وبلاگ"صراط صادق"منتشرکرد؛

اگر امام جمعه ای در انتخابات ها ، از گروه یا شخصی خاص طرفداری کند ، طرفداران دیگر نامزدها ، گاه در مقابل امام جمعه موضع گیری خواهند کرد و هرگز به نماز او دل نمی دهند..

از شهید نمر تا قلب فرهنگی شهر

امرور دوشنبه 14آذزماه 1394شبکه ی خبر را برگزیدم تا از بازتاب اخبار خون به ناحق ریخته ی شیخ نمر آن شهید راه عدالت و آزادی نصیبی داشته باشم .مجاهد خستگی ناپذیری که در آخرین خداحافظی با دنیا و در آستانه ی  ورود به عالم برزخ تند و سریع دو رکعت نماز خواند و در جمع یزیدیان با گفتن  «لبیک یا حسین علیه السلام» شهادت را خریدار شد.

نماز آن عالم مجاهد،مرا به یاد «حجر بن عدی» انداخت. حجر شیفته ی امام علی(ع) و عدالت بود. با معاویه سرناسازگاری داشت . چون خواستند او را اعدام کنند، از آنان مهلت خواست تا  وضویی بگیرد و  بعد از گرفتن وضو فرمود بگذارید دو رکعت نماز بخوانم ، به خدا سوگند من هرگز وضو نگرفته ام مگر آن که با آن ، دو رکعت نماز خوانده ام.اجازه دادند دو رکعت نماز خواند. به نظر آن جانیان، نمازش طولانى شد.گفتند: نمازت را خیلى طول دادى ! نکند از مرگ ترسیده اى ؟!

حجر گفت : «اگر هم بترسم رواست ، شمشیرى آخته مى بینم و کفنى گسترده و قبرى کنده شده  ولى باور کنید که این کوتاه ترین نمازى بود که تا کنون خوانده ام !»

به هرحال نمر مجاهد را حجر گونه به شهادت رساندند و خون او به حدی ارزشمند است که غیر مسلمانان را هم به محکوم کردن آل سعود وادار کرد. به فرموده رهبر عزیزمان ، خداوند متعال از خون بی‌گناه نمی‌گذرد و خون به ناحق ریخته، بسیارسریع دامان سیاستمداران و مجریان این رژیم را خواهد گرفت.

در این روز اخبار شروع شد و خبردار شدم که امامان جمعه ی سراسر کشور به محضر مبارک مقام معظم رهبری شرفیاب شده اند.آن عالی مقام نکاتی فرموده بودند از جمله این که «نماز جمعه قلب فرهنگی شهر است.»

به نظرم این جمله خیلی دقیق،عمیق و پر معناست .قلب دقیق کار می کند ، شبانه روز و خستگی ناپذیر در خدمت بدن است. بدون هیچ فرقی بر اساس نیاز به همه قسمت ها و اعضای بدن خدمت می کند و  خون می فرستد بر هیچ عضوی از اعضای بدن منتی نمی نهد.

اگر عضوی از اعضای بدن مریض شود او را طرد یا تحریم نمی کند.این قلب تا جان دارد و سالم است  هیچ ناحیه ای از بدن از او آزرده خاطر نمی شود.

یک امام جمعه نیز حاکم شرع و قلب فرهنگی شهر به حساب می آید.در شهر هر امام جمعه ای شهروندان زیادی با تفکرات متنوع و مختلفی وجود دارند.امام جمعه موفق کسی است که هر کسی با هر گرایشی به مستدل و منطقی بودن گفتار و عدالت او رای دهد.

در حوزه تبلیغی هر امام جمعه ای علاوه بر پاکان و صالحین ،افراد مریضی وجود دارند. مریضی آنها گاهی اقتصادی است و گاهی روحی روانی است .گاهی با اظهار همدردی کردن  و دادن امید و یا جمع آوری کمک و...می توان لایه هایی از مردم  را آرام و با خود همراه کرد.

افرادی وجود دارند که نماز نخواندن قانون زندگیشان شده است ! برخی هم  هستند که نماز می خوانند ولی هرگز در نماز جماعت و جمعه ، شرکت نمی کنند .

بعضی هم گاهی نمازجمعه و جماعات  می آیند ولی فرزند و زن آزاری شیوه ی زندگی آنهاست.برنامه های یک امام جمعه باید فراگیر باشد و سخن یک امام جمعه موفق باید به حدی متنوع و متناسب با دردهای  و نیازهای روز جامعه باشد که نمازگزارن با اشتیاق فراوان در انتظار آمدن روز جمعه به سر ببرند.

اگر امام جمعه ای در انتخابات ها ، از گروه یا شخصی خاص طرفداری کند ، طرفداران دیگر نامزدها ، گاه در مقابل امام جمعه موضع گیری خواهند کرد و هرگز به نماز او دل نمی دهند.

اگر امام جمعه ای نسبت به برخی ها ، همیشه تعریف و تمجید کند و از نقدهای منصفانه خودداری کند و کارهای شایسته و قابل تقدیر دیگران را نبیند و فقط اشکالات آنها را در خطبه ها بیان کند، از جذب حداکثری مورد نظر مقام معظم رهبری فاصله ها خواهد گرفت.

در هر شهر و روستایی مردم تحت عناوین مختلفی از جناح های درون نظام قرار دارند با این شرایط اگر در موردی امام جمعه ای  از  کاندیدای خاصی حمایت کند و فقط راه  نامزد انتخاباتی خود را صواب و با ثواب و دیگران را منحرف و... بیان کند، با این موضع گیری در اصل، به رقیب تراشی می پردازد و خود را در حد  لیدر و سردمدار  یک جناح پایین می آورد و به همین اندازه نماز جمعه او که باید وحدت آفرین باشد به گرفتاری های تفرقه و باندی جناحی مبتلا می شود.

در هر شهری برخی از افراد زود رنج هستند و  گاهی از برخی برخوردها آزرده خاطر شده اند و... در این شرایط هم این امام جمعه است که باید به فکر رمیده دلان وبا تراوت ماندن سالم دلان و پاکان باشد.او باید برنامه هایی برای حفظ نمازگزاران و جذب حداکثری باشد.

به یقین امامان جمعه ی موفق ، در همه این موارد و موارد مشابه با برنامه ریزی ، مشورت، استدلال و منطق همراه با مهربانی و دلسوزی برخورد خواهند کرد.

وقتی نماز جمعه قلب فرهنگی شهر است باید برنامه ریزی های بسیاری صورت گیرد،و از افراد معتدل، متدین و متفکر و خوش سلیقه ای در مسائل پیچیده طلب مشورت کند، تا آن کانون ارزشمند  و قلب فرهنگی شهر، همیشه سرچشمه ی اتحاد و آرامش ومعنویت  باقی بماند.

وقتی نماز جمعه قلب فرهنگی شهر است ، امام جمعه باید به اندازه و به روز سخنرانی کند.طول دادن سخنرانی ها گاهی باعث جدایی افراد کم طاقت و زود رنج از نماز جمعه ها می شود.

مردم از امام جمعه ی هر شهری گفتار و رفتار متناسب با دین را انتظار دارند اگر امام جمعه ، اداره ای و تشریفاتی برخورد کند و از ساده زیستی معصومین (علیهم السلام) فاصله ها بگیرد و به جای بودن در میان پا برهنگان و توده های مردم به مجالس تشریفاتی بیندیشد هرگز توده های مردم دلداده ی او نخواهند شد.

 یک امام جمعه موفق علاوه بر این که باید در میان مردم باشد و تبلیغ چهره به چهره را در سرلوحه برنامه هایش قرار دهد، باید گوشی تمام عیار برای مظلومین و گرفتاران شهرش باشد و هر آن و هر روز  پاسداری از منطق و استدلال و مطابق بودن گفتار و کردار را تمرین کند.

وقتی نماز جمعه قلب فرهنگی شهر است یعنی از راه فرهنگی می توان در دلها نفوذ کرد نه از راههای دیگر.علاوه بر همه اینها یک امام جمعه برای تحول در فرهنگ شهر باید برای جذب و دعوت از طلاب و فضلای درد آشنا ، دانشمند ، امید افرین و انقلابی برنامه ریزی ها داشته باشد.

ارسال نظر

آخرین اخبار