در عرصه میدانی سوریه چه می‌گذرد؟

تلاش داعش برای سیطره بر دومین مرکز استان در شمال سوریه/ ناکامی سنگین ائتلاف تکفیری‌ها در مقابل حزب الله در قلمون

حزب الله روند تدافعی را به روند تهاجمی تبدیل کرده است+نقشه‌ها و تصاویر
داعش بر قسمت عمدی استان دیرالزور و نیمی از شهر دیرالزور (مرکز استان) سیطره دارد و تلاش می‌کند با تصرف مابقی نقاط شهر راهبردی دیرالزور و همچنین فرودگاه دیرالزور، کنترل خود بر این استان را تکمیل نماید.
به گزارش گلستان 24،  در روز گذشته تحولاتی در جبهه‌های مختلف سوریه رخ داده که با هم مروری خواهیم داشت بر اهم آنها:
[نکته: برای مشاهده نقشه ها و تصاویر با کیفیت بالاتر، آنها را در صفحه جدیدی به صورت جداگانه باز کنید]
 
 
تحولات دیرالزور
روز گذشته تروریست‌ها داعش در دیرالزور (در شرق سوریه) حملات سنگینی با هدف سیطره بر مناطقی از این شهر که تحت کنترل ارتش است و همچنین برای سیطره برای فرودگاه نظامی مجاور این شهر صورت دادند. در این حمله هم طبق روند حملات‌های تکفیری‌ها، ابتدایک نیروی انتحاری با ماشین حامل مواد منفجره به مراکز ارتش نزدیک شده و خود را منفجر کرد و سپس تروریست‌ها حمله‌ی خود را آغاز کردند. طبق گزارش‌های رسیده، درحال حاضر درگیری‌ها در مناطق شرقی دیرالزور که در اختیار نظام سوریه است (از جمله محله‌های الصناعة و الرصافة و العمال و الحویجه صکر) و همچنین در اطراف فرودگاه نظامی دیر الزور ادامه دارد. محله‌های مذکور فاصله‌ی کمی با فرودگاه و همچنین «منطقه‌ی امنیتی» داخل شهر که در اختیار نظام است و از چهار ماه پیش توسط داعش محاصره شده دارند و به همین جهت از اهمیت زیادی برخوردارند.
گفتنی است داعش بر قسمت عمدی استان دیرالزور و نیمی از شهر دیرالزور (مرکز استان) سیطره دارد و تلاش می‌کند با تصرف مابقی نقاط شهر راهبردی دیرالزور و همچنین فرودگاه دیرالزور، کنترل خود بر این استان را تکمیل نماید. اگر نیروهای داعش موفق شوند بر دیرالزور مسلط شوند، این دومین مرکز استان در شمال سوریه خواهد بود که (پس از استان رقه) به دست داعش می‌افتد. طبق اطلاعات واصله در این درگیری‌ها ۴ نیروی ارتش از جمله یک سرتیپ ارتش سوریه کشته شده اند. هواپیماهای ارتش مناطق تحت تصرف داعش را بمباران می‌کنند و داعش نیز فرودگاه نظامی دیرالزور و همچنین دو محله‌ی حویجه صکر و الصناعه را هدف حملات توپخانه‌ای خود قرار داده است، در این بین خمپاره‌باران فرودگاه امری طبیعی است چراکه نقش حیاتی فرودگاه در مقاومت نیروهای ارتش و پس زدن نیروهای داعش غیر قابل کتمان است.
 
[تصویری از فرودگاه نظامی دیرالزور]
 
درباره‌ی اهمیت دیرالزور باید به این نکته هم اشاره کرد که این منطقه محل تلاقی چند راه ارتباطی اصلی در سوریه است که یکی از آنها به سمت شرق و مرزهای عراق می‌رود و دیگری به سمت شمال و استان حسکه و مرز با ترکیه می‌رود که در آنجا هم نبردهای شدیدی بین نیروهای داعش و کردها در جریان است.
نیروهای داعش طبق روال معمول خود در حالیکه نبردها در جریان است در شبکه‌های اجتماعی شروع به پمپاژ گسترده‌ی «اخبار پیروزی» و «سیطره بر منطق مورد نظر» کرده‌اند (از جمله حویجه صکر و محله الصناعه) ولی اخبار رسیده از صحنه‌ی درگیری حاکی از آن است که هنوز پیروزی‌ای برای داعش به دست نیامده و این مناطق همچنان در دست ارتش سوریه است.
 
 
 
در مورد نبرد فرودگاه دیرالزور (با توجه به فعالیت گسترده‌ی رزمی هوایی در این فرودگاه و نقش مهم آن) ظاهرا داعش به نقشه‌ای که پیشتر هم به سراغ آن رفته بود بازگشته و سعی دارد با تسلط بر روستای الجفره واقع در نزدیکی فرودگاه، فرودگاه و تجهیزات موجود در آن را هدف آتش خمپاری‌ای و توپخانه‌ای خود قرار دهد تا جلوی حرکت هواپیماهای ارتش را بگیرد.
ظاهرا واحدهای تکاور ارتش سویه هم اقدام به انجام عملیات‌هایی در خطوط تماس نبرد با داعش کرده‌اند (از جمله در حویجه صکر و المریعیه و الجفره). هدف از این عملیات‌ها جلوگیری از تثبیت نیروهای داعش در خطوط تماس نبرد و همچنین انهدام تجهیزات داعش بوده که در خمپاره‌باران و توپ‌باران محله‌ها و شهرهای مجاور از آن‌ها استفاده می‌کرده است. تکاوران  ارتش موفق شده‌اند رد این عملیات‌ها برخی تجهیزات داعش را از بین ببرند و همچنین بر برخی ساختمان‌های مهم منطقه‌ی المریعیه (که نقش زیادی در روند جنگ دارد) مسلط شوند.
 
تحولات منطقه‌ی قلمون
اما از مهم‌ترین تحولاتی که در چند روز گذشته در جریان بوده باید به اتفاقات سلسله‌ی جبال راهبردی قلمون اشاره کرد. این سلسله‌ی جبال در کمربند مرزی لبنان و سوریه واقع شده‌اند و هم در لبنان و هم در سوریه، در چند استان امتداد دارند (در لبنان به این سلسله کوه‌ها، سلسله جبال شرقی لبنان هم گفته می‌شود). از آغاز بحران سوریه، این کوه‌ها یکی از راهبردی‌ترین مواضع تروریست‌ها را تشکیل می‌داد چرا که اولا فتح آن (به دلیل ماهیت سلسله‌ی جبال) از طرف نظام بسیار سخت بود و ثانیا به دلیل امتداد در خود سوریه و امتداد در مرز، بهترین محل برای ورود نفرات و تجهیزات برای کمک به تکفیری‌ها محسوب می‌شد. اهمیت دیگر این سلسله جبال در آن است که اولا می‌شود از آنجا برای ضربه زدن به شیعیان لبنان (از طریق خمپاره‌باران یا ارسال ماشین‌های انتحاری) استفاده کرد و ثانیا به دلیل هم‌مرز بودن جنوب شرقی این سلسله جبال با شمال غربی دمشق، می‌توان از آن برای تهدید پایتخت استفاده کرد.
 
[موقعیت کلی قلمون در شمال غرب دمشق و امتداد مرز با لبنان]
 
منطقه‌ی القصیر که در خبرها زیاد درباره‌ی آن شنیده‌ایم یکی از نقاط مرزی در همین سلسله جبال بود که ورود نیروهای حزب الله به نبرد سوریه با فتح آن آغاز شد و دقیقا فتح این منطقه و بسته شدن بخش مهمی از مسیر لوجستیک تروریست‌ها بود که به مرور کفه‌ی جنگ را به نفع جبهه‌ی مقاومت سنگین کرد. اما تروریست‌ها (خصوصا تروریست‌ها جبهه النصره) در بخش‌های سری و لبنانی این منطقه همچنین حضور دارند و مترصد فرصت برای آتش‌افروزی‌اند. با توجه به سرمای سخت کوه‌ها در زمستان، این جبهه در طول چند ماه گذشته آرام بود ولی همانطور که می‌شد حدس زد با رسیدن بهار و آب شدن برف‌ها و رو به کرمی رفتن هوا، این جبهه نیز در حال داغ شدن است و در چند روز گذشته اتفاقات مهمی در آن رخ داده است.
در روزهای گذشته خبری منتشر شد که گروه‌ها تکفیریِ حاضر در این منطقه هم طبق تجربه‌ی موفقشان در استان ادلب، تلاش داشته‌اند دست به ائتلاف نظامی زده و جیش الفتح قلمون را طبق نسخه‌‌ی جیش الفتح ادلب تشکیل دهند. (جیش الفتح در ادلب شامل أحرار الشام و جبهة النصرة و جند الأقصى و جیش السنة و فیلق الشام و لواء الحق و أجناد الشام می‌شود). گفته می‌شود که ابومالک التلی «امیر» جبهه النصره در قلمون در برهه‌ی اخیر با الگو برداری از این تجربه، اقدام به تشکیل ائتلافی با حضور گروه‌های زیر کرده است:
لواء الشام، تجمع القلمون الرغبی (که خود شامل ده گروه وابسته به ارتش آزاد سوریه است)، لواء الغرباء، کتائب السیف العمری، لواء نسور دمشق و گروه رجال القلمون. خبرهای رسیده حاکی از آن است که بین این گروه‌ها تقسیم کاری صورت رفته است و تجمع القلمون الغربی مسئول بلندی‌های عسال الوررد، و لواء الغربا و کتائب سیف العمری و رجال القلمون مسئول بلندی‌های الجبه شده‌اند و مناطق آنها تحت پوشش آتش حمایتی جبهه النصره قرار دارد.
 
[ابومالک التلی امیر جبهه النصره در قلمون]
 
از روز گذشته، اولین تحرکات میدانی این گروه با نام عملیات الفتح المبین آغاز شد که با شکست شدید جیش الفتح پایان یافت.در بخشی از این عملیات جیش الفتح تلاش داشت خود به نقطه‌ی موسوم به «س۴» واقع بر تپه‌ای در بلندی‌های الجبه برساند که یکی از پایگاه‌های میدانی حزب الله بر آن واقع است. در نبردهایی که حدود ۶ ساعت به طول انجامید، نیروهای جیش الفتح نتوانستند حتی از دامنه‌ی تپه بالا رفته و درگیری‌ها در پایین تپه و بسیار دورتر از خود مرکز حزب الله ادامه یافت. نیروهای جیش الفتح در این نبرد تنها می‌توانستند از اسلحه‌های فردی و یا سلاح‌های سنگین ۲۳ میلی متری استفاده کنند و به سمت پایگاه جزب الله (که دور از آنها بود) شلیک نمایند یا آنکه با ماشین‌های مجهز شده به تیربار حرکت کرده و نیروهای مقاومت را هدف بگیرند. این تحرکات با ماشین باعث می‌شد آنها تبدیل به ««هدفی آسان» برای نیروهای حزب الله  شوند که از ارتفاع بر منطقه مسلط بودند. به همین دلیل نیروهای مهاجم پس از چند ساعت با دست خالی مجبور به عقب‌نشینی شدند. 
در بخش دیگری از عملیات الفتح المبین، نیروهای جیش الفتح تلاش کردند به برخی پایگاه‌های مهم حزب الله در خط ممتد بین بلندی‌های عسال الورد و از آنجا به بلندی‌های الطفیل و از آنجا به سمت غرب و بلندی‌های بریتال لبنان حمله ببرند. ظاهرا تلاش تروریست‌ها آن بود که حزب الله را همزمان در چند نقطه درگیر کنند و ثانیا بتوانند حفره‌های خطرناکی در این خط ایجاد نمایند و به این ترتیب زمینه برای حمله و تصرف برخی روستاهای قلمون فراهم شود. جیش الفتح در این حملات موفق شد نیروهای مقاومت را تا حدی مجبور به عقب‌نشینی تاکتیکی کند.
 
[نیروهای جبهه النصره در قلمون]
 
اما این آغاز درگیری‌ها بود و نه پایان آن، با توجه به آمادگی‌های قبلی ارتش سوریه و حزب الله، از این لحظه به بعد ابتکار عمل در دست نیروهای مقاومت قرار گرفت و حالا آنها بودند که هجوم به دشمن را آغاز کردند. حمله‌ی نیروهای مقاومت متمرکز بود بر بلندی‌های الجبه و بلندی‌های الطفیل –بریتال. در همین پاتک‌ها، نیروهای مقاومت موفق شدند مناطقی را که در چند ساعت قبل از آنها عقب‌نشینی تاکتیکی کرده بودند بازپس بگیرند و ضمنا با استفاده از ضربه‌ی وارد شده به دشمن به پیشروی خود ادامه داده و حتی تپه‌ی نحله در شرق بریتال را هم از دست تروریست‌ها خارج کنند. این تپه با ارتفاع ۲۱۵۰ متر از سطح دریا، دید کاملی از تحرکات تروریست‌ها به مقاومت می‌دهد و با استقرار توپخانه بر روی آن، می‌تواند مناطق ترورریست‌ها را به خوبی زیر آتش گرفت. در این روستا کارگاهی برای ساخت بمب و یک ماشین سرقتی که برای بمب‌گذاری تجهیز می‌شد کشف شده است. از دیگر پیشروی‌های مقاومت باید به بازپس‌گیری الحصینه و گسترش در اطراف آن به سمت الطفیل و پس زدن تروریست‌هایی که در مزارع اطراف آن مستقر بودند اشاره کرد.
 
 
سقوط تپه‌ی النحله (تل النحله) به تنهایی برای فرو ریختن روحیه‌ی تروریست‌ها کافی بود چراکه آنان ابدا انتظار چنین چیزی را نداشتند و درحالیکه آماده‌ی فتحی همچون ادلب بودند، حالا می‌دیدند که یک بلندی مهم و یک روستای راهبردی، از دستشان خارج شده است. به همین جهت تلاش کردند این شکست را با پیشروی در الجبه جبران کنند که در آن هم موفقیتی به دست نیاوردند.
[تروریست های به هلاکت رسیده در قلمون]
 
[تجهیزات منهدم شده تروریست ها در قلمون]
 
در اینکه چرا جبهه النصره حملاتش را به سمت بریتال و الطفیل متمرکز کرده، کارشناسان معتقدند که این حملات برای قطع خطوط امدادی مقاومت است چرا که می‌دانند امدادات عسال الورد از بریتال به آنجا می‌رسد و در ثانی اگر بتوانند بر این شهر راهبردی در مرز لبنان مسلط شوند اولا سیطره‌ی مقاومت بر بلندی‌های مرزی سوریه را که روبروی بلندی‌های مرزی لبنان قرار دارد می‌شکنند و ضمنا مقاوت را در آنجا دچار محاصره می‌کنند.
این شکست‌ها در اولین اقدام می‌توانست ضربه‌ی روحی سنگینی به ترویست‌های تکفیری بزند به همین جهت طبق معمول، شبکه‌های اجتماعی به سرعت پر شد از اخبار پیروزی‌ها و فتوحات جیش الفتح و خبر از تعداد چند ده نفره‌ی کشته‌های حزب الله! (اگر تعداد شهدای حزب الله از اول درگیری‌های سوریه تا الان چنانکه در پایگاه‌های تکفیری‌ها درج می‌شود صحیح بود حزب الله باید تا الان قریب یک میلیون نفر کشته می‌داد!) از جمله خبرهایی که تکفیری‌ها برای «خنک شدن دلشان» منتشر کردند این بود که یکی از فرماندهان حزب الله به نام باسل طهماز را در قلمون به شهادت رسانده‌اند (درحالیکه این شهید بزرگوار یک هفته قبل در ادلب به فیض شهادت نائل آمده بود) و یا خبر از شهادت یک فرمانده مقاومت به نام علی فواز دادند که به سرعت معلوم شد چنین شخصی اساسا وجود خارجی ندارد!
[حمله نیروهای مقاومت به تروریست ها]
 
اما این همه‌ی ماجرا نبود و نیروهای مقاومت موفق شدند دیروز با قرار دادن کمینی حساب شده بر سر راه فرماندهان تروریست‌ها در بلندی‌های الطفیل چند تن از آنان را به نام‌های ابو ودیع و ابو فاطمه و ابو بدر و ابوفرج العکری به هلاکت برسانند. از تبعات این شکست‌های سنگین آن بوده که ابو مالک التلی امیر النصره در قلمون یکی از فرماندهان خود در این حملات (به نام ابو مجاهد) را عزل کرده و شخص دیگری (با نام الیاس) را جانشین وی ساخته است.
از اتفاقات دیگری که دیشب در این منطقه به وقوع پیوست باید به درگیری‌های سنگین بین تروریست‌ها با ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در اطراف منطقه‌ی المصنع در مرز لبنان و سوریه اشاره کرد که طی آن از سلاح‌های سنگین هم استفاده شده است. دلیل آغاز این درگیری‌ها آن بوده که تروریست‌ها قصد داشتند از مرز لبنان وارد سوریه شوند که با کمین ارتش مواجه شده و موفق به پیشروی نشدند.
و اما آخرین تحولی که چند ساعت پیش (بعد از ظهر پنج شنبه) در این جبهه رخ داده کامل شدن سیطره‌ی نیروهای حزب الله و ارتش سوریه بر کل بلندی‌های عسال الورد در قلمون به مساحت ۴۵ کیلومتر مربع بود (پیش از آن هم نیروهای مقاومت موفق شده بودند بر مناطق قبع شعب الجماعه و قبع العریض و قبع الکنیسه و حقل البیک مسلط شوند). برخی خبرهای تأییده نشده حاکی از آن است که در این حملات ابومجاهد (که دیروز توسط ابومالک التلی عزل شده بود) به هلاکت رسیده است و به همراه او ۱۶ تن دیگر هلاک شده و ۳۰ تن زخمی شده‌اند و تعداد زیادی از تجهیزات جبهه النصره منهدم شده است.
با توجه به این روند (که ان شاء الله در روزهای آینده هم ادامه پیدا خواهد کرد) جیش الفتح قلمون نه تنها موفق نشده کوچک‌ترین موفقیتی به دست بیاورد بلکه با نبردهای بهاره‌ی خود در حال از دست دادن پایگاه‌هایش در منطقه‌ی راهبردی قلمون است.

ارسال نظر

آخرین اخبار