عاقبت نداشتن رای «گفتمانی» دامن روحانی را گرفت

فائزه هاشمی رفسنجانی درباره پیروزی حسن روحانی در انتخابات گفته بود: «اگر پدر من رد صلاحیت نمی شد، روحانی حالا رییس جمهور نبود.»

پیام های اظهارات هاشمی درباره رای 3درصدی روحانی

 به گزارش گلستان24،  اظهارات هاشمی رفسنجانی مبنی بر عاملیت تام و تمام در رای آوری حسن روحانی در انتخابات 24خرداد، پرده ای دیگر از تصور هاشمی درباره «خود» است. تصوری که خود را مرکز عالم می پندارد و باقی وقایع و پدیده ها را با خود تحلیل می کند.

روحانی
البته از منظر دیگری نیز می توان به این ماجرا نگریست. رای آوری حسن روحانی در انتخابات 24خرداد که بر پایه هماهنگی همه گروههای اصلاح طلب و انصراف عارف و با رای حداقلی 50.7درصدی به ریاست جمهوری وی منجر شد، آنقدر در استقلال آرا< مشکل دارد که هر روز یکی مدعی نقش گسترده خود در انتخاب وی می شود.

اکبر هاشمی رفسنجانی که خود در انتخابات ریاست جمهوری سال 92رد صلاحیت شد و بعد به حمایت از حسن روحانی پرداخت، اخیرا در اظهاراتی تازه مدعی شده است رای روحانی 3درصد بیشتر نبوده است. هاشمی در جمع اعضای ستادهای انتخاباتی مردمی و ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در حسینیه جماران، با اشاره به گام بعدی پیشرفت بعد از برجام، گفته است: اگر چه نیروهای زیادی که آماده کار بودن، به دلایلی کنار گذاشته شدند، اما اعتدال‌گرایان و طرفداران دولت 200 نفر را برای مجلس شورای اسلامی و 60 نفر را برای خبرگان در سراسر کشور معرفی کردند و همه مردم بر حسب تکلیف و وظیفه در انتخابات شرکت و به لیست‌ها به طور کامل رأی دهند. افراد شناخته‌ شده‌ای که رد صلاحیت شدند، باید افرادی که نامدار نیستند را به جامعه معرفی کنند تا در انتخابات پیروز شوند، همان طور که بنده بعد از رد صلاحیتم در انتخابات ریاست جمهوری از آقای روحانی حمایت کردم و ظرف یک هفته آقای دکتر روحانی که دارای 3 در صد رای بیشتر نبود به بالای 50 درصد رای رسید.

هاشمی رفسنجانی که این روزها به شدت در تلاش است تا از حضور آیات انقلابی در خبرگان رهبری جلوگیری کند، لیستهایی را ارائه کرده است که مورد حمایت بی بی سی قرار گرفته است. این لیست این روزها در افکار عمومی به «فهرست انگلیسی» مشهور شده است. با این حال باز هاشمی رفسنجانی در یک خودمرکز پنداری تام و تمام همه وجوه پیروزی روحانی را به خاطر خود می بیند. او طی دوسال گذشته بارها و بارها خود را یکی از دلایل پیروزی حسن روحانی در انتخابات معرفی کرده است.

علاوه بر هاشمی حتی اعضای خانواده وی نیز پیروزی روحانی را مرهون حمایت هاشمی رفسنجانی می دانند. فائزه هاشمی رفسنجانی درباره پیروزی حسن روحانی در انتخابات گفته بود: «اگر پدر من رد صلاحیت نمی شد، روحانی حالا رییس جمهور نبود.»

این منت را حتی مدعیان اصلاحات نیز بر سر روحانی می گذارند. چنانکه کواکبیان درباره انتخابات 92گفته بود: موج در انتخابات ریاست جمهوری به سمت آقای حسن روحانی بود که اگر در این انتخابات آقای هاشمی رفسنجانی رد صلاحیت نمی‌شدند، انتخابات طور دیگری برگزار می‌شد.

رهامی از چهره های شاخص اصلاحات حتی تعابیر تندی نثار روحانی کرده بود. او چندی در «برنامه انتخابات شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان»، اظهارات روحانی مبنی بر این که وامدار هیچ حزبی نیست را «غلط» دانسته و گفته بود: من به هیچ حزبی وابسته نیستم نشان از بی(...) اوست، از کجا آوردید؟ ما ده به ده و شهر به شهر گشتیم و آراء را به حساب جاری شما حواله کردیم، مگر ما مرض داشتیم که هزینه دادیم، اگر کمک نمی کردیم جلیلی به روی کار می آمد. روحانی برای پیروزی انتخاباتی خود بدهکار احزاب است. پنج روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری، روحانی با 10/8 درصد در رتبه چهارم نظرسنجی‌ها قرار داشت که با تدبیر و اجماع احزاب اصلاح‌طلب به بیش از 50 درصد افزایش یافت و برنده انتخابات شد. هرچند حق اصلاح‌طلبان و افرادی مانند عارف در این دولت ادا نشد.

اگرچه خودمرکز پنداری هاشمی بیش از آن چیزی است که به تصور درآید اما ادعای دیگران نیز در روز کار آوردن روحانی قابل تامل است. تا آنجا که حتی چندی پیش حسین دهباشی سازنده فیلم تبلیغاتی و عضو ارشد ستاد انتخاباتی حسن روحانی نیز مدعی شده بود که «من روحانی را رییس جمهور کردم». حسین دهباشی در بخشی از گفتگوی خود با یکی از خبرگزاری ها تصریح کرده بود: "فکر می‌کنم آن دلیل اصلی که آقای روحانی رئیس جمهور شدند و ان‌شاءالله رئیس جمهور خوبی باشند، ترکیبی از چند عامل بود که متأسفانه چون بررسی‌های دقیق نشدند نمی‌توانیم به آنها وزن بدهیم، از پاس گل آقای قالیباف گرفته در هیجده قدم تا اینکه جوی ایجاد شد که آقای هاشمی آمد و بعد آراشان به حساب ایشان ریخته شد و همچنین آقای کنار عارف کشید، که همه اینها برای من که جزء دویا  سه نفر نزدیک به آقای دکتر بودم قطعی نبود، حالا در کنار این ماجراها فیلم‌های من هم بود؛ پس من در این رابطه توهم ندارم و در رابطه با این ماجرا من هم کمک کردم ولی شاید اگر از جهت حب نفس بگویم در حوزه رسانه‌ای من مؤثرترین بودم."

روحانی در حالی ادعای «گفتمان اعتدال» را دارد که بسیاری از ناظران سیاسی معتقدند: گفتمانی به نام اعتدال وجود ندارد. حجاریان از چهره های فکری جریان اصلاحات پیشتر گفته بود که «اعتدال گفتمان نیست». حجاریان حتی گفته بود: اعتدال همان اصلاحات است و اعتداگرایان به تنهایی در انتخابات مجلس موفق نیستند چرا که مردم آن‌ها را نمی‌شناسند.

پرویز امینی جامعه شناس و تحلیلگر مسائل سیاسی نیز معتقد است انتخابات سال ۹۲ پیروز گفتمانی نداشت. وی در این باره می گوید: اساسا اعتدال قابل طراحی به عنوان یک گفتمان نیست. باید به این امر توجه داشته باشید که همه افراد و مسئولان خودشان را در دیدگاه‌هایی که دارند و مشی‌ای که عمل می‌کنند، آدم‌های معتدلی می‌دانند و تا به حال مشاهده نشده است که شخصی خودش را افراطی بداند که بتوان در برابر او از گفتمان اعتدال صحبت کرد. دولت روحانی در واقع تکرار و تداوم دولت سازندگی و اصلاحات است و چیز تازه‌ای نیست. یکی از این مشکلات آرای شکننده روحانی است؛ هم به لحاظ کیفی و هم کمی. چون آرای روحانی، آرای گفتمانی نیست. علاوه بر این از پایگاه اجتماعی و سیاسی مستقل برخوردار نیست که به لحاظ عاطفی و ایدئولوژیک با او پیوند داشته باشند.

این موضوعی است که حتی یکی از دانشجویان نیز در روز 16 آذر خطاب به وی یادآور شد. عضو اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل، خطاب به روحانی گفته بود: "از آنجایی که دولت شما فاقد گفتمان سیاسی و اجتماعی است، به نظر میرسد برای جبران این خلا، آینده سیاسی خویش را به کسانی گره زده اید، که سابقه خود را در بزنگاه ها نشان داده اند و هیچگاه دلسوز شما نبوده و شما را معاون اول کابینه ی آقای هاشمی رفسنجانی می دانند. اینان دیر یا زود چه در صورت وصول مطالباتشان و چه بالعکس آن، پروژه «عبور از روحانی» را کلید خواهند زد."

با این همه باید منتظر ماند و دید که آیا افراد دیگری هستند که خود را موثر تر از روحانی در پیروزی وی در انتخابات 24خرداد بدانند یا خیر؟ به نظر می رسد هر روز بر تعداد کسانی که به نقش «خود» در پیروزی روحانی تاکید می کنند رو به افزایش است.

منبع: سراج 24

ارسال نظر

  • ناشناس
    0

    قدما فکر می کردند که کره زمین مرکز دنیاست و تمام کائنات به دور زمین می گردند ولی با پیشرفت علم مشخص شد که این گفته صحیح نیست

آخرین اخبار