ماه گذشته مردم استان گلستان میزبان رئیس جمهور و هیئت همراه برای افتتاح چند پروژه ملی و استانی بودند.

پیگیری مصوبات سفر رئیس‌جمهور به گلستان ضروری است

به گزارش گلستان 24 ، در بین استان‎های کشور، استان گلستان با وجود داشتن ظرفیت‎ها و توانمندی‎های بی‎شمار در بخش‎های مختلف گردشگری، صنعت، کشاورزی و ... را می‎توان در شمار استان‎های محروم کشور به حساب آورد. این استان با وجود داشتن طبیعت منحصر به‌فرد و مواهب بی‎نظیر طبیعی و چشم‎اندازهای خیره‎کننده سهم چندانی از صنعت توریسم نبرده است و فقط در ایام تعطیلات عید و تابستان حجم مسافرت‎ها به این استان افزایش می‌یابد که از نظر دانش گردشگری این افزایش مسافرت به استان با مقوله جذب توریست و گردشگر منافات دارد.

در حالی که در شهرهایی چون اصفهان و شیراز در همه ایام سال گردشگران خارجی و حتی داخلی به وفور مشاهده می‎شوند. در بخش کشاورزی نیز با وجود منابع آبی فراوان و خاک حاصلخیز، کمتر کشاورزی را می‎یابید که از اوضاع کشاورزی در استان راضی باشد. در صورتی که این استان قابلیت کشت انواع و اقسام محصولات حتی زعفران را نیز دارد (کوهستان‎های علی‎آبادکتول) ولی به دلیل نبود یک طرح جامع، متاسفانه هنوز تفکر کشاورزی سنتی بر جامعه حاکم است و قطع به یقین کشاورزی سنتی در جامعه صنعتی امروز جوابگوی هزینه‎ها و مخارج کشاورزان نخواهد بود.

صنعت نیز در استان حکایت غریبی دارد و با وجود اینکه بخش زیادی از زمین‎های این استان شوره‎زار است و قابلیت کشت در آنها وجود ندارد، هیچگاه نگاه صنعتی به این استان صورت نگرفته است و همواره سرسبزی این استان مانع از پیشرفت صنعت در این استان شده است. جالب اینجا است که با وجود اینکه شهرهای صنعتی چون تهران، سمنان، مشهد، زنجان، اراک، اصفهان، تبریز و ... در غبار آلودگی هوا ناشی از وجود کارخانجات بی‎شمار گم شده‎اند، باز هم مسئولان و نمایندگان این شهرها برای احداث کارخانجات جدید سینه چاک می‌کنند و هر زمان که بحث احداث کارخانه یا مجتمعی مطرح می‎شود این بزرگواران در صف اول انتقال کارخانه به شهر یا استان خود هستند! اما استان‎های شمالی چوب کشاورزی پر درد سر و حاصلخیزی خاکی را می‎خوردند که جز منفعت برای عده‎ای دلال و سودجو، منفعت دیگری برای جماعت کشاورز و دامدار این ناحیه نداشته است.

هر چند در طول سفر رئیس جمهور نکات اساسی در خصوص ظرفیت‎های استان به اطلاع و هیئت همراه ایشان رسانده شد ولی جا دارد نگاه ملی در استان جایگزین نگاه استانی و سنتی شود. به جرات می‎توان گفت اگر طرح جامعی در خصوص توسعه سه مقوله «گردشگری»، «کشاورزی» و «صنعت» در استان گلستان طراحی شود، مقوله بیکاری در این استان برای همیشه رخت برخواهد بست.

گردشگری و زمینه‎های اشتغالزایی در گلستان

امروزه صنعت توریسم در دنیا به یک صنعت شاخص با زیرشاخه‎های متنوعی تبدیل شده است و دیگر یک توریست فقط به صرف تماشا و گردشگری به کشورهای مختلف سفر نمی‎کند. گردشگری مدرن شاخه و زیرشاخه‎های فراوانی دارد که گردشگری طبیعی یکی از اصلی‎ترین و قدیمی‎ترین شاخه‎های آن است.

متخصصان علوم گردشگری، گردشگری طبیعی را به چند بخش تقسیم می‎کنند که با توجه به زیرساخت‎های موجود، زمینه توسعه و ایجاد بسیاری از این بخش‎ها در استان گلستان امکان‎پذیر است.

گردشگری ساحلی، گردشگری جنگلی، گردشگری ماجراجویانه (اسکی روی آب، چتربازی، پرواز با وسایلی نظیر پاراگلایدر، چتر موتور دارو، کوهنوردی، دریانوردی و غارنوردی)، گردشگری مصرفی شامل شکار و ماهیگیری و اکو توریسم که شامل بازدید از مکان بکر و طبیعی و مناطق حفاظت شده و پرنده‎نگری است.

بی‎شک کسانی که اندکی با مختصات استان گلستان آشنایی دارند نیک می‎دانند که تمام موارد اشاره شده در استان سرسبز گلستان قابلیت اجرایی و توسعه دارد و به جرات می‎توان بخشی از جاذبه‎های گردشگری استان گلستان، در دنیا منحصر به فرد هستند. هر چند که منابع گردشگری استان به موارد فوق خلاصه نمی‎شود و شامل گردشگری‎های نوین دنیا نیز می‎شود. از سویی وجود دریا، جزایر مختلف، رودخانه‎های زیبا و پر آب، چشمه سارها و آبشار های طبیعی، سدها و آب‎بندان‎ها و سایر منابع طبیعی و دست ساز گردشگری می‎تواند در تبدیل این استان به استان هدف گردشگری در کشور موثر باشد.

گردشگری‎های نوین در دنیا

بعد از انطباق گردشگری با صنعت و توجه به بخش مالی و ایجاد اشتغال این پدیده، کارشناسان در صدد توسعه و ایجاد مدل‎های جدید از گردشگری کردند که گردشگری غذایی، سلامت، نظامی، فرهنگی، تاریخی، تندرستی، ورزشی و ... بخش‎هایی از این صنعت هستند که بسیاری از آنها در استان گلستان قابلیت اجرایی و توسعه دارند.

بدون تردید استان گلستان با قدمت چند هزار ساله و وجود جاذبه‎های تاریخی نظیر دیوار گرگان، میل گنبد، میل رادکان، بقاع متبرکه، ابنیه و مساجد تاریخی، موزه‎های گرگان و موزه مردم‎شناسی و حیاط وحش علی‎آبادکتول، موزه حیاط وحش گلستان، بازارهای سنتی، مقبره و یادمان‎های شعرا و دانشمندان معروف، انواع سبک‎های موسیقی، برگزاری مراسمات منحصر به فرد در عروسی‎ها نظیر شاباش کشیدن، آئین ترکمن‎ها در عروسی و مراسم ترحیم و سایر خرده فرهنگ‎ها که ذکر همه آنها در این مقال میسر نیست، جاذبه‎های بی‎شماری برای گردشگران فرهنگی ایرانی و خارجی خواهد داشت.

لزوم تشکیل کمیته استانی جذب گردشگر

با وجود جاذبه‎های بی‎شمار طبیعی و توریستی و وجود منابع بی‎شمار و منحصر به فرد در استان گلستان، به سبب جابجایی‎های متعدد و نبودن ثبات در مدیریت، متاسفانه اراده جدی در بین مسئولان استانی به جهت جلب توریست و گردشگر دیده نمی‎شود و برنامه‎ریزی حساب شده‎ای در این خصوص صورت نگرفته است.

لزوم تشکیل کمیته استانی جذب سرمایه‎گذار خارجی و غیربومی می‎تواند در تحقق جذب گردشگر به این استان مفید باشد. شاید با دعوت از سفرای چند کشور به همین منظور و معرفی استان در ابعاد مختلف، زمینه را برای جذب سرمایه‎گذاران خارجی فراهم کند. این سرمایه‎گذاری‎ها می‎تواند در ایجاد بستر مناسب و زیرساخت در جهت تسهیل به منابع بخش‎های مختلف گردشگری، ایجاد سایت‎های تفریحی، ایجاد، معرفی و تقویت سایت‎های پروازی، راه‎اندازی ورزش‎های جدید آبی، احداث هتل‎های پیشرفته و متل‎های مجلل در مسیرهای منتهی به مناطق و چشم‎اندازهای طبیعی استان و ... صورت گیرد.

کشاورزی سنتی، عامل اتلاف آب و منابع طبیعی

متاسفانه با وجود اینکه جمعیت بسیاری از مردم استان گلستان کشاورز هستند، به عدم برنامه‎ریزی و نبود یک پایگاه کشاورزی متمرکز در استان یا شهرهای استان، متاسفانه کشاورزان هیچگاه از کشت سال بعد و میزان درآمد حاصله مطمئن نیستند و همواره از کشت محصولات با ریسک یاد می‎کنند. در حالی که می‎توان با مشاوره، برنامه‎ریزی، نیازسنجی منطقه‎ای، استانی و ملی در خصوص کشت محصولات کشاورزی مختلف، مانع نوسانات قیمت محصولات کشاورزی و بی‎ثباتی قیمت در فصل برداشت شد. 

کشت سنتی محصولات و دنباله‎روی از شیوه کشاورزی اجداد و نیاکان از جمله دلایل افت کشاورزی در سال‎های اخیر محسوب می‎شود. بدون شک اگر ساختار کشاورزی در استان اصلاح نشود، آب موجود نه تنها جوابگوی کشت محصولاتی چون برنج نخواهد بود بلکه کشت سایر محصولات را نیز با مشکل مواجه خواهد کرد.

عدم آشنایی کشاورزان با کشاورزی نوین و هراس از ایجاد تغییر در ساختار کشاورزی و کشت محصولات جایگزین باعث شده تا کشاورزی همچنان در استان ضعیف و سنتی باقی بماند.

انتخاب محصول سال

پیشنهاد می‌شود وزارت کشاورزی در ابتدای سال یک محصول را به عنوان محصول سال انتخاب کند و تمامی زیرساخت‎های لازم را در مورد توسعه آن محصول به خصوص گندم را به صورت نرم‎افزاری و سخت‎افزاری فراهم کند و با کمترین هزینه در اختیار کشاورزان قرار دهد. از برگزاری کلاس‎های تئوری و عملی رایگان گرفته تا اصلاح نژاد بذر و اختصاص یارانه با کشتکاران آن محصول و سرکشی و اختصاص وام کم بهره یا بدون بهره. بی‎شک پیگیری این رویه و ساختار در انتخاب محصول سال در ابتدای سال، در سال‎های بعد زمینه‎های خودکفایی آن محصول و صادرات به بازارهای جهانی را فراهم خواهد کرد.

کشاورزی مدرن جایگزین کشاورزی سنتی

شاید به جرأت بتوان گفتن هدر رفت منابع غذایی، آبی و انسانی در کشاورزی سنتی ما برابر با تامین غذای چند کشور اروپایی باشد. یکپارچه کردن زمین‎های کشاورزی و استفاده از روش‎های کشت منظم و مدرن و به کارگیری تجهیزات به روز در افزایش نرخ بهره‎وری زمین‎های کشاورزی تاثیر مستقیم دارد که این امر محقق نخواهد نشد مگر با تغییر نگاه مسئولان و مدیران عاملان بانک‎ها در اختصاص وام و تخصیص بودجه.

امید است با تغییر رویکرد مسئولان در مواجهه با کشاورزی استان و همکاری کشاورزان در استفاده از شیوه‎های نوین کشاورزی شاهد توسعه کشاورزی در استان باشیم و این استان به عنوان یک قطب کشاورزی نه تنها در کشور بلکه در سطوح بالاتر معرفی شود.

صنعت حلقه مفقوده توسعه گلستان

همانگونه که در ابتدا ذکر شد، سرسبزی این استان بهانه برای عده‎ای شده است تا مانع از توسعه صنعت در این استان شوند. در حالی که بیکاری را می‌توان به عنوان یکی از مشکلات اساسی این شهرستان بر شمرد، در طول این سال ها کارخانجات مختلفی در سایر استان‎های کشور ساخته شد ولی جوانان این استان همچنان باید چوب سرسبز بودن استان را بخورند.

نمونه بارز این بی‎مهری‎ها نیز در اطاله ساخت مجتمع پتروشیمی است که با وجود گذشت قریب به یک دهه هنوز در مراحل ابتدایی ساخت قرار دارد و هیچ زمان‎سنجی در تکمیل این طرح روشن نشده است!

جا دارد رئیس جمهور و متولیان وزرات صنایع در خصوص توزیع مناسب و عادلانه احداث کارخانجات نظارت بیشتری داشته باشند و به جای تمرکز کارخانجات بزرگ و مادر در چند شهر کشور، ساخت کارخانجات جدید را در سایر استان‎ها در دستور کار قرار دهند.

پایان سخن

جلسات، نشست‎ها و کنفرانس‎های خبری فراوانی در طول سفر رئیس جمهور برگزار شد و وعده‎هایی نیز در باب نیازها و مسائل مختلف استان داده شد و امید است نتایج سفر رئیس جمهور به استان در ماه‎های آتی به اطلاع مردم صبور استان رسانده شود و شاهد تغییرات اساسی و چشمگیر در حوزه‌های گردشگری، کشاورزی و صنعت در این استان باشیم.

-------------------------------

گزارش از وحید حاج سعیدی

ارسال نظر

آخرین اخبار