انتخابات تمام شد، رقابتی که نیمه اول آن در گلستان سرشار بود از رقابت و نشاط، هرچند هنوز این رقابت مانند بسیاری از نقاط کشور هنوز تمام نشده و ادامه دارد.

زدودن ابر تیره محرومیت؛ آزمون پیش روی نمایندگان منتخب گلستانی

با شروع ثبت‌نام در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی، گلستان شاهد تعداد بی‎سابقه افرادی بود که خود را برای شرکت در این انتخابات به عنوان کاندیدا آماده می‎کردند و البته انگیزه‎ها در این بین گاهی با هم تفاوت آشکاری داشت.

 به گزارش گلستان24، عده‎ای آمده بودند ادای تکلیف کنند، عده‎ای برای پاسخ به خواست گروه مردمی یا طیف سیاسی خاص، عده‎ای در این فرصت اندک برای ابراز وجود، عده‌ای شغل نداشتند و بخشی هم فقط می‎خواستند تائید صلاحیت بگیرند و بروند.

 نمایندگان منتخب گلستانی

اکنون پس از گذر از این حضور پرشور، با نگاهی گذرا به آن ‎چه گذشت می‎توان گفت جدا از این که چه کسانی برنده شدند و برنده خواهند شد، باز این مردم بودند که با حضور خود مسئولان را شرمنده کردند و به ندای وحدت‎بخش رهبر فرزانه خود پاسخ دادند.

اکنون این مسیر دشوار برای نمایندگانی است که از گلستان عازم بهارستان می‎شوند و طبیعی است که باید تلاش کنند پاسخگوی این مردم فهیم و نجیب باشند که هر بار نظام به آنها احتیاج دارد، لحظه‎ای برای حضور تردید نمی‎کنند.

گلستان بی‎هیچ تعارفی بیش از هر زمانی تشنه توسعه است، این سرزمین شمالی که از زمان استان شدنش همچنان طعم محرومیت را می‌چشد و بر عکس بسیاری از استان‎های برخوردار همیشه در شمار استان‎های محروم از امکانات کشور بوده، اکنون چشم امید به نمایندگانی دارد که با شعار توسعه به میدان آمده‎اند.

*وقت تحقق شعار‎های نمایندگان فرارسیده است

شعور حضور ملت نیازمند توجه و عمل به شعارهایی است که در ایام انتخابات بارها از سوی نامزدهای انتخاباتی به زبان آورده شد، اکنون نیز مسیر عمل کردن به این شعارها توسط برخی از این نمایندگان مهیا شده و باید به دنبال تحقق نتیجه‎ای باشند که امانت مسئولیت، بر عهده آنها نهاده است.

یکی از اساتید دانشگاه‎های شهر گرگان با اشاره به جایگاه قانونی نمایندگان و اثرگذاری آن بر توسعه استان گفت: بسیاری از استان‎های توسعه‌یافته کشور با بهره‎برداری از این توانمندی به جایگاه مناسبی در عرصه توسعه دست یافته‎اند، در حالی که گلستان طی این سال‎ها نتوانسته از این موقعیت مناسب سیاسی و اجتماعی بهره مناسبی نصیب خود کند.

مازیار کریمی در گفت‎وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: در برخی موارد تلاش‎هایی از سوی نمایندگان مردم انجام شده، اما چون نگاه برای انجام این امور بیشتر فردمحورانه بوده، به جایی نرسیده و از قابلیت دیگر نمایندگان برای پیشبرد برنامه استفاده نشده است.

وی ادامه داد: متاسفانه هنوز در کنار هم نشستن و همفکری برای توسعه استان در بین نمایندگان گلستان به عنوان یک امر بدیهی آنچنان مورد توجه قرار نگرفته و متاسفانه ممکن است چنین روندی در آینده هم تداوم پیدا کند.

کریمی با اشاره به حضور باشکوه مردم در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری اذعان کرد: مردم وظیفه خود را می‎دانند و درک می‌کنند چگونه به ندای رهبر خود لبیک بگویند، اما باید به اعتماد این مردم باهوش و باکفایت پاسخی درخور داد و در مسیر رفع مشکلات استان گام عملی و اساسی برداشت.

وی تصریح کرد: متاسفانه گلستان در تمامی عرصه‎های توسعه، همچون صنعت و کشاورزی جایگاه مناسبی ندارد و بدون هیچ تعارفی افق آینده هم دورنمای خوبی ندارد و با درک این اوضاع باید در پی حقی باشیم که از زمان پا گرفتن استان، از آن دریغ شده است.

*نمایندگان در کنار هم به دنبال استیناف حق توسعه گلستان باشند

این عضو هیئت علمی با اشاره به وظیفه دشوار نمایندگان استان تاکید کرد: در گام اول، نمایندگان استان باید چهره واقعی این استان را به بدنه اجرایی دولت در کشور معرفی کنند و سپس بر اساس واقعیت موجود مبنی بر شاخص محرومیت‎ها، سهم استان را از آن طلب کنند.

کریمی ادامه داد: هم‎گرایی و هم‎نوایی اصل دیگری است که باید در این مسیر ارزشمند برداشته شود و با تکیه بر منافع استان از هرگونه بخشی‎نگری و حوزه انتخابیه‎نگری پرهیز شود تا به پشتوانه قدرت مجموعه آنها بتوان نتایج بهتری را نصیب استان کرد.

وی اضافه کرد: شناسایی و استفاده از ظرفیت مسئولان کشوری و استانی که ریشه در خاک گلستان دارند از دیگر اقدامات ارزشمندی است که این مجموعه می‎تواند با تکیه بر آن، در رسیدن به هدف متعالی توسعه استان بهره گیرد.

همچنین یک محقق گلستانی با اشاره به نقش نمانیدگان در پازل توسعه گلستان بیان کرد: اگر نمایندگان به اثرات خود بر توسعه استان واقف باشند می‎توان چشم‎انداز روشنی را برای آینده استان متصور شد.

مجید دربیکی در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان افزود: نقش نماینده در استان فراتر از پرداختن به سفارش برای ماده 100، تعویض یک مدیر دبستان، عضو هیئت علمی شدن و دیگر امور جزئی است و وی باید بداند به جای این کارهای کوچک از شان، ارتباط، توان و جایگاه خود برای کارهای بزرگ بهره گیرد.

*گلستان فقر زیرساختی دارد

وی ادامه داد: چون افرادی که این دوره از استان به انتخابات مجلس شورای اسلامی راه یافته‎اند را به طور کلی نمی‎‎شناسم، نمی‎‎توانم نظر خاصی نسبت به آنها ارائه کنم، اما انتظار می‎رود شرایط بهتری را نسبت به گذشته تجربه کنیم .

دربیکی یادآور شد: گلستان از لحاظ زیرساختی دچار یک فقر اساسی است و باید این فقر به مرکز تصمیم‎گیری کشور منتقل شود تا شرایط کنونی را بتوان به وضعیت بهتری رهنمون ساخت.

وی خاطرنشان کرد: دوره شعارهای زیبا گذشته است و مردم هم با دقت به عملکرد نمایندگان خود توجه می‎‎کنند و آنان هم باید جواب اعتماد ملت را با عملکرد مناسب و وحدت‎آفرین خود بدهند.

فرماندار شهرستان بندرگز نیز با اشاره به محرومیت‎های منطقه بندرگز گفت: اگر چه حرکت‎های رو به رشدی برای توسعه این منطقه آغاز شده، اما برای به نتیجه رسیدن آنها باید تلاش بیشتری به خرج داد.

علی اصغر میرزایی در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان یادآور شد: نقش نمایندگان در این فرآیند و توسعه کلی استان غیرقابل انکار است و آنها می‎توانند حق استان را از بخش‎های مختلف دولت مطالبه کنند.

*نمایندگان مردم حق گلستان را از دولت مطالبه کنند

وی ادامه داد: انتظار می‎رود نمایندگانی که به مجلس راه یافته‌‎اند و یا در مرحله دوم راه می‎یابند، بتوانند با همدلی و بدون توجه به سلایق، برای عزت و سربلندی این استان محروم و دور از آبادانی و توسعه بکوشند.

میرزایی تصریح کرد: اگر چه بارها این موضوع از سوی مسئولان استان بیان شد، اما بازهم می‎گویم این منطقه و بسیاری دیگر از مناطق استان از قابلیت مناسبی برای توسعه برخوردار است و چه بسا اگر در استان دیگری چنین ظرفیتی بود، به فرصت بزرگی از سرمایه و اشتغالزایی مبدل می‎شد.

وی یادآور شد: نمایندگان قوه مقننه در استان در کنار نمایندگان قوه مجریه و دیگر دلسوزان استان باید برای به ثمر رسیدن پروژه‌ها و برنامه‎های مرتبط با توسعه تلاش کنند تا بتوان شاهد تحولی اساسی در این استان شمالی بود.

در این گذر پس از روند قانونی انتخابات، فصل تازه‎ای از شروع به کار نمایندگان گلستان در مجلس شورای اسلامی آغاز خواهد شد و انتظار می‎رود ابر تیره محرومیت به واسطه تلاش همه دلسوزان استان به ویژه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از آسمان گلستان زدوده شود.

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار