بررسی محتوایی روزنامه های چهار شنبه:

ادامه مباحث برجام در کمیسیون ویژه بررسی آن در مجلس و حضور هیات سیاسی- اقتصادی اتریش به سرپرستی رئیس جمهور این کشور در ایران، سوژه های داغ روزنامه های چهارشنبه هستند.

اصرار دولت بر پشت پا به قانون اساسی / زنان به مجلس خبرگان می روند؟

 به گزارش گلستان 24، رهبر معظم انقلاب پذیرای رئیس جمهور اتریش بودند و دنباله روی از آمریکا را در برخی سیاست های خصمانه توسط کشورهای اروپایی را غیرمنطقی دانستند. رفت و آمدهای چهرهای دخیل در گذشته و حال مذاکرات هسته ای به مجلس در این روزها زیاد شده و اعضای کمیسیون بررسی برجام، اظهارات و اسناد آنها را تجزیه و تحلیل می کنند تا به یک جمع بندی متضمن برسند. 

پاسخ به ١٠٠ ایراد جلیلی/ فعالیت مجمع روحانیون مبارز / فاجعه‌ای که در راه است

روزنامه اصلاح طلب شرق در مصاحبه با حمید بدیعی نژاد، عضو تیم مذاکره کننده هسته ای و مدیرکل سیاسی و بین الملل وزارت خارجه، به بررسی اظهارات سعید جلیلی و برخی از اعضای کمیسیون بررسی برجام در مجلس پرداخته است. "پاسخ به ١٠٠ ایراد جلیلی"، عنوان این مصاحبه است:  برای بنده به‌عنوان یک کارشناس، خیلی تصورش سخت است که بتوانم قبول کنم در دور قبلی گفت‌وگوها که اصلا به مرحله مذاکره هم نرسیدیم و با توجه به آنکه مدت اختصاص‌یافته به مذاکرات در آن زمان در مقایسه با این دوره بسیار کوتاه بود، این امکان وجود داشت که بتوانیم به چنین تفاهمی دست پیدا کنیم...در عمان، مهم‌ترین عنصری که آمریکایی‌ها به‌عنوان یک تغییر بنیادین سیاست قبلی (shift of policy‌) مطرح کردند، این بود که حاضریم برای اولین‌بار، غنی‌سازی اورانیوم را در ایران بپذیریم، ولی درباره حدود و ثغورش باید صحبت کنیم. با این اعلام بود که مذاکره اصلا شکل گرفت.اطمینان داریم با بحث‌هایی که بین تیم مذاکره‌کننده، نمایندگان مجلس و شخصیت‌های سیاسی و بانفوذ کشور در نهادهای مختلف صورت خواهد گرفت، در نهایت به این نتیجه خواهیم رسید که به تصویب برجام نیازی نیست. درعین‌حال اگر به این جمع‌بندی برسیم که باید تصویب شود و نهادهای رسمی کشور از این دیدگاه نیز حمایت کنند، ما هم به‌عنوان تیم مذاکره‌کننده و دولت با تصویب آن در مجلس موافقت خواهیم کرد. این اقدام را نه به اعتبار اینکه مخالفت با تصمیم مجلس برای تصویب برجام مشکل‌ساز است، بلکه به این دلیل که برای ما مجلس در رأس امور است و هر تصمیمی بگیرد قابل اجراست، انجام می‌دهیم اما تصویب برجام در مجلس ایران به این معنی نیست که سایر اعضای ١+٥ به آن نگاهی دیگر داشته باشند؛ بلکه آنها به برجام نگاه سیاسی خواهند داشت.

"روحانیون بر مدار چپ"، عنوان گزارش تفصیلی شرق از سه دهه فعالیت مجمع روحانیون مبارز است:  در نخستین دوره انتخابات مجلس پس از انقلاب که حدود چهار ماه پس از آن در ٢٤ اسفند سال ٥٨ برگزار شد، مردم در سراسر کشور به چهره‌هایی رأی دادند که نام بعضی از آنها بعدها در میان اعضای تشکیل‌دهنده مجمع روحانیون مبارز یا حداقل، روحانیون متمایل به این تشکل و جناح چپ خط امام(ره) دیده شد. مجید انصاری، اسدالله بیات، سیدمحمد خاتمی، مهدی کروبی، محسن رهامی، سیدمحمود دعایی، محمد شریعتی‌دهاقان، محمدعلی صدوقی، رسول منتجب‌نیا، اسدلله کیان‌ارثی، سیدمحمد موسوی‌بجنوردی، محمود موسوی‌خوئینی، عبدالواحد موسوی‌لاری، سیدهادی خامنه‌ای و هادی غفاری. تصمیم بر این شد که آقای کروبی و موسوی‌خوئینی‌ها در مورد تشکیل این تشکیلات جدید با امام صحبت کنند و نظر موافق ایشان را جلب کنند و با توجه به آنکه در آن زمان آقای کروبی در بیمارستان بستری بود آقای خوئینی‌ها به تنهایی در اسفندماه سال ١٣٦٦ با امام ملاقات کرد و برخلاف آنچه برخی تصور می‌کردند امام با ایجاد انشعاب در جامعه روحانیت موافقت کردند». (ویژه‌نامه روزنامه بیان، ١٣٧٨,١١.٢٢) امام هم در پاسخ به درخواست اعضای مجمع در تاریخ ٢٥ فروردین ٦٧ اصل انشعاب را تأیید کردند: «انشعاب تشکیلاتی برای اظهار عقیده مستقل و ایجاد تشکیلات جدید به معنای اختلاف نیست. اختلاف آن موقعی است که خدای ناکرده هرکسی برای پیشبرد نظرات خود به دیگران پرخاش کند که بحمدالله با شناختی که من از روحانیون دست‌اندرکار انقلاب دارم چنین کاری صورت نخواهد گرفت». 

شرق در یادداشتی با عنوان "فاجعه‌ای که در راه است"، به موضوع امواج مهاجرت که ناشی از جنگ است پرداخته و آن را دربرابر امواج بزرگتری که قرار است بر اثر تغییر اقلیم و گرمایش زمین روی دهد، هیچ انگاشته است:  درباره عوارض علمی و زیست‌محیطی این مسئله هشدارهای زیادی داده ‌شده است؛ شکسته‌شدن جریان‌های آب‌وهوایی و بروز رویدادهای آب‌وهوایی شدید و غیرمترقبه، درهم‌شکستن زنجیره‌های غذایی، انقراض بزرگ بسیاری از گونه‌ها، کم‌شدن منابع آب شیرین و بحران‌های انسانی عظیم؛ اما از بین همه اینها فقط تمرکزتان را روی یکی از این موارد بگذارید؛ مهاجرت‌های عظیم. براساس برآوردهای «سازمان بین‌الدولی تغییرات اقلیم سازمان ملل» تا سال ٢٠٠٨ به‌دلیل تغییرات اقلیم، بیش از ٢١٤ میلیون مهاجرت درون‌مرزی اتفاق افتاده است. اینکه چطور گرمایش منجر به مهاجرت می‌شود، چیز عجیبی نیست. وقتی سطح آب‌ها افزایش می‌یابد و هنگامی که عمده مردم بر لبه اقیانوس‌ها زندگی می‌کنند، این به معنی ازبین‌رفتن محل زندگی است؛ ازبین‌رفتن منابع کشاورزی بحران غذایی به وجود می‌آورد که نتیجه‌اش بی‌کار شدن بسیاری از افراد و مهاجرت به ‌جایی برای زندگی و پیداکردن غذاست. در برخی از پیش‌بینی‌ها آمده است تا سال ٢٠٥٠، در صورت ادامه روند موجود و با تأثیر مستقیم گرمایش زمین، شاهد مهاجرتی عظیم هستیم که در خوشبینانه‌ترین حالت ٢٠٠ میلیون نفر و در شرایط اندکی بدبینانه‌تر، یک میلیارد نفر را از خانه و کاشانه خود آواره می‌کند. در یک ارزیابی مستقل مبنی بر تأثیر گرمایش بر روند مهاجرت از مکزیک به آمریکا -بسته به اینکه روند گرمایش با چه سرعتی ادامه پیدا کند- شاهد بین ١,٤ تا ٦.٧ میلیون نفر مهاجر فقط در این باریکه مرزی هستیم. در داخل کشورها نیز با تغییر الگوهای آب‌وهوایی روند چنین مهاجرت‌هایی تشدید می‌شود. افزایش بیماری‌ها و کاهش منابع غذایی را به این داستان اضافه کنید تا چهره فاجعه کامل‌تر شود. چند سال پیش وزارت دفاع ایالات‌متحده، پنتاگون، تحقیقی جامع درباره نتایج امنیتی گرمایش زمین انجام داده بود. نتیجه آن بود که ادامه این روند به ‌زودی منجر به بحران‌های امنیتی عظیمی خواهد شد که باورکردنی به نظر نمی‌آیند؛ یکی از نخستین آنها شکسته‌شدن پیمان‌های سیاسی بین‌المللی و به‌طور خاص اتحادیه اروپاست.

فراری از قانون/ امنیت ملی؛ نقطه پایان امپراتوری آمریکا در باتلاق خاورمیانه/ برجام بالاتر از قانون نیست!

روزنامه وطن امروز در گزارشی با عنوان "فراری از قانون"، به اظهارات محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت که گفته نیازی به ارائه لایحه برجام به مجلس نیست، واکنش نشان داده:  دولت بنا ندارد مجلس شورای اسلامی در روند رسیدگی قانونی به برجام نقش داشته باشد. آنها تا پیش از 12 شهریور بارها به صورت علنی این موضوع را اعلام کردند. هم حسن روحانی، هم عباس عراقچی و هم محمدباقر نوبخت بر مخالفت خود با ارائه لایحه برجام به مجلس تاکید کرده بودند. با این وجود اما آنها پس از 12 شهریور هم نه تنها درباره این موضوع تغییر موضع نداده‌اند بلکه همچنان نظر قبلی خود را رسما اعلام می‌کنند. عباس عراقچی در جلسات کمیسیون برجام رسما با ارائه لایحه برجام به مجلس مخالفت کرده است و روز گذشته محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت نیز در پاسخ به این سوال که آیا دولت تصمیمی برای ارائه لایحه برجام به مجلس پس از سخنان مقام معظم رهبری مبنی براینکه مجلس در این اقدام نباید کنار گذاشته شود دارد، گفت: دولت نظر رسمی خود را مبنی بر اینکه نیازی به ارائه لایحه برجام به مجلس نیست اعلام کرد.

"امنیت ملی؛ نقطه پایان امپراتوری آمریکا در باتلاق خاورمیانه"، عنوان یادداشتی است که به حضور آمریکا در منطقه و حمایت از کشورها و گروه های بحران ساز در آن پرداخته: دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکا در قبال تاکتیک‌ها دچار اختلاف نظر هستند اما هیچ‌ یک خواهان بحث درباره این موضوع نیستند که آیا آمریکا باید همچنان به حضور دردسرساز خود در منطقه ادامه دهد. حتی لیبرال‌های محتاط نیز با این امر موافقند که آمریکا باید نقش خود را در حل مشکلات متعدد خاورمیانه ایفا کند(!) به عبارت دیگر همچنان در این منطقه حضور داشته باشد.اما هر زمان که شهروندان آمریکایی به دنبال جواب قانع‌کننده‌ای برای این پرسش هستند که چرا باید آمریکا با صرف هزینه‌های سنگین به حضور در خاورمیانه ادامه دهد، با این جواب از سوی رئیس‌جمهوری خود مواجه می‌شوند: «جنگ در راستای «منافع ملی» ماست» و کنگره هم بر طبل جنگ می‌کوبد. حال چگونه جنگ تامین‌کننده منافع ملی(!) کشوری است، باید در سیاست‌ها و اهداف جنگ‌افروزان آمریکایی پاسخ آن را یافت. «منافع ملی» عبارتی است که سیاستمداران و کارشناسان را وامی‌دارد در نمایش‌های تلویزیونی خود این باور را جا بیندازند که اساسا نباید درباره منافع ملی توضیح داد و درباره آن بحث کرد و هر زمان دولت برای پاسخگویی در این باره تحت فشار قرار می‌گیرد که چرا پایانی برای جنگ‌های آمریکا در منطقه نیست، دولتمردان طبقه حاکم عبارات نخ‌نما را تکرار می‌کنند: 1- مبارزه با تروریسم، 2- محدود کردن ایران، 3- تامین نفت و 4- دفاع از اسرائیل.

یادداشت روز وطن با عنوان "برجام بالاتر از قانون نیست!"، به برجام اختصاص یافته است: اگر از مذاکره، ما فقط یک هدف روشن داشتیم؛ «لغو تحریم‌ها»، رفتار و گفتار دشمن موید این مهم است که خصم قداره‌بند، نه یک هدف معین بل اهداف پرت و پلا و آمال بلندپروازانه از مذاکرات داشته و دارد. برای ما آن توافقی خوب بود که در زمینه صنعت هسته‌ای به مدت چند سال معدود، حداقل دستاورد گرانقدر ممکن را می‌دادیم لیکن ستانده‌مان لغو همه تحریم‌های ظالمانه باشد. ما اما از آنجا که آرمانگرای صرف نبودیم و بر واقعیت هم چشم دوخته بودیم کرارا انعطاف به خرج دادیم. لذا من‌باب نمونه از هدف غایی «لغو همه تحریم‌ها در همان روز امضای توافق» بسنده کردیم به  «لغو شاکله اصلی تحریم‌ها  در یک بازه زمانی مشخص و در یک فرآیند آشکار». این کوتاه آمدن 3 علت داشت: اولا آسان کردن کار مردمان دیپلمات، ثانیا جلوگیری از بهانه‌تراشی دشمن و ثالثا عملیاتی شدن لغو تحریم‌ها. حال ببینیم واکنش شیطان بزرگ به این رواداری چه بوده!

زنان می‌توانند کاندیدای خبرگان شوند/ اصرار جلیلی بر انکار موفقیت! / اصلاح طلبان، رکورددار خوش‌تیپی! مسابقه خوشتیپی سیاسی اصلاح طلبان!

روزنامه اصلاح طلب آرمان امروز، در مصاحبه با موسوی بجنوردی موضوع نامزد شدن زنان در مجلس خبرگان را برررسی کرده است. "زنان می‌توانند کاندیدای خبرگان شوند "، عنوان مصاحبه می باشد: پنج ماه تا انتخابات خبرگان رهبری فرصت باقی‌است در این میان گمانه‌های مختلفی از حضور چهره‌های جدید در این انتخابات به گوش می‌رسد. مساله‌ای که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده و از دید برخی حقوقدانان و مجتهدین منعی برای آن وجود ندارد ورود زنان واجد‌شرایط به مجلس خبرگان رهبری است. برای بررسی این موضوع که آیا زنان نیز می‌توانند کاندیدای خبرگان شوند با آیت‌ا... سیدمحمد موسوی بجنوردی به گفت‌وگو نشسته و نظرات وی را در این باره جویا شده‌ایم. وی معتقد است زنان می‌توانند مجتهد باشند و فتوا دهند که شاید این سخن برای برخی نامفهوم باشد اما او برای تبیین این نظر دلایلی دارد.

"اصرار جلیلی بر انکار موفقیت! "، عنوان گزارشی از آرمان درباره بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی است: مشخص نیست سعید جلیلی از بازنشر اظهارات چالشی خود چه هدفی را دنبال می‌کند و چرا تمایل دارد به رغم حمایت‌های بزرگان کشور از تیم مذاکره هسته‌ای، با مخالفان توافق همنوا شود. آیا ایجاد شائبه در دستاوردهای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای دولت یازدهم خواست ملت است یا شاید بهانه‌ای برای مخالفانی شود که با نیت غیرخیرخواهانه عملکردهای تیمی که به ریاست ظریف عمل می‌کند را تضعیف می‌کنند؟ رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام دیروز به سخنان سعید جلیلی در مورد توافق وین واکنش نشان داد. علی‌اکبر ولایتی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که دبیر سابق شورای امنیت گفته است که در متن برجام حداقل از 100 حق مسلم ایران چشم پوشی شده است، گفت: اظهاراتی که از سوی آقای جلیلی روز گذشته در مجلس مطرح شد نتیجه بررسی‌های خود ایشان است. وی افزود: هدف گروهی که در مجلس تشکیل شده بررسی دقیق همین موضوع است. در 29مهر1386 علی لاریجانی از دبیری شورای عالی امنیت ملی کناره‌گیری کرد و احمدی‌نژاد پس از پذیرفتن استعفای وی، سعید جلیلی را به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی برگزید اما دستاوردهای جلیلی تنها 69ماه مذاکره بود که به «مذاکره برای مذاکره» شهرت پیدا کرد. مذاکراتی بدون دستیابی به نتیجه خاص تنها تکرار شد و در این میان چندین بار نیز از از میز مذاکره قهر کرد و به همین دلیل مذاکرات با وقفه رو‌به‌رو شد. با وجود تمام مناقشاتی که بر سر مساله بررسی برجام وجود دارد به نظر می‌رسد با توجه به نزدیک شدن انتخابات نمایندگان مجلس در این زمینه تصیمی در جهت منافع ملی خواهند گرفت.

روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان "اصلاح طلبان، رکورددار خوش‌تیپی! "، چند چهره سیاسی را از لحاظ تیپ و قیافه مقایسه کرده و برنده این مسابقه را اصلاح طلبان معرفی کرده است:  یک فرد سیاستمدار را معمولا با مولفه‌هایی مثل تاکتیک، استراتژی و مدیریت می‌شناسیم. این فاکتورها قطعا عنصر تعیین کننده برای اقتدار یا کاریزمای یک شخصیت سیاسی است اما گاهی اوقات هم مسائل ظاهری مانند تیپ و نحوه لباس پوشیدن می‌تواند به یک شخصیت سیاسی وجهه‌ای متفاوت دهد. به هرحال از آنجا که یک سیاستمدار متعلق به جامعه شناخته می‌شود می‌توان از او تیپ و لباسی برازنده طلب کرد. در اینجا قصد داریم به بررسی چند تن از خوش‌لباس‌ترین چهره‌های سیاسی کشور بپردازیم. در این گزارش آرمان، رئیس دولت اصلاحات، رئیس جمهور کنونی، ظریف، نوبخت، ولایتی، لاریجانی و صالحی را جزء خوشتیپان قرار داده و برنده را هم اصلاح طلبان اعلام کرده است.!

استقبال دشمن از دهن کجی دولت به قانون اساسی/ بهانه‌های تکراری !

روزنامه کیهان در گزارشی با عنوان "استقبال دشمن از دهن کجی دولت به قانون اساسی"، از حمایت برخی از رسانه ها و شخصیت های ضدانقلاب از عزم دولت روحانی مبنی بر عدم ارسال لایحه برجام به مجلس گفته است: مخالفت دولت با فرستادن برجام به مجلس علی رغم تصریح قانون اساسی، با حمایت و استقبال گسترده رسانه‌های بیگانه و ضدانقلاب روبرو شد.بی بی‌سی مانند همیشه در این میان میداندار اصلی بود و در گزارش‌ها و مصاحبه‌های متعددی به قضیه مذکور پرداخت. «ر.ع» ضدانقلاب فراری در مصاحبه با بی‌بی سی ادعا کرد: مجلس در ایران هیچگاه در راس امور نبوده در طول سه دهه بعد از انقلاب حتی در برکناری اولین رئیس‌جمهور هم ابتدا تصمیم آیت‌الله خمینی بنی‌صدر را برکنار کرد از فرماندهی کل قوا و بعد در مجلس، آن پروژه پیش رفت...در رابطه با مسائل هسته‌ای هم تا حالا مجلس ورود کیفی نداشته همه چیز در رابطه بین تیم دولت و رهبری پیگیری شده است.

"بهانه‌های تکراری !"، عنوان یادداشت روز کیهان به قلم شریعتمداری است که از عدم ارائه لایحه یا مخالفت دولت در بررسی برجام در مجلس، ابراز نگرانی کرده است: تلخ و ناگوار است ولی واقعیت دارد که مخالفت دولت محترم با ارسال لایحه برجام به مجلس شورای اسلامی به اندازه‌ای گسترده و عمیق است که «نگرانی» برخاسته از آن قابل توجیه به نظر نمی‌رسد و این پرسش را به دنبال دارد که چرا؟!اگر نگرانی آقایان از آن است که تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی این سند را قانونی و الزام‌آور می‌کند باید پرسید مگر تصویب احتمالی آن در شورای عالی امنیت ملی، همین نتیجه را به دنبال ندارد؟ بنابراین چنانچه نگرانی از تصویب مجلس باشد این نگرانی از تصویب در شورای عالی امنیت ملی هم باید وجود داشته باشد. از این روی به نظر می‌رسد نگرانی آقایان از تصویب احتمالی برجام در مجلس نیست، بلکه نگران رد آن هستند و یا خدای نخواسته از تریبون باز مجلس نگرانند، زیرا مردم را در جریان بحث و بررسی برجام قرار می‌دهد که می‌تواند اطلاع و باخبر شدن آنان از عدم توازن میان آنچه داده‌ایم و آنچه قرار است- تاکید می‌شود قرار است- بگیریم، را در پی داشته باشد. ممکن است گفته شود مجلس نیز می‌تواند برجام را در جلسات غیرعلنی بررسی کند که باید گفت واقعیات تلخ برجام بعد از مطرح شدن در میان چند صد نماینده مجلس نمی‌تواند در نهایت پنهان باقی بماند.»

ارسال نظر

آخرین اخبار