از پرورش داعش تا آزار زنان؛

رژیم حاکم بر عربستان سعودی بیش از صد نفر را طی سال جاری در میادین عمومی شهرها گردن زده و روابط نزدیکش با آمریکا به موضوعاتی مثل فروش نفت، فروش انواع جنگ‌افزار و دشمنی مشترک‌شان با ایران برمی‌گردد.

دلایل خانم بنیامین برای مقابله با آل‌سعود

طی زمانی که بحث درباره توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای غربی مطرح است خیلی جالب است که بحث هایی از جانب سیاستمداران آمریکایی مبنی بر محکوم کردن حقوق بشر در ایران به گوش میرسد. این انتقادها در حالی صورت می گیرد که همین سیاستمداران در قبال نقض حقوق بشر توسط عربستان، یکی از متحدین آمریکا سکوت کرده اند.

به گزارش گلستان24، "مدیا بنیامین" مدیر گروه کد پینک در مقاله ای به 10 نقض آشکار حقوق بشر توسط عربستان اشاره می کند و می نویسد:‌ رژیم سعودی نه تنها در عربستان و خارج از آن دست به سرکوب می زند بلکه سلاح و حمایت های آمریکا، از این کشور یک همدست برای عربستان ساخته است. بگذارید نگاه دقیق تری به کشوری بکنیم به کشوری که آمریکا آن را به عنوان متحدی نزدیک خطاب می‌کند.

 

پرورش داعش آزار زنان

"مدیا بنیامین" مدیر گروه کد پینک

 

نبود دموکراسی

 

1- عربستان سعودی به عنوان یک سلطنت مطلقه توسط خاندان سعودی اداره می‌شود. تاج و تخت از یک پادشاه به پادشاه دیگر منتقل میشود. کابینه توسط پادشاه منصوب شده و او سیاست های خود را به اساس حکم سلطنتی تصویب می‌کند. فعالیت احزاب سیاسی ممنوع است و هیچ انتخابات ملی وجود ندارد.

نبود آزادی بیان

 

2- انتقاد از خاندان سلطنتی و یا دفاع از حقوق بشر، می‌تواند مجازات های شدید و بی رحمانه ای را به دنبال داشته باشد و منتقدان را به زندان بیاندازد. "علی النمر" در سن 17 سالگی در اعتراض به فساد در دولت، دستگیر و محکوم به جدا شدن سر از بدنش در ملاعام شده است. "ریف بداوی" به 10 سال زندان و هزار ضربه شلاق به خاطر نوشتن مطلبی در وبلاگش محکوم شده است. دولت عربستان معتقد است این مطلب قوانین عربستان را مورد نقد قرار داده است. "ولید ابولخیر" نیز به 15 سال زندان محکوم شده است به خاطر فعالیت هایش به عنوان وکیل حقوق بشر. قوانین جدید وضع شده انتقاد از دولت و فعالیت های صلح آمیز دیگر را با تروریسم یکسان می‌کند. دولت به صورت خیلی فشرده رسانه های داخلی را کنترل میکند و خبرنگارانی را که به تصور مقامات سعودی مطالبی توهین آمیز به نهادهای مذهبی و قانونی کشور نوشته اند زندانی می کنند. بیش از 400 هزار سایت که غیر اخلاقی و از لحاظ سیاسی حساس تلقی شده فیلتر شده است. قانونی که در ژانویه 2011 تصویب شد همه وبلاگ ها و وبسایت ها، یا هر فردی را که در محیط اینترنت خبری را منتشر می‌کند و یا مطلب می نویسد را موظف می‌کند که از وزارت اطلاع رسانی مجوز دریافت کند و در غیر این صورت جریمه نقدی میشود و سایت بسته می‌شود.

گردن زدن در ملأ عام

 

3- عربستان سعودی یکی از بالاترین میزان اعدام را در دنیا دارد و این کشور بیش از 100 نفر را طی سال جاری میلادی در میادین عمومی شهرها گردن زده است.

عدم رعایت حقوق زنان

 

4- زنان عربستان سعودی شهروندان درجه دوم محسوب میشوند. پلیس مذهبی اجرای سیاست تفکیک جنسیتی و اغلب آزار و اذیت زنان را اجرا می‌کنند که از تنبیه بدنی برای به اجرا درآوردن آن استفاده می‌کنند. زنان نیاز به تصویب یک سرپرست مرد برای مسافرت، ثبت نام در دانشگاه یا دریافت گذرنامه هستند. رانندگی برای زنان در این کشور ممنوع است.

 

نبود آزادی مذهبی

 

5- هیچگونه آزادی مذهبی وجود ندارد. اسلام دین رسمی است و همه مردم عربستان قانونا باید مسلمان باشند. دولت اجرای عمومی اعمال مذهبی از هر دین غیر از اسلام را ممنوع کرده است و اعمال مذهبی از فرقه های اقلیت شیعه و صوفی مسلمان را محدود می کند. اگر چه دولت حق غیر مسلمانان به عبادت در اماکن خصوصی را به رسمیت می شناسد، ولی همیشه این مسئله را رعایت نمی کند. ساخت مساجد شیعه ممنوع است.

گسترش افراطی گری

 

6- عربستان، وهابیت را که تفصیری افراطی از اسلام است به سراسر جهان صادر کرده است. طی سه دهه گذشته عربستان سالانه 4 میلیارد دلار برای ساخت مسجد، مدارس، واعظان، دانش آموزان، و کتاب های درسی که به گسترش وهابیت منجر میشود اختصاص داده است. نباید فراموش کنیم که 15 نفر از 19 نفری که حملات یازده سپتامبر را اجرا کردند سعودی بودند.

برده داری و نبود حقی برای مهاجرین خارجی

 

7- عربستان به لطف کارگران خارجی ساخته شده است.اما بیش از شش میلیون کارگر خارجی عملا هیچ حمایت های قانونی. ندارندبسیاری از این کارگرها از کشورهای فقیر فریب داده شده و به عربستان آورده میشوند و مجبور به تحمل شرایط کاری و زندگی خطرناک می‌شوند. مهاجران زن شاغل در خانه های عربستانی ها به عنوان کارگران خانگی، مورد سوء استفاده جسمی، جنسی، عاطفی قرار می‌گیرند.

 

حمایت از تروریسم

8- عربستان از تروریسم در سراسر جهان حمایت مالی می کند. اسناد منتشر شده توسط ویکیلیکس از سال 2009 به نقل از هیلاری کلینتون وزیر خارجه وقت آمریکا اینگونه منشتر شده است که حامیان مالی سعودی، بزرگترین حامیان مالی گروه های تروریست سنی در سراسر جهان هستند. در سوریه هم سعودی ها در حال حمایت از افراطی ترین نیروهای فرقه ای و همچنین هزاران نیروی افراطی دیگر هستند. درست در زمانی که عربستان، نیروهای داعش را محکوم می‌کند بسیاری بر این باورند که داعش ساخت خود عربستان است و مورد حمایت مالی و مدیریتی این کشور قرار دارد.

دخالت در امور همسایگان

 

9- عربستان سعودی از ارتش خود برای سرکوب قیام کشور همسایه خود برای اجرای دموکراسی استفاده کرده است .در سال 2011، ارتش عربستان با استفاده از تانک های آمریکایی به بحرین هجوم برد و به طرز وحشیانه جنبش دموکراسی خواهی در این کشور را خرد کرد. در سال 2015، عربستان سعودی در درگیری های داخلی در یمن مداخله کرد و با استفاده از بمب های خوشه ای  جنگنده های ساخت آمریکا باعث کشته و زخمی هزاران نفر از غیرنظامیان است . این مداخله سعودی ها در یمن باعث بحران شدید انسانی در این کشور شده است به طوری که 80 درصد از مردم یمن دچار مشکلات شدید شده‌اند.

حمایت از دیکتاتور های منطقه

 

10- سعودی ها از کودتا در مصر که بیش از 1،000 نفر را کشته و بیش از 40،000 مخالفان سیاسی به زندان رفتند حمایت کردند. در حالی که فعالان حقوق بشر در سراسر جهان رژیم از السیسی را محکوم کردند، دولت عربستان 5 میلیارد دلار به سرپا نگه داشتن رهبر کودتای مصر کمک کرد.

 

روابط نزدیک آمریکا و عربستان به دلیل نفت، فروش تسلیحات و دشمنی مشترکشان با ایران برمی‌گردد. با توجه به گسترش افراطی گری در جهان، کاهش نیاز آمریکا به نفت عربستان و بهبود روابط میان ایران و آمریکا زمان آن رسیده است که در روابطش با عربستان تجدید نظر کند.

ارسال نظر

آخرین اخبار