" نشانه های فراوانی را برای تطبیق هدف گذاری اندیشکده هوور با نتایج ملموس در محیط سیاست داخلی کشور می یابیم. سرمایه گذاری آمریکا و اروپا بر تقویت "میانه رو های غرب گرا" در ایران با حمایت رسمی رسانه ها و مقامات غربی در حال انجام است."

بازخوانی یک سند مهم در خصوص راهبرد نفوذ در ایران

به گزارش گلستان24،رهبر معظم انقلاب در آخرین دیدار رئیس و نمایندگان دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری، در سخنان بسیار مهمی«مسئله نفوذ» را بسیار جدی و مهم خواندند . این چندمین تاکیدی است که در سال 94 از سوی آقا نسبت به مساله نفوذ صورت می گیرد . مساله ای که به نظر می رسد " دولت" یا آن را باور نکرده و یا جدی نگرفته است .در بررسی اسنادی مساله نفوذ می توان به سندی استراتژیک و بسیار مهم اشاره کرد که در چند سال اخیر سیاست گذاری هیات حاکمه آمریکا» در مورد ایران بر آن مبنا شکل گرفته است . این سند توسط اندیشکده هوور تهیه شده است .

اندیشکده “هوور ” یکی از این مراکز مهم فکری آمریکا است که نقش مهمی در تبیین سیاست‌های جهانی کاخ سفید دارد و فعالیت‌های مهم این مؤسسه در جهت راهبردهای کاخ سفید صورت می‌گیرد.

این اندیشکده دارای گروه‌های مستقل تخصصی مطالعاتی است که در راستای راهبردهای کلان کاخ سفید، پنج پروژه مطالعاتی بلند مدت را در دستور کار دارند که یکی از آنها«پروژه‌ دموکراسی در ایران » است. این مؤسسه همچنین تمرکز مطالعاتی عمیق و گسترده‌ای بر روی مسائل ایران داشته به طوری که چندین پروژه مهم را در قبال ایران اجرا کرده است.
«دموکراسی در ایران» از پروژه‌های اصلی در دستور کار اندیشکده هوور است. این موسسه در سال 2007 کنفرانسی با عنوان «در جست‌وجوی دموکراسی در ایران» را با هدف نوسازی سیاسی و اجتماعی در ایران برگزار کرد و افراد ایرانی غرب‌گرا و مخالف نظام اسلامی مانند عباس میلانی، فاطمه حقیقت جو، شهرام چوبین و برخی چهره‌های دیگر نیز در آن شرکت داشتند.

مأموریت اصلی موسسه هوور، هدایت و سازماندهی جهانی در راستای نظم و سیستم سرمایه داری و لیبرال دموکراسی نظام سلطه جهانی است ، به همین منظور، ایجاد انقلاب و دگرگونی سیاسی در کشورهای متضاد با منافع نظام سرمایه داری از جمله انقلاب‌های رنگین (گرجستان ، اوکراین و…) یکی از اولویت‌های کارکردی این موسسه است.
این اندیشکده همچنین پیوند بسیار نزدیکی با لابی صهیونیسم و سازمان‌های جهانی صهیونیستی از جمله آژانس جهانی یهود و آیپک دارد به طوری که بسیاری از سیاست‌های فکری و مطالعاتی آن توسط لابی‌های صهیونیستی تدوین می‌شود که این مسئله در حضور کارشناسان صهیونیست فعال در این موسسه به خوبی قابل مشاهده است.
بازخوانی یک سند استراتژیک در مورد نفوذ در ایران:

اندیشکده هوور درطول چند سال گذشته پس از برگزاری چندین همایش و یک مطالعه عمومی در خصوص راه های مقابله با ایران  سندی را منتشر کرد که اکنون راهبرد های  اصلی آن توسط هیات حاکمه آمریکا در حال اجراست. این سند دارای دوبخش است :

الف: تحلیل از وضعیت ایران

محورهای اصلی برآورد  وضعیت  ایران  در این سند چنین برشمرده شده است:
1- با توجه به نگرش های مختلف و وجود جریانهای غیر همسو، اختلافات داخلی در ایران روبه افزایش است؛
2- ایران خصوصیت یک جامعه مدنی را قوی دارد؛
3- شخصیت هایی در ایران وجود دارند که می توان با کمک آن ها به یک دگرگونی بزرگ سیاسی فکر کرد.

ب : پیشنهاد های اجرایی" هوور " برای نفوذ و مهار انقلاب اسلامی:

در این سند و اسناد پشتیبان آن راه حل هایی برای نفوذ و ایجاد دگرگونی سیاسی در ایران پیشنهاد شده است که محورهای مهم آن بدین شرح است:

1- برای تغییر در ایران نیاز به یک شوک بزرگ سیاسی است.
2- برای ایجاد تغییر در ایران باید توده ها را بسیج کرد، پس نیاز است از عناصر ی که شناخت کافی از توده ها و توانایی بسیج  آن ها را دارند، استفاده کرد.
2- منابع قدرت در ایران متفاوت است باید آنها را به درستی شناخت.(گفتنی است، گرایش مؤسسه هوور یک راهبرد ترکیبی شامل مذاکره مستقیم با دولت ایران به همراه ارتباط مستقیم با بدنه جامعه است.)
3- راهبرد «فشار از بالا، همراه‌سازی از پایین » با به کارگیری مستمر سیاست چماق و هویج موثر است . برای همراه سازی از پایین ،فعال سازی و حمایت از گروه ها ی مدنی باید جدی گرفته شود.
4- حذف تحریم‌های گسترده و وضع تحریم‌های هوشمندو بسیج ابزارهای بین المللی برای فشار به ایران
5- چانه زنی برای بازگشایی سفارتخانه و توسعه روابط میان دستی
6-  برقراری روابط رسمی با جمهوری اسلامی ایران 
7- اپوزیسیون های داخلی ایران پراکنده و غیر موثر عمل می کنند، باید آنهارا در مسیری منسجم هدایت کرد.
8- حمایت از گروهای مذهبی و دینی مخالف جمهوری اسلامی
9- توجه به سازمان های حقوق بشری و فشار به ایران از این ناحیه
10- حمایت از شخصیت های متمایل به غرب در بین سیاستمداران ایران

چنانچه دقیق تر به صحنه سیاسی بنگریم نشانه های فراوانی را برای تطبیق هدف گذاری اندیشکده هوور با نتایج ملموس در محیط سیاست داخلی کشور می یابیم. سرمایه گذاری آمریکا و اروپا بر تقویت "میانه رو های غرب گرا"  در ایران که با حمایت رسمی رسانه ها و مقامات غربی در حال انجام است ،هوشمند سازی تحریم ها که از سال 2009 رسما کلید خورد، پیگیری مستمر سیاست فشار –مذاکره یا همان چماق و هویج ، تلاش برای فشارهای حقوق بشری بر ایران با اجماع نهاد های بین المللی گزارش های متناوب احمد شهید ، عادی سازی رابطه با آمریکا در پوشش ضرورت کلید خوردن برجام 2، تلاش برای تولید شوک سیاسی در انتخابات 7 اسفند و برجام و... مصادیقی از این تلاش هاست که همگی ذیل هدف گذاری کلان تری با عنوان " تلاش برای تغییر ساختار حقیقی انقلاب اسلامی " در حال انجام است. مساله نفوذ ، مبتنی بر طراحی های هدفمند بیرونی و همراهی های داخلی است و نمی توان آن را باور نداشت.

منبع:تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار