اذعان اصلاح طلبان به یک دوره ای شدن دولت روحانی

دولت وارد سال سوم فعالیت خود شده است ، اما هنوز در فضای تبلیغاتی انتخابات خرداد 92 به سر می برد.

اعتراف بی سابقه به گرم نشدن آبی از آفتاب برجام/ دولت هنوز در فضای تبلیغاتی خرداد92

به گزارش گلستان24، آخرین روزهای سال 94نیز می گذرد و دولت روحانی اگرچه تلاش کرده ا تبلیغات فراوان خود را دولت «امید» بنامد و آنطور که از تیتر امروز روزنامه دولت برمی آید، قصد دارد، امسال را سال فتوحات تعبیر کند، اما آنچه در افکار عمومی و حتی در اعتراف های حامیان دولت، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، ناکارآمدی دولت و عملکرد ضعیفی است که با گذشت بیش از دوسال هیچ برونداد و ظهور و بروز جدی نداشته است.

روحانی

در حالیکه دولت پیش از آغاز سال 94، در ادعاهایی کلان، از تورم صفر، عبور از رکود، حل مشکل آلودگی هوا، بازگشت احترام به پاسپورت ایرانی و ... می گفت، اما در عمل و در سال 94 اتفاقهای فراوانی افتاد که تایید ناکارآمدی دولت در مسائل ذکر شده، بود.

در این بین، ناکارآمدی آنقدر به چشم می آید که حتی رسانه های حامی دولت نیز نمی توانند آن را انکار کنند. رسانه هایی که در روزهای انعقاد قرارداد برجام با ذوق زدگی و همه جانبه به حمایت از روند مذاکرات، البته به هر قیمتی می پرداختند، نیز کم کم به این نتیجه می رسند که آب از آفتاب تابان برجام گرم نمی شود.

رسانه ها و طرفداران حسن روحانی تا حدی این ناکارآمدی را جدی می دانند، که در پیروزی مجدد او در سال 96 نیز تردید دارند. در یکی از تازه ترین واکنش ها، صادق زیباکلام که در فیلم تبلیغاتی حسن روحانی نیز حضور جدی داشت، در شرق نوشته است: پاشنه آشیل روحانی اقتصاد است. وضع اقتصادی آن گونه که باید مناسب نیست. اینکه چه میزان از این وضعیت ناشی از مدیریت دولت روحانی بوده بحث‌کردنی است؛ اما به هر حال وضع نامطلوب اقتصادی و تداوم آن باعث می‌شود احتمال برخاستن یک جریان پوپولیستی در طیف راست علیه روحانی جدی باشد. بیکاری به بالای هفت میلیون رسیده. در کمتر خانواده‌ای را می‌توان گشود که در آن دست کم یک فارغ‌التحصیل بیکار نباشد. مشکل فقط بیکاری نیست. آنچه وضعیت را وخیم‌تر می‌کند آن است که هیچ روزنه‌ای در انتهای تونل بیکاری به چشم نمی‌خورد. دولت یازدهم سال 94 را با شش میلیون بیکار آغاز کرد و در پایان این سال رقم بیکاری بعضاً بالای شش میلیون رفته بود و چشم‌انداز چندانی هم برای سال 95 به چشم نمی‌خورد. بگذارید این گونه بگویم؛ هیچ دلیل موجه یا واقع‌بینانه‌ای وجود ندارد که امیدوار باشیم یک درصد قابل توجهی از این هفت میلیون در سال 95 برای‌شان کار پیدا خواهد شد.

زیباکلام در یادداشت روزنامه شرق با عنوان «احتمال بازگشت یک احمدی‌نژاد دیگر» ادعاهای پیشین عبور از رکود را رد می کند و می نویسد: رکود، معضل بعدی یا در حقیقت مادر همه مشکلات اقتصادی‌مان است. مانند بیکاری،‌ نمره دولت روحانی در به چالش کشیدن رکود خیلی درخشان نبوده و واقع‌بینانه گفته باشم، او در درس «خروج کشور از رکود» نمره بالایی نگرفته است. برای نشان دادن رکود نیازی به این نیست که انسان کارشناس اقتصادی باشد. بسیاری از صنایع کشور انبارهایشان پر از محصولات و تولیدات‌شان است و هیچ روزنه‌ای هم برای فروش‌شان وجود ندارد؛ زیرا خیلی از صنایع به جای سه شیفت، دو شیفت یا حتی یک شیفته دارند کار می‌کنند؛ چون خریداری برای تولیدات‌شان وجود ندارد. در واقع آمار بالای بیکاری دلیل دیگری مبنی بر وجود رکود است. بزرگ‌ترین صنعت کشور، ساختمان است و کیست که نداند ساختمان یا مسکن در یک رکود بی‌سابقه به سر می‌برد. اگر همچنان مقامات دولتی درصدد انکار رکود یا کم‌اهمیت جلوه ‌دادن آن باشند، می‌توان همچنان دلیل دیگری ارائه داد.

روزنامه شرق البته پیشتر از توافق نیز رویکرد وابسته کردن همه چیز به تحریمها، انتقاد کرده و در یادداشتی به ناکارآمدی دولت، اشاره کرده بود. شهاب طباطبایی عضو حزب ندای ایرانیان در یادداشتی نوشته بود، گویا برای اوضاع اقتصادی کسی قرار نیست کاری کند و همه منتظرند اتفاقی بیفتد و گره تقریباً کور اقتصادی به دستی باز شود.

این روزنامه اذعان کرده بود: کسب‌وکار بی‌رونق شده، منتظریم ببینیم توافق به کجا می‌رسد، بیکاری هم همچنان بالاست، دلالی جای تولید را گرفته، پروژه‌ها خوابیده و... تفاوتی نمی‌کند در جلسه‌ای رسمی و کاری باشید یا در میهمانی با دوستان صمیمی یا در تاکسی و مترو. محتوای معاشرت‌ها و حرف‌ها و بحث‌ها تقریبا همین‌هاست. بعضی با آب‌وتاب و اطلاعات بیشتر و بعضی با سرتکان‌دادن از روی افسوس و حسرت و بعضی با چاشنی اعتراض به مسئولان و... .

روزنامه ها و رسانه های دیگر هوادار دولت نیز از این انتقادها نثار روحانی می کنند. چندی پیش آفتاب یزد نیز اعلام کرده بود که دولت برای مردم کاری نکرده است. این روزنامه پس از اینکه رای آوری روحانی را به نحوی بی ربط به شخص وی دانسته، نوشته بود:  بی‌محابا بگویم ایشان در طول این مدت برای مردم و قشر نخبه حامی خود، کار خاص و شاقی انجام نداده است! از تورم و کاهش آن می‌گویند: به عنوان یک قلم به دست و کارشناس حقوقی و اقتصادی به تجربه میدان کاری می‌گویم ما هنوز با وجود کاهش اندک تورم به مصیبت رکود مبتلا هستیم و از فشارها و تشریفات زاید در بروکراسی اداری برای اخذ تسهیلات بانکی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان چیزی کاسته نشده است. از آزاد شدن دارایی‌ها و منابع مالی بلوکه شده ایران در خارج از کشور ناشی از فروش نفت جز مقدار اندک خبری نیست و مذاکرات هسته‌ای با وجود کارشکنی‌های کدخدا! با وجود آنکه جناب روحانی قول حل‌وفصل 6 ماهه آن را داده بودند خبری نیست و فعلا همه چیز منوط بر راستی‌آزمایی و منوط به بازرسی‌های دوره‌ای است و چانه‌زنی‌ها ادامه دارد. اکنون دولتمردان فقط دوست دارند تنها سخنان شاه کلید خود را بشنوند و به حلقه‌های سیاسی و اجتماعی دوم و سوم جامعه کاری ندارند!... آقای روحانی عزیز! شما گفته بودید مگر دست خودمان است که اهل نظر و نخبه را از چرخه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کنار بگذاریم. اما در عمل شاهد یک پارادوکس سنگینی هستیم که بعضی از اطرافیان و حلقه دوم و سوم دولت نمی‌خواهند اهل نظر به اعتلاء برسند و شما را مددرسان باشند و سخن رساندن به شما و عزیزان نزدیک شما نیز بسیار سخت است. و این شاه‌کلید سخن با جنابعالی و نکته مغفول و مقفول! دولت شماست که:شمس درخشنده چو پنهان شود، شب پره بازیگر میدان شود!

حجم انتقادات از دولت، به واسطه عملکرد ضعیف رو به افزایش است. دولت وارد سال سوم فعالیت خود شده است ، اما هنوز در فضای تبلیغاتی انتخابات خرداد 92 به سر می برد. روحانی روزانه از برجام تعریف می کند اما هنوز آبی از این آفتاب تابان گرم نشده است. 

منبع: سراج 24

ارسال نظر

آخرین اخبار