ذوق‌زدگی رسانه‌های غربی از نامه رهبری درباره برجام

این رسانه‌ها تا چندی پیش از مخالفت رهبر انقلاب با برنامه جامع اقدام مشترک و توافق هسته‌ای شکل گرفته میان ایران و قدرت‌های جهانی سخن می‌گفتند و مدعی می‌شدند که ایشان جلوی تایید و اجرایی شدن این توافق تاریخی! را خواهند گرفت.

بازتاب نامه رهبری به روحانی در رسانه های غربی

به گزارش گلستان24، نامه مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) به حجت‌الاسلام دکتر روحانی رئیس جمهور کشورمان و دریادار شمخانی رئیس شورای عالی امنیت ملی در رسانه‌های غربی با خوشحالی و ذوق‌زدگی همراه شد و جملگی تصریح کردند که رهبر ایران توافق هسته‌ای را تایید کرد.

بازتاب نامه رهبری

همه این رسانه‌ها تا چندی پیش از مخالفت رهبر انقلاب با برنامه جامع اقدام مشترک و توافق هسته‌ای شکل گرفته میان ایران و قدرت‌های جهانی سخن می‌گفتند و مدعی می‌شدند که ایشان جلوی تایید و اجرایی شدن این توافق تاریخی! را خواهند گرفت. لکن اکنون (برای کسانی که هنوز به حجت نیاز دارند) مشخص شد که ادعاهای آنها کذبی بیش نیست.

 

روزنامه انگلیسی گاردین (theguardian) با ادعای اینکه هشدارهای ایشان باعث شکننده شدن توافق و حتی به تعویق افتادن اجرای آن می‌شود، نوشت: " ولی شرطهایی را اضافه کردند که ممکن است اجرای آن را پیچیده کند. [آیت‌الله] خامنه‌ای می‌گوید برنامه هسته‌ای برچیده نمی‌شود تا زمانی که بازرسی‌ها و تفحص بازرسان آژانس اتمی از مراکز ایران پایان یابد."

این روزنامه با لحن بی‌ادبانه‌ای این شروط را دخالت توصیف و ادعا کرد: "این مداخله برای دولت روحانی، که برای اجرایی کردن توافق ایران و برداشته شدن تحریم‌ها عجله دارد، مشکل‌ساز خواهد بود. [آیت‌الله] خامنه‌ای تصریح کرد که حتی تهدید به تحریم باعث برگشتن از توافق خواهد شد."

 

خبرگزاری رویترز (reuters) با اشاره به تایید مشروط توافق از سوی رهبری نوشت: "‌ چراغ سبز [آیت‌الله] خامنه‌ای، آخرین مانع قانونی برای اجرای توافقی بود که بعد از ده سال به نگرانی‌ها حول درگرفتن جنگی در خاورمیانه پایان داد. ولی رهبر ایران امکان هرگونه آشتی با غرب در لوای توافق هسته‌ای را رد کرد."

رویترز ضمن چندلایه و جناح زده خواندن ساختار قدرت در ایران نوشت: " [آیت‌الله] خامنه‌ای عادی‌سازی روابط با آمریکا را ممنوع کرد که باعث بر باد رفتن آرزوهای روحانی برای همکاری‌های بیشتر در زمینه‌های مختلف (با غرب) است."

در این میان خبرگزاری فرانسه با بیان دیدگاه رهبری درخصوص ابهامات موجود در برنامه جامع اقدام مشترک نوشت: " آیت‌الله خامنه‌ای رهبر عالی ایران روز چهارشنبه (امروز) گفت که توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی می‌تواند به مسیر خود ادامه دهد ولی ابهامات درون آن باید برطرف شود."

 

پایگاه اینترنتی شبکه خبری سی‌ان‌ان (CNN) ضمن متذکر شدن این نکته که رهبری شروطی را برای توافق تعیین کرد، نوشت: " توافق هسته ای در صورت تحمیل شدن هرگونه تحریم آتی بر ایران به هر بهانه‌ای از جمله حقوق بشر یا ادعای حمایت از تروریسم، از درجه اعتبار ساقط خواهد شد."

سی‌ان‌ان که گویی از این خبر بسیار خوشحال شده است، به نظر رهبری درخصوص نقاط ضعف و ابهام برجام اشاره‌ای نکرد در پایان نوشت: " تحت شرایط این توافق تحریم‌های بین‌المللی بر ایران باید در ازای محدودیت‌هایی بر فعالیت‌های هسته‌ای که توسط بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نظارت می‌شود، برداشته شوند. هدف توافق جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است."

 

شبکه بی بی سی (BBC) نیز به بررسی و واکاوی زوایای مختلف این نامه اقدام کرده و مدعی شد: " نامه رهبر ایران حاصل مطالعه دقیق ایشان حول محور برجام که شامل نظرات کارشناسان و منتقدان و آرای نمایندگان است، بوده و به نوعی برگ برنده ایست در دست ایران برای جلب نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی که در نهایت گزارشی به سود ایران ارائه کند."

 

پایگاه اینترنتی نشریه آتلانتیک (theatlantic) هم هشدارهای رهبری را "پیچیده کننده موقعیتی که هم‌اکنون پیچیده است" توصیف کرد و مدعی شد که ایشان دستور داده‌اند انتقال ذخایر اورانیوم غنی‌شده به خارج از کشور و ازکار انداختن هسته راکتور آب‌سنگین اراک باید متوقف شود."

روزنامه دیلی استار (daily star)، پایگاه اینترنتی شبکه اِی‌بی‌سی (abc)  فقط محض پوشش دادن این خبر، اقدام به بازنشر گزارشات رویترز و سی‌ان‌ان کردند و نوشتند که رهبر ایران توافق هسته‌ای را تایید کرد.

پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامه‌ای به آقای روحانی رئیس‌جمهور و رئیس شورای‌عالی امنیت ملی، با اشاره به بررسیهای دقیق و مسئولانه برجام در مجلس شورای اسلامی و شورای‌عالی امنیت ملی و عبور این موافقتنامه از مجاری قانونی، دستورات مهمی را در خصوص رعایت و حفظ منافع ملی و مصالح عالیه کشور صادر و با برشمردن تأکیدات و الزامات 9 گانه در اجرای برجام، مصوبه جلسه 634 مورخ 19/5/94 شورای عالی امنیت ملی را با رعایت این موارد و الزامات تأیید کردند.

 

 

 

 

 

 

 

 

جام نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار