دومین واکنش رهبرمعظم انقلاب به جریان تحریف‌گر «حق‌الناس انتخابات»

مخاطب این سخنان کاملا مشخص بود و انتظار می‌رفت هاشمی‌رفسنجانی از مواضع خود در این‌باره عقب‌نشینی کند. اما هاشمی که می‌کوشید رابطه‌اش با رهبری را نه بر مبنای «ولی‌فقیه –کارگزار نظام جمهوری‌اسلامی» بلکه بر مبنای «رابطه دو رفیق و دوست قدیمی» تعریف کند؛ بازهم همین روند غلط تحریف حق‌الناس را ادامه داد و بازهم با هشدار رهبری مواجه شد.

چرا رهبری حق نظارت شورای نگهبان را «حق‌الناس» و سایت هاشمی آن را «مین» معرفی می‌کند؟
 به گزارش گلستان24، سخنان دیروز رهبرمعظم انقلاب درباره «ابعاد مختلف حق‌الناس در انتخابات» بار دیگر هشداری صریح به هاشمی و جریان همسو با او برای تحریف رهبری بود.
 
 
اولین هشدار رهبری در برابر «تحریف حق‌الناس»
به گزارش رجانیوز، پس از طرح بحث «حق‌الناس در انتخابات» توسط رهبرمعظم انقلاب در خرداد۹۲، هاشمی رفسنجانی و جریان فتنه ۸۸ «مطرح‌شدن بحث حق‌الناس توسط رهبر انقلاب» را دستاویزی برای القاء مخدوش بودن انتخابات، تضعیف شورای نگهبان و نظارت استصوابی قرار دادند. «پروژه تحریف رهبر انقلاب» که مکمل«پروژه تحریف امام» بود با اسم رمز «حق‌الناس» کلید خورد؛ هاشمی رفسنجانی در سخنرانی‌های مختلف خود در کوره حق‌الناس می‌دمید و شورای‌نگهبان را طعنه‌باران می‌کرد  و رسانه‌های زنجیره‌ای همسو با هاشمی و فتنه‌گران با ذوق وشوق از آن تیتر می‌گرفتند. هاشمی در مصاحبه با یکی از مجلات نوپای این جریان در اینباره گفته بود: «حق نداریم از ابزار حکومتی برای رأی آوردن یا نیاوردن کسی استفاده کنیم. نمی توان حق الناس را ظالمانه سلب کرد. در تبلیغات باید عادلانه رفتار شود. در شمردن آرا باید حق رعایت شود. این شرط ها، شرط های رعایت حق الناس است و باید مراعات شان کنیم.»
 
حزب مردمسالاری تیرماه همایش«حق‌الناس» با هدف بررسی و تحلیل اظهارات مقام معظم رهبری در مورد حق‌الناس بودن رای مردم را با حضور چهره‌هایی مثل موسوی‌بجنوردی و کواکبیان برگزار کرد. 
 
 
 
 شدت این فضاسازی‌ها و سوءاستفاده از مفهوم مورد اشاره رهبر انقلاب آنقدر بالاگرفت که ایشان شهریورماه سال جاری به آن واکنش نشان دادند. ایشان با تبیین ابعاد مختلف حق‌الناس، هم «رای مردم»؛ هم «نتیجه‌ی آراء» و هم «نظارت استصوابی و مؤثّر شورای نگهبان» را حق‌الناس معرفی کردند. ایشان همچنین با اشاره به فتنه ۸۸ و ایستادگی ایشان مقابل جریانی که خواستار ابطال انتخابات بود درباره سوءاستفاده از حق‌الناس فرمودند: «ما بیخود این اعتمادی را که مردم به نظام دارند، با حرفهای بی‌منطق مخدوش نکنیم. گاهی به وزارت کشور ایراد میگیرند، گاهی به شورای نگهبان ایراد میگیرند.»
 
 
گوش‌هایی که نمی‌شنود؛ تحریف ادامه دارد
مخاطب این سخنان کاملا مشخص بود و انتظار می‌رفت هاشمی‌رفسنجانی از مواضع خود در این‌باره عقب‌نشینی کند. اما هاشمی که می‌کوشید رابطه‌اش با رهبری را نه بر مبنای «ولی‌فقیه –کارگزار نظام جمهوری‌اسلامی» بلکه بر مبنای «رابطه دو رفیق و دوست قدیمی» تعریف کند؛ بازهم همین روند غلط تحریف حق‌الناس را ادامه داد.
 
اما با نزدیک‌تر شدن ایام انتخابات روند «تحریف حق‌الناس» توسط این جریان وارد فازهای جدیدتری شد.چهارشنبه ۲دی‌ماه همایش «انتخابات، حق الناس، مشارکت حداکثری» در شیراز با سخنرانی کرباسچی برگزار می‌شود. او نیز با تفسیر یکجانبه «حق‌الناس انتخابات»، به شورای نگهبان حمله کرده و با نامطمئن نشان دادن انتخابات می‌گوید: «رای مردم نباید دست کاری شود اما صیانت از رای مردم تنها حق الناس نیست و به این محدود نمی شود. اگر ناظران و مجریان انتخابات هم دچار تخلف شده و باعث شوند که رای کسی از بین برود، آیا این حق الناس نیست؟ این ضایع شدن حق را چگونه می شود جبران کرد؟» 
 
 
 
 
هاشمی‌رفسنجانی نیز در دیدارهای گاه و بیگاه خود همین روند را ادامه می‌دهد. سایت او که علاقه‌ای ندارد متن سخنان او را منتشر کند با «مین‌» خواندن «ردصلاحیت شورای‌نگهبان» بخشی از صحبتهای او را اینگونهروایت می‌کند: «هاشمی می گوید بهترین راه بیمه کردن آینده نظام همین انتخابات است. همه چیز هم مهیاست، برای تحقق یک مشارکت تاریخی مردمی. انجامش هم فقط یک شرط دارد. «رعایت حق النّاس». تا جلوی رأی دادن میلیونی مردم گرفته نشود. تا فضای رقابتی محدود نشود. تا به ملّت القاء نشود که ارکان نظام در پی رأی آوردن عده ای خاص اند که مردم، آنها را نمی خواهند. حرف «اوّل و آخر» هاشمی فقط یک جمله است. " همه باید بگذارند! هر چه که مردم می خواهند، همانطور شود". که اگر نگذارند هم خود مدیون حق النّاس می شوند و هم نظام را بسوی گردنه سخت دیگری هل می دهند.»
 
 
هشدار دوم رهبری به جریان تحریف «حق‌الناس انتخابات»
با نزدیک‌ترشدن به ایام انتخابات ادامه جوسازی‌ها علیه شورای‌نگهبان توسط جریان تحریف‌گر حق‌الناس؛ رهبرمعظم انقلاب بار دیگر نسبت به سوءاستفاده از مفهوم «حق‌الناس انتخابات» واکنش نشان می‌دهند. ایشان دیروز با اشاره به جریانی که پیش از هر انتخابات  نسبت به صحت آن تردیدافکنی می‌کنند فرمودند: « انتخابات را نباید خراب کرد. بعضی‌ها خوششان می‌آید و کأنّه عادت دارند که از نزدیکی انتخابات، دائم بر کوس نامطمئن بودن انتخابات بدمند؛ عادت کرده‌اند. این خیلی عادت بدی است، مرض بدی است، چرا؟»
 
 
ایت‌الله خامنه‌ای در ادامه با اشاره به مانور برخی روی مفهوم حق‌الناس با استناد به صحبتهای ایشان گفتند: «خب در زبانها هم زیاد تکرار میشود که فلانی گفته انتخابات حقّ‌النّاس است و حقّ‌النّاس است و مدام تکرار میشود؛ منتها خب [باید] به عمق این حقّ‌النّاس برسیم.» 
 
ایشان در ادامه مجددا به ابعاد چندجانبه حق‌الناس اشاره کرده و گفتند: «یکی از حقوق مردم، رعایت حقّ این داوطلبی است که می‌آید و وارد این میدان میشود و نامزد انتخابات میشود که اگر آدم صالحی است، ما او را رد نکنیم، میدان بدهیم به اینکه او بیاید. نقطه‌ی مقابلش هم همین‌جور است؛ اگرچنانچه آدم ناصالحی است، راهش ندهیم؛ اگرچنانچه در این مجلس -حالا چه مجلس خبرگان، چه مجلس شورای اسلامی، چه در هرجایی که انتخابات هست- آدمی باشد که صلاحیّت قانونی ورود در اینجا را نداشته باشد و ما از این اغماض کنیم،صرف‌نظر کنیم، رعایت نکنیم، دقّت نکنیم و او وارد بشود، این هم باطل کردن حقّ مردم است، خراب کردن حقّ مردم است؛ این هم ضدّ حقّ‌النّاس است.
 
 یکی از ابعاد دیگر حقّ‌النّاس بودن، حفظ امانت است؛ آن کسانی که آراء را در اختیار دارند، آن کسانی که آراء را میشمرند، آن کسانی که ثبت میکنند و گزارش میکنند، آن کسانی که جمع میبندند و خلاصه آن کسانی که اداره‌ی صندوقها به عهده‌ی آنها است، باید کمال امانت را رعایت کنند؛ یعنی در این زمینه‌ها اندک‌تخلّفی، خیانت در امانت است.»
 
 
 
 
ایشان در ادامه بُعد دیگری از حق‌الناس را که عامدانه از جانب هاشمی وجریان فتنه سانسور می‌شود مطرح کرده و گفتند: «یک بُعد دیگر حقّ‌النّاس بودن، پذیرش نتیجه‌ی قانونی انتخابات است؛ [یعنی‌] وقتی‌که به یک نتیجه‌ای رسید و مراکز قانونی تصدیق کردند که این است، پذیرش این نتیجه [حقّ‌النّاس است‌]؛ ضدّ آن کاری که در سال ۸۸ انجام شد. خب در سال ۸۸ یک حرف منکر و مستنکَری(۹) را آمدند مطرح کردند که تقلّب شده است و باید این انتخابات برهم بخورد؛ حالا مردم چقدر شرکت کردند؟ چهل میلیون! چهل میلیون [نفر از] مردم شرکت کردند در یک انتخاباتی و رأی دادند به کاندیداهای مختلف، نامزدهای مختلف؛ این آقایان به ادّعای تقلّب [این را گفتند]. البتّه بنده با اینها خیلی مماشات کردم -حالا کارهای جزئی‌ای که انجام گرفت طولانی است- مماشات کردیم، حرف زدیم، گفتیم بیایید، بگویید بروند صندوقها را نگاه کنند؛ هر تعداد صندوقی که شما میخواهید. اعتناء نکردند، گوش نکردند؛ بنا بر این نبود که زیر بار این حرف حق بروند؛ زیر بار حرف حق نرفتند و برای مملکت خسارت درست کردند.»
 
 
سه هشدار صریح در یک سال؛ این داستان ادامه دارد؟
از ابتدای سال ۹۲این سومین‌بار بود که هاشمی رفسنجانی و «جریان تحریف» از رهبری هشدارهای صریحی دریافت می‌کردند. علاوه بر دوهشدار رهبری نسبت به «تحریف حق‌الناس»؛ ایشان در ۱۴خرداد سال جاری همبحث مفصلی درباره هشدار نسبت به «تحریف امام راحل» مطرح کرده و گفتند: « هرکسی هر حرفی را که خودش می‌پسندد به امام نسبت ندهد. آنچه را به امام نسبت میدهیم، باید در منابع مربوط به امام موجود باشد، آن هم به شکل مکرّر، به شکل مستمر.» سخنانی که بیش از هرکس متوجه هاشمی رفسنجانی و خاطرات شاذ و خلاف‌واقعش از امام طی دوسال اخیر بود.
 
جالب آنکه هاشمی و حامیان دولت در پاسخ به انتقادات کارشناسی مطرح‌شده نسبت به سیاست‌خارجی دولت –خصوصا در قضیه هسته‌ای و برجام- می‌کوشند با ادعای نظارت رهبری بر مذاکرات؛ هرگونه اقدام تیم مذاکره‌کننده را مورد تایید ایشان معرفی کنند. مساله‌ای که با واکنش ایشان نیز مواجه شد. اما همین جریان؛ چشم بر سه هشدار صریح رهبرمعظم انقلاب در زمینه «تحریف امام» و «تحریف حق‌الناس انتخابات» می‌بندد و پس از هر هشدار ایشان، مجددا همان راه را ادامه می‌دهد. حتی سایت هاشمی بر خلاف منویات رهبری، ردصلاحیت را مینی معرفی می‌کند که هاشمی سال ۹۲ روی آن رفت تا راه اعتدال‌خواهی مردم را بگشاید. به نظر می‌رسد این جریان در صورت ادامه همین روند، هشدارهای صریح‌تری نیز از رهبرمعظم انقلاب دریافت کند.

ارسال نظر

آخرین اخبار