پروژه نفوذ در ایران با قدرت دنبال می‌شود و این در حالی است که حامیان دولت بویژه چهره‌های جریان اصلاحات با تمسخر و تحقیر این موضوع، دانسته یا ندانسته، یک چتر حمایتی برای عوامل نفوذ ایجاد می‌کنند.

مسئول پروژه نفوذ علمی سازمان سیا در ایران چه می‌کرد؟

به گزارش گلستان24، به نقل از روزنامه وطن امروز، اگرچه مورد جیسون رضائیان و شبکه گسترده‌ای که او سرپل آن در ایران بود، کمک‌های بسیاری به سیستم امنیتی و اطلاعاتی ایران کرد تا بر این شبکه احاطه داشته باشند اما به مرور برای کارشناسان امنیتی ایران فاش شد عملیات نفوذ تنها از طریق شبکه جیسون دنبال نمی‌شد بلکه شاهراه نفوذ در ایران، نه از حوزه سیاست و فرهنگ، بلکه از دروازه‌های گشاد اقتصاد و همکاری‌های به ظاهر علمی و پژوهشی نیز می‌گذرد.


دستگیری یکی از عوامل سرشناس پروژه نفوذ به نام «سیامک-ن» و اطلاعاتی که از او به دست آمده نشان می‌دهد پروژه نفوذ به سرعت و با قدرت در حال اجراست. از سوی دیگر برخی اظهارنظرهای مقامات مطلع در ایران نشان می‌دهد سازمان‌های امنیتی احاطه قابل قبولی بر این عملیات نفوذ دارند.

روز گذشته محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به بخشی از این عملیات نفوذ در ایران اشاره کرد. سرلشکر محسن رضایی گفت مسؤول پروژه نفوذ در ایران در سازمان سیا، خردادماه امسال به ایران آمد و از دانشگاه‌ها نیز بازدید کرد. سرلشکر محسن رضایی در چهارمین همایش سراسری علوم و مهندسی دفاعی در سپاه که صبح روز سه‌شنبه در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع) برگزار شد، به توطئه دشمنان در انتخابات اشاره کرد و گفت: دشمن در انتخابات اخیر جنگ نرمی را علیه ما به راه انداخت و چنان با امکانات سایبری و نرم‌افزاری به صحنه آمد که بسیار عجیب بود.رضایی ادامه داد: این طرف لیستی را معرفی می‌کند و دشمن با تهدیدسازی حساب‌شده اذهان مردم را تغییر می‌دهد و این تغییر به‌ گونه‌ای است که حتی صداوسیما نیز حریف آن نمی‌شود، به‌عنوان مثال امکانات نرم‌افزاری که در تهران وجود دارد قطعاً در شهرستان‌ها نیست و دشمن از این موضوع بهره برد تا بتواند به اهداف خود برسد.وی افزود: یکی از عوامل سازمان CIA که مسؤول نفوذ در ایران شده و در آینده اسناد زیادی را از وی افشا خواهیم کرد، خردادماه به تهران آمده و از تمام دانشگاه‌ها بازدید کرده است. ایشان اولین کسی است که در فضای باز شوروی به آنجا رفت و بعد از برجام نیز به ایران آمده است. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: جنگ امروز ما از دروازه‌های دمشق آغاز شده و تا کوچه‌ خیابان‌های تهران ادامه دارد، آنجا نبرد است و اینجا مقاومت. به گزارش «وطن امروز»، اظهارات محسن رضایی درباره حضور مسؤول پروژه نفوذ به ایران در سازمان سیا چند کلیدواژه مشخص دارد.اول اینکه این حضور در خرداد ماه امسال صورت گرفته است یعنی تاریخ و بازه زمانی آن مشخص است، از سوی دیگر کلیدواژه مهم این ماجرا «دانشگاه» است. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته است مسؤول پروژه نفوذ به ایران در CIA از دانشگاه‌ها بازدید کرده است. همین 2 گزاره کافی است تا پوشش حضور مامور ارشد سازمان سیا در ایران مشخص شود. مامور ارشد سیا در پروژه نفوذ به ایران در پوشش «علمی» وارد کشور شده است. اما این فرد کیست؟ و اطلاعات مربوط به سفر او به ایران چیست؟

دیپلماسی آکادمیک یا دروازه نفوذ؟

خردادماه امسال یک هیات آمریکایی تحت عنوان هیات علمی، به ایران آمد و از 13 دانشگاه ایران بازدید کرد.  به گزارش «وطن امروز»، اعضای این هیات آمریکایی عبارت بودند از آلن گودمن رئیس و مدیرعامل اجرایی موسسه آموزش بین‌المللی (IIE (Institute of International Education،

آنتونی بایلی، نایب رئیس ابداعات جهانی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، میشائیل بالک مشاور نایب رئیس برنامه‌های بین‌المللی دانشگاه پیتزر، کلاره بانکس دستیار رئیس مرکز مشارکت‌های بین‌المللی، احمد فیض‌الدین، مشاور نایب رئیس برنامه‌های بین‌المللی و توسعه آموزشی دانشگاه ایالتی واین، کنت هولاند مدیر مرکز توسعه بین‌المللی دانشگاه ایالتی بال، دانیل ابست معاون نایب رئیس مشارکت‌های بین‌المللی و جوانا رگولسکا نایب رئیس مراکز پیشرفت جهانی و امور بین‌المللی دانشگاه راتگرز ایالت نیوجرسی. این افراد در قالب همکاری‌های علمی میان آمریکا و ایران و تحت حمایت موسسه IIE بیش از یک هفته در ایران حضور داشتند و همانگونه که گفته شد از 13 دانشگاه کشور نیز بازدید کردند. خبرگزاری دولتی ایرنا همان زمان در خبری، حضور گودمن و همکارانش در ایران را یک فرصت برای بروز و ظهور دیپلماسی علمی میان ایران و آمریکا دانست.  این خبرگزاری نوشت: سفر یک هفته‌ای هیات بلندپایه دانشگاهی آمریکا به ایران به ریاست آلن گودمن، مدیر موسسه آموزش بین‌المللی نشان از اهتمام دانشگاهیان آمریکا به توسعه دیپلماسی علمی و تقویت علوم دانش بنیان با مراکز علمی ایران دارد. هیات علمی آمریکایی در مدت حضور خود علاوه بر دیدار با محمود‌ نیلی‌احمد‌آبادی رئیس دانشگاه تهران با نمایندگانی از 13 دانشگاه و موسسه علمی کشورمان با هدف توسعه راه‌های مشترک همکاری دیدار و گفت‌وگو کردند.  یکی از برنامه‌های مهم این گروه که 26 خرداد ماه به پایان رسید، دیدار با رئیس دانشگاه تهران بود، آنها در این دیدار توسعه دیپلماسی علمی و مبتنی بر مسائل آموزشی را بر دیپلماسی سیاسی ارجح دانسته و یادآور شدند که ارتباطات علمی مسیر تحکیم سایر شیوه‌های تعاملی را نیز ارتقا داده و تحکیم می‌بخشد. رئیس دانشگاه تهران نیز ضمن معرفی این دانشگاه و جایگاه علمی آن در منطقه و جهان بر اهمیت همکاری‌های بین‌المللی دانشگاهی تأکید کرد و با اشاره به برنامه‌های همکاری قبلی بین دانشگاه تهران و دانشگاه‌های آمریکا، آمادگی خود را جهت توسعه همکاری‌های مشترک اعلام کرد.

این هیات در ادامه بازدیدها با حضور در دانشکده کارآفرینی با محمدرضا زالی، رئیس و استادان این دانشکده دیدار و در زمینه برگزاری کنفرانس‌های مشترک علمی، دیدارهای متقابل علمی، عضویت در هیات تحریریه نشریات علمی، ارائه تجربیات کارآفرینی و نیز حضور در کنفرانس آتی کارآفرینی در دانشگاه تهران گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند.

دیپلماسی آموزشی همزمان با مذاکرات هسته‌ای!

موسسه آموزش بین‌المللی (IIE) یکی از مراکزی است که تحت عنوان دیپلماسی آموزشی در آمریکا دایر شد. موضوع دیپلماسی آموزشی یکی از کار ویژه‌های «دیپلماسی عمومی» در وزارت خارجه آمریکا است. در پورتال وزارت خارجه آمریکا وظایف و کارکرد‌های دیپلماسی آموزشی تشریح شده است. اما دیپلماسی آموزشی چه می‌کند؟ براساس بررسی‌ها، مهم‌ترین بخش پروژه دیپلماسی آموزشی که از طریق موسسه IIE پیگیری می‌شود، برنامه فولبرایت است. در واقع برنامه فولبرایت هسته اصلی دیپلماسی آموزشی است. این برنامه مبتنی بر کمک‌های مالی است که برای تبادل آموزشی دانشجویان، دانشگاهیان، معلمان، دانشمندان، هنرمندان و... ارائه می‌شود. بنابراین و براساس این مدل، نتیجه و هدف دیپلماسی آموزشی آمریکایی‌ها از طریق IIE و در قالب برنامه فولبرایت، ایجاد یک شبکه همکاری با حضور دانشجویان، اساتید دانشگاه، پژوهشگران، معلمان و هنرمندان است! سفر هیات آمریکایی که در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای صورت گرفت نیز در راستای ایجاد چنین شبکه‌ای در ایران بوده است. آنها البته در ایران به نتیجه رسیدند و بر سر طرحی به نام «طرح آموزش عالی ایران» برای گسترش گفت‌وگوی علمی بین ایران و آمریکا با مقامات وزارت علوم دولت یازدهم به توافق رسیدند. گودمن پس از پایان سفر به ایران طی بیانیه‌ای نوشت: «دیپلماسی آموزشی در صدر تلاش‌ها برای باز کردن باب گفت‌وگو میان دو کشور، حتی قبل از احیای کامل روابط دیپلماتیک قرار دارد».

گودمن دم خروس فولبرایت!

شاید در وهله اول حضور هیات علمی آمریکایی در ایران و تمایل برای توسعه همکاری‌های علمی و ایجاد شبکه‌ای از دانشگاهیان و هنرمندان برای همکاری مشترک، موضوع پیچیده‌ای نباشد اما سفر آمریکایی‌ها به ایران زمانی قابل تامل شد که پیشینه آلن گودمن، رئیس هیات آمریکایی و نیز رئیس موسسه آموزش بین‌المللی IIE مورد بررسی قرار گرفت.  آلن ئی گودمن که مدیریت سفر گروه علمی مؤسسه آموزش بین‌المللی به ایران را برعهده داشت، در حال حاضر رئیس  مؤسسه آموزش بین‌المللی IIE و مقام ارشد معاونت تبادل علمی و فرهنگی سازمان سیا است؛ مؤسسه آموزش بین‌المللی مؤسسه‌‌ای است که در حوزه تبادل آموزش بین‌المللی کار می‌کند و اداره برنامه فولبرایت را تحت حمایت وزارت خارجه آمریکا برعهده دارد. گودمن پیش از برعهده گرفتن این سمت، رئیس مدرسه سرویس خارجی در دانشگاه جورج تاون و استاد این دانشگاه بود، دانشگاهی که محل تربیت بسیاری از مقامات و دیپلمات‌های آمریکا و یکی از مهم‌ترین بازوهای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برای تربیت نیرو محسوب می‌شود.  نکته بسیار مهم در سوابق وی این است که به نوشته سایت دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، سال ۱۹۷۵ [تا ۱۹۸۰] به‌عنوان هماهنگ‌کننده دستور کار ریاست‌جمهوری برای مدیر اطلاعات مرکزی، به استخدام سیا درآمد. علاوه بر اینها او مشاور بنیاد فورد، بنیاد ملی وودرو ویلسون و آژانس اطلاعات ایالات متحده است و مهم‌تر از همه، عضو شورای روابط خارجی است که تقریبا تمام اعضای آن روزی در وزارت خارجه آمریکا کار کرده‌اند.  گودمن که مدرک دکترا از دانشگاه هاروارد دارد، کتاب‌ها و مقالات زیادی در حوزه روابط بین‌الملل نوشته که از جمله آنها کتاب «اطلاعات استراتژیک برای امنیت ملی آمریکا»ست که با همکاری «بروس‌ای برکوویتز» نوشته است. گودمن البته حساب ویژه‌ای بر نظرات حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران درباره همکاری‌های آموزشی میان 2 کشور باز کرده است. او فتح باب روابط آکادمیک با ایران را سخنرانی حسن روحانی در سال ۲۰۱۳ در انجمن آسیا که روی آموزش جهانی در قاره آسیا تمرکز دارد همچنین ابراز علاقه روحانی به افزایش همکاری بین‌المللی با آمریکا می‌داند.  در همین راستا در مصاحبه با پایگاه خبری پی‌آی‌ای که تمرکز خبری روی آموزش بین‌المللی دارد، می‌گوید: «اینکه آنها از کجا هستند و اینکه ما با این کشور روابط دیپلماتیک داشته باشیم یا نه، مهم نیست، زمانی که رئیس‌جمهور کشوری درباره تبادلات مردم و تبادل آموزشی سخن می‌گوید، ما دوست داریم برای ایجاد آنچه ممکن است تلاش کنیم».

منبع: مشرق

ارسال نظر

آخرین اخبار