رئیس جمهور در همین دو جمله دوبار اظهار می کند که غنی سازی ایران تثبیت و به در قطعنامه شورای به رسمیت شناخته شد اما هیچ قسمتی از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بر ادعای آقای روحانی صحه نمی گذارد . در قطعنامه ۲۲۳۱، نه تنها غنی سازی ایران را مورد شناسایی قرار نگرفته، بلکه بخشی از حقوق هسته ای تا ابد از ایران سلب شده (مانند حق بازفرآوری و حق راکتور آب سنگین) و درباره غنی سازی نیز به ایران فقط و فقط اجازه (و نه حق) داده تا ایران این فعالیت را به صورت محدود و برای دوره زمانی مشخص انجام دهد.

وقتی روحانی عقب‌گرد هشت ساله را دستاورد می‌خواند
به گزارش گلستان24؛ اظهارات حسن روحانی در افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات حاوی نکات قابل توجهی است که نشان می‌دهد برخی از اطلاعات رییس‌جمهور درباره برجام و ‍‍‍‍‍‍‍پیامدهای آن اشتباه است.
 
 حسن روحانی در اظهارات خود در افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات با انتقاد از منتقدان به برخی از دستاوردهای برجام اشاره کرد و گفت: نه این که ایران حقش تثبیت شد که غنی‌سازی کند و کیک زرد را به UF۶ تبدیل کند آن غنا را به سه و نیم و چهار و پنج درصد برساند بلکه یک قدم دیگر تجارت را در این زمینه بدست آوردیم ما از هفته‌های آینده uf۶را می‌فروشیم کیک زرد را می‌گیریم یعنی در بازار تجارت هسته‌ای وارد می‌شویم.
 
رئیس جمهور همچنین  گفت: نه تنها این که قطعنامه‌های شش‌گانه ظالمانه شورای امنیت سازمان ملل را لغو کردیم بلکه در قطعنامه جدید حق غنی‌سازی ایران را هم به رسمیت می‌شناسد.
 
اما در همین دو جلمه رئیس جمهور ۹ نکته وجود دارد که بیانگر «اشتباهات کلیدی» وی درباره برجام و پیامدهای آن است.
 
۱) رئیس جمهور در همین دو جمله دوبار اظهار می کند که غنی سازی ایران تثبیت و به در قطعنامه شورای به رسمیت شناخته شد اما هیچ قسمتی از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بر ادعای آقای روحانی صحه نمی گذارد . در قطعنامه ۲۲۳۱، نه تنها غنی سازی ایران را مورد شناسایی قرار نگرفته، بلکه بخشی از حقوق هسته ای تا ابد از ایران سلب شده (مانند حق بازفرآوری و حق راکتور آب سنگین) و درباره غنی سازی نیز به ایران فقط و فقط اجازه (و نه حق) داده تا ایران این فعالیت را به صورت محدود و برای دوره زمانی مشخص انجام دهد.
 
۲) آقای روحانی همچنین گفته است: (در نتیجه توافق) حق ایران تثبیت شد که غنی سازی کند و کیک زرد را به UF۶ تبدیل کند آن غنا را به ۳ونیم و ۴ و ۵ درصد برساند.
 
این در حالی است که فرآیند غنی سازی اورانیوم در ایران در نتیجه توافق حاصل نشده بلکه پیش از این نیز فرآیند تبدیل اورانیوم طبیعی به اورانیوم با غنای متفاوت حتی غنای ۲۰ درصد  توسط دانشمندان ایرانی صورت می گرفت. 
 
در قطعنامه‌های شورای امنیت نیز  غنی سازی در ایران را منع نکرده بود، بلکه صرفاً خواستار تعلیق سه فعالیت  غنی سازی، آب سنگین و بازفرآوری شده بود، در واقع قطعنامه های پیشین غنی سازی ایران را به رسمیت شناخته بود، چرا که صرفاً خواستار تعلیق آن شده و اذعان نموده که پس از حل و فصل مسایل ایران با آژانس، ایران می تواند هر سه فعالیت از جمله غنی سازی را از سربگیرد.
 
۳) اقای روحانی مدعی شده است که ایران می تواند کیک زرد را به UF۶ تبدیل کند آن غنا را به ۳ونیم و ۴ و ۵ درصد برساند.
 
این در حالی است که در متن برجام صراحتا آمده است که  ایران باید برای ۱۵ سال «سطح غنی‏ سازی اورانیوم خود را تا سقف ۶۷/۳ درصد نگه دارد» اینکه رئیس جمهور تاکید دارد که میتوان اورانیوم را تا غنای ۴ و ۵ درصد غنی کرد کاملا اشتباه و احتمالا در نتیجه ارائه اطلاعات غلط به وی است.
 
۴) رئیس جمهور اما در ادامه اظهارات خود و در یک موضع گیری عجیب مبادله اورانیوم غنی شده با کیک زرد را یک دستاورد و امتیاز برای ایران به حساب آورد و این موضوع را به معنای ورود به بازار تجارت هسته‌ای اعلام کرد. 
 
در این باره اما چند نکته قابل توجه وجود دارد که مشخص می کند برخلاف نظر آقای روحانی مبادله اورانیوم غنی شده با کیک زرد نه تنها به نفع ایران نیست بلکه کاملا به ضرر ایران است.
 
۱/۴) کیک زرد محصولی از اورانیوم طبیعی است که در مرحله ابتدایی برای شروع فعالیت تبدیل اورانیوم استفاده شده و بعد از به دست آوردن کیک زرد باید ۵ مرحله فرآیند تبدیلی شامل (اورانیوم غنی شده AUCUO۲UF۴UF۶ کیک زرد) نیز طی بشود تا اورانیوم غنی شده به دست آید. به همین دلیل تبدیل کیک زرد به اورانیوم غنی شده هم زمان بر و هم هزینه بر است. به گونه ای که برای تبدیل کیک زرد به اورانیوم غنی شده نیاز به دو سال زمان است. در واقع در طول اجرای برجام ایران با  ۵۰۶۰ سانتریفیوژ خود برای کشورهای غربی اورانیوم غنی می‌کند چرا که بر اساس برجام ایران اجازه ذخیره سازی اورانیوم را ندارد. در چنین شرایطی رئیس جمهور مبادله اورانیوم غنی شده با کیک زرد را یک دستاورد میداند.  
 
۲/۴) نکته دیگر آنکه تبادل و نابود کردن ذخایر اورانیوم غنی شده از ۱۲ تن به ۳۰۰ کیلو سبب می شود ایران به مدت ۸ سال در زمینه ذخیره سازی اورانیوم غنی شده عقب بیافتد به این معنا که اگر ایران بعد از پایان برجام (که نمیتوان برای آن سال دقیقی مشخص کرد) اجازه پیدا کند بدون محدودیت به غنی سازی اورانیوم مبادرت کند باید ۸ سال بگذرد تا به نقطه ای برسیم که پیش از برجام در زمینه ذخیره سازی اورانیوم رسیده بودیم. (ذخیره سازی ۱۲ تن اورانیوم غنی شده)
 
۳/۴) همه کارشناسان و متخصصان بر این مساله تاکید دارند که اورانیوم غنی شده جز منابع و کالاهای استراتژیک هر کشوری می باشد. آیا خالی کردن کشور از یک منبع استراتژیک دستاورد محسوب می شود؟ زمانی مبادله و تجارت هسته ای برای ایران دستاورد محسوب می شد که این فراینده مبادله کنونی بالعکس شکل می گرفت. یعنی آنکه ایران برای تامین بخشی از نیازهای خود کیک زرد را به کشورهای غربی می داد و به ازای آن اورانیوم غنی شده تحویل می گرفت.
 
۴/۴) رئیس جمهور معتقد است مبادله اورانیوم غنی شده با کیک زرد به معنای آغاز تجارت هسته ای است. این در حالی است که بر اساس برجام و بنا به نقشه کشورهای غربی «تجارت هسته ای» با ایران تنها در دو زمینه مبادله اورانیوم غنی شده با کیک زرد و بازطراحی راکتور اراک تعریف شده که در مورد اول برای خالی کردن ایران از منابع استراتژیک و سرگرم کردن ایران به غنی سازی برای غرب و در مورد دوم برای تغییر ماهیت راکتور آب سنگین اراک این زمینه ها فراهم شده است.
 
اگر همانگونه که آقای روحانی می گوید که وارد تجارت هسته ای شده ایم ایران می تواند آزادانه و حتی تحت نظر کشورهای غربی اورانیوم طبیعی بخرد؟ یا آزادانه و بنا بر تصمیم خود اورانیوم غنی شده را بفروشد؟
 
۵) رئیس  جمهور در حالی صراحتا بر آغاز فرایند مبادله اورانیوم در هفته های آتی خبر داد که بنا بر تاکید رهبر انقلاب هر گونه اقدامی برای مبادله اورانیوم باید پس از مختومه شدن پرونده ایران در موضوع PMD باشد. این در حالی است که بر اساس توافقات صورت گرفته میان ایران ، آژانس و کشورهای ۱+۵، دبیرکل آژانس قرار است گزارش خود درباره موضوع PMD را اواخر اذرماه ارائه بدهد.  پس از ارائه گزارش آمانو، این گزارش باید در شورای حکام آژانس مورد بررسی قرار بگیرد و هنگامی که این شورا حکم بر مختومه شدن موضوع PMD بدهد،مقامات ایرانی اجازه پیدا خواهند کرد تعهدات خود درباره مبادله اورانیوم  و همچنین آب سنگین اراک را اجرایی کنند. هر چند که با توجه به اخبار منتشر شده گزارش آمانو بیش از آنکه به حل و فصل PMD کمک کند به ابهامات موجود در این باره می افزاید. 
 
۶) آقای روحانی همچنین گفته است «... قطعنامه‌های شش‌گانه ظالمانه شورای امنیت سازمان ملل را لغو کردیم.» رئیس جمهور در حالی این سخن را به زبان آورده که تحریم‌های شورای امنیت در بخش موشکی، اشاعه‌ای و تسلیحاتی باقی مانده و تحریم‌های ۶ قطعنامه قبلی نیز برگشت‌پذیر بوده و اصطلاح لغو تحریم‌ها واژه درستی نیست بلکه متوقف شده و بازگشت پذیر است. 
 
دو جمله رئیس جمهور درباره موضوع هسته ای در افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات در حالی حاوی اشتباهات و نکات متعدد بوده است که وی در بخش های دیگر سخنان خود در این مراسم منتقدان به ویژه منتقدان هسته ای را مورد انتقاد قرار داد. هر چند برخی از موافقان برجام خواستار مسدود شدن باب انتقادات به ویژه در موضع هسته ای هستند با این حال آنچه که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار دارد آن است که انتقادات فنی و ریزبینانه در راستای منافع ملی کشور است.
/رجانیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار