رقابت انتخابات در گلستان با معرفی فهرست ائتلاف ها در گلستان افزایش یافته و کاندیداها سعی می کنند از تمام ظرفیت فضای مجازی و شهری برای جلب رای استفاده کنند.

 به گزارش گلستان24، رقابت‌های انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی به‌روزهای آخر خود نزدیک می‌شود که حدود ۱۳۰ داوطلب استان گلستان برای کسب هفت کرسی در مجلس باهم رقابت می‌کنند.

رقابتی که نسبت به دوره گذشت که رقابت میان ۷۰ کاندیدا بود حدود ۱۰۰ درصد افزایش‌یافته است و به‌وضوح می‌توان آن را در فضای شهرها و روستاها حس کرد.

در این دوره از انتخابات در حوزه انتخابیه گرگان و آق‌قلا و پیش از اعلام انصراف‌ها ۴۱ نفر، ۱۸ نفر در حوزه انتخابیه گنبدکاووس، ۱۸ نفر در حوزه انتخابیه کردکوی، بندرگز، بندر ترکمن و گمیشان، ۲۱ نفر در حوزه انتخابیه رامیان و آزادشهر، ۱۱ نفر در حوزه انتخابیه علی‌آباد و ۳۰ نفر در حوزه انتخابیه مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه رقابت انتخاباتی را آغاز کردند.

رقابت سخت در مینودشت بین ۳۰ نفر

حوزه گرگان و آق‌قلا که دو سهم در مجلس شورای اسلامی خواهد داشت حدود ۲۰ نفر برای هر کرسی رقابت می‌کنند، لذا سختترین رقابت در حوزه مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه با ۳۰ کاندیدا برای یک کرسی است.

حوزه مینودشت شهرستان‌های شرقی و هم‌مرز با خراسان شمالی را تحت پوشش خود دارد و نکته جالب آن تنوع قومیتی و مذهبی این حوزه است. در این شهرستان‌ها اقوام فارس، ترک، لر، کرد، سیستانی، بلوچ و ترکمن زندگی می‌کنند و تقریباً از همه طیف‌ها کاندیدای رقابتی وجود دارد اما رقابت اصلی میان سه قومیت اصلی منطقه یعنی فارس، ترکمن و سیستانی است.

 

 

از سوی دیگر تقریباً تمام شهرهای این حوزه انتخابیه جزو مناطق محروم گلستان است تا جایی که بخشی از روستاهای این شهرستان‌ها فاقد برخی امکانات زیرساختی مانند گاز است. همین محرومیت آماج انتقادات را به سمت مسئولان روانه کرده است و باعث شده عملکرد او در داغ‌ترین فضای رقابت‌های انتخاباتی استان سوژه برخی کاندیداها شود.

گنبدکاووس هم که دومین شهر بزرگ استان است با ۱۸ کاندیدا برای یک کرسی درگیر فضای انتخابات است. اصلاح‌طلبان هم فعلاً در این حوزه به اجماعی نرسیده‌اند.

رقابت در رامیان و آزادشهر هم با ۲۱ کاندیدا و یک نماینده سخت است اما مانند شهرهای دیگر استان داغ نیست. اهالی رامیان اکثراً ترک قزل باش هستند و آزادشهر هم تنوع قومیتی آن زیاد است ولی اکثر ساکنان آن سیستانی هستند. هر دو شهرستان پس از انقلاب گسترش‌یافته‌اند ولی ازنظر امکانات همچنان محروم هستند.

علی آبادکتول هم از شهرهایی است که رقابت بین کاندیداها از مدت‌ها قبل آغاز شده است.

در حوزه غرب استان و شهرستان‌های کردکوی، بندرگز، گمیشان و بندرگز رقابت اصلی بین ترکمن‌ها است.

ائتلاف ها فضای تبلیغاتی را داغتر کرد

اما رقابت در مرکز استان از همه داغ‌تر است و بیشتر اخبار انتخابات استان هم حول این موضوع می‌چرخد. پس از اعلام فهرست‌های ائتلافی تقریباً هم در فضای مجازی و هم‌سطح شهر شور خاصی ایجادشده است.

اصولگرایان که پیش‌ازاین و در دوره قبلی هر دو کرسی گرگان را در اختیار داشتند و این دوره هم سید علی طاهری و عیسی امامی را در لیست خود قراردادند تا بتوانند جایگاه قبلی خود را در مجلس حفظ کنند.

آن‌سوی میدان اصلاح‌طلبان پس از اجماع بر سر نور محمد تربتی نژاد و عبدالغفار رادمهر توانستند بخشی از آراء اصلاح طلبان بخصوص ترکمن‌ها را به سمت خود جلب کنند. اما در این  میان هر دو جناح افرادی دیگری هم دارند که خارج از لیست هستند و نه تنها شانس بالایی دارند بلکه حاضر به کناره‌گیری به نفع فهرست‌های اعلامی نیستند.

اصلاح‌طلبان نبی هزارجریبی را به‌عنوان رقیب داخلی خوددارند که از چهره‌های محبوب بخصوص برای روستاهای استان است. او رأی دوم شورای شهر گرگان در دوره چهارم را دارد و اتحادیه انجمن‌های اسلامی به نظر می‌رسد از او حمایت کرده است. تلاش اصلاح‌طلبان برای انصراف او به نفع اصلاح‌طلبان نتیجه نداده و او خود را شانس اول مجلس می‌داند. البته پدر هزارجریبی هم نماینده مجلس ششم گرگان بود که در حادثه هواپیمای یاک ۴۰ جان خود را از دست داد و به‌نوعی می‌توان با توجه به نام پدرش شانس او را زیاد دانست.

 

 

در طرف مقابل اصولگرایان هم هادی حسینی را در کنار خود می‌بینند که در لیست آن‌ها نیست ولی محبوبیت خاصی در هر دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب دارد. بااین‌حال اصولگرایان متحدتر از اصلاح‌طلبان به عرصه رقابت حضور یافته‌اند.

ازآنچه در سطح شهرها می‌توان مشاهده کرد فضای رقابتی بنری و پوستری است. گرچه با نزدیک‌تر شدن به‌روز انتخابات شاهد کارناوال‌های کاندیداها هم خواهیم بود.

تلگرام به کمک کاندیداهای انتخابات آمد

تبلیغات در فضای مجازی ولی پررنگ‌تر از فضای شهری است و طرفداران کاندیداها مشغول رخ‌نمایی برای یکدیگر هستند.

در رأس فضای مجازی تلگرام و اینستاگرام قرار دارند. ولی شرایط تلگرام برای رأی جمع‌کردن بهتر از دیگر شبکه‌ها است. اکثر هواداران کانال‌های تلگرامی راه‌اندازی کرده‌اند و فعالیت‌های خود را به فعالان مجازی معرفی می‌کنند. کاندیداهای قبلی هم علاوه بر فعالیت‌های فعلی تلاش‌های خود در دوره قبلی را هم یادآوری  می‌کنند.

در حال حاضر بیشترین و داغ‌ترین بحث‌ها در شبکه‌های مجازی حول ائتلاف‌ها و حمایت‌های انجام‌شده از سوی این ائتلاف‌ها است. کاندیداها سعی می‌کنند تا با جلب چهره‌های شاخص و همراه داشتن آنان بخصوص در ستادها محبوبیت خود را افزایش دهند این محبوبیت را در فضای مجازی به رخ رقیب بکشند.

برای گلستان که استانی با تنوع قومیتی و مذهبی است، حضور چهره‌های ترکمن در ستادها، خود سوژه‌ای شده برای جلب رأی قوم بزرگ ترکمن. گرچه طی روزهای گذشته و با اجتماع آن‌ها در گرگان بر روی رادمهر بخش عمده آن‌ها به نفع این کاندیدا انصراف دادند.

در هیاهوی فضای مجازی آنچه جایش بسیار خالی است اعلام برنامه‌های کاندیداهاست.

حدود یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار واجد شرایط گرگانی برای شرکت در انتخابات در حالی خود را برای حضور در انتخابات هفتم اسفند آماده می‌کنند که بر اساس پیش‌بینی‌ها حداقل یک‌میلیون نفر به‌پای صندوق‌ها می‌آیند و می‌خواهند بارأی خود سرنوشت تلخ استان خود را تغییر دهند و به سمت توسعه بروند.

منبع: مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار