سلمان رشدی نویسنده کتاب موهن آیات شیطانی چندی پیش و بطور ناگهانی در افتتاحیه نمایشگاه کتاب فرانکفورت حاضر شد و به ایراد سخنرانی پرداخت تا نمایانگر آزادی بیان بهنوان پیام این دوره نمایشگاه باشد.

واکنش شدید اللحن وزارت فرهنگ ایران نسبت به حضور سلمان رشدی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت

به گزارش گلستان 24، سلمان رشدی نویسنده کتاب موهن آیات شیطانی چندی پیش و بطور ناگهانی در افتتاحیه نمایشگاه کتاب فرانکفورت حاضر شد و به ایراد سخنرانی پرداخت تا نمایانگر آزادی بیان بهنوان پیام این دوره نمایشگاه باشد. جمهوری اسلامی ایران هم در این نمایشگاه شرکت کرده است و دارای غرفه می باشد. اما تنها واکنشی که از سوی ایران در برابر این حرکت اتخاذ شده است عدم حضور در افتتاحیه و سخنرانی این مرتد است.

با وجود گذشت چندین روز از انتشار این خبر اما هیچ واکنشی از سوی دولت به این اتفاق انجا نشد تا اینکه روز گذشته، سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت ارشاد، سخنرانی سلمان رشدی در نشست خبری نمایشگاه کتاب فرانکفورت را حرکتی غیرفرهنگی دانست و نسبت به آن اعتراض کرد.

صالحی گفت: «اساساً این حرکت را که توسط نمایشگاه کتاب فرانکفورت برنامه‌ریزی شده است و از جملۀ خط قرمزهای نظام جمهوری اسلامی ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شمار می‌رود، حرکتی غیرفرهنگی می‌دانم..... از مدیران این نمایشگاه می‌خواهیم در مورد لغو این برنامه اقدام کنند... در عین حال ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال بررسی در خصوص عدم شرکت ایران در این نمایشگاه هستیم.»

سلمان رشدی، نویسنده هندی‌تبارِ کتاب موهن «آیات شیطانی»، پس از اعلام حکم ارتداد توسط امام خمینی زندگی مخفیانه و همراه با حفاظت شدید را تجربه می‌کند و درواقع انتخاب او توسط مدیران نمایشگاه فرانکفورت انتخابی آگاهانه و در جهت ایجاد حساسیت در یک و نیم میلیارد مسلمان در جهان بوده است و طبعا در چنین شرایطی نیز انتظار از جمهوری اسلامی ایران برای حضوری قطعانه و البته فعال بیش از هر زمانی دیگری است.

پیش از صالحی البته علی زارعی‌نجفدری دبیرکل اتحادیه جهانی ناشران مسلمان گفته بود: «رشدی عنصر هتاکی است که سیستم رسانه‌ای نظام سلطه سعی دارد او را به عنوان نویسنده و متفکر جا اندازد، علی رغم  همه تلاش‌هایی که انجام شد، نتوانستند این عتصر هتاک را به عنوان نویسنده جا بیاندازند و این از موفقیت‌های حکم امام(ره) درباره او بود. حضور هتاکی مانند رشدی در نمایشگاه فرانکفورت نتیجه این است که نظام سلطه بر مسئولان برگزاری نمایشگاه فرانکفورت دیکته و تحمیل کرده‌اند، هیچ منطقی نمی‌تواند‌، بپذیرد، سابقه برگزاری ۷ دهه نمایشگاه‌های بین‌المللی فرانکفورت با چنین موضع‌گیری‌های سیاسی زیر سوال برود.»

دولتمردان باید بدانند دشمن همیشه دشمن  است و ماهیتش تغییر نمی کند و دشمنی اش همیشه محفوظ است، تنها مدل دشمنی اش را به فراخور زمان تغییر می دهد. انتظار می رفت تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، واکنشی محکم و اثرگذار نسبت به این مسئله که در واقع یک بی فرهنگی در سطح بین المللی بود را از خود نشان دهد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار