روحانی و نوش‌دارو پس از مرگ سهراب

در حالی که طی ماههای گذشته و در طول فرآیند برجام، منتقدان با استنادات دقیق خود ادعای "لغو همه تحریمهای مالی، اقتصادی و بانکی در نتیجه برجام" را نادرست و نشدنی معرفی می‌کردند، دولتی‌ها با مغرض یا کمسواد خواندن آنها همچنان بر ادعای خود اصرار می‌کردند. اما حالا و با گذشت بیش از چهل روز از اجرایی‌شدن برجام، رئیس‌جمهور نیز به این مساله اعتراف کرد.

عقب‌نشینی روحانی از مواضع چندماه گذشته خود: برخی تحریمها لغو نشده‌اند، باید مذاکره کنیم!

حسن روحانی در نشست خبری دیروزش رسما از ادعای چندماه گذشته خود درباره "لغو تمام تحریمهای مالی، بانکی و اقتصادی"عقب‌نشینی کرد.

به گزارش گلستان24، روحانی در نشست خبری دیروز خود با اعتراف تلویحی به اینکه پس از برجام همه تحریم‌ها لغو نشده گفت: «ممکن است یک شرکت بیمه‌گر که آمریکایی‌ها در آن سهم دارند مقداری تعلل کند یا سوئیفت فلان بانک درست نشده باشد که البته این شرایط در مسئله هسته‌ای نبوده است بلکه تحریم دیگری بوده که مردم می‌خواهند تمام این تحریم‌ها برداشته شود و ما می‌توانیم به هیأت مذاکره‌کننده اجازه دهیم در رابطه با بقیه تحریم‌ها نیز مذاکره کند که به نتیجه‌ای مانند برجام برسیم.»

 

سخنان حسن‌روحانی درباره لغونشدن "تمام تحریمها" و لزوم "مذاکره درباره بقیه تحریم‌ها" را می‌توان اعترافی دیرهنگام و البته مهرتأییدی بر درستی سخن منتقدان برجام در ماههای گذشته دانست.

در حالی که طی ماههای گذشته و در طول فرآیند برجام، منتقدان با استنادات دقیق خود ادعای "لغو همه تحریمهای مالی، اقتصادی و بانکی در نتیجه برجام" را نادرست و نشدنی معرفی می‌کردند، دولتی‌ها با مغرض یا کمسواد خواندن آنها همچنان بر ادعای خود اصرار می‌کردند. اما حالا و با گذشت بیش از چهل روز از اجرایی‌شدن برجام، رئیس‌جمهور نیز به این مساله اعتراف کرد.

این اعتراف روحانی در حالی بود که او فروردین سال جاری دراین‌باره گفته بود: «طبق این چارچوب همه تحریم‌ها چه مالی، اقتصادی و بانکی در همان روز اجرای توافق لغو خواهد شد. قرار ما در طول مذاکرات همواره لغو تحریم‌های اقتصادی، مالی و بانکی بوده است و هیچگاه در خصوص تعلیق تحریم مذاکره نکرده‌ایم و اگر این موضوع بود، تفاهمی صورت نمی‌گرفت.» روحانی چند روز بعد و در مراسم گرامیداشت نهمین سالگرد روز ملی فناوری هسته ای نیز با تاکید و مانور تبلیغاتی روی مساله گفته بود: «ما هیچ توافقی را امضا نخواهیم کرد مگر آنکه در اولین روز اجرای توافق تمامی تحریم های اقتصادی به مورخ همان روز لغو شود.»

روحانی 23 تیر درگفتگوی زنده تلویزیونی پا را فراتر از این گذاشته و مدعی "رفع همه تحریمها، حتی تحریمهای تسلیحاتی" می‌شود. او می‌گوید: «تمام تحریم‌های بانکی، بیمه‌ای، مالی، حمل و نقل، پتروشیمی، فلزات سنگین و تحریم‌های اقتصادی به طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق، و حتی تحریم تسلیحاتی نیز  کنار گذاشته می‌شود و برای 5 سال نوعی محدودیت ایجاد شده و سپس لغو می‌شود، در زمینه تحریم‌های اشاعه‌ای نیز کالاهای دو منظوره‌ در کمیته‌ای بررسی می‌شود.»

 

 

روحانی همچنین 22آبان نیز با تاکید بر این نکته گفته بود: «در این دوره باید اتحادیه اروپا، آمریکا و سایر کشورهای 1+5 اقدامات خودشان را انجام دهند بگونه ای که در روز اجرا همه تحریم های اقتصادی، مالی و بانکی رفع و برداشته شود و ایران هم به تعهداتی که داده تا آن روز همزمان عمل می کند.»

اما حال و چهل و چند روز پس از اجرایی‌شدن برجام، روحانی در نشست‌خبری خود رسما ادعای چندماهه‌اش را رد کرد. اعترافی دیرهنگام که نه رنگ و بویی از اشتباه‌بودن ادعای گذشته دولت، بلکه نشان از تصمیم جدید دولت برای واردشدن به فازجدید مذاکرات با طرف غربی را دارد. روحانی درباره تحریمهایی که پس از برجام لغو نشده و راهکارش برای رفع آنها می‌گوید: «این شرایط در مسئله هسته‌ای نبوده است بلکه تحریم دیگری بوده که مردم می‌خواهند تمام این تحریم‌ها برداشته شود و ما می‌توانیم به هیأت مذاکره‌کننده اجازه دهیم در رابطه با بقیه تحریم‌ها نیز مذاکره کند که به نتیجه‌ای مانند برجام برسیم.»

 

این سخنان حسن‌روحانی در حالی است که برجام نه به تعبیر حسن‌روحانی «تابان مثل آفتاب» بلکه به تعبیر رهبری دارای "نقاط ابهام و ضعفهای ساختاری و موارد متعدّدی است که در صورت فقدان مراقبت دقیق و لحظه‌به‌لحظه،‌ میتواند به خسارتهای بزرگی برای حال و آینده‌ی کشور منتهی شود." ضعفها و ابهاماتی که همین عدم لغو همه تحریمهای مالی، بانکی و اقتصادی یکی از نتایج آن است.

اما موضوع سایر تحریمهای باقی‌مانده که روحانی پیشنهاد می‌کند هیات مذاکره‌کننده ایران برای مذاکره درباره آنها نیز اجازه داشته‌باشد، "مسائل حقوق‌بشری و تسلیحاتی" هستند. دراین‌باره باید گفت که باتوجه به اینکه دولت در برجام کارنامه قابل‌دفاعی ندارد مشخص نیست اگر اجازه مذاکره‌ درباره دستاوردهای دفاعی و تسلیحاتی کشور را داشته باشد چه نتیجه‌ای به بار خواهد آمد. بعید نیست تیم مذاکره‌کننده‌ای که پرکردن قلب رآکتور اراک را پیروزی می‌داند و به تعبیر رهبری سعی در نادیده‌گرفتن" هزینه‌های سنگین پرداخت شده" برجام دارد درباره دستاوردهای نظامی اجازه مذاکره بیاید؛ پارچین را نیز گل بگیرد و کارخانه‌های ساخت موشک و صنایع دفاعی را برای اعتمادسازی تعلیق و تعطیل کند.

منبع: رجانیوز

 

ارسال نظر

آخرین اخبار