جبهه النصره ، جوانان منطقه بزالیه (بقاع) و لبوه اقدام به مسدود سازی راه ارتباطی شهرک عرسال با این دو روستا کرده اند. پدر شهید علی بزال در مقابل دوربینهای شبکه های تلویزیونی به مردم عرسال هشدار داد تا دیگر از منطقه خود خارج نشوند در غیر اینصورت از سوی مردم خشمگین مناطق اطراف هدف قرار خواهند گرفت. اوضاع امنیتی شهر بیروت و منطقه بقاع که در ماههای اخیر هدف عملیاتهای نظامی متعدد از سوی گروههای تروریستی النصره ، داعش و ارتش آزاد قرار گرفته است بشدت ملتهب  نا آرام گزارش می شود.


 

تازه‌ترین تحولات سوریه
به آتش کشیدن چندین خودرو توسط مردم خشمگین بیروت در اعتراض به اعدام علی بزال سرباز ارتش لبنان توسط جبهه النصره
 

صدها جوان مسلح شیعه به خیابانهای این مناطق ریخته و خواستار انتقام خون به ناحق ریخته شده شهید مظلوم علی بزال از تکفیریهای منطقه عرسال و گروههای جبهه النصره و داعش هستند. روحانیون منطقه با حضور در خیابانها تلاش فراوانی را برای آرامسازی جمعیت خشمگین و جلوگیری از حمله آنها به سفارتخانه های کشورهای ترکیه ، قطر و عربستان سعودی که حامی و پشتیبان اصلی فعالیتها و اقدامات تروریستی فجیع تکفیریها در منطقه القلمون (مرز لبنان با سوریه) هستند ، انجام می دهند.


 

تازه‌ترین تحولات سوریه
حضور روحانیون شیعه لبنانی در خیابانها برای جلوگیری از حمله مردم خشمگین بیروت به سفارتخانه های ترکیه،سعودی و قطر

 

حملات گروههای ترویستی داعش و النصره و ارتش آزاد به مواضع ارتش لبنان در اطراف عرسال 

دقایقی پس از اعلام اعدام سرباز ارتش لبنان از سوی گروه تروریستی جبهه النصره ،  پایگاههای ارتش لبنان در طول نوار مرزی این کشور با سوریه (منطقه القلمون) هدف حملات شدید و همزمان گروههای تروریستی "جبهه النصره ، ارتش آزاد و داعش" قرار گرفت که طی آن دهها گلوله خمپاره و توپ از کوههای محل استقرار تروریستهای مذکور به سمت نیروهای ارتش لبنان شلیک شده است.

در پاسخ یگان توپخانه ارتش لبنان نیز با موشک باران سنگین مواضع و پایگاههای تروریستها به حملات آنها پاسخ داده اند. در این میان یگان موشکی و توپخانه سنگین مقاومت اسلامی لبنان  (حزب الله) نیز حملات بسیار شدید را به شهر تکفیری نشین عرسال و مناطق مجاور آن که محل ربایش و اعدام سربازان ارتش لبنان و طراحی و اجرای صدها عملیات انتحاری تروریستی علیه مردم کشورهای لبنان و سوریه بوده است انجام داده است که تا این لحظه نیز ادامه دارد. برخی منابع نظامی ارتش لبنان از آغاز اجرای عملیات نظامی همزمان در دوسوی مرز مشترک سوریه و لبنان با همکاری ارتشهای لبنان و سوریه و رزمندگان حزب الله خبر داده اند.


 

تازه‌ترین تحولات سوریه
 

اعدام "عمر الاطرش و جمانه حمید" توسط سازمان قضایی کشور لبنان

در پی اعدام ناجوانمردانه شهید علی بزال سرباز ربوده شده ارتش لبنان از سوی گروه تروریستی – تکفیری جبهه النصره در منطقه جرود عرسال لبنان ، در حالی که رسانه ها و مردم لبنان در شوک ناشی از این اقدام النصره به سر می بردند ، برخی منابع قضایی لبنان از اعدام جنانه حمید و عمر الاطرش دو تروریست تکفیری همکار با این گروه که در حملات تروریستی این گروه به شهر بیروت که منجر به شهادت دهها انسان بی گناه گردید خبر داده اند.

پیشتر رسانه های لبنانی از پیام صریح سازمان اطلاعات و سیستم قضایی دولت لبنان به تروریستهای جبهه النصره درباره اعدام متقابل تروریستهای زندانی وابسته به این گروه در زندانهای لبنان (به جرم دست داشتن در انفجارهای تروریستی) خبر داده اند.

عمر الاطرش روحانی سنی عضو تجمع علمای سنی لبنان بود که سال گذشته از سوی سازمان اطلاعات ارتش لبنان به اتهام دست داشتن در عملیاتهای تروریستی در داخل شهر بیروت دستگیر شده بود و در بازجویی ها به صراحت به نقش فعال خود در تجهیز و تمویل و انتقال تروریستهای عامل انتحاری در حملات خونین سال گذشته تروریستها به شهر بیروت و خصوصا منطقه "ضاحیه" در حومه جنوبی این شهر اعتراف کرده و طی محاکمه در دادگاه قضایی لبنان به اعدام محکوم شده بود.


 

تازه‌ترین تحولات سوریه
عمر الاطرش روحانی سنی عضو گروه ترویستی جبهه النصره که مسئول مستقیم تجهیز و انتقال عوامل انتحاری به داخل شهر بیروت بوده است.

 

اعتراض فرمانده ارشد گروه تروریستی جبهه النصره به دستگیری همسرش

در پی اقدام دو روز پیش سازمان اطلاعات ارتش لبنان برای دستگیری همسر "ابوعلی چچنی" تروریست فراری و فرمانده ارشد گروه تروریستی جبهه النصره ، وی با انتشاریک نوار ویدیویی ضمن اعتراض به این موضوع جامعه و دولت لبنان را به تلاش برای آزادی همسر و فرزندانش به کمک طلبید و تهدید کرد که در صورتی که ارتش لبنان خانواده اش را آزاد نکند خود وی نیز دست به ربایش زنان و کودکان لبنانی خواهد زد.

در عین حال وی با تهدید تلفنی روحانیون اهل سنت لبنان آنها را به حملات شدید در صورت عدم آزادی همسر و دو فرزند 4 ساله و 6 ماهه اش از سوی دولت لبنان تهدید کرده است.


 

تازه‌ترین تحولات سوریه
 

اما ابوعلی شیشانی (چچنی) کیست؟

اسم حقیقی وی "انس جرکس" اهل و ساکن روستای القصیر در نزدیکی مرز لبنان با سوریه است. همزمان با وقوع بحران نظامی و حمله گروههای تروریستی تکفیری به شهرها و روستاها در بخشهای مختلف سوریه ، وی نیز با راه اندازی گروهی مشتکل از 20 تا 30 نفر از جوانان محل سکونتش گروه سپر اسلام در شهر القصیر (درع الاسلام فی القصیر)  را راه اندازی کرده و به گروه تروریستی جیش الحر (ارتش آزاد) مسلح شد. پس از ورود رسمی و علنی رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان حزب الله به بحران سوریه که با حمله به شهر مرزی القصیر آغاز شده بود ، "انس جرکس یا همان ابوعلی چچنی" یکی از اولین کسانی بود که به نبرد با رزمندگان حزب الله پرداخت و تعدادی از نیروهای تحت امر وی در این درگیریها به هلاکت رسیدند.


 

تازه‌ترین تحولات سوریه
 

اما نقطه آغاز معروفیت این شخص انتشار ویدیوی مصاحبه وی با "هادی عبدالله"فعال رسانه ای وابسته به گروه تروریستی جبهه النصره و ارتش آزاد سوریه بود که طی آن وی با نمایش پیکر مطهر "شهید محمد جهاد یوسف معروف به سراج" از رزمندگان دلیر حزب الله که در نبردهای روزهای اول در منطقه القصیر به درجه شهادت رسیده بود ، با قرائت وصیت نامه این شهید که طی آن این شهید حضور خود در بحران سوریه را نه دفاع از اشخاص و دولتها بلکه "فدا شدن در راه برپایی حکومت جهانی صاحب العصر و الزمان حضرت مهدی موعود (عج)" بیان داشته بود ، به معروفیت رسید.


 

تازه‌ترین تحولات سوریه
انس جرکس معروف به ابوعلی چچنی در ویدیوی منتشر شده در حال مصاحبه با هادی عبدالله فعال رسانه ای جبهه النصره

 

تازه‌ترین تحولات سوریه
هادی عبدالله فعال رسانه ای گروههای تروریستی ارتش آزاد و جبهه النصره

 

تازه‌ترین تحولات سوریه
پیکر مطهر شهید محمد جهاد یوسف معروف به سراج در ویدیوی منتشر شده

 

تازه‌ترین تحولات سوریه
شهید مجاهد محمد جهاد یوسف ملقب به سراج که در نبردهای منطقه القصیر در سال 2012 به شهادت رسید
 

پس از بازپس گیری شهر القصیر از تروریستها ، وی با فرار از این شهر به یبرود در منطقه القلمون (بخش سوری) نقل مکان کرد و با گروه تروریستی "البراء" وابسته به ارتش آزاد سوریه به همکاری پرداخت. پس تشکیل گروه تروریستی داعش، وی مدتی را به همکاری با این گروه پرداخته و همزمان با اجرای عملیات گسترده ارتش سوریه و رزمندگان حزب الله برای پاکسازی یبرود ، وی مجددا از این منطقه گریخته و به اطراف شهرک لبنانی عرسال نقل مکان کرده و این بار پس از بیعت با گروه تروریستی جبهه النصره (نمایندگی رسمی القاعده در سوریه) ، در کوهها و دشتهای حاشیه مرز لبنان با سوریه به آوارگی روزگار می گذراند. ناظران وی و گروه کوچک تحت امرش با به هیچ انگاشته و معتقدند وی و گروه کوچک تحت امرش در تحولات نظامی منطقه القلمون و سیار مناطق محل استقرار گروه وی ، اصولا هیچوقت محلی از اعراب نداشته است.
 

ارسال نظر

آخرین اخبار