روایت جدید «بی‌بی‌سی» از مکالمه تلفنی روحانی و اوباما

شبکه «بی‌بی‌سی» در مستندی با موضوع عملکرد اوباما، روایت جدیدی از مکالمه رئیس‌جمهوری اسلامی کشورمان و رئیس جمهوری آمریکا مطرح کرده است.

مکالمه تلفنی روحانی و اوباما پیشنهاد ایران بود/ظریف: عدم ملاقات، مایه تأسف دو طرف بود

به گزارش گلستان24، دربخشی از مستند شبکه دوم تلویزیون بی‌بی‌سی موسوم به  «پشت دیوارهای کاخ سفید» که به بررسی حوادث دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا می‌پردازد، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم به اظهار نظر در این باره پرداخته است.

پشت دیوارهای کاخ سفید

بخشی از قسمت سوم این مستند با عنوان «خرابش نکن» مسائل مربوط به دولت اوباما در قبال ایران را بررسی می کند. اظهارنظرها درباره مسائل مربوط به مکالمه تلفنی اوباما و روحانی در همین قسمت مطرح شده‌ است.

در اولین سفر روحانی به نیویورک برای شرکت در شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مهرماه سال 1392 گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره احتمال ملاقات اوباما و روحانی مطرح شده بود.

این ملاقات انجام نشد، اما در لحظات بازگشت روحانی به ایران گفت‌وگوی تلفنی بین دو طرف انجام شد.

«بن رودز»، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در این مستند بی‌بی‌سی در همین‌باره می‌گوید: «وقتی به نیویورک رسیدیم، هنوز مشخص نبود که آیا این دیدار قرار است برگزار شود یا خیر. هر بار که بنا بود قرار این ملاقات تنظیم شود، اینطور به نظر می‌رسید که آنها با فشارهایی از تهران، پا پس می‌کشند و در نهایت به نظر رسید که برای آنها دشوار است که این ملاقات انجام شود.»

پس از «بن‌رودز»، محمد جواد ظریف می‌گوید: «می‌دانم که هر دو طرف از اینکه این ملاقات انجام نشده بود، ناراحت بودند و دنبال فرصتی بودند که به نوعی آن را جبران کنند.»

گوینده «بی‌بی‌سی» در اینجا ادعا می‌کند که ایران پیشنهاد گفت‌وگوی تلفنی میان روسای جمهور دو کشور را مطرح می‌کند.

«جک سالیوان» مشاور امنیتی معاون رئیس‌جمهور آمریکا که در زمان گفت‌وگوی تلفنی اوباما در کنار او بود گفت: «این می‌توانست لحظه‌ای باشد که من باید هیجان‌زده می‌بودم و در این اندیشه که خدای من، قرار است نظاره‌گر تاریخ باشم. اما اگر بخواهم حقیقت را بگویم فقط مضطرب بودم چون من این مکالمه را طوری ترتیب داده بودم که با تلفن همراه تماس گرفته شود و در یک لحظه ترس بر من غالب شد که اصلا این شماره رئیس‌جمهور روحانی است یا شخص دیگری.»

«سالیوان» در ادامه می‌گوید: «وقتی داشتند صحبت می‌کردند خیالم کمی راحت شد، اما هیچ‌وقت نمی‌توانستم کاملاً مطمئن باشم که در پایان تماس آنها نگویند: سلام، من یک رادیو دی‌.جی از مونترئال هستم.»

سالیوان ادامه می‌دهد بعد از آنکه روحانی در حساب کاربری‌اش در توئیتر موضوع مکالمه تلفنی را منتشر کرده از انجام مکالمه اطمینان حاصل کرده است. 

«بن رودز» در ادامه واکنش باراک اوباما پس از تماس تلفنی را نقل کرده است: «رئیس‌جمهور (اوباما) وقتی تلفن را گذاشت به ما نگاه کرد و گفت: "اتفاق بسیار قابل توجهی بود."»

انتهای پیام/ * 

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار