با پاهای جامانده در بهشت، قله‎های بزرگی را فتح کرده است و با ذوق سرشار هنرمندی بین‎المللی است و با این همه افتخار همچنان می‎درخشد.

بر فراز قله‎های افتخار با پاهای جامانده در بهشت

به گزارش گلستان24،داود عامری جانباز 70 درصد برای بسیاری از گلستانی‎ها نام آشنایی نیست، اما به همان اندازه برای خیلی از هنرمندان استانی، ملی و حتی بین‎المللی در عرصه عکاسی نامی آشناست.

گلستان سرشار از هنرمندانی است که اگر چه در آسمان هنر درخشش دارند، اما همچنان در محاق گمنامی هستند، آنها برای بسیاری از ما ناشناس مانده‎اند، بزرگانی که به همت بزرگ خود افتخارات بزرگی کسب کرده‎اند.

شاید اینکه یک جانباز 70 درصد بتواند با همه محدودیت‎ها این همه افتخارآفرینی کند برای بسیاری از ما باورکردنی نباشد و تنها می‎تواند درسی باشد از صرف فعل خواستن و داشتن هدفی بزرگ که بسیاری از ما آن را در زندگی گم کرده‎ایم.

*کلاس متمایز جشنواره عکس بیماری‎های خاص در گلستان به نسبت دیگر جشنواره‎ها

وقتی با این هنرمند بزرگ گلستانی هم‎کلام می‎شوم، نکته مشترک سخنمان جشنواره عکس بیماری‎های خاص تحت عنوان «من زندگی را دوست دارم» است که چند ماهی است در گرگان شروع به کار کرده، از وی می‎پرسم نظرش راجع به این رقابت هنری چیست؟، این هنرمند عضو فدراسیون جهانی عکاسی گفت: با وجود برگزاری برخی رقابت‌های هنری در زمینه عکاسی در استان، تاکنون گلستان تجربه چنین جشنواره عکسی آن هم در چنین ابعاد و سطحی نداشته است.

داود عامری در گفت‎وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: نقطه افتراق این جشنواره به نسبت دیگر جشنواره‌های عکاسی، سطح حرفه‌ای آن و حضور داوران بین‌المللی بوده که کلاس این رقابت هنری را از دیگر جشنواره‌ها متمایز کرده است.

وی با تاکید بر توجه به موضوع بیماران خاص در کشور افزود: اصل توجه به بیماری‌های خاص که متاسفانه در جامعه فراگیر شده، از جمله موضوعاتی است که به نظر می‌رسد این جشنواره فرصتی را برای هنرمندان مهیا کرده تا بیشتر به آن توجه کنند.

عامری ادامه داد: باید این حرکت معنوی فراگیر شود و با پذیرش این موضوع که این حرکت انسانی در جهت فرهنگ سلامت است، باید آن را به فال نیک گرفت.

وی خاطرنشان کرد: موقعیت عکاسان هنری و مستند به دلیل فقدان درآمد ثابت نیز ایجاب می‌کند تا در چنین جشنواره‌هایی هنری شرکت کنند.

این هنرمند که دارای نشان درجه دو هنری کشور است، برگزاری این جشنواره در گلستان را فرصتی ارزشمند دانسته و یادآور شد: با توجه به برگزاری جشنواره عکس بیمارهای خاص در گلستان، عکاسان بومی استان فعال شده‎ و انگیزه‌ مناسبی برای حضور قوی‎تر در جشنواره پیدا کرده‌اند.

*گرگان مهد عکاسی کشور است

عامری ادامه داد: برگزاری این جشنواره هنری در گلستان می‎تواند به رشد عکاسان استان کمک کند و مسیر روشنی را برای عکاسی این منطقه در آینده فراهم سازد.

به گفته وی گرگان به عنوان مهد عکاسی کشور مرکزی فعال در عرصه عکاسی است، از زمان مازندران این وضعیت در گرگان حاکم بود و هنرمندان بسیاری از این شهر به کشور و عرصه‎های بین‎المللی معرفی شده‌اند.

از عامری درباره چگونگی ورود به هنر عکاسی می‎پرسم، وی اذعان کرد: عکاسی را در نوجوانی از سال 1356 با خرید یک دوربین عکاسی شروع کردم و اولین عکس‌های خود را در «شیرآباد» گرفتم، در مسیر هم کوهنوردی می‎کردم و توجه به طبیعت بیشترین تصاویر مرا تشکیل می‎داد.

وی ادامه داد: پس از شروع جنگ و حضور به عنوان داوطلب بسیجی، 70 ماه بین من و هنر عکاسی فاصله افتاد و با توجه به آن که احساس می‎کردم دوربین مانع از خدمت بهتر در دفاع مقدس است آن را فروختم و به همین جهت عکس زیادی از دوران دفاع مقدس ندارم.

* کسب اولین عنوان برتر در جشنواره سینمای جوان 

این هنرمند گلستانی عنوان کرد: از سال 1370 دوباره عکاسی را شروع کردم و در سال  1373 اولین مقام کشوری را به دست آوردم و در جشنواره سینمای جوان در بخش عکاسی تحت عنوان فراغت اول شدم، یادم می‎آید وقتی این عنوان را به دست آوردم، بالای ابرها بودم و البته اثرم هم روی جلد کتاب جشنواره سینمای جوان هم چاپ شد.

از عامری می‎پرسم، با این وضعیت معلولیت و شرایط سختی که داشتی، چگونه کنار آمدی، وی گفت: معلولیت ممکن است محدودیت به همراه داشته باشد، اما این محدودیت نباید باعث شود انسان از تلاش روزانه سایر انسان‎ها فاصله بگیرد بلکه باید بیشتر تلاش کند.

وی متذکر شد: کوهنوردی را دوست دارم و می‌توان گفت یک کوهنورد هستم و طی این سال‌ها بارها به قلل دماوند، آرارات ترکیه، کلیمانجارو و دیگر رشته کوه‎های مرتفع صعود کردم.

عامری با اشاره به موضوع معلولیت به عنوان یک موضوع مورد توجه در برخی از جشنواره‎های هنری در خارج از کشور افزود: در جشنواره عکاسی بین‎المللی «برلین» آلمان وقتی از من راجع به معلولیتم سوال شد، با افتخار گفتم، زمانی که دشمن به کشورم هجوم آورد، از آن  دفاع کردم و حتی زمانی که پاهای من قطع شد هم با عصا رفتم و جنگیدم و اکنون هم با همان کشور متخاصم دوستیم و مشکلی نداریم.

وی تصریح کرد: صحبت‎های من بر مخاطبانم در نمایشگاه برلین بسیار تاثیرگذار بود و حتی دو گروه پیگیر بودند که یک گالری اختصاصی از آثارم در نمایشگاه برلین برگزار کنند که البته خودم زیاد پیگیر نبودم.

برنده مدال‎های متعدد جهانی در جشنواره عکاسی یادآور شد: در زمانی که نیاز بود به جنگ رفتم و وقتی مجروح شدم باز هم ادامه دادم و اکنون نیز سعی می‌کنم با عکس‎های خودم و موفقیت‎هایی که در دنیا کسب می‎کنم برای کشور افتخارآفرین باشم.

عامری اضافه کرد: اکنون هم وظیفه خود می‌دانم که اقتدار و توانمندی جامعه ایرانی را به سایرین نشان دهم و اعلام کنم که به عنوان یک شهروند ایرانی سعی در معرفی وطنم و به نوبه خود به عنوان یک ایرانی به دنبال افزایش احترام جوامع بین‎المللی به کشورم هستم.

وی با تاکید بر اهمیت خدمت به کشور در هر لباسی تصریح کرد: ما در دفاع مقدس خانوادگی حضور داشتیم، پدر و بردارم مجروح شدند و حتی من در سن نوجوانی در 95 درصد راهپیمایی‌های قبل از انقلاب حضور داشتم و در بطن انقلاب و دفاع مقدس بودم .

عامری در بخش دیگری از این گفت‎وگو با اشاره به موضوع عکاسی مستند اجتماعی به عنوان یکی از بخش‎های جذاب عکاسی گفت: عکاسی در موضوع اجتماعی جذابیت بسیاری دارد وبا وجود پیشرفت تکنولوژی هنوز جذابیت و جایگاه خود را حفظ کرده و امروزه عنصر اصلی رسانه‌های اجتماعی و نشریات را تشکیل می‎دهد.

وی یادآور شد: چنانچه تصاویر مستند اجتماعی در قالب هنری و با تکیه بر فنون عکاسی کار شود، ماندگاری بیشتری خواهد داشت در حالی که عکس صرفا خبری چنین خاصیتی ندارد.

*سنگر خدمت تغییر یافته، اما هدف افتخارآفرینی برای کشور است

این هنرمند ساکن گرگان با اشاره به تفاوت‎های عکاسی خبری با عکاسی هنری و اجتماعی اذعان کرد: کار خبری در حوزه هنری مربوط به زمان خاص و سفارشی است، اما در بحث کار هنری شاخه‎های متعدد هنری و عکاسی خلاق و ابتکاری را می‎توان اجرایی کرد.

عامری خاطرنشان کرد: کار عکاسی در حوزه مستندسازی سخت است و در جشنواره‎های اخیر هم سعی کردم مفهوم‎گرایی کنم و حتی تصاویری از خودم در حالت‌های خاص گرفتم و به جشنواره ارایه کردم.

وی با تاکید بر اهمیت آموزش در موضوع عکاسی بیان کرد: در بحث آموزش عکاسی هنوز خوب ورود نکرده‌ایم و تنها دوره‌های آموزشی محدودی در این زمینه برگزارکرده‌ایم.

عامری خاطرنشان کرد: قطعا بدون آموزش و اطلاعات فنی زمان زیادی می برد که یک عکاس به بلوغ هنری برسد و اعتلای هنری یک عکاس زمانی اتفاق می‎افتد که در حال کسب تجربه عکاسی و دانش روز باشد.

*بدون آموزش، عکاس دیر به بلوغ هنری می‎رسد

وی با اشاره دوره گذار عکاسی نگاتیوی به عکاسی دیجیتالی اذعان کرد: در دوران نگاتیو محدودیت‎هایی وجود داشت اما در حال حاضر با توجه به سرعت انتقال عکس‎های دیجیتالی می‌توان شرایط بهتری را برای عکاسی متصور شد.

این هنرمند گلستانی با اشاره به دلهره‎های عبور از عکای نگاتیوی به دوران عکاسی دیجیتال اظهار کرد: این تردید در گذار تکنولوژی طبیعی است و وقتی شما سال‌های سال عکاسی نگاتیو می‎کنی، طبیعی است که برای ورود به یک شرایطی مانند عکاسی دیجیتال تردید داشته باشی و این چنین موقعیتی برای من هم پیش آمده بود و نگران بودم که اگر به سمت دیجیتال بروم چه خواهد شد.

عامری یادآور شد: شهروندی هستم که برای خودم زندگی می‎کنم و گاهی هم به جامعه توجه می‎کنم، اما از این که افتخارم برای نام و کلیت ایران باشد موجب افتخار است.

*دریافت حدود 20 مدال از جشنواره‎های معتبر عکس بین‎المللی

وی با اشاره به توفیقات ملی و بین‎المللی خود در رشته عکاسی گفت: تاکنون حدود 20 مدال بین‎المللی در رشته عکاسی از حشنواره‎های معتبر عکس دنیا کسب کرده‎ام و اخیرا نیز برنده یک روبان افتخار از جشنواره «آرژانتینو» در کشور آرژانتین شدم.

عامری افزود: عضو فدراسیون جهانی عکاسی هستم و دارای مدرک معتبر «artista» هستم و اکنون نیز به دنبال تکمیل پرونده برای دریافت مدرک هنرمند ممتاز از این فدراسیون جهانی هستیم.

وی یادآور شد: در کشور نیز مدرک درجه دو هنری را در سال 1387 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده‌ام که معادل کارشناسی ارشد هنری است.

این هنرمند ملی با اشاره به وضعیت مالی نه چندان مناسب عکاسان گفت: هزینه‎کرد عکاسی با آنچه کار می‎کنیم اصلا برابری نمی کند و می‎توان گفت برای دل خود ماست.

عامری تصریح کرد: تاکنون به دنبال کار اقتصادی از قبال این هنر نبوده ام و بیشتر دوست دارم در فضای هنری باشم، شاید برای خیلی‎ها قابل هضم نباشد اما تصور می‎کنم ممکن است ورود به عرصه اقتصادی مرا از کار‎های خلاقانه  در عرصه هنر باز دارد.

*می‎ترسم نگاه اقتصادی خلاقیت را از من بگیرد 

وی با اشاره به افتخارآفرینی عکاسی در سال جاری اذعان کرد: در عرض یک ماه اخیر سه مدال جهانی کسب کردم، چهارمین مدال مربوط به مسابقات بین‎المللی «آساهی شیمبن»، طلای عکاسی در«عمان» برنز و جشنواره عکس با مشارکت «قطر و اتریش» طلا بود.

عامری خاطرنشان کرد: به دنبال ارائه توانمندی عکاسی کشورم به دنیا هستم و اگر چه بعد اقتصادی عکس می‌تواند یک نفر را خوشحال کند، اما سعی کرده‎ام در بعد ملی و فراملی یک ملت را خوشحال کنم.

درس بزرگ این گفت‎وگو آن بود که اگر بخواهی می‎توانی و هیچ مانعی هم نمی‎تواند در مقابل همت بلند یک انسان‎های بزرگ مقاومت کند.

منبع:فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار