از غسل تعمید برجام تا نگرانی درباره عهد شکنی آمریکا/ تناقض گویی عراقچی درباره رفع تحریم ها؛ فقط تحریم های کنگره باقی مانده .... تحریم های اولیه هم پابرجاست، بانک ها هم پول ما را نمی دهند!

تناقض گویی مقامات دولتی در نتیجه عدم اجرای تعهدات برجام توسط کشورهای غربی

 235 روز از آغاز فرایند انجام تعهدات ایران و 50 روز از اجرای برجام توسط 1+5 می گذرد ، ایران تمامی تعهدات خود را انجام داده ولی مقامات دولتی نگران از عدم انجام تعهدات از سوی کشورهای غربی به ویژه آمریکا هستند.

 به گزارش گلستان24، هر چند مقامات دولتی در جریان مذاکرات ، توصیه منتقدان درباره عدم اطمینان به آمریکا و لزوم دریافت تضمین های قوی در ازای سمبلیک کردن برنامه هسته ای ایران بر نمی تابیده و با ادبیات های عجیب پاسخ این دست از انتقادها را می دادند اما نگرانی درباره عملی نشدن تعهدات آمریکا وارد ادبیات آنان شده و گاه خود را در لحن تند رئیس جمهور در پاسخ به اظهارات صالحی نشان میدهد و گاه در توجیهات عراقچی درباره چرایی عدم انجام تعهدات طرف مقابل.

رجانیوز در نظر دارد در سلسله گزارش هایی به منظور جلوگیری از انتشار نظرات غیرکارشناسی به صورت خلاصه به بررسی فنی اظهارات مقامات دولتی بپردازد. 

اولین بخش از این سلسله گزارش ها مربوط به اظهارات عباس عراقچی در نشست شورای هماهنگی امور حقوقی دستگاه‌های اجرایی کشور مربوط می شود.

1) تعهدات کشورهای غربی اجرایی نشود، اقدامات ایران قابلیت برگشت پذیری دارد؟

معاون وزیر امور خارجه که ریاست ستاد پیگیری برجام را بر عهده دارد، روز گذشته در این مراسم صراحتا و در زمانی که به نظر می رسد کار از کار گذشته است ، اعلام کرد: « بزرگ‌ترین چالش ما بی‌اعتمادی به طرف مقابل است.»

عراقچی همچنین گفته است: «غربی‌ها همانطور مجبور شدند که به پای میز مذاکره بیایند مجبور هستند به تعهدات خود نیز عمل کنند. اگر به تعهدات‌شان عمل نکنند ما هم به تعهدات‌مان عمل نمی‌کنیم.»

ادعای عراقچی درباره عدم پایبندی ایران به تعهداتش در صورت بی توجهی کشورهای غربی به اجرای تعهداتشان در حالی است که بسیاری از تعهداتی که از سوی ایران اجرایی شده است قابلیت «بازگشت پذیری» ندارد. در آوردن قلب راکتور اراک و پر کردن مجاری متصل به قلب این راکتور با سیمان، انتقال 10 تن اورانیوم غنی شده به روسیه، انتقال 32 تن آب سنگین به آمریکا، جمع آوری 13 هزار سانتریفیوژ که موجب از کارافتادن و بلااستفاده بودن آن می شود تنها بخشی از تعهدات ایران است که قابلیت برگشت پذیری ندارد. اما آیا طرف مقابل چه چیزی از دست داده است؟

2)تناقض گویی مقامات دولتی درباره نتیجه سیاست های مقاومتی در موضوع هسته ای 

عراقچی در بخش دیگری از اظهاراتش در این نشست گفت:  «برجام ثمره 12 سال مقاومت است، پافشاری ملت ایران بر روی شعار  انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست ما را به جایی رساند که طرف مقابل به این نتیجه برسد که راهی جز مذاکره ندارد و باید به پای میز مذاکره بیاید..... اگر توانمندی‌های هسته‌ای ما به موقعیتی نرسیده بود که از نظر آنها برگشت‌ناپذیر باشد دلیلی نداشت پای میز مذاکره بیایند. اگر تعداد سانتریفیوژهای ما به 20 هزار نمی‌رسید، اگر راکتور اراک تا مرز راه‌اندازی پیش نمی‌رفت و مواد غنی‌شده ما تا 10 تن نمی‌رسید طرف غربی پای میز مذاکره حاضر نمی‌شد.»

عراقچی صراحتا آنچه که از آن به عنوان موفقیت برجام یاد می کند را در نتیجه ایستادگی و مقاومت مردم و سیاست های هسته ای دولت قبل عنوان کرده است که پیش از این به ویژه در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 ریشه تمامی مشکلات کشور سیاست های هسته ای دولت وقت عنوان می شد.

3)کدام بخش برجام بر حق هسته ای ایران تاکید دارد؟

عراقچی در ادامه اظهاراتش به دستاوردهای برجام اشاره کرد و گفت:«حق ایران در داشتن انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و همچنین موضوع غنی‌سازی به رسمیت شناخته شد.»

آقای عراقچی که قبلا در پاسخ به اشکال یکی از منتقدان درباره اظهارنظر رئیس جمهور مبنی بر به رسیمت شناخته شدن حق هسته ای ایران در توافق ژنو گفته بود که رئیس جمهور اشتباه کرده ، خود نیز به کوزه افتاده و گویا متن برجام و قطعنامه شورای امنیت را به دقت نخوانده است چرا که هیچ بند این دو سند حق هسته ای ایران را به رسمیت نمی شناسد.

در هیچ کدام از بخش های قطعنامه شورای امنیت به حق غنی سازی ایران مبنای NPT اشاره نشده است. در هیچ کدام از بخش های قطعنامه حتی به واژه «حق غنی سازی» تصریح نشده است.

حــق غنی ســازی شــامل عنــاصر متعــدد دخیــل در ایــن امــر از جملــه تولیــد ســانتریفیوژ، تأسیســات هســته ای، تحقیقــات و بهره بــرداری نامحــدود از معــادن و مــوارد متعــدد دیگــری می شــود. مهم تریــن قســمت NPT بــه رســمیت شــناخن حــق غنی ســازی بــه طــور نامحــدود اســت .

البته در قطعنامه 2231 شورای امنیت با سکوت در قبال غنی سازی محدود شده ایران(غنی سازی با 5060 سانتریفیوژنسل اول )، غنی سازی ایران را تعلیق نکرده است. همین مساله موجب شده که اعضای تیم مذاکره کننده اعلام کنند در قطعنامه شورای امنیت حق غنی سازی ایران به رسمیت شناخته شده است اما در واقع این به معنای تایید حق غنی سازی ایران بر مبنای NPT از سوی شورای امنیت نیست ،بلکه در طول اجرای توافق (10 سال) در شورای امنیت در قبال «غنی سازی محدود شده از کشورهای 1+5 » سکوت کرده است و پس از پایان مدت توافق نهایی، با ایران مشابه سایر کشورهای عضو NPT برخورد می شود. همانگونه که ذکر شد از نگاه مقامات کشورهای غربی هیچ یک از کشورهای عضو NPT حق غنی سازی اورانیوم را ندارند. 

4)آیا آمریکایی ها با نیت خیر جلوگیری از دستیابی یک کشور به بمب هسته ای وارد مذاکرات شدند؟

اما یکی از اظهارنظرهای جالب عراقچی ،  اظهارات وی درباره ناکام گذاشتن طرف مقابل در دستیابی به امتیاز مذاکراتی بوده است.

عراقچی گفته است: «خواسته طرف مقابل بعد از چند مرحله جرح و تعدیل این بود که جلوی بمب هسته‌ای ایران را بگیرد و ادعا کنند که بدون جنگ به این هدف دست یافته‌اند، ما اعتمادسازی کردیم ضمن اینکه این از نظر ما امتیازی محسوب نمی‌شود چرا که سلاح هسته‌ای در دکترین ما جایی ندارد و ما در این زمینه فتوا داریم و استفاده از سلاح هسته‌ای را حرام می‌دانیم.»

این اظهارنظر عراقچی بیانگر آن است که تیم مذاکره کننده ایران کاملا پذیرفته که طرف غربی با «نیت خیر» عدم اجازه دسترسی به بمب هسته ای در مذاکرات حضور یافته است. عضو ارشد تیم مذاکره کننده چطور پس از حضور چندین ساله در مذاکرات نفهمیده که موضوع تلاش ایران برای دستیابی به بمب هسته ای صرفا بهانه ای برای متوقف کردن و به عقب راندن برنامه هسته ای صلح آمیز ایران بوده است.حربه ای که کارگر افتاد و صنعت هسته ای ایران برای سالهای طولانی غیرکاربردی شد. تاسف برانگیز آنکه در سایه بی تدبیری مقامات وزارت خارجه، آمریکایی ها علاوه بر  «سمبلیک کردن» صنعت هسته ای کشورمان ادعای خود درباره نظامی بودن برخی از ابعاد برنامه هسته ای ایران را در سایه گزارش آژانس تایید کردند و اینگونه یک بازی دو سر برد صرفا برای خود رقم زدند.

5)آیا نیازهای ضروری ایران در صنعت هسته ای تعطیل نشده است؟

معاون وزیر امور خارجه در ادامه اظهاراتش در این مراسم گفت :«ما اعتماد ایجاد کرده‌ایم که سراغ سلاح هسته‌ای نمی‌رویم و محدودیت‌هایی را پذیرفتیم که هیچ‌کدام از نیازهای ضروری ایران را تعطیل نمی‌کند.»

تاکید عجیب عراقچی بر تعطیل نشدن نیازهای ضروری ایران در حالی است که بنا بر گفته رهبر معظم انقلاب نیاز قطعی ایران در موضوع هسته ای  190 هزار سو است.

حضرت آیت الله خامنه ای 16 تیرماه 1393 در این باره فرمودند: هدف آنها (غربی ها) این است که در موضوع ظرفیت غنی‌سازی، جمهوری اسلامی ایران را به ۱۰ هزار سو راضی کنند. البته ابتدا از ۵۰۰ سو و ۱۰۰۰ سو شروع کردند که ۱۰ هزار سو محصول حدود ۱۰ هزار سانتریفیوژ از نوع قدیمی است که داشتیم و داریم. در حالی که به گفته‌ی مسئولان مربوط، نیاز قطعی کشور ۱۹۰ هزار سو است. با احتساب این مساله که هر سانترفیوژ نسل اول قدرت تولید حدود یک سو دارد بنابراین، ظرفیت اسمی ایران پس از برجام سالانه حدود 6 هزار سو است در نتیجه 40 سال زمان می برد تا 190 هزار سو مورد نیاز به منظور راه اندازی سوخت یک سال نیروگاه بوشهر تامین شود.

6) تور نظامی نظر مقامات وزارت خارجه را عوض کرد

 عراقچی در این مراسم همچنین به موضوع موشکی نیز اشاره کرد.

وی  با اشاره به توانمندی‌های نظامی ایران به عنوان دومین توانمندی موثر در مذاکرات گفت:« دستاوردهای را مدیون دانشمندان موشکی و تمام نیروهای نظامی اعم از سپاه، بسیج، ارتش و توانمندی موشکی هستیم، اگر طرف مقابل می‌توانست از طریق نظامی دستاوردهای هسته‌ای ما را از بین ببرد، حتما این کار را انجام می‌داد.»

این اظهارنظر عراقچی اما دو موضوع را اثبات می کند:

یک) بیانگر آن است که موضع گیری های گذشته تیم مذاکره کننده هسته ای به ویژه ادعای ظریف در آذرماه سال 1392 درباره توانمندی نظامی آمریکا و نابودی ایران در چند دقیقه تغییر پیدا کرده است  و در این زمینه شاید تورهای نظامی به اجرا درآمده برای وزیر خارجه فایده بخش بوده است.

دو) اگر توان نظامی ایران به ویژه توان موشکی ایران تضعیف شود راه برای حمله نظامی آمریکا هموار می شود. آقای عراقچی که خود به این موضوع تاکید دارد باید پاسخ دهد چرا تیم مذاکره کننده برجام را به قطعنامه ای گره زده  که در آن مسیر تحریم ایران در صورت انجام هرگونه آزمایش موشکی هموار شده است.

عراقچی تاکید دارد  تا وقتی که ما توانمندی‌های حقوقی، دیپلماسی، نظامی و اقتصادی کشور را حفظ کنیم برجام تضمین شده است، بر مبنای همین استدلال تیم مذاکره کننده هسته ای می تواند این سئوال را پاسخ بدهد چه کسانی در داخل به منظور آنچه رفع تحریم های بیشتر می خوانند حاضر هستند سنگ لق مذاکره با آمریکا درباره توان موشکی ایران را بنا کنند؟

7) وقتی عراقچی خودش مچ خودش را می گیرد

معاون وزیر امور خارجه اما بدون آنکه اشاره ای به اجرای تمامی تعهدات از سوی ایران بکند که مهم‌ترین اقدام صورت گرفته در زمینه اجرای برجام را برچیده شدن زیرساخت‌های حقوقی تحریم‌ها عنوان کرد. عراقچی با اعلام این مطلب گفت: مهم‌ترین پایه تحریم‌های ایران قطعنامه‌های شورای امنیت است چرا که قطعنامه‌های یکجانبه آمریکا و اروپا هم به واسطه مشروعیت قطعنامه شورا بنا شده بود. وی حتی پای را فراتر از این نهاد و اظهار کرد که « تنها تحریم‌های کنگره آمریکا لغو نشده است».

البته عراقچی چند دقیقه بعد خود ادعاهای مطرح شده ز سوی خودش درباره رفع تحریم ها را نقض کند: بر اساس تحریم‌های اولیه اتباع آمریکایی حق تعامل اقتصادی با ایران را ندارند، عنوان کرد: این موضوع از یک جهت مهم نیست ولی از جهت دیگر نیز مهم است چرا که در عمل در اکثر شرکت‌ها و کمپانی‌های معتبر بین‌المللی یک تبعه آمریکایی جزو سهامداران و هیأت مدیره هستند و این خود در بحث تجارت با ایران مشکلاتی را ایجاد می‌کند و موجب عدم اعتماد شده است.

هرچند معاون وزیر خارجه در نشست شورای هماهنگی امور حقوقی دستگاه‌های اجرایی کشور بدون آنکه مورد سوال قرار بگیرد ملغمه ای از اظهارات سیاسی و به اصطلاح فنی را به مخاطبان ارائه داد ولی بررسی دقیق و موشکافانه آنچه در متن برجام و قطعنامه شورای امنیت آمده آن است که برخلاف این دست از اظهارات مقامات دولتی، بخش قابل توجهی از ساختار تحریم ها باقی مانده است و به همین دلیل است که با گذشت 235 روز از امضای توافق و 50 روز از آغاز فرایند اجرای تعهدات طرف مقابل هیچ اتفاق قابل توجهی دراین باره رخ نداده است.

برای آگاهی درباره سرنوشت تحریم ها در نتیجه برجام و قطعنامه 2231 به اینجا مراجعه کنید.http://www.rajanews.com/news/231854

با بررسی اظهارات مقامات دولتی در روزهای اخیر که بعضا با عصبانیت آمیخته شده، مشخص می شود گویا این افراد به تدریج در حال پی بردن به این واقعیت هستند که هم چرخ هسته ای کند شده و تقریبا از کار افتاده است و هم چرخ اقتصاد مملکت در نتیجه اجرای برجام نمی چرخد. شاید برای دولتی که تمام تخم مرغ هایش را در سبد توافق با آمریکا و دیگر کشورهای 1+5 چیده، این دست از موضع گیری های توام با ناراحتی و عصبانیت طبیعی باشد. 

منبع: رجا

ارسال نظر

آخرین اخبار