در مجلس شورای اسلامی؛

از 252 رای نمایندگان در جلسه استیضاح آقای آخوندی، 175 نماینده به استیضاح وزیر راه رای مخالف، 75 نفر رای موافق و 5 نماینده هم رای ممتنع دادند.

وزیر راه ماندگار شد/ 175 مخالف استیضاح، 72موافق و 5ممتنع

به گزارش گلستان24؛ نمایندگان موافق و مخالف استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در حال بیان دیدگاه های خود هستند.

 

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ، علی جنتی وزیر ارشاد، فانی وزیر آموزش و پرورش، گودرزی وزیر ورزش و جوانان، حجتی وزیر جهاد کشاورزی، زنگنه وزیر نفت و صادق از دیگر اعضای دولت نیز در جلسه علنی امروز حضور دارند.

 

رحماندوست، کوچک‌زاده، حاجی، بیرانوند، ثروتی، نبویان، کریمی قدوسی، حسینیان، رسایی، سامری، موسوی لارگانی، اخوان، آلیا و طبیب‌زاده، اجرا نکردن تعهدات زمان اخذ رای اعتماد، مشکلات حوزه عمومی وزارت راه و شهرسازی، مشکلات حوزه زمین و مسکن شهری و روستایی، مشکلات حوزه حمل و نقل کشور و مشکلات حوزه مالی وزارت خانه را پنج محور استیضاح خود اعلام کردند.

 

حمید رسایی که به عنوان یکی از موافقان استیضاح وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس سخن می‌گفت: اظهار کرد: امروز استیضاح در حالی برگزار می‌شود که پیش از این دو سوال از آقای آخوندی مطرح شده بود. ایشان بعد از دادن وعده‌هایی با اختلاف 8 رأی وزیر شدند و این رأی شکننده این توقع را ایجاد می‌کرد که به وعده‌هایشان توجه کنند.

 

وی افزود: اردیبهشت ماه سال 93 اولین سوال از وزیر راه مطرح شد و ایشان گفت که فرصتی برای اجرای تعهداتش نداشته و در نتیجه متقاضی سوال، سوالش را پس گرفت و به رأی نگذاشت. اما امروز همان فرد جزو متقاضیان استیضاح است.

 

 این نماینده مجلس یادآور شد: یک سال بعد من سوالی را از آقای آخوندی در خصوص مسکن مهر مطرح کردم و ایشان همان پاسخ‌هایی را به من دادکه به آقای حاجی داده بود و سوال به رأی گذاشته شد و آقای وزیر با وعده‌هایی که برای حل مشکل دادند با اختلاف یک رأی که بعداً معلوم شد درست نبوده از کارت زرد مجلس خلاصی پیدا کرد.

 

رسایی ادامه داد: آیا اگر استیضاح سیاسی بود ما اینقدر مماشات می‌کردیم و آیا استیضاح سیاسی اینقدر روند طولانی را طی می‌کند؟

 

استیضاح‌کنندگان: برای خرید ایرباس و آسفالت مسیر ویلای جهانگیری بودجه هست ولی برای مسکن مهر نیست.

 

حجت‌الاسلام موسوی لارگانی در جلسه علنی امروز: قسم می‌خورم استیضاح وزیر راه و شهرسازی سیاسی و جناحی نیست.

 

رحماندوست: نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر این که هیچ شائبه سیاسی در کار خودم و همکارانم نمی‌بینم گفت: عمده‌ترین مشکل در عملکرد وزیر مربوط به ایثارگران است که تاکنون قوانینی را که در این خصوص وجود دارد اجرایی نکرده است.

 

وی ادامه داد: بنده استیضاح را امضا نکرده بودم، اما به دلیل خلف وعده‌های آقای وزیر مجبور به امضای آن شدم.

 

موسی‌الرضا ثروتی نماینده مردم بجنورد در جلسه استیضاح وزیر راه: سه گروه از نمایندگان از یک سال قبل استیضاح وزیر راه را دنبال می‌کردند که برخی‌ها بنا به ملاحظاتی کنار کشیدند و نهایتاً کار و تهیه متن فعلی استیضاح منجر شد.

 

کوچک‌زاده: شارلتانیسم قدرت و ثروت تلاش کرد استیضاح را سیاسی و جناحی قلمداد کند. وی اضافه کرد  برهنگانی می‌گویند اگر برای آسفالت کردن فضاهای بین بلوک مسکونی مهر هشتگرد بودجه نیست چطور برای آسفالت کردن مسیر ویلای آقای جهانگیری بودجه هست؟

 

یکی از نمایندگان مخالف وزیر در سخنانش گفت که در طرح سوال از مسکن، ایشان با اختلاف یک رای کارت زرد و اعمال نظر هیئت رییسه دریافت نکرده است. این سخنان او با واکنش علی لاریجانی مواجه شد که در پاسخ گفت این سخن شما  در حوزه اختیار هیئت رییسه است و ادعای شما درست نیست.

 

حمایت جمعی از مالکان زمین‌های شمال، شرق و غرب تهران از استیضاح ‌آخوندی.این مالکان با تجمع مقابل مجلس و با استناد به نامه رهبر انقلاب در سال ۸۷ به رئیس جمهور وقت که در آن صراحتا بر آزادسازی زمین‌های مذکور اشاره شده بود، خواستار عدم رای اعتماد مجلس به وزیر راه و شهرسازی شدند.

 

هاشمی: آقای وزیر چرا چرخ هواپیماها باز نمی‌شود؟

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد وزیر راه و شهرسازی گفت: آخوندی واگذاری قراردادها را با تشریفات به افراد نورچشمی خود اعمال کرده است.

 

رسایی در موافقت با استیضاح وزیر راه: آخوندی چگونه مبدع طرحی است که بعدها آن را مزخرف خوانده است؟

 

مهدی کوچک زاده که در جلسه علنی امروز مجلس به عنوان نماینده موافق استیضاح وزیر راه سخن می‌گفت، اظهار کرد: رئیس‌جمهور قرار بود به درد مردم برسد نه اینکه وزیر خود را مامور دست دادن با شیطان بزرگ کند.

 

ناصر موسوی‌لارگانی: چرا به یک حوزه انتخابیه که به آقای روحانی رأی داده‌اند 20 میلیارد بودجه تعلق می‌گیرد و این در حالی است که به یک شهری که به آقای روحانی و دولت متبوعش رأی نداده تنها 100 میلیون تومان بودجه تعلق می‌گیرد و متأسفانه شفاف‌سازی اطلاعاتی در انعقاد قرارداد راه آهن وشرکت ابن سینا دیده نشده و توضیح دهید چرا خون برخی نسبت به بقیه رنگین‌تر است.

 

نماینده تهران در استیضاح آخوندی: ایمنی هوایی فراموش شد چون آخوندی وقت خود را برای بازدید از خانه هنرمندان می‌گذارد. دو نفر از رفقای خود را خلاف قانون در هیئت مدیره شرکت فرودگاهی کشور قرار دادید.

 

سیدمهدی هاشمی که در جلسه علنی امروز مجلس به عنوان نماینده موافق استیضاح وزیر راه سخن می‌گفت، اظهار کرد: در وزارت راه و شهرسازی نیروهای غیرمتخصص و غیرمرتبط مشغول فعالیت هستند.

 

وی ادامه داد: آقای آخوندی در جلسه رای اعتماد وعده داده بودند که در این وزارتخانه از نیروهای جوان استفاده کنند اما کلی نیروی بازنشسته اکنون در اوزارت خانه مشغول فعالیت هستند.

 

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دفاع از عملکرد خود گفت: وزارت راه و شهرسازی از اولین وزارتخانه هایی که در زمینه فرمایشات مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی رویکرد استراتژیک داشته و برنامه عمل و نقشه راه تهیه کرده است.

 

وی در ادامه با اشاره به اهمیت مبارزه با فساد گفت: این وزارتخانه به ارزش 120 هزار میلیارد قرارداد دارد لذا مبارزه با فساد امری بنیادی است.

 

آخوندی: تا ده ماه دیگر ظرفیت فرودگاه امام خمینی (ره) به دوبرابر افزایش خواهد یافت.

 

وزیر راه اضافه کرد: بیش از سه هزار کیلومتر خطوط ریلی در دست بازسازی اساسی و بنیادین است. تمام راه های ورودی تهران یا سه خطه شده و یا در حال 4 خطه شدن است.

 

وی در ادامه افزود: فقط در همین یک سال گذشته هزینه ساخت  1500 کیلومتر آزاد راه از بخش خصوصی تامین شده است.

 

آخوندی گفت: در سال گذشته علی رغم وجود یک ریال بودجه در بخش راه روستایی، 3500 کیلومتر راه روستایی احداث شد.

 

عباس آخوندی: عمر ناوگان هوایی 32 ماه کاهش پیدا کرده. 114 هواپیمای جدید در راه ناوگان هوایی ایران.

 

نماینده مردم بندرعباس به عنوان مخالف استیضاح آخوندی گفت: وزارت راه ۱۲۳ هزار میلیارد تومان برای اتمام پروژه‌ها نیاز دارد در حالیه که بودجه‌اش امسال ۶۴۰۰ میلیارد تومان بوده؛ واقعاً با این وضع بودجه و اعتبارات غیر از این می‌شود کاری کرد؟

 

محمدرضا باهنر  به عنوان نماینده مخالف استیضاح وزیر راه: جو مجلس نسبت به وزیر راه و شهرسازی مثبت است و آخوندی رای بیشتری از جلسه رای اعتمادش می‌آورد.

 

وی ادامه داد: شهادت می دهم که آقای آخوندی وزیر پرکار، فهیم و متدینی است.

 

باهنر: در مسکن مهر خانواده‌هایی صاحب مسکن شدند که نسل اندر نسل صاحب مسکن نبودند.

 

نایب رئیس اول مجلس اضافه کرد: تنها از قِبَل مسکن مهر حدود ۱۰ واحد درصد تورم به کشور تحمیل شده است. وی گفت: یعنی همان خانواده‌های مستضعف ده واحد قدرت خریدشان کاهش پیدا کرده است.

 

رای گیری درمورد استیضاح وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.

 

پایان استیضاح وزیر راه. از 252 رای 175 نماینده به استیضاح وزیر راه رای مخالف دادند و 75 نفر رای موافق دادند. 5 تماینده هم رای ممتنع دادند.

/جام نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار