به قلم یوسف مهقانی:

درباره مشروح درباره آرایش های سیاسی انتخابات مرحله اول، وضعیت کاندیداها در مرحله دوم و بررسی اعتلاف های احتمالی درحوزه شهرستان گرگان

مشروح آرایش های سیاسی انتخابات درحوزه شهرستان گرگان و آق قلا

یوسف مهقانی، روزنامه نگار و کارشناس مسایل سیاسی استان، در مقاله  اختصاصی برای گلستان24، درباره مشروح درباره  آرایش های سیاسی انتخابات مرحله اول، وضعیت کاندیداها در  مرحله دوم و بررسی اعتلاف های احتمالی درحوزه شهرستان گرگان و آق قلا نوشت:

 

 « سوار کاران ، کورس اول رقباتهای انتخابات مجلس شورای اسلامی گرگان وآق قلا  را به سرانجام رسانیدند و چهار کاندیدا به مرحله دوم پای گذاشته که از این تعداد، دو تن به کرسی های بهارستان در نهایت راه خواهند یافت.

عبدالغفور امان زاده ترکمن از شهرستان آق قلا با گرایش شبه مستقل ،نبی هزارجریبی کاندیدای مستقل باگرایش چپ نوگرا ، نورمحمد تربتی نژاد کاندیدای شورای اصلاح طلبان هردو دارای اهلیت روستاهای غرب گرگان و سیدعلی طاهری گرگانی، با اصالت شهر گرگان و گرایش  اصولگرا به مرحله دوم قدم نهادند.

 

وضعیت آرای اصولگرایان در ۱۵: نفر بالای جدول

در یکی از اولین بارها، دوره دهم انتخابات مجلس  برای  این جناح سیاسی ، بالاترین کمیت کاندیداتوری رقم خورد که تاکنون بزرگان این جریان، با این مقوله اینچنینی روبرو نبودند

در میان پانزده کاندیداهای  بالای  جدول، وضعیت آرای کسب شده مشهورین یا منتسبین به این جناح ، رقمی بالغ بر ۲۰۰ هزار رای را شامل میشده که سهم تنها کاندیدای جناح سیاسی اصولگرا در مرحله دوم رقابتها، رقم  ۴۳۳۰۳ رای را شامل میشد.!

اکنون بطور مبرهن و روشن  تاکنون  آقایان عیسی پایین محلی،عنایت هدایت پور ،دکتر نعیمی،  حجت الاسلام فاروقی ،مهندس احمری و نیز سرکارخانمها حاجی محمدی و نیز فیاض  حمایت  خودشان را از سبدعلی طاهری  اعلام نمودند که درحساب سرانگشتی بیش از ۷۰  هزار رای  را میتوان به مجموع آرای  سبدعلی طاهری  افزوده دید.

نیازبه گفتن نیست که جمع  کثیری از حامیان آقایان عیسی امامی، سبدهادی حسینی  و.... که در مجموع  بیش از  چند ده هزاررهزار رای را کسب نمودند،  دل در گرو سبدعلی طاهری خواهند داشت.

 شنیده شده برخی دیگر از  کاندیدای حاضر درمرحله اول  نبز  برای حمایت از کاندیدای جناح اصولگرا بطور غیر رسمی ابراز تمایل  خویش را اعلام داشتند.

اکنون بروی کاغذ مبتوان پیش بینی نمود، آرای شهروندانی که از  کاندیدای منتسب به اصولگرایان  راه نبافته ، حمایت مینمودند وبه انضمام آرای  شخصی حجت الاسلام دکتر سیدعلی طاهری ،  رقمی  بیش از ۲۰۵  هزار نفر را شامل خواهد شد.

 

چپ ها و رقص بر لبه شمشیر !

حقیقت این است که بزرگان جریان چپ  مشهور به اصلاح طلب با معرفی آقایان تربتی نژاد و رادمهر چندین نکته را به منثه ظهور رساندند،

الف). علیرغم  حضوردولت منتسب به چپ، به میزان آرای فارسی زبانان  برای حمایت از کاندیدهای منتخب جناح سیاسی مطبوع  ، آنگونه که شایسته اطمینان خاطرست، نمیتوان دلخوش  نمود.

ب)- به دلیل نزدیکی با  ایدیولوژی سیاسی جریانات فعال ترکمن ، باید آرای این قومیت را بطور جدی  وارد سبد چپ ها ساخت.

ج) آقای مهندس نبی هزار جریبی از ما نیست.

چپها سعی داشته  بااتخاذ این استراتژی،  بواسطه بهره گیری از مقبولیت مردمی طرفدار جناح مطبوع  و آرای ترکمنهای  آق قلا کار را به نفع خویش در همان مرحله اول ،تمام نمایند.

 

چپها چگونه به این استراتژی کشانده شدند؟    

جریان چپ گرگان با هدف ساماندهی کاندیدای  استانی  تشکیل شورای راهبردی( شورای اصلاح طلبان) در دو مرحله انتخابی و انتصابی! در دستور خویش قرار داد.

درمرحله انتخابی که اتفاقا بی حاشیه نیز نبوده،  طیف نزدیک به جریان رادیکال  بر جریان میانه رو  این طیف فایق آمد وتوانست در حالی اکثریت شورای اصلاح طلبان را از آن خویش نمایند که سهمی را برای حامیان  اقوام ترکمن و سیستانی در نظر نگرفتند و درمراحل بعدی این نقیصه با انتصاب برخی اعضای جدید از  طرفداران تا حدودی حل و فصل گردید.

بعد از اقدام قاطع و قانونمند شورای محترم نگهبان در رد صلاحیت کاندیداهای فاقد شرایط که از قضا اکثریت این دسته، به طیف چپ  وابسته یا نزدیک بودند، چپها مجبور به اتخاذ شرایطی بودند که بتوانند کار را باموفقیت درحپزه گ گان و آقلا  به انجام رسانند.

 

سایه  اصلاح طلبان رادیکال بر اتخاذ تصمیم  شورا

کاندیداهای مورد اقبال این طیف از فیلتر قانونی شورای نگهبان فرصت عبور نیافتند  و اجبارا از میان کاندیدای موجود باید ، تن به انتخاب می سپردند.

آنها بواسطه تجارب گذشته دریافتندهرگونه قهر سیاسی ، با بی توجهی افکار عمومی روبرو خواهد بود.

شاهد بارز این ادعا در دوران   بعد از محلس ششم( انتخابات مجلس هفتم)  رقم خورد که قهر بهمراه بلوای گسترده رسانه های همسو ، با کمترین اعتنای مردم نیز روبرو نگشت و بدین لحاظ مجبور شدند لیست دونفره خویش را با دریافت وثیقه سیاسی حداکثری! به هرنحو ممکن پر نمایند.

 

شورای اصلاح طلبان  و گسلی بنام نوگرایان جپ اسلامی

عنوان نوگرایان چپ اسلامی  شاید باربط ترین  نام بر گسل سیاسی است ک ه نبی هزارجریبی درحین تبلیغات  انتخابات شورای اسلامی شهر گرگان ایجاد نمود، میباشد

نبی هزارجریبی فرزند نماینده فقید والامقام شهید غلامعلی هزار جریبی ، با استعفای زود هنگام از شورای شهر ،به نوعی با  کوس عن الحق ، اعلام شبه رسمی هویت انتخاباتی خویش را کلید زد.

هرچند بخش گسترده ایی از عقلا و تحول خواهان بدنه جریان چپ از این اقدام نبی  خرسند گشتند لیکن خاموشی بزرگان رادیکال و میانه رو‌ جناح سیاسی اصلاح طلب گرگان دراین قضیه معنای  معترضه تلقی میشد.!

از جهات کار تشکیلاتی ، حق با شورای بعدا انتخاب شده  اصلاح طلب است و دو کاندیدای این طیف باید پس از بررسی کارشناسی  معرفی میشد اما تصمیم نبی هزارجریبی  همچنان که  در پاراگراف های بعدی نیز خواهد آمد ،نشان داد تصمیماتی که صرفا دغدغه مطالبات احزاب باشد بطور روشن پاسخ گوی مطالبات مردمی نخواهد بود!

 

چرا هزارجریبی برمسیر تشکیلاتی تمکین ننمود؟

نبی هزارجریبی فرزند پدری است که گرچه تا اخرین روز حیات برسلیقه سیاسی خویش استوار ماند لیکن بنابر گفته فرزندش( نبی هزارجریبی) هیچگاه ارزشهای ارزشمند نظام را فدای مصالح باندی ننمود.

باید اعتراف نمود اگر عنوان ماکت گونه! اصلاحات را از نبی هزارجریبی بردارند، کمترین تفاوتی با اندیشه اصولگرایی( نه جناح سیاسی اصولگرا)  ندارد و انچه سبب خموشی اولیه داعیه داران اصلاح طلبی در گرگان بود  نگرانی ازتسری یافتن این اندیشه درجریان چپ سیایی است.

اما نبی هزارجریبی تنها با طیف رادیکل چپ دارای منازعه سیاسی نیست و بخشی از اعضای اتحادیه انجمنهای لسلامی نیز با وی اصطحکاک دارند.

 

حفره بزرگ مابین بخشی از اتحادیه  با نبی هزارجریبی

وی در شورای شهر گرگان ۱۸ هزار  نفر را جلب اعتماد نمود که مجموع آرای وی شامل سه بخش بوده است.

آرای کسب شده حزبی از سوی حامیان مردمی جناح چپ  ،

آرای کسب شده حاصل از فعالیت های فردی هزارجریبی در طول سالیان بعد از فقدان پدر، و نیز آرای کسب شده قومی و شهروندی.

اما نبی هزارجریبی در شورای شهر، خارج از کارکرد حزبی،  با پیرکهنسال  این جیهه قدیمی گرگان، سرشاخ شد و دسته بندی حزبی را رها نمود و ریسک خطر  افزایش مخالفین خویش را ،در مقوله هایی مانند انتخاب شهردارگرگان و دسته بندیها درون شورایی را بجان خرید.

باید گفت در اکثر مواقع مواضع وی نتایج مثبتی برای افکار عمومی و شهروندان گرگانی  بهمراه داشت اما از سویی نیز هزینه هایی بعضا سنگین مانند اتهام  اجتناب  از تعامل حزبی را نیز به جان خرید.

نبی هزار جریبی و اجبار بر اتخاذ شیوه دکتر عارف

یکی از مسایلی که رادیکالهای چپ گرگان  ، سعی بر تحمیل آن به نبی داشتند کنارکشبدن اجباری وی به شیوه دکتر عارف،  به نفع دوکاندیدای شورای اصلاح طلب گرگان بود..

 

سر دکتر عارف بعد از انتخابات ریاست جنهوری بی کلاه ماند.!

نبی هزارجریبی دریافته بود نمیتوان به شیوه دکتر عارف ، از انتخاباتی که در ان احتمال اخذ آرای بالا نیز وجود دارد ،کنار کشید.

کمااینکه دکتر عارف نیز بعد ایثار و از خود گذشتگی مثال زدنی غیر از لوح تقدیر کاغذی و یکصد بارک الله زبانی ! چیز بیشتری  نصیبش نگشت !

چه انکه امروزه برغم آنکه ایدولوگ اصلاح طلبان دکتر صادق زیباکلام سکوت و سکون نماینده اول امروز پایتخت را رسما و صراحتا طلب مینماید.!

 آن کرنش  ایثارگونه دیروز دکتر عارف و این درخواست مشکوک  امروز،  مصداق این ضرب المثل تقسیم ارثیه پدری توسط مابین برادر شد که برادر باکیاست به برادر صرفا باصداقتذ گفت:

آن اسب چموش لگد زن از آن من

آن گربه ملوس بابا از آن تو!

این خانه تا به دیوارحیاط از آن من

آن دیوار تابه آسمانها از آن تو!

حقیقت اینست سر دکتر عارف بعد از انتخابات انچنان  بی کلاه ماندکه جریان اصلاح طلب فراموش نمود  فی المثل « آن امام زاده را آن دو تن باهم ساختند» و اکنون شرایط بسمتی است که حتی برفرض ایتکه اصلاح طلبان بتوانند اکثریت مجلس دهم. را کسب نمایند، امکان  ریاست مجلس شدن دکترعارف  نیز در هاله ایی از ابهام است.!

 

نبی هزارجریبی و نمایش تعارض تصمیم های پستوخانه ایی با بدنه اجتماعی.

با حضورمقتدرانه مرحله اول هزارجریبی ، شورای اصلاح طلبان  مانده است با این « پیچی که با هیچ آچاری سازگار نیست» چه تدبیری اتخاذ نماید؟!

هرچند افکارعمومی بطور خودجوش تصاویر نبی را در کنار تربتی نژاد در فضاهای غیر رسمی  الساق و تبلیغ مینمایند ولیکن این شرط کافی ماجرا نخواهد بود.!

 

شایعاتی که هنوز بطور رسمی تکذیب نشدند!

فردای بعد از اعلام نتیجه قطعی،  شایعاتی بسرعت بر سر زبانها افتاد که به مانند مرحله لول، جناح چپ تا « ندادن چک سفید توسط نبی هزارجریبی » به وی  اعتماد نخواهد نمود.کمااینکه تااین لحظه هم باهدف تمرکز بر یک نماینده، ازذکرنام نبی هزارجریبی خود داری می ورزند

اما آگاهان مطلعند نبی هزار جریبی اگر تااین مرحله رشد نمود، بطور یقین محصول استراتژی شخصی خویش وتیم اصلی وی  است وچه بسا اگر بعنوان کاندیدای دوم این جریان، بطور رسمی فعالیت مینمود،مانند دیگر کاندیدای م ورد اقبال نیافته آن طیف، اکنون خواب سیاسی دوران پسا انتخابات خویش  را طی مینمود.!

 

خودداری جدی نبی از  اعطای چک سفید!

اکنون نشستهای باصطلاح  وحدت افرین  مابین نبی هزارجریبی و نورمحمد تربتی نژاد دچار حواشی  جدی است .

 آنچنانکه  گفته میشود مسوولین اصلی ستاد نبی  اتحاد رسمی  باکاندیدای اصلاح طلبان را رد نمودند و اعلام داشتند اگر قرار است انتخابی صورت گیرد از طرف مردم صورت پذیرد.

اصلاح طلبان شاید دچار نسیان شده اند که نبی حتی در مسایل شورای شهر گرگان نیز با رجوع به اجتهاد شخصی، هرگونه مبانی تمکین به حزب بازی را بنحو جدی رد نمود.

 

وضعیت تربتی نژاد در مرحله اول.

شاید درصحنه اجتماعی، آنگونه شایسته باشد، تربتی نژاد شناخته شده نیست، اما وی را باید از ریش سقیدان دهه شصتی چپ میانه رو نزدیک به اتحادیه توصیف نمود،

تربتی نژاد حاصل فرایند فقدان کاندیدهای هم اندیشه  اصلاح طلبان رادیکال و میانه رو است.

اکنون باید اذعان نمود بولسطه مشی میانه رو ، لباسی را بر تن وی پوشاندند که آنچنان سنخیتی باگذشته سیاسی وی ندارد.!

 

مولفه های شباهت  تربتی نژاد با اصلاح طلبان چیست؟

شما درتناول،  کاهو با طبع سرد از مسهل سکنجبین بعنوان عنصر  خنثی کننده سردی استفاده میکنید ، ولی دقیقا نمیتوانید نسبتی   میان مواضع صرفا محافظه کارانه نورعلی تربتی نژاد و طیف اصلاح طلبان  رادیکال ، که اتفاقا نفوذ زیادی  در  شورای اصلاح طلبان گرکان  دارند بیابید.!

تزبتی نژاد در دهه ۷۰ همانگونه بوده که دهه ۸۰ محجوب و محتاط  اوضاع را پیش برده و در نیمه دهه نود هم همینگونه بی تغییر ماندست.

دوران جوانی وی ،دهه هایی است سرانجام یافته  و بخش کاملیت سن وی نیز به مراحل تکمیلی انتهایی رسیده است.

اگر شانس واقبال فقدان کاندیداهای مورد نظر ، وی را گزینه نهایی شورای اصلاح طلبان نمینمود، باید جسورانه اذعان داشت دارای کمترین شانس را برای کسب اعتماد عمومی دارا بود.

اگرمنصفانه  آرای  اصلاح طلبان را در سطح گرگان و آق قلا  ارزیابی نماییم، بوضوح قابل بررسیست آنچه  جریان چپ در طول  مدت زمان مدید در میان ترکمن نشینان کاشت و داشت نمود برداشت نگردید..

 

گام اصلاح طلبان بر روی پوست موز سیاسی!

حقیثت اینست انتخابات اخیر در صدارت دولت منتسب به اصلاح طلب،نتایج ناخوشایندی برای این نحله فکری در مرکز استان  رقم زد.

تاکیدصرف اولیه بر کاندیداهایی که دارای کارت قرمز بوده و یا احتمال جدی دریافت آن  از مراجع چهارگانه یا حتی شورای نگهبان را داشتند نمیتوان رفتار مدبرانه برای  اداره ادامه انتخابات این جریان برشمرد..

نورعلی  تربتی نژاد کاندیدای اصلاح طلبان نبوده و ازمقوله توفیق اجباری ! سر راه قرار گرفته است واین برکسی پوشیده نیست، اما اکنون شرایط کاملا فرق کرده است.

از سویی  دکتر رادمهر بعنوان کاندیدای دوم این طیف،  شرایط عجیب تری داشته  که در ادامه مورد ارزیابی خواهدگرفت.

ظاهرا  طبیعی مینمود و نیز هم انتظار میرفت بواسطه هم زمانی انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و حضور آقای آیت الله نورمفیدی در صحنه میدانی انتخابات خبرگان ، دو کاندیدای اصلاح طلب نیز  مورد اقبال  قومیت ترکمن نیز قرار گیرند،اما قرار نیست هر رویای  رومانتیک ،تحقق یابد.!

از سویی دیگر قابل کتمان نیست آقای آیت الله  از دیرباز در مناطق ترکمن صحرا از ناحیه  نمایندگی ولی فقیه، مورد احترام بسیار بوده ، آنچنان که وقتی در آخرین انتخابات  مجلس خبرگان زمان حیات  آیت الله  سیدحبیب الله طاهری، وقتی اکثریت آرای شهرهای فارس نشین را  به آیت الله فقید واگذار کرد، آرای ذخیره گاه مناطق سنی نشین بود که وی را در جایگاه اول استان قرار داد وحتی درانتخابات اخیر خبرگان نیز فاصله قابل توجه وی با دو کاندیدای  دیگر  عمدتا بواسطه آرای مناطق ترکمن نشین رقم خورد.

اما این بار برخلاف ضرب المثل محلی قدیمی  که میبایست « کل دمه کنار شالی آب بخورد»، این آشامیدن سیاسی امکان پذیر نشد.!

ترکمنهای آق قلا

  ترکمن نشینان آق قلا گرچه در مرحله اول با  امان زاده، ماهری،

توماج و دکتررادمهر و دکترایزدی و گرکز  به صحنه انتخابات  وارد شد ند ولی مشخصا پیدا بود که در نهایت اتفاقات دیگری رقم خواهد خورد.

دراین میان  اصلاح طلبان رادیکال  با تاکید اولیه  بر توماج این شایبه را ایجاد نمودند ، وی یکی از کاندیدای اصلی این طیف وی خواهد بود.

امان زاده نیز با گرایش شبه مستقل مورد حمایت  طیف مذبور قرار نداشت و اساسا قابل ارزیابی بود این کاندیدای باسابقه که همواره شانس اول ترکمنها درچند دوره اخیر انتخابات بوده، حاضر به اعطای چک سفید به اصلاح طلبان نیز نخواهد بود..

بعد از اتمام بررسی ها و رد صلاحیت توماج و ایزدی  و کنار کشیدن ماهری و‌گرکز، شرایط برای اوج یافتن دو کاندیدای دیگر فراهم گشت.

تر کمنها به کاندیدای حزبی تمکین نمیکنند.

روی کاغذ رادمهر نزدیک ۵۰هزار در آق قلا رای داشت و لابد با۳۰هزار رای به پشتوانه بیانیه شورای هماهنگی اصلاح طلبان، با بدست آوردن آرای ۸۰هزاری  بطور مستقیم راهی مجلس میشد و امان زاده هم احتمالا به مرحله دوم می رسید.

اما واقعیت فردای رای شماری چیز دیگری بود، امان زاده تنهاکاندیدای مستقل که به حمایت قوم خویش امیدوار بود با اقبال حداکثری، پای به مرحله دوم نهاد ولی سرانجام خوشی برای رادمهر، رقم نخورد وکاندیدای ترکمن مورد تایید اصلاحات  از دو سوی مورد بی اعتنایی قرار گرفت.

نه بزرگ  افکارعمومی به اصلاح طلبان تندرو

دوباره نگاهی به آرای انتخاباتی  دکتر رادمهر،دکتر تربنی نژاد ومهندس هزارجریببی می افکنیم تا  برای ادعا خویش دلیل مستند بیابیم

 تربتی نژاد۴۷،۴۷۷   هزارجریبی۴۵،۰۹۴  رادمهر ۴۲،۶۲۴

اگر ترکمنها بطور طبیعی  بدو کاندیدای خویش رای دادند و فرضا سهم نبی هزارجریبی از بیانیه  شورای اصلاح طلبان، به دلیل طرد،  صفر بوده ، به نتایج جالب وبعضا عجیبی میرسیم  که خواندنش حایز اهمیت است.

الف)- بدنه مردمی  چپ  برای نه گفتن به تصمیمات پستوخانه ایی، بصورت خودجوش  به تربتی نژاد  و هزار جریبی رای داد.

ب)- اگر ۱۵ درصد طرفداران خاص هریک از کاندیدای  ترکمن را نادیده بگیریم، اکنون جای سوال پیش می آید که  آرای  رادمهر چگونه بدست امده است؟.

فاصله رادمهر  که از حمایت شورای اصلاح طلبان در کنار آرای قومیتی نیز برخوردار بود ، تنها پنج هزار رای  از امان زاده کمتر می باشد.

نتیجه بررسی ساده اما معنی دار است ،امان زاده بدون حمایت  اصلاح طلبان ۴۷،۸۹۴ رای و نیز رادمهرر ۴۲۶۲۴ رای را اخذ نمودند

اگر آرای بدست امده حاصل تلاش اصلاح طلبان بوده، چرا ترکمن ها نسبت به دکتر رادمهر  ابراز بی اعتمادی نمودند؟

معنای واضح  اینست برخلاف خوش بینی خیال پردازانه رادیکالها که ناشی از عدم شناخت توپولوژی  شخصیتی ترکمن  می باشد اساسا ترکمن ها رویکرد مناسبی به کاندیداهایی که از جانب احزاب  معرفی میشوند ندارند و این را اضافه نماییم که دکتر رادمهر از سوی بخش رادیکال اصلاحات نیز وکالت برای نمایندگی نیز داشت و این شایبه تردید ترکمن ها را افزایش میدهد.

اما از جانب دیگر نیز موضوع قابل ارزیابی است، اگر آرای بدست امده رادمهر که در اندازه زیادی شبیه  کمیت آرای امان زاده است باید کفت  محصول آرا اصلاح طلبان که اتفاقا با سروصدای بسیاری نیز همراه بود، کجاست؟!

شاید اگر رادمهر اصرار نمی ورزید اثبات نماید دمکرات وبه مبانی اصلاحات وفادار است و  بجای چسبیدن به یک بال پرنده، مشی اعتدال قرآنی را در پیش میگرفت ، اکنون در مرحله دوم رقابتها قرار داشت.

پیش بینی آرای مرحله دوم انتخابات گرگان

۱)--سیدعلی طاهری

گرچه درمرحله ا،ل با ۴۳۳۰۳ رای حایز رتبه چهارم شد،اما از چند حیث از سه کاندیدای دیگر  در پیش بوده و خیالش آسوده است

الف)--تنها کاندیدای اصول گرایان در مرحله دوم است

ب)-- جمع کثیری از آرای اصول گرایانی که به مرحله دوم راه نیافته اند بطوراتوماتیک به وی خواهد رسید

ج)--شهروندان گرگانی که تمایلی به رای دادن به غیر گرگانی را ندارند، فارغ از سیاست به وی رویکرد مثبتی دارند

د)-- حمایت مستقیم  افرادی مانند هدایت پور(رتبه هفتم).خانم حاجی محمدی(رتبه نهم)، احمری(رتبه دهم)، نعیمی(رتبه یازدهم)، پایین محلی(رتبه دوازدهم)،خانم فیاض(رتبه سیزدهم)، فاروقی(رتبه چهاردهم) را تا لخظه تنظیم مطلب را به دنبال دارد وضمن افزودن آرای مردمی دیگر عضو انتخابی ستاد اصولگرایان یعنی عیسی امامی بایدگفت  افراد دیگری مانند قاسمی و قاضی زاده نیز از آقای طاهری حمایت و دکتر حسینی،ریاست ستاد سیدهادی حسینی نیز بطور صریح حمایت خویش را از تنها کاندیدای، جناح  اصول گرایان ، اعلام داشتند.

۲)-- عبدالغفور امان زاده

تعداد رای در مرحله اول۴۶۸۹۴ رای

امان زاده در مرحله اول بعنوان نفر سوم به مرحله دوم راه یافت ،

پیش بیتی اینکه حداکثر درمرحله دوم بتواند از ۱۵ تا ۲۰ درصد آرای اختصاصی دکتر رادمهر استفاده نماید و ان دسته از ترکمنهایی را که به صحنه در نیامده اند را به صحنه بکشاند ،میتوان آرای تا ۵۵ هزار رای را برای وی  پیش بینی نمود

خصلت بارز ترکمنهای منطقه صحرا ، اهمیت بر منش،مکتب و فرهنگ ترکمن است وبسیاربعید است تن به اتحاد ویکدست شدن با کاندیدای دیگری دهند.

از طرفی هم امان زاده میداند هرگونه اتحاد بادیگرکاندیدایی صرفا سمبلیک  بوده و توده های اجتماعی ،طرفین اهتمام چندانی به کاندیدای یکدیگر نخواهند داشت

این به این معنیست که  اتحاد امان زاده با طاهری،هزارجریبی و تربتی نژاد برای کلاه سیاسی وی  ونیز طرف مقابل  نمدی نخواهد شد.!

۳)-- نبی هزارجریبی

رای مرحله اول ۴۵۰۹۴

بی تعارف نبی را شگفتی ساز این دوره از انتخابات باید برشمرد وباتوجه به این خلق شگفتی هرگونه احتمال نتیجه گیری برای وی متصوراست

نبی تنها کاندیدایی بوده که توانسته در مرحله اول از ترکمن صحرا شش هزار رای اخذ نماید، کاریکه اصلاح طلبان باهمه ادعای ترکمن نوازی! از پس آن بر نیامدند.!

اما نبی در مرحله دوم بازهم «دادن  چک سفید» شورای  اصلاح طلبان را رد نمود و برغم اینکه بدنه اجتماعی و حلقه های درجه دوم جناح چپ، سعی در برگزاری نشستهای  نمادین متعدد مابین مهندس نبی  و نورعلی تربتی نژاد مینمایند، اما بطور واضح پیداست، ستاد اصلی نبی هزارجریبی، کمترین اعتنایی به تلاشهای اینچنینی ندارد.

دلیل این بی اعتنایی کاملا نمایان است.

نبی از حمایت بخشهایی برخوردارست که حتی رد پا که هیچ بلکه سایه اصلاح طلبان نیز به انجا راه پیدا ننموده است،

مهندس نبی هزارجریبی ازناحیه تیم هوادران شورای شهری وی ( ناصرگرزین،علی اصغر یوسفی،حسین ربیعی،فایزه عبدالهی) و نیز حامیان شهردار  صادقلو که نماد کارکردگرایی در بین توده ،معرفی شده ، حمایت میشود

هرچند شهردار گرگان در کوران تبلیفات  غیر علنی از مسایل انتخاباتی قایمشهر نیز غافل نبود! ،لیکن پر واضح است اکنون درصف حامیان نبی قرار دارد که از عاملین اصلی حضور وی در شهرداری گرگان بوده است.

از جانب دیگر باعدم اقبال عیسی امامی، آرای نبی در غرب گرگان افزایش قابل توجه خواهد یافت.

نوگرایان چپ اسلامی معتقد به مبانی نظام که اکنون ستون فقرات اصلی حامیان وی را تشکیل میدهند، در صورتیکه بر روند روبه پیشرفت خویش  ادامه دهند، بطور قطع  گرگان را خالق شگفتی دیگری خواهند نمود

بنظر قلم نگارنده ، حضور یک خوشفکر عملگرای ارزشی  مانند نبی هزار جریبی در کنار مرد صاحب عزت نفس مجربی چون سیدعلی طاهری، به پیشرفت گرگان ،کمک بیشمار خواهد نمود.

هزار جریبی با پیروزی در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی گرگان راقم زننده اتفاق دیگری خواهد بود که اهم آن پیگیری مصرانه  لابروبی  و احیای اتحادیه انجمنهای اسلامی  بعنوان قدیمی ترین لایه چپ  در گرگان میتواند باشد که یادگار مردان فقید شهیدی چون قربانعلی قندهاری وغلامعلی هزارجریبی است ودر صورت موفقیت وی،  بدان خواهیم پرداخت.

نوگرایان چپ اسلامی  بی تردید باحضور نبی هزارجریبی در بهارستان ، رنسانس کمیتی و‌کیفیتی حدیدی در سطح شهرستان گرگان و آق قلا بناخواهند نمود.

۴)-- نورعلی تربتی نژاد

مرد مودب متصل به شورای اصلاح طلبان  که ابر وباد ومه خورشیید وفلک! وی را کاندیدای اصلاح طلبان  نمود، شایدبه فکرش خطور نمیکرد ، بدون ارایه گفتمان خاص، بتواند به مرحله دوم رقابتها گاام بنهد.

اصلاح طلبان لایه های نفوذی هم در شورای شهر گرگان  دارند که  ازجهاتی نقش ساختمان دو نبش سیاسی  را بازی مینمایند! وتلاش خواهند داشت از طریق آن بتوانند نبی راتحت فشار برای بیعت  قرار دهند

پس از آنکه نقشه شورای اصلاح طلبان. بامعرفی رادمهر، بعنوان کاندیدای دوم  برای بهره برداری از آرای ترکمنها، با پاسخ قاطع منفی این قومیت روبرو شد،تلاش داستند بابهرگیری از بخشی از احساسات عامه چپ نبی هزارجریبی را با چسب رازی! هم شده راضی به تمکین شرایط نمایند که هوش بالای نبی  تاکنون مانع از به کار افتادن این حربه شده است.

اصلاح طلبان در گام بعدی بواسطه لیدرهای سیستاتی ، توانستند قدسیه آبشناس را مجاب نمایند برای مرد آرام شورای اصلاح طلبان  در چندین نقطه از جمله انبارلوم سخنرانی نماید.

گرچه آبشناس دچار اشتباه تاکتیکی شده است که در مراحل بعدی، پس لرزه منفی روش اتخاذ شده رامشاهده خواهد نمود ولیکن هرقدر که سیستانی های  حوزه ترکمن نشینها به سمت تربتی نژاد زایش رای یابند، به همان اندازه از جانب ترکمن های آق قلا دچار ریزش رای خواهد بود و این یک مقوله تجربه شده در منطقه یاد شده است.

 از طرفی نیز رادمهر نمیتواند یار جدی تربتی نژاد در آق قلا باشد زیرا  اکثریت مطلق  طیف  محلی و حزبی این کاندیدا بی شک به امان زاده گرایش دارند ،به نحوی که حتی در جلب نظر  آرای دوم این قومیت به نفع تربتی نژاد نیز محل تردید جدی وجود دارد.

فراموش نکنیم ترکیب  ترکمنی و‌چپی در شهرستان آق قلا در مرحله اول  تنها دوهزار رای  برای تربتی نژاد  در بر داشت

اینکه کدام کاندیدا رای آورد بی اهمیت نیست اما آنچه اهم  است ، حضور مردمست که با ایحاد موج مثبت، ضمن اعتماد  حداکثری  مجدد به نظام،  بتوانند دو نماینده ایی را انتخاب نمایند که ضمن تمکین از مواضع نظام و رهبر معظم انقلاب و پیگیری دغدغه های اصلی مردم، وامدار و بدهکار احزاب در پی قدرت نباشند و روند پیشرفت  منطقه را در دوران پسا برجام فدای  مسایل حاشیه ایی نمایند.»

 

 

ارسال نظر

  • امیر
    0

    سلام.از تحلیل خوب شما متشکرم.جا دارد یاد آوری کنم اقبال عموم سیستانی ها به سمت اصولگرایان است،پرواضح است حتی با اعلام حمایت افرادی که در بالا ذکر کردید سیستانی ها به اصلاح طلبان رای ندادند ونخواهند داد.

آخرین اخبار