در گفتگویی مفصل با نشریه آتلانتیک؛

باراک اوباما با دفاع از توافق هسته‌ای با ایران، گفته است که در مورد این توافق پای آبرویش در میان است.

اوباما: در توافق با ایران، پای آبرویم در میان است

به گزارش گلستان 24، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در گفتگویی مفصل با نشریه آمریکایی آتلانتیک از توافق هسته‌ای با ایران دفاع کرده و گفته که در مورد این توافق پای آبرویش در میان است.

اوباما گفته است: «اگر خدا بخواهد ۲۰ سال دیگر هنوز زنده‌ خواهم بود و اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد این موضوع به اسم من تمام می‌شود.»

رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به حیثیتی بودن این توافق برای خودش گفته است که "علاوه بر منافع امنیت ملی‌ آمریکا من به دلایل شخصی علاقه دارم که راه این اقدام [دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای] را ببندم."

جفری گولدبرگ که برای آتلانتیک این گفتگو را انجام داده می‌گوید به اوباما یادآوری کرده که در سال ۲۰۱۲ گفته بود خواهان کنترل ایران هسته‌ای است نه آن که متوقفش کند.

گولدبرگ می‌پرسد خیلی واضح است اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد بقیه بازیگران منطقه‌ هم به این نتیجه برسند که ضرورت دارد برای خودشان سلاح هسته‌ای داشته باشد، آیا عربستان به شما قول داده که سراغ برنامه هسته‌ای نرود؟

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید: «هیچ نشانه‌ای از این که عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس قصد دارند دنبال برنامه هسته‌ای بروند، وجود ندارد.»

به گفته او بخشی از دلیل این کشورها برای پیگیری برنامه هسته‌ای این است که آمریکا در پیشگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای موفق بوده‌ است.

اوباما گفته است که اگر توافق هسته‌ای با ایران، به همین صورتی که اعلام شده، انجام شود، عربستان و کشورهای خلیج فارس از آن راضی هستند.

 

انتظارات مردم ایران

 

به گزارش بی بی سی، رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد که ایران پول ناشی از رفع تحریم‌ها را صرف برنامه هسته‌ای‌اش نکند، گفته است: «شما بعد از امضای توافق [اولیه] شاهد واکنش مردم ایران در خیابان‌های تهران بودید. انتظار آنها این است که وضعیت اقتصادی به طور قابل ملاحظه‌ای بهبود پیدا کند. طبقه نخبه جامعه ایران هم هستند که منتظرند کار اقتصادی‌شان را شروع کنند و از زیر فشار بیرون بیایند.»

 

رئیس جمهوری آمریکا گفته من به کشورهای عربی هم گفته‌ام در این مورد موضوع به روشنی دو دو تا چهار تا نیست و نمی‌توان با این دقت گفت منابع مالی که پس از رفع تحریم‌ها آزاد می‌شوند امنیت آنها را به خطر می‌اندازد.

 

مسئله اسرائیل

 

اوباما گفته است که شخصا برای دفاع از امنیت اسرائیل احساس مسئولیت می‌کند اما از اینکه برخی رهبران اسرائیل او را به سبب انتقاداتش از سیاست‌های بنیامین نتانیاهو "ضد یهود" توصیف می‌کنند ناخرسند است.

 

باخت در مقابل داعش

 

به گزارش دویچه وله، گفتگوی آتلانتیک با باراک اوباما در شرایطی انجام شده است که شهر رمادی از کنترل نیروهای امنیتی عراق خارج شده و به دست گروه داعش افتاده است.

در حالی که سخنگوی کاخ سفید از دست دادن این شهر را یک "شکست" توصیف کرده است، اوباما می‌گوید که آنچه در رمادی اتفاق افتاده نه یک شکست که یک عقب‌نشینی تاکتیکی است.

رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید: «من فکر نمی‌کنم که ما باخته‌‌ایم. من اخیرا با فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) صحبت کرده‌ام و شکی نیست که این یک عقب‌نشینی تاکتیکی بوده است.»

اوباما با اشاره به ضعف نیروهای امنیتی عراق در استان انبار می‌گوید که با این حال تعداد نیروهای داعش که به رمادی آمده‌اند نسبت به آنهایی که وارد موصل شدند، بسیار کم است.

به گفته اوباما، "آموزش و تقویت نیروهای عراقی در استان انبار با سرعت لازم انجام نشده است."

اوباما گفته است یکی از از منابع نگرانی ایالات متحده، استان‌های سنی‌نشین عراق هستند.

رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید ما فقط هشت ماه درگیر نبرد با داعش بوده‌ایم در حالی که پیش بینی می‌کردیم این کارزاری چندین ساله باشد.

جام

ارسال نظر

آخرین اخبار