نماینده مردم گرگان و آق قلا :

نماینده مردم گرگان و آق قلا گفت: قرار برآن بود تا در مناطق آزاد، صادرات تسهیل شود و کسانی که در کشور تولیدکننده هستند با امکانات و تسهیلات و معافیت های مالیاتی بتوانند راحت تر صادرات داشته باشند ولی متاسفانه الان در اکثر مناطق آزاد شاهد هستیم که محلی برای واردات شده است.

توضیحات حجت الاسلام سید علی طاهری در خصوص منطقه آزاد اینچه برون

 به گزارش گلستان24، حجت الاسلام سیدعلی طاهری در خصوص منطقه آزاد اینچه برون اظهارکرد : پس از ارسال لایحه منطقه آزاد اینچه برون توسط دولت به مجلس، مجمع نمایندگان گلستان با حضور در کمیسیون اقتصادی مجلس که کمیسیون اصلی برای بررسی لایحه منطقه آزاد بود، ادله خودشان را برای دفاع از منطقه آزاد اینچه برون مطرح کردند و به شکر خداوند، کمیسیون اقتصادی نیز لایحه اینچه برون را تصویب کرد.

نماینده مردم گرگان و آق قلا

اگرطرح منطقه آزاد طبق روال پیش می رفت به عمر مجلس نهم نمی رسید

وی در خصوص رایزینی های صورت گرفته برای مطرح شدن منطقه آزاد اینچه برون در مجلس گفت: زمانی که بحث طرح آن در مجلس مطرح شد، قبل از آن لایحه منطقه آزاد اردبیل و یک استان دیگر به صحن مجلس آمده بود و اگر گلستان هم طبق روال عادی می خواست به صحن بیاید، شاید اصلا به عمر مجلس نهم هم نمی رسید.

طاهری ادامه داد: اقدامی که نمایندگان استان گلستان انجام دادند این بود که با همکاری دیگر همکاران در مجلس شورای اسلامی و از طریق رایزنی با نمایندگان دیگر مرتبط با این موضوع، آنها را متقاعدکنیم که همگی ،همزمان با هم در مجلس مطرح شوند و بحمدا... توانستیم همه مناطق را همزمان در جلسه مطرح نماییم.

باهنر معتقد بود طرح باید دوسوم آراء را اخذ نماید

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص علم عدم رأی این منطقه ازاد در مجلس گفت: آقای باهنر که رییس جلسه بودند معتقد بودند اگر قرار باشد بیش ازآنچه که در برنامه پنجم توسعه مطرح شده و بحث معافیت مالیاتی مطرح بشود، خلاف برنامه پنجم توسعه است و اعلام کردند که برای اینکه این لایحه رای بیاورد،باید دوسوم آراء را اخذ نماید.

وی افزود: البته در خصوص این برداشت مهندس باهنر ما تصور دیگری داریم حتی شواهدی هم داریم که در همین ایام برنامه پنجم توسعه، این موضوع برای برخی استان ها اتفاق افتاده است که البته هم اکنون برخی دوستان در حال تلاش اند تا مستنداتشان کامل شود.

نماینده مردم گرگان و آق قلا تصریح کرد: هیات رئیسه مجلس باید پیرامون این موضوع به بحث و تبادل نظر بپردازد که گویا هیأت رئیسه بعد از بحث هم به جمع بندی نمی رسند که این لایحه نیاز به دوسوم ندارد و باز هم تأکید داشتند که نیاز به دوسوم آراء است.

وی در ادامه اذعان داشت: نمایندگان استان هایی که بحث منطقه آزاد یا منطقه ویژه برایشان مطرح بود، به این جمع بندی رسیدند که جلسه علنی را ترک کنند و با رایزنی هایی که صورت گرفت قرار شد کمیسیون اقتصادی پیرامون این لایحه بررسی نماید و ایرادی که مدنظر هیأت رئیسه مجلس بود، پس از مطرح شدن دوباره به صحن برگردد. امضاها بعدازظهر روز دوشنبه جمع آوری شد، بنده هم خدمت رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس رفتم و با ایشان صحبت کردم. ایشان گفتند دستور جلسه را برای عصر یکشنبه هفته آینده گذاشتیم. لذا امیدواریم در جلسه هفته آینده، اشکالاتی که مدنظربود، برطرف شود و دوباره به صحن بیاید و ما میتوانیم قبل از بررسی لایحه بودجه پیرامون آن در صحن علنی بحث کنیم.

اکثر مناطق آزاد محلی برای واردات شده است

طاهری در ادامه درباره دلایل رأی نیاوردن این لایحه گفت: در خصوص اینکه چرا در جلسه علنی این لایحه رأی نیاورد، دلیل اول آن برداشت مهندس باهنر بود که نیاز به دوسوم آراء دارد.

وی دلیل دوم را اقداماتی که تاکنون خلاف اهداف تعیین شده در برخی مناطق آزاد اتفاق افتاده است دانست و افزود : قرار برآن بود تا در مناطق آزاد، صادرات تسهیل شود و کسانی که در کشور تولیدکننده هستند با امکانات و تسهیلات و معافیت های مالیاتی بتوانند راحت تر صادرات داشته باشند ولی متاسفانه الان در اکثر مناطق آزاد شاهد هستیم که محلی برای واردات شده است.آن هم نه واردات مواد اولیه که مورد نیاز تولیدکننده است بلکه واردات کالاهای مصرفی که این موضوع مطمئنا تولیدکننده های مارا زمین خواهدزد.

نماینده مردم گرگان و آق قلا خاطرنشان کرد: مخالفین هم این موضوع را مدنظر قرار داده بودند که چون مناطق آزاد نتوانستند به خوبی به اهدافی که برایشان تعیین شده، دست یابند و شاید برخی هم عملکرد بدی داشتند، در نتیجه اضافه کردن مناطق آزاد دیگر، پاسخی که موافقان در این قضیه دادند و البته بنده هم جهت ارائه نظر موافق ثبت نام کرده بودم ولی باتوجه به اینکه موافق و مخالف با قرعه کشی تعیین می شود بالاخره نوبت به ما هم نرسیده ، در تمامی طول این مدت هم با دوستان دیگری که بحث مناطق آزاد برایشان مطرح بود رایزنی می کردیم، تا زمان رأی گیری به تبادل نظر پرداختیم.

برخی جاها سوء استفاده شده ولی نباید مناطق دیگر را از حقوق قانونی شان حذف کنیم

وی ادامه داد: پاسخی که مطرح می کردیم این بود که درست است در برخی جاها سوء استفاده می شود ولی پاسخش این نیست که مناطق دیگری که شرایطش را دارند از دستیابی به حقوق قانونی شان حذف کنیم بلکه راه حلش این است که روش ها و اقداماتی که خلاف هدف واقعی است را اصلاح کنیم. از جمله از طریق اینکه نظارتمان را بیشتر کنیم و به دولت تأکید کنیم که اتفاقاتی که در آن مناطق آزاد قرار است رخ دهد، باید متناسب با اهداف اولیه تشکیل و ایجادآن ها باشد.

طاهری گفت: در نتیجه دلیل اینکه علی رغم پیش بینی ما و اینکه از مجموع 20 استان مرتبط با این لایحه، دوسوم آراء را کسر خواهیم کرد ولی متاسفانه رأیمان به نصف رسید و تقریبا 15 استان موافقت کردند و موفق به کسب دوسوم آراء نشدیم.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در پایان درباره آینده منطقه آزاد اینچه برون گفت: ما باید این شبهه ها را برطرف کنیم و مجدداً هفته آینده در کمیسیون اقتصادی بحث کنیم و امیدواریم که انشاءا... بتوانیم همه دوستان در هیأت رئیسه را قانع نماییم که نیاز به دوسوم آراء نیست و هم چنین بتوانیم نگرانی هایی پیرامون مباحث مطرح شده در برخی همکارانمان وجود دارد را برطرف نماییم تا با توکل بر خداوند متعال، در هفته آینده تصویب شود.

انتهای پیام/گلستان ما

ارسال نظر

آخرین اخبار