اعطای مجوز به افراد زاویه‌دار با نظام

در رمان «هتل آیریس» نوشته یوکو اوگاوا، نویسنده ژاپنی به بی پرده ترین شکل ممکن به بیان روابط و انحرافات جنسی می رسیم و داستان عشقی غیر متعارف و هوس آلود میان دختری جوان با مرد مسن با آب و تاب داستانی مورد پرداخت قرار می گیرد!

منوی باز وزارت ارشاد برای انتشار کتاب سال 94

به گزارش گلستان24،مرتضی اسماعیل دوست: اگر چه در سال 1394 شاهد اقبال عمومی از انتشار آثار ارزشمند ادبیات دفاع مقدس همچون کتاب های «دختر شینا» و «آن بیست و سه نفر» بوده ایم و برخی نویسندگان با استعداد در این سال خودی نشان دادند، اما در نمای کلی از حوزه نشر کتاب و اوضاع مخدوش ادیبان و نویسندگان متعهد باید به وضعیت بی ثبات و به هم ریخته و نادیده انگاشتن ادبیات اصیل ایرانی از دریچه نقد ورود یافت و از شرایط ناهنجاری سخن گفت که انواع نویسندگان مساله دار داخلی و خارجی به راحتی از طریق فضای باز رخ داده از سوی متولیان امر و مسئولان ارشاد نشان مجوز گرفتند. شاید این رخداد در جهت اجرایی کردن نگره برخی از اهالی قلم و مسئولان کتاب و رسانه های همسوی دولت بوده که خواستار خروح چرخه نشر از مُهر مجوز بوده و آزادی بی قید و بند انتشار آثار ادبی را فریاد می زنند! و باید در سال پیش رو منتظر اتفاقات ناگوار دیگری در انتشار آثار ادبی بود، اگر چه زمزمه هایی هم شنیده می شود که برخی از مسئولان به دلیل دود بلند شده از دودکش غرب گرایی آثار و به جهت واهمه از لرزش بیشتر جایگاه خود نزد متعهدان این عرصه اقدامات ممیزی را در نظر گرفته اند.

سال 94 همراه با روی خوش نشان دادن مسئولان حوزه کتاب وزارت خانه ارشاد به افراد مساله دار و معاند با نظام بود و در این جذب تاسف بار رخ داده اشعار بیگانه و کتاب های داستانی کوتاه و بلندی به خروجی دیدگان مردم رسیدند که به شکلی علنی به ترویج زندگی غربی و بی بند و باری در روابط جنسی مختلف و نامحرم و ارائه جهانی غمگسارانه و یا نهیلیستی می پرداختند. از این گونه افراد شاخص در ضدیت با مفهوم نظام که به شکلی متعجبانه مورد دلربایی قرار گرفتند باید به یغما گلرویی و فاطمه اختصاری یاد کرد که اولی نمایشگاهی از آثار تجسمی هم به لطف مسئولان برگزار کرد و دومی کتاب «منتخبی از شعرهای شاد به همراه چند عکس یادگاری» را با بدترین الفاظ به چاپ رساند. افرادی بازداشت شده در جریان فتنه 88 که پس از مدت ها بازداشت و انتشار کتاب به شکلی غیرقانونی حالا می توانند به راحتی اندیشه های غربگرایانه و تاریک و پوچ خود را در تیراژی مناسب در دسترس عموم قرار دهند و کار دست فروشان راسته انقلاب را راحت کنند! در آثار متشره از این افراد می توان به واژه هایی رسید که بیان همه آن ها در این یادداشت شرم آور است، برای نمونه فاطمه اختصاری از همکاران شاهین نجفی مطرود در کتاب «منتخبی از شعرهای شاد به همراه چند عکس یادگاری» از مواردی چون «بفهم! زندگی ‌ات حاصل تجاوز بود» و «به فیلم دیدنِ در صحنه‌ی هماغوشی» و اصطلاحاتی کفرگویانه در نهی وجود خداوندگار عالم همانند «خدا خطرناک است!»، «دنیا جهنم است، خدا حتی»، «ایمان بیاورید خطرناک است» دست زده که به روترین شکل ممکن در پی ترویج بی خدایی و نوع زندگی بی قید و بند جنسی گرایی و زیست غربی بدون وجود ایمان پرداخته است.

در سال 1394 وضعیت انتشار کتاب های داستانی از اشعار منتشره هم اسفناک تر بود و در آن ها به راحتی می توان از ایجاد فضایی بیگانه با احوال مردمان اصیل ایران زمین رسید، چنان که در رمان «هتل آیریس» نوشته یوکو اوگاوا، نویسنده ژاپنی به بی پرده ترین شکل ممکن به بیان روابط و انحرافات جنسی می رسیم و داستان عشقی غیر متعارف و هوس آلود میان دختری جوان با مرد مسن با آب و تاب داستانی مورد پرداخت قرار می گیرد!

انتشار انواع آثار ادبی منحرفانه در فضای تنفسی ایران اسلامی با ترویج انواع گرایش های فمینیستی، نهیلیستی، اومانیستی، مارکسیستی، اگزیستانسیالیستی و انواع دیگری از ایسم های بیگانه با حیات تفکری مردمان سرزمین ایران دردهای بسیاری را در واژه های حک شده در تحلیل پیش رو به جا می گذارد و بی تفاوتی و شاید تمایل مسئولان فرهنگی دولت را در برخورد با انواع مسیرهای منحرفانه در بازار کتاب گوشزد می کند. از این رو دره ای از سقوط اخلاقیات و راهی بیراهه از ماهیت هویت اسلامی در لا به لای صفحات ادبی منتشره در سال 94 بیداد کرده و چراغ های خطر را با شدیدترین صدای انحطاط به صدا در آورده است. از آثار دردآلود حوزه کتاب می توان نمونه های بسیاری آورد که در سال 94 به راحتی وارد پیشخوان نگاه مردم شدند، از کتاب اروتیک «1984» نوشته موراکامی تا اثر به ظاهر روانشناسانه «زندگی با تمام وجود» از دکتر برنه براون که به شکلی علنی آموزش خوشبختی بدون وجود خدا و دور شدن از نگاه معنوی جهت یافتن شوق زندگی را صورت داده و به جای دست یابی به طناب امن آسمانی، منوی پیشنهادی مصرف مشروبات الکلی را ارائه می دهد! و این خیلی تاسف برانگیز است که سبک زندگی غیر ایرانی از طریق کتاب ها به جهان ذهنی مخاطبان ایرانی در حال انتقال بوده و کسی جلودارش نیست.

منبع:سراج24

ارسال نظر

آخرین اخبار