بازی کثیف خانوادگی اردوغان در منطقه

از زمان آغاز بحران سوریه از پنج سال گذشته، همواره ارتش آزاد سوریه، داعش، النصره و گروه های تروریستی فعال در سوریه مورد حمایت های بی دریغ ترکیه قرار داشته اند.

اسناد تازه‌تری از خرید نفت داعش توسط ترکیه منتشر می‌شود

کمتر کسی است که از حمایت های بی واسطه ترکیه از داعش اطلاع نداشته باشد. موضوع تامین لوجستیک داعش در خاک ترکیه و آماده سازی نیروهای تروریستی در این کشور ماه هاست که در رسانه ها مطرح می شود، اما این روزها موضوع دیگری در رسانه ها مطرح شده است که لایه ای جدید در حمایت های ترکیه از داعش را مشخص کرده است.

به گزارش گلستان24، خرید نفت از داعش توسط ترکیه مسئله ای است که این روزها در صدر اخبار رسانه های جهان قرار گرفته. اردوغان در اولین واکنش ها به این موضوع گفته است اگر سندی در این باره وجود داشته باشد استعفا خواهد کرد. فرار رو به جلوی رییس  جمهور نامحبوب ترکیه در حالی اتفاق می افتد که هر روز اسناد تازه ای از تجارت نفت فرزندانش با داعش منتشر می شود. چند روز پیش نیز تصاویری از بندری که داماد اردوغان نفت داعش را در آنها تحویل می گیرد، منتشر شد.

 خرید نفت داعش

در ادامه افشاگری ها درباره خرید نفت داعش توسط ترکیه،  حتی ارتش آزاد سوریه و داعش که مورد حمایت ترکیه هستند، اقرار کرده اند که داعش نفت عراق و سوریه را به ترکیه می فروشد؛ چندروز پیش عناصر گروه موسوم به «ارتش آزاد سوریه» از روابط مستحکم گروه تروریستی داعش با دولت ترکیه پرده برداشتند. در همین راستا یک مسئول اطلاعاتی ارتش آزاد به خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه خبر داد که این گروه تصاویری از قراردادهای منعقد شده ترکیه با عناصر داعش برای خرید نفت را در اختیار دارند. از طرف دیگر حتی مقامات گروه تروریستی داعش به روزنامه الاخبار اعلام کردند که به ترکیه نفت می فروشند.

»ولید معلم» وزیر خارجه سوریه هم چندی پیش اعلام کرده بود که تمام نفت دزدیده شده از عراق و سوریه توسط تروریست‌های داعش از گذرگاه‌های ترکیه صادر می‌شود.

دریکی از جدی ترین واکنش ها به حمایت مستقیم ترکیه از داعش، ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در این باره گفته است: ما همواره مدافع ایده مبارزه با ترور هستیم. متاسفانه تا زمانی که بعضی کشورها از گروه های تروریستی استفاده سیاسی و دوگانه می کنند و به قطعنامه  شورای امنیت مبنی بر ممنوعیت فروش نفت از سوی این گروه ها وقعی نمی گذارند، ما موفق نخواهیم شد بر تروریسم فایق شویم. اسناد و شواهد کافی وجود دارد که داعش و دیگر گروه های تروریستی منابع نفت استحصالی خود را به ترکیه می فرستند.

پوتین در ادامه حمله به جنگنده سوخو روسیه را به دلیل برقرای امنیت خط انتقال نفت داعش به ترکیه عنوان کرده و می گوید: ما معتقدیم اساسا هدف قرار دادن هواپیمای ما از سوی ترکیه هم به دلیل همین بود که امنیت این خطوط انتقال نفت را تامین کنند در حالی که بهانه دیگری مطرح می کنند و مدعی اند هواپیماهای ما ترکمان های سوری را هدف قرار می دهد. در حالی که همه شما می دانید ما روی موشک هایی که بر سر تروریست ها می ریزیم نوشته ایم "به خاطر شهروندان مان" و یا نوشته ایم "به خاطر حملات پاریس".

از زمان آغاز بحران سوریه از پنج سال گذشته، همواره ارتش آزاد سوریه، داعش، النصره و گروه های تروریستی فعال در سوریه مورد حمایت های بی دریغ ترکیه قرار داشته اند. اگرچه دلارهای سعودی در جیب مخالفان اسد ریخته می شد، اما نزدیکی مرز سوریه و عراق به ترکیه باعث شد تا ترکیه نقش فعالی علیه بشار اسد برعهده بگیرد و از این طریق دلارهای حاصله از خرید ارزان نفت از داعش را به جیب بزند. در واقع هیچ کشوری در حال حاضر مانند ترکیه در عین حال که خود را دشمن داعش معرفی می کند حامی داعش نیست. بازی دوسویه ترکیه در این روند خود نشان دهنده نوع حمایت آنها از داعش است و سخنان چندی پیش جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا درباره نقش ترکیه در تقویت گروه های تروریستی در سوریه تنها اقرار لفظی آمریکایی‌ها به بازی ترک‌ها بوده است. جو بایدن در جمع دانشجویان دانشگاه هاروارد بزرگترین مسئله آمریکا را متحدان آن خواند. وی انگشت اتهام خود را به سوی ترک‌ها و کشورهای عرب منطقه دراز کرده و آنها را مسئول مستقیم شکل‌گیری و رشد داعش در منطقه معرفی کرد. سخنانی که جنجال های فراوانی ایجاد کرد و در نهایت بایدن نیر مجبور به عقب نشینی و معذرت خواهی شد.

 تحقیقات ثابت کرده است، ترکیه این امکان را برای داعش فراهم آورده که به منظور سقوط بشار اسد، تقویت گردد و به همین دلیل شاهراه تکفیری میان جنوب ترکیه و شمال سوریه نه تنها شاهد عبور تروریست های خارجی بلکه همچنین تجارت های غیرقانونی است که منابع مالی داعش را تغذیه می کنند.

پیش از این نیز عمدتاً نفت استخراج شده از چاه‌های اربیل عراق به ترکیه منتقل می‌شد و پس از آن به بازارهای جهانی راه پیدا می کرد. به عقیده برخی به همین دلیل بود که ترکیه نتوانست از حملات روسیه به تاسیسات نفتی تحت کنترل این گروه چشم پوشی کند و با سرنگونی جنگنده روسی در پی انتقام گیری بود.

با همه اینها این روزها همه از نقش ترکیه در فعالسازی گروههای تروریستی مطلعند و فرار رو به جلو اردوغان کاری از پیش نخواهد برد در حالی که خانواده او به شدت درگیر تجارت نفت بادآورده داعش هستند. چندی پیش فایننشال تایمز نیز در گزارشی درباره نحوه خرید و فروش نفت در مناطق تحت کنترل داعش نوشته، منطقه کزلداغ در جنوب ترکیه که هم مرز با سوریه است، یکی از گلوگاه های انتقال نفت خام از خاک سوریه به ترکیه بشمار می آید.

افشاگری مقام اسبق ترک در همین راستا قابل تحلیل است؛ «یاسر یاکیس» وزیر خارجه اسبق ترکیه گفت که نفت خام تولید شده در سوریه از طریق نفت کش به شمال عراق می رسد و سپس از آنجا به شهرک "زاخو" در مرزهای ترکیه که در فاصله یک کیلومتری شرق موصل قرار دارد منتقل می شود تا اینکه نفت کشهای متعلق به قاچاقچیان عراقی و سوری برسند. روزنامه ترکیه ای "سوزجو"  به نقل از یاکیس نوشت که حقیقت قاچاق نفت از سوریه به عراق، از عراق به ترکیه و سپس به اسرائیل موضوع عجیبی نیست، زیرا منطقه خاورمیانه به پناهگاهی برای قاچاقچیان تبدیل شده است. به عنوان مثال، سلاحهایی که از غرب و کشور قطر به دست ارتش آزاد سوریه می رسد، از طریق قاچاقچیان به دست عناصر داعش می رسد.

روسیه نیز اخیرا اسناد رسمی خود از انتقال نفت داعش به ترکیه را منتشر کرد. وزارت دفاع روسیه می‌گوید مدارکی در اختیار دارد که نشان می‌دهد ترکیه خریدار اصلی نفت داعش است و اردوغان و خانواده‌اش با این گروه تروریستی تجارت می‌کنند.

آناتولی آنتونوف معاون وزیر دفاع روسیه، روز چهارشنبه در نشستی در مسکو اعلام کرد تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد کامیون‌هان نفت‌کش از مناطق تحت تصرف داعش به سمت ترکیه حرکت می‌کردند.

وی به خبرنگاران گفته است: «خریدار و مصرف کننده اصلی این نفت دزدیده شده از صاحبان اصلی آن که سوریه و عراق هستند، ترکیه است. بر اساس اطلاعات موجود... رجب طیب اردوغان، [رئیس جمهور ترکیه] و خانواده‌اش در این تجارت مجرمانه دست دارند»

سراج 24

ارسال نظر

آخرین اخبار