اعضای مجلس نمایندگان آمریکا استراتژی دولت «باراک اوباما» در جنگ با داعش به شدت به باد انتقاد گرفتند و تأکید کردند عملیات ائتلاف جهانی علیه این گروه تروریستی دستاورد مهمی نداشته است.

انتقاد تند کنگره از استراتژی اوباما در جنگ بدون دستاورد با داعش

برخی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا، دیروز انتقادهای تندی را متوجه دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری این کشور به دلیل استراتژی «متزلزل» آن در جنگ با گروه داعش کردند. طبق گفته یکی از دیپلمات‌های آمریکایی آموزش معارضان مسلح به اصطلاح «میانه‌رو» در سوریه تا قبل از ماه مارس 2015 صورت نمی‌گیرد.

به گزارش گلستان 24، در نشستی که روز گذشته برای استماع گزارش «برت مک گورک» فرستاده ویژه دولت آمریکا به عراق، در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا برگزار شد، «اد رویس» رئیس جمهوری‌خواه این کمیته گفت: «4 ماه از آغاز حملات هوایی به فرماندهی ایالات متحده در عراق و سوریه می‌گذرد، این در حالی است که گروه داعش همچنان کنترل همان مناطقی را که تابستان امسال تصرف کرد، در دست دارد. به نظر من، ماهیت محدود بودن این تلاش نظامی یکی از دلایل آن (ناکامی) است.»

رویس در اشاره به محدود بودن عملیات هوایی ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی آمریکا علیه «جهادی‌ها» در سوریه و عراق، به مقایسه این عملیات ائتلاف با اقدام نظامی ایالات متحده در سال 2003 علیه رژیم «صدام حسین» در عراق پرداخت و تصریح کرد ائتلاف جهانی تاکنون حدود 1100 حمله هوایی صورت داده است در حالی‌که در عملیات 2003 «روزانه 1000 پرواز صورت می‌دادیم.»

این نماینده جمهوری‌خواه آنچه را «حداقل واکنش» علیه جهادی‌های تندرو خواند، محکوم کرد.

رویس درخصوص سیاست دولت آمریکا درخصوص پرونده سوریه نیز عنوان کرد استراتژی رئیس‌جمهور باراک اوباما که مبتنی بر آموزش و تسلیح گروه‌های معارض «میانه‌رو» ی سوریه است، استراتژی کُند و نامتناسب است.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا تصریح کرد این گروه‌های (معارض) سوریه که هدف روزانه بین 30 تا 40 بار هدف آتش جنگنده‌های نظام «بشار اسد» قرار می‌گیرند، به مهمات و سلاح‌های سنگین نیازمند هستند.

از سوی دیگر، مک گورک در دفاع از استراتژی دولت متبوعش، اعلام کرد آموزش اولین گروه از معارضان سوریه که مرکب از 5 هزار عنصر هستند، در ماه  مارس 2016 آغاز خواهد شد و به مدت «یک سال» یعنی تا ماه مارس 2016 ادامه خواهد یافت.

ارسال نظر

آخرین اخبار