نیاز به تحلیل و واکاوی عناصر و نشانه های ایجاد فتنه که با کلید واژه تقلب از سوی خواص سیاست مدار و قدرت طلب داخلی شکل گرفت، وجود دارد تا ضمن رسیدن به چرایی و چگونگی توطئه رخ داده علیه سرزمین بلندبالای ایران به نشانه های اضمحلال عناصر خود باخته و رذالت خود فروخته های داخلی در برابر بیگانگان بپردازیم

 لزوم مطالعه درباره ابعاد روانی و تفکری جریان توطئه 9 دی/ وقتی اشرافیت بر اسلامیت نزد خواص برتری می یابد

به گزارش گلستان24، فتنه 88 موضوعی فراموش ناشدنی در تاریخ سیاسی ایران می باشد که پس از گذشت سال ها از آن می توان مجددا آن را مورد بازبینی قرار داد و به ریشه ها و نقش های نشسته در تار و پودش تامل کرد تا هم به شناسایی جریان ها و افراد فریب خورده در آن قافله سالار تباهی رسید و هم چراغی برای آگاهی از توطئه فردای داخلی و خارجی برافروخت. از این منظر نیاز به تحلیل و واکاوی عناصر و نشانه های ایجاد فتنه که با کلید واژه تقلب از سوی خواص سیاست مدار و قدرت طلب داخلی شکل گرفت، وجود دارد تا ضمن رسیدن به چرایی و چگونگی توطئه رخ داده علیه سرزمین بلندبالای ایران به نشانه های اضمحلال عناصر خود باخته و رذالت خود فروخته های داخلی در برابر بیگانگان بپردازیم و در این سیر فرومایه گی به غبار نشسته در کنج خانه تاریخ این سرزمین چشم بدوزیم. از این رو  به تحلیلی از کتاب های منتشره در این 6 سال اخیر می پردازیم، چرا که برای شناسایی مسیر و تجهیز آگاهی، لزوم مطالعه درباره ابعاد روانی و تفکری جریان توطئه به شدت احساس می شود.

اگر نگاهی به سال های رفته از جریان فتنه ای رقم خورده در بساط دروغ پردازی عناصر خودفروخته بیفکنیم، شاهد تولید آثاری در زمینه ادبی خواهیم بود که سعی داشتند از جنبه های مختلف به این رویداد تاریخی بپردازند. برخی به روزشمار جریان فتنه در بازه ای چند ساله پرداختند، برخی به دنبال نشر خاطرات عوامل مرتبط با فاجعه بودند و برخی راهی تحقیق و تامل به گوشه ای از این آتشکده رسوایی سران فتنه شدند. هر چه بود ابعاد این جو رخ داده چنان است که باز هم کمبود پرداخت های ادبی و هنری از آن احساس می شود. از « دایره‌ المعارف فتنه 88» که به کالبدشکافی و رفتارشناسی گروه های سیاسی و خواص در آن مقطع می پردازد تا  «رفتارشناسی غرب در فتنه 88» از جمله آثار جامع در این باب است. اما اگر سری به اولین گام حرکتی سازندگان فتنه بزنیم، باید به انتخابات 22 خردادماه سال 1388 چشم بدوزیم؛ جایی که هنوز مُهر شناسنامه های انتخاباتی خشک نشده بود که برخی از سران فتنه بزم پیروزی سر دادند و برخی تهدید به تقلب و ریختن به خیابان ها کردند! از این رو کتاب «جامعه شناسی 22 خرداد» به قلم پرویز امینی و با ویراستاری مهدی تقوی می تواند نمونه ای از آثار منتشره در باب شعله فتنه باشد. اما اشرافیت در رفتار قدرت نمایانه برخی از خواص چنان بوده که خشم مردم را در برخورد با آن ها در همان صندوق های انتخاباتی در بر داشت تا از این طریق اعتراض خود را نسبت به شیوه مدیریت اجرایی به شیوه اشرافی گری اعلام کنند. کتاب «شورش اشرافیت بر جمهوریت» نوشته حمیدرضا اسماعیلی و منتشره از مرکز اسناد انقلاب اسلامی از جمله آثاری است که به دنبال موشکافی رفتارهای اغتشاشگران در همراهی با بیگانگان و اپوزیسیون خارج ‌نشین بوده و با بررسی ابعاد روانی و تفکری دوم خرداد به زنجیره اتفاقات رخ داده در بازه ای 8 ساله تا جریان فتنه می پردازد.

آن چه مسلم است با پیگیری فرمایشات گوهربار رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال های مختلف می توان به مفاهیم عمیقی چون بصیرت و دانایی دست یافت؛ مساله ای که متاسفانه از خاطر بسیاری از افراد مسئول دور ماند و موجب تحرک جریان های معاند نظام شد. کتاب «منشور انتخابات: راهبردها و رهیافت های رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای» با تدوین و تنظیم شبنم نادری یکی از آثار مرتبط با این مطلب می باشد که مطالعه آن برای بسیاری از افراد ضروری است. کتاب های «بصیرت و استقامت: برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری پیرامون بصیرت و استقامت با ضمیمه فتنه» به گردآوری مرکز صهبا و کتاب «نقشه‌ ی راه (۸۸ قطعه از بیانات مقام معظم رهبری درباره‌ی نقش بصیرت در فتنه ۸۸)» منتشره از مرکز اسناد انقلاب اسلامی از جمله آثار مرتبط می باشد. اما کتاب «موج فتنه: از جمل تا جنگ نرم» نوشته احمدحسین شریفی به دنبال آن بوده تا با تکیه بر سخن و سیره امام علی(ع) ابعاد گوناگون بحث فتنه را از نخستین‌ جنگ‌ داخلی‌ در حوزه‌ اسلامی‌، میان‌ علی‌ علیه ‌السلام‌ و پیمان‌شکنان‌ در سال‌ ۳۶ تا جریان فتنه 88 شمسی به شکلی اجمالی به شرح درآورد. همچنین کتاب «نگاهی به موضوع فتنه در نهج البلاغه» و «فتنه و راه نجات از آن از دیدگاه امیرالمومنین علی (ع)» نیز آثار مشابه و قابل توجهی در این خصوص می باشند.

در میان اتفاقات مهم سیاسی و اقتصادی و اجتماعی این نقش فرهنگ است که به عنوان رکن مهم رفتار و نفس اقدامات اشخاص و گروه ها برجسته می شود و از این رو کتاب «کالبدشناسی فرهنگی فتنه 88» می تواند اثر قابل توجهی در این باره باشد. اما آثار مختلف دیگری در حوزه کتاب با بررسی «فتنه 88» به چاپ رسیده و مورد توجه مخاطبان جهت مطالعه قرار گرفته است که از جمله آن ها به اجمال می توان از کتاب های «پوست اندازی (پرونده انتخابات ریاست جمهوری سال 88)»، «ناگفته های انتخابات دهمین ریاست جمهوری اسلامی ایران»،«مردم سالاری تزویری: امریکا، صحنه گردان انقلاب های رنگین به ویژه در ایران»، «نبرد نرم در بستر دموکراسی»، «جنبش سبز مخملی: پایبندی به قانون»، «نظرسنجی‌های خارجی انتخابات دهم ریاست جمهوری»، «تقلب بزرگ، «مطالبات غیرقانونی: بازخوانی وقایع قبل و بعد از انتخابات 22 خرداد 1388 » و «مناظره های دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری» اشاره داشت.

یکی دیگر از آثار مهم منتشره از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، کتاب «نظریه فتنه» نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حسینیان بوده که در 2 بخش تألیف شده است و نخست به محورهای فتنه‌های دوران امامت امام علی (ع) و بررسی همانندی ‌ها در فتنه های مختلف می ‌پردازد. مؤلف در بخش دوم کتاب به محورهای دشمنی آمریکا با ایران اسلامی، نقش رسانه‌ های  بیگانه در فتنه 88، منافقان نوظهور و نقش آنها در فتنه سبز و نقش هواپرستان قدرت طلب می پردازد. به تازگی هم جدیدترین اثر نگاشته شده در باب فتنه 88 با نام «حماسه 9 دی» مورد رونمایی قرار گرفت که مروری بر بیانات حکیمانه حضرت آیت‌الله‌ العظمی خامنه ‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره حماسه 9 دی و گزارش حوادث 8 ‌ماهه فتنه 88 می باشد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار