نخستین مصوبه دولت تدبیر و امید در گلستان کارت زرد گرفت و سرنوشت تنها جزیره دریای خزر همچنان در کش و قوس نظرات مسئولان و رسانه‎هاست.

نخستین مصوبه دولت تدبیر و امید در گلستان کارت زرد گرفت

 با سفر رئیس‎جمهور به گلستان برای چندمین بار پرونده توسعه گردشگری در تنها جزیره خزری به جریان افتاد و آشوراده در تلاطم دیدگاه‎های موافقان و مخالفان قرار گرفت و اکنون با حکم سازمان بازرسی کل کشور روند واگذاری جزیره «آشوراده» برای تبدیل به مرکز گردشگری متوقف شده است.

طاهری: محیط زیست نسبت به توقف توسعه گردشگری آشوراده پاسخ شفاف دهد

به گزارش گلستان 24، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص توقف مصوبه دولت یازدهم مبنی بر توسعه گردشگری در جزیره آشوراده گفت: این خبر خوبی برای گلستان نیست طرحی که می‎توانست برای استان مهم و حیاتی باشد اکنون با مشکل مواجه شده است.

حجت‎الاسلام سیدعلی طاهری افزود: بروز چنین مسائلی از این دو حالت خارج نیست، یا اینکه محیط زیست گلستان در بررسی مقدمات، دقت لازم را نکرده و یا بدون بررسی لازم این موافقت را انجام داده که این عیب بزرگی برای مجموعه محیط زیست استان به شمار می‎رود و مسئولان متولی حتما باید در این زمینه پاسخگو باشند.

وی تصریح کرد: این احتمال نیز وجود دارد تمام جوانب بررسی شده اما در خصوص دفاع از تصمیمی که دولت گرفته، محیط‎زیست نمی‎تواند خوب عمل کند به هر حال انتظار جدی مردم استان از مسئولان این است که پاسخ شفاف و قانع‌کننده‎ای بشنوند و امیدواریم که مسئولان محیط زیست استان و کشور در این زمینه پاسخگو باشند.

نماینده مردم گرگان و آق‎قلا در مجلس ابراز داشت: محیط زیست معتقد است تمام جوانب برای توسعه گردشگری در منطقه آشوراده دیده شده؛ اما جای این سوال باقیست چرا واگذاری آن برای توسعه گردشگری متوقف شده است اینها با یکدیگر همخوانی ندارد.

طاهری در خصوص اینکه توسعه گردشگری در آشوراده فرصت است یا تهدید، گفت: اگر تمام جوانب زیست محیطی آن بررسی شود و مضراتی که رسانه‎ها و فعالان محیط زیست مطرح می‎کنند برطرف شود، توسعه گردشگری در این منطقه می‎تواند یک فرصت برای استان باشد اما اگر توسعه گردشگری همراه با تخریب محیط زیست باشد قطعا مردم هم راضی نیستند که یکی از سرمایه‎های ملی آسیب ببیند.

وی گفت: بهترین راه این است بخش‎هایی در گردشگری توسعه یابند که هیچ ضرری به محیط زیست استان و منطقه وارد نسازند.

امامی: آشوراده جزیره‎ای با ظرفیت در ارزش افزوده و اشتغال است

نماینده مردم گرگان و آق‎قلا در مجلس نیز در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: تقریبا سه دهه فرصت برای سرمایه‎گذاری در منطقه آشوراده به وجود آمد و این مسئله به عنوان یکی از مطالبات اجتماعی و جدی برای نمایندگان و مسئولان استانی مطرح بود و همه تلاش کردند که به شکلی موانع برطرف شود.

عیسی امامی خاطرنشان کرد: دولت‎ها اصولا به بهانه مسائل زیست محیطی به هر شکلی این کار را غیرممکن کردند تا اینکه در سفر اخیر دولت یازدهم به گلستان این موضوع مطرح شد و دولت به دنبال رفع موانع است.

وی افزود: فضایی که از سوی فعالان محیط زیست، دانشگاه‎ها و مراکز علمی ایجاد شده نشان می‎دهد آنها به دنبال این هستند فضا را به سمتی ببرند که اراده را از محیط زیست و مسئولان عالیرتبه بگیرند اما معتقدم اگر توسعه گردشگری در آشوراده بر اساس آنچه مدنظر قواعد حفاظت محیط زیست است انجام شود اتفاقات خوبی در گلستان رقم می‎خورد.

وی بر ضرورت امکان سرمایه‎گذاری در آشوراده تاکید کرد و یادآور شد: در تمام دنیا مرسوم است با توجه به موقعیت اقلیمی و منابع طبیعی که در اختیار دارند برای سرمایه‌گذاری تلاش کنند، آنها هیچ وقت مانع سرمایه‎گذاری نمی‎شوند بلکه راهکارهایی پیش‎بینی کرده و از امکانات و منابع طبیعی فرصتی برای ارزش افزوده و ایجاد اشتغال فراهم می‎کنند.

نماینده مردم گرگان و آق‎قلا در خانه ملت با تاکید بر اینکه با رعایت قواعد زیست محیطی، راه‎حل‎هایی برای توسعه آشوراده وجود دارد، بیان داشت: آشوراده یکی از مناطق گلستان باظرفیت سرمایه‎گذاری است.

امامی با اشاره به اینکه آشوراده نگین دریای خزر و خلیج گرگان است، ابراز داشت: باید از فرصت طلایی و استثنایی به وجود آمده برای ایجاد ارزش افزوده استفاده شود، ضمن اینکه تلاش مردم استان در بخش کشاورزی، اقتصادی نیست و خیل عظیمی از جوانان فارغ‎التحصیل دانشگاه‎ها سرازیر جامعه شدند و به بخش خدمات روی آوردند و چه بسا هزینه‎های سربار تولید کردند به خاطر اینکه در ادامه راه نتوانستند شغلی که فراهم کردند را مدیریت کرده و ادامه دهند.

وی در پاسخ به این سئوال که توسعه گردشگری در جزیره آشوراده در دولت‎های گذشته نیز مطرح بود و منتقدان اجرای این طرح اکنون موافق آن شدند، اظهار کرد: اینکه امروز مخالفان، موافق شدند و موافقان مخالف؛ این نشان‎دهنده این است که نظرات کارشناسی پشت اینها نیست اما معتقدم اگر سازمان محیط زیست بخواهد می‎تواند راهکاری برای توسعه سرمایه‎گذاری با رعایت مسائل زیست محیطی انجام دهد.

امامی گفت: شخصا با رئیس سازمان محیط زیست صحبت کردم، ایشان گفتند که این مباحث در حال پیگیری است و به دنبال راهکارهایی هستند که به نظر می‎رسد می‎توان کاری کرد که سرمایه‎گذاری در این حوزه تبدیل به تهدید نشود.

وی با اشاره به اینکه با رعایت و مدیریت مسائل زیست محیطی می‎توان بهره‎برداری از مواهب خداوندی را امکان‎پذیر کرد، یادآور شد: ما امروز فرصت ماهی‎گیری در دریا را نیز از دست دادیم، مردم را باید مقصر دانست که بی‎رویه صید می‎کنند یا اینکه باید سرمایه‎گذاری در این حوزه صورت بگیرد، چون سرمایه‎گذاری نمی‎کنیم با ایجاد ممنوعیت، فرصت خیلی چیزها از مردم سلب می‎شود.

مهاجر: توسعه گردشگری در آشوراده انجام می‎شود

مدیرکل محیط زیست گلستان نیز در خصوص توقف واگذاری توسعه گردشگری آشوراده به خبرنگار فارس در گرگان گفت: توقف نداشتیم چون هنوز عملیات اجرایی صورت نگرفته است، تفاهم‎نامه هنوز نه به مرحله عقد قرارداد رسیده و نه به مزایده ختم شده بنابراین هیچ توقفی صورت نگرفته است.

اسماعیل مهاجر تصریح کرد: هنوز خبری از توسعه گردشگری آشوراده نیست که بگوییم اجرای آن متوقف شده است.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا سازمان کل بازرسی از سازمان محیط زیست شکایت کرده است، ابراز داشت: سازمان کل بازرسی شکایت نکرده بلکه چند نفر به سازمان بازرسی شکایت کردند و من هم چون این مسائل را در خبرها دیدم و هنوز از صحت و سقم نامه بی‎اطلاع هستم نمی‎توانم در این‎باره اظهار نظر کنم.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا توسعه گردشگری در آشوراده به قوت خود باقی است یا خیر، بیان داشت: تفاهم‎نامه این موضوع نوشته شده و تا اجرایی شدن آن یکسری ملاحظات زیست محیطی باید صورت بگیرد.

مهاجر در خصوص این سئوال خبرنگار فارس که شما اخیرا در نشست خبری با خبرنگاران از سازگاری سازه‎هایی با محیط زیست در رابطه با توسعه گردشگری آشوراده خبر دادید لذا نباید خللی در اجرای برنامه توسعه‎ای آشوراده ایجاد شود، گفت: در صورت رعایت ملاحظات زیست محیطی، توسعه گردشگری در آشوراده انجام می‎شود چون هم قانون اجازه داده و حتی در آئین‎نامه طبیعت‎گردی تصریح شده که تمام طرح‎های گردشگری در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست مشمول ارزیابی زیست‎محیطی است.

وی در خصوص تصویب این طرح در سفر رئیس جمهور به گلستان بیان داشت: تمام طرح‎هایی که به تصویب رئیس جمهور می‎رسد قبلا کار کارشناسی بر روی آن انجام شده است، مناطق ما مطالعه دارند یا تحت مطالعه هستند آشوراده نیز جزء پناهگاه حیات وحش میانکاله است که قبلا مطالعات تفضیلی و مدیریت آن انجام شده است.

مهاجر اظهار کرد: زون‎های گردشگری گسترده، متمرکز، حفاظتی و امن برای آشوراده مشخص شده لذا باید از این ظرفیت در راستای حفظ و تقویت محیط زیست همچنین رشد اقتصادی جوامع محلی و حفظ ارزش‎های فرهنگی استفاده شود.

به گزارش فارس آشوراده جزیره‎ای با مساحت حدود 680 هکتار در منتهی‎الیه شبه جزیره میانکاله و در دهانه خلیج گرگان، در سه کیلومتری شهر بندرترکمن قرار گرفته است و به عنوان زیستگاه گونه‎های متعدد پرندگان، ایستگاه زمستانه پرنده‎های مهاجر و زیستگاه ماهیان خاویاری و ... است.

ارسال نظر

آخرین اخبار