مسئله موشکی این روزها در صدر گفت و شنودهای مقامات آمریکایی است تا به عنوان تازه ترین ادعای غربی ها، موجبات فشار بیشتر علیه ایران شود.

بازی «نفوذی‌ها» در پازل بهانه «موشکی» آمریکا/ اظهارات تازه اوباما و برجام‌های بعدی/ ادامه راهبرد تغییر با ادعای جدید!

اظهارات تازه باراک اوباما، درباره فعالیت موشکی جمهوری اسلامی شاید اظهارات تازه ای نباشد، اما این اظهارات پس از گذشت بیش از 70روز از اجرای برجام و در حالی که ایران به همه تعهدات خود عمل کرده است، نشان می دهد، راهبرد ایالات متحده، عملیات گام به گام و فشار به کشور در حوزه های دیگر است.

به گزارش گلستان24، اوباما اظهارات روز گذشته اش پیرامون مباحث موشکی و حمایت ایران از جریان مقاومت را یکبار دیگر هم تکرار کرده بود. در روزهایی که جریان توافق به هر قیمیتی در داخل کشور تلاش می کرد، به بهانه حل مسئله هسته ای، رویکرد قدیمی تنش زدایی را پی گیری کند و با تئوری هاشمی رفسنجانی حتی سیاست های امریکایی را نیز توجیه کند، اوباما نیز به گام های پسا برجامی اشاره می کرد.

اوباما، نفوذ

در آن ایام و گراهای جناح غربگرا که با جمله تاریخی هاشمی رفسنجانی مبنی بر «غرب چیزی جز شفافیت از ما نمی خواهد» تکمیل شد، پالس های مثبتی به آمریکایی ها و حتی برخی در اسراییل داد تا در دوران پس از توافق به فکر تغییرات گسترده ای در داخل ایران باشند. این روزها گویا نیز هاشمی رفسنجانی با توئیت «دنیای فردا دنیای گفتمان است نه موشک» فضا را برای اظهار نظرهای مقامات آمریکایی مهیا کرده است.

باراک اوباما چندی پیش از برجام در پاسخ به یکی از مخاطبان شبکه خبری میک گفته بود: «باید تحولی، حتی تدریجی، در داخل ایران روی دهد تا به این نتیجه برسند که شعار «مرگ بر آمریکا» یا انکار هولوکاست در میان رهبران این کشور یا تهدید به نابودی اسرائیل [رژیم صهیونیستی] یا رساندن سلاح به حزب‌الله که در فهرست گروه‌های تروریستی [!] است، سبب می‌ شود ایران در چشم بخش بزرگی از جهان منزوی شود و به شما تضمین می‌دهم که در لحظه‌ای که حکومت ایران دست از این شعارها و رفتارها بکشد ، به لطف اندازه ، استعدادها و منابعش فوراً شاهد بالاگرفتن نفوذ و قدرتش در جهان خواهد بود.

اما روز گذشته باراک وباما که در پایان یک نشست دوروزه امنیت هسته‌ای در آمریکا سخن می‌گفت به‌طور ضمنی به عدم‌لغو عملی برخی تحریم‌ها علیه ایران اذعان کرد و در پاسخ به سوالی درباره تحریم های مالی و پولی گفت: ایران تا کنون متن توافق را رعایت کرده است، اما روح توافق، مستلزم این است که ایران به جامعه جهانی و شرکت‌ها سیگنال‌هایی بفرستد مبنی بر اینکه اقدام به انجام طیفی از اقدامات تحریک‌آمیزی که شرکت‌ها را هراسان می‌کند، نخواهد کرد. وقتی آنها موشک بالیستیک با شعارهایی برای نابودی اسرائیل شلیک می‌کنند، این شرکت‌ها را مشوش می‌کند. برخی خطرهای ژئوپولتیک وجود دارند که وقتی آنها (شرکت‌ها) می‌بینند این اتفاق دارد می‌افتد، تشدید می‌شوند. اگر ایران به ارسال موشک به حزب‌الله ادامه بدهد، این کار شرکت‌ها را مضطرب می‌کند.»

مطرح شدن ادعاهای جدید از سوی آمریکایی ها، نکته مد نظر دلسوزان کشور مبنی بر اینکه «هسته ای بهانه است» را یادآور می سازد.

چندی پیش هم مصوبه کنگره مبنی بر محدودیت روادید اتباع 38کشور در صورت حضور در ایران که به امضای اوباما نیز رسید نشان داد آمریکا هنوز سیاست گام به گام برای طرح مطالبات بیشتر را در پیش گرفته است. راهبردی که دنیس راس دیپلمات اسبق آمریکایی از آن پرده برداشت. راس که از بنیانگذاران لابی صهیونیستی آیپک است در یادداشتی نوشته بود:

«اگر حقیقتاً می‌خواهیم ببینیم که روحانی و طیف عملگراتر ایران در طول زمان تقویت می‌شوند، باید هزینه‌های سیاست‌های ثبات‌زدا و تهدیدکننده ایران در منطقه را بالا ببریم - باید نشان بدهیم که آنچه (سردار) سلیمانی در منطقه انجام می‌دهد، برای ایران هزینه دارد و توسعه آتی آن را کند می‌کند. در صورتی که واشنگتن خواهان دیدن «تغییرهای مطلوب‌تر در داخل ایران» است، باید با همان منطقی که ایران به پای میز مذاکرات کشاند، عمل کند. کاری کنید که ایران هزینه‌های سنگینی برای رفتارهای بدش بدهد و در همان حال به آنها راهی برای خروج پیشنهاد بدهید.»

این موارد این روزها با ادبیات نزدیکی از سوی اوباما مطرح می شود. مسئله موشکی این روزها در صدر گفت و شنودهای مقامات آمریکایی است تا به عنوان تازه ترین ادعای غربی ها، موجبات فشار بیشتر علیه ایران شود. طرح برجام های 2و 3وو...از زبان برخی مقامات اجرایی در داخل نیز به روند فشار آمریکایی ها کمک می کند. اوباما پس از توافق هسته ای به صراحت گفته بود: ما تحریم‌های خود را در ارتباط با حمایت ایران از تروریسم، برنامه موشکی بالستیک و نقض حقوق بشر وضع شده‌اند، ادامه می‌دهیم. اگر در بدترین حالت، ایران توافق را نقض کند، همان گزینه‌هایی که امروز در اختیار من است، در اختیار هر رئیس جمهوری در آمریکا در آینده خواهند بود.

در روزهای پس از برجام، بیش‌ترین تمرکز فضای رسانه ای و مقامات آمریکایی بر روی موضوع موشکی متمرکز شده تا از آن به عنوان چالشی برای فشار به ایران استفاده کنند.

مهدی محمدی در یادداشتی پیرامون این چرایی تمرکز تصمیم گیران آمریکایی درباره برنامه موشکی ایران نوشته است: یکی از اصلی‌ترین عواملی که آمریکا را متقاعد کرده در شرایط فعلی تمرکز بیشتری بر برنامه موشکی ایران پیدا کند این است که توهمات آمریکا در این باره که می‌تواند مساله موشکی را بدل به عامل شکاف سیاسی و اجتماعی در داخل کند، تا حد خطرناکی تقویت شده است. آنچه آمریکا را به سرسختانه‌تر کردن مواضعش درباره برنامه موشکی ایران ترغیب می‌کند دیدن جمله «جهان آینده جهان گفت‌وگوست نه موشک» از سوی یک مقام عالی‌رتبه ایرانی است نه تست موشکی سپاه که همواره انجام می‌شده و اکنون هم می‌شود. وقتی آمریکا حس کند سخنگویانی قدرتمند در داخل ایران دارد، آن وقت بسیار سریع‌تر و ساده‌تر به این نتیجه می‌رسد که از طریق تشدید فشار، یا محاسبات راهبردی را عوض کند یا اگر نشد حداقل شکاف‌های داخلی را عمیق‌تر کند. تجربه تاریخی به ما می‌گوید منشأ اصلی فشارها کسانی نیستند که تولید قدرت می‌کنند، بلکه منشأ اصلی آنهایی هستند که غرب را به نتیجه‌بخشی فشار امیدوار می‌کنند. از این جنبه، نقش جریان غربگرا به عنوان مکمل پروژه فشار خارجی نیازمند بازشناسی فوری از سوی جامعه ایرانی است و الا با ادامه روند فعلی و تشدید «بهانه‌های طمع غرب در ایران» ممکن است روزی برسد که هر مساله کوچکی که آمریکا را ناراحت کند، سرمنشأ تحریم‌هایی جدید علیه ایران باشد. همین حالا، یک راه میانبر برای ختم کردن همه این سروصداها درباره برنامه موشکی ایران این است که آمریکا متقاعد شود درباره این برنامه میان دولت و سایر بخش‌های حاکمیت اجماع کامل وجود دارد و برنامه موشکی موضوع مذاکرات درباره «برجام‌های بعدی» نیست.

منبع: سراج24

ارسال نظر

آخرین اخبار