روحانی در مراسم رونمایی از ۱۲ دستاورد هسته ای:

رئیس‌جمهور گفت: ما می‌دانیم گاهی قدرت نرم و گاهی قدرت سخت موثر است، ما معتقد به یک قدرت هوشمندانه هستیم و قبول داریم که روزگار، روزگار همه‌چیز است، اما درعین حال ما برای هیچ کشوری تهدید نیستیم.

همه مسائل صرفاً با مذاکره حل نمی‌‌شود/ شباهت برجام با «اَبر» از زبان رئیس جمهور

به گزارش گلستان24،حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز در مراسم گرامیداشت روز ملی فناوری هسته‌ای که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهارداشت: روز بیستم فروردین ماه روز فناوری هسته‌ای را که امسال با ایام میلاد باسعادت حضرت باقرالعلوم(ع) مقارن است، گرامی‌ میداریم؛ همچنین یاد همه شهیدان سرزمین اسلامی‌مان، دفاع مقدسمان و یاد شهدای بزرگوار هسته‌ای‌مان، عزیزانی که برای عظمت کشور از جان خود گذشتند و افتخارات علمی و فناوری را در این کشور جاودانه ساختند را گرامی می‌داریم.

 

وی افزود: بیستم فررودین امسال، حال و هوای دیگری دارد، ما در شرایط جدیدی امسال بیستم فروردین را به عنوان روز فناوری هسته‌ای جشن می‌گیریم؛ امسال، سالی است که حق ملت ایران در زمینه فناوری هسته‌ای از سوی جهانیان و سازمان‌های بین‌المللی به رسمیت شناخته شده، امسال بیستم فروردینی است که جهان به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران، اذعان و اعتراف کرده است.

 

روحانی ادامه داد: امسال، بیستم فروردینی است که دنیا همکاری را با ایران در زمینه فناوری هسته‌ای آغاز کرده، سال 94، سالی تاریخی، به‌یادماندنی برای ملت ایران و حتی در تاریخ دیپلماسی جهان خواهد بود.

 

وی گفت: بنده می‌خواهم این نکته را بگویم حتی اگر لحن وعبارت به‌گونه‌ای باشد و یا برخی فکر کنند در این زمینه افراط‌ و تفریطی وجود دارد و آن این است که فرصتی که برجام برای ما به وجود آورده، دائمی و ابدی نیست، همان‌طور که ابر بالای سر ما دائم نمی‌ماند و عبور می‌کند. همه فرصت‌ها این‌چنین است، برجام امروز یک فرصت بزرگ برای ملت ما در زمینه جذب فناوری، مسائل اقتصادی و در زمینه تعامل با جهان و جذب سرمایه‌گذاری و وحدت بیش‌تر و اتحاد در درون کشور ما است.

 

رئیس‌جمهور با بیان اینکه سال 94، سالی بود که ما به جهانیان اعلام کردیم به قدرت نرم بیش از قدرت سخت باید توجه داشت، اضافه کرد: سال 94 سالی بود که همه جهانیان دیدند، منطق، استدلال، میز مذاکره بر قدرت سخت، بر تهدید، فشار، پیروز است.

 

وی خاطرنشان کرد: بی‌تردید موفقیت دیپلمات‌های کشورمان در سال گذشته در مذاکرات هسته‌ای به‌عنوان یکی از مهم‌ترین روزهای دیپلماسی کشور در قرن اخیر بوده است.

 

رئیس‌جمهور اقدامات دیپلمات‌های ایرانی در سال 94 را باعظمت خواند و گفت: این کار  را مردم و ملت ما در سایه اعتدال به ثمر رساندند، اعتدال به ما می‌گوید نه همه جا به دیگران اعتماد کنید و نه همه‌جا به دیگران بدبین باشید.

 

وز افزود: اعتدال به ما می‌گوید، این چنین نیست که همه مسائل صرفاً با مذاکره حل شود، اما این چنین هم نخواهد بود که با مذاکره نتوانیم هیچ‌یک از مسائل مهم را به ثمر برسانیم، همانکه مقام معظم رهبری فرمودند، روزگار ما، روزگار همه چیز است، از همه ابزار و وسایل‌مان باید به‌درستی، به خوبی استفاده کنیم.

 

روحانی تأکید کرد: افراط همه جا برای ما مضر است، به ویژه در اندیشیدن، فکر کردن، بزرگ‌ترین خطر برای جامعه می‌آفریند، در فکر افراطی، هیچ‌گاه نباید با آژانس بین‌المللی اتمی همکاری کرد. در فکر افراطی هیچ‌وقت نباید با سازمان ملل متحد، همکاری کرد، حتی فکر افراطی به ما می‌گوید به هیچ کس اعتماد نکنید، فکر افراطی به ما می‌گوید به همسایگان هم اعتماد نکنید. فکر افراطی به ما می‌گوید به دوستان هم اعتماد نکنید.

 

وی ادامه داد: اما در همین حال اندیشه اعتدالی به ما می‌گوید رویکرد ما باید رویکرد معتدلی باشد، هم باید با دنیا حرف بزنیم، هم باید با دنیا سخن بگوییم، هم باید برای خوداتکایی و خودکفایی تلاش کنیم و هم به فناوری خودمان تکیه کنیم و هم برای پیشرفت فناوری با دنیا تعامل داشته باشیم.

 

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: شدنی است که در یک کاری انسان به نتیجه برسد، اما با چه هزینه‌ای و در چه مدتی؟ ممکن است که نوجوان بگوید من نیاز به مدرسه ندارم و نیاز به معلم و استاد ندارم و براساس خوداتکایی و خودکفایی باید به خودم متکی باشم و خودم می‌نشینم و فکر می‌کنم، این همان تفکر نادرست افراطی است، ما باید هم از استعداد خود استفاده و تلاش کنیم و هم از تجربه دیگران استفاده کنیم و با دیگران در حال تعامل باشیم.

 

روحانی بیان کرد: مگر در دنیای امروز که ده‌ها کمپانی کنار هم قرار می‌گیرند، با ایجاد یک شرکت بزرگ و واحد کار را شروع می‌کنند، آنها مگر عقل‌شان را از دست داده‌اند. یک کمپانی در موتور ماشین پیشرو است و کمپانی دیگر در بدنه ماشین پیشرو و دیگر کمپانی در بازاریابی پیشرو است و هر سه با هم جمع می‌شوند و یک ماشین ارزان‌تر با کیفیت بهتر و با بازار عمیق‌تر می‌توانند جنس خود را بسازند و صادر کنند.

 

گفت: اعتدال اساس کار پیشرفت یک ملت است، اسلام اصلش بر اعتدال است، ما امت وسط هستیم و اعتدال را می‌پذیریم و پذیرفته‌ایم، با اعتدال و هزینه کم‌تر، از طریقی‌مستقیم‌تر و کوتاه‌تر به مقصد می‌رسیم.

 

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: اعتدال معنایش آن است که رویکرد ما نسبت به جهان و کشورهای دیگر، رویکرد متوازنی باشد، ما نمی‌توانیم صد درصد به دیگری اعتماد کنیم و هم نمی‌توانیم صد درصد به یکی بدبین باشیم.

 

روحانی تصریح کرد: در همین موافقت هسته‌ای ما با دنیا نه بنای ما در برابر 1+5 بر مبنای اعتماد صد درصد به آنهاست و نه آنها برای‌شان با ما بنای‌شان بر اعتماد صد درصد است، مبنای آنها در کار با ما راستی‌آزمایی است و مبنای ما در کار با آنها، راستی‌آزمایی است. قدم به قدم با نظارت دقیق نسبت به همدیگر کار را پیش می‌بریم.

 

وی افزود: ما در زندگی شخصی خودمان هم همین‌طور هستیم شما دائما با دوست صمیمی‌تان هم در حال پایش هستید. دوست صمیمی شماست، اما کلامش، سخنش، رفتارش همواره مورد پایش شماست و لذا شما به دوست صمیمی هم می‌گویید من از شما گله دارم، چرا آن کار را انجام دادید و چرا آنگونه رفتار و سخن گفتید. ما همواره در حال نظارت دقیق بر یکدیگر هستیم.

 

روحانی تصریح کرد: مگر می‌شود یک کسی بگوید من نسبت به یک کشور دیگر چشم‌بسته چک سفید می‌دهم، بدون توجه و بدون نظارت و آن دیگری هم نسبت به ما این چنین است، ما باید در مقام عمل، اعتمادآفرینی کنیم.

 

وی ادامه داد: بنده می‌خواهم بر این نکته مهم تأکید کنم، برادران و خواهران عزیز ایران، دشمنان ما در طول سال‌های گذشته، ایران‌هراسی را تبلیغ کردند و گاهی متأسفانه ایران‌هراسی را در ذهن برخی جوامع به باور رساندند، در تبلیغاتشان از ایران‌هراسی سخن گفتند، کار دولت تدبیر و امید در طول این دو و نیم سال بر این مبنا بوده که ایران‌هراسی را به شکست منجر کند. دنیا به ایران اعتماد کند و به این ملت بزرگی که به ناروا در گذشته در مورد این ملت قضاوت کردند، نباید امروز سخن ما، کلام ما دو مرتبه آن ایران‌هراسی شکست‌خورده از بین‌رفته را دو مرتبه زنده کند.

 

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما برای هیچ کشوری تهدید نیستیم. ما نسبت به هیچ کشوری نه تهدید می‌کنیم و نه برنامه تهدید و فشار داریم. ما در طول ۳۷ سال بعد از انقلاب، نه به کشوری تجاوز کرده‌ایم و نه کشوری را تهدید کرده‌ایم، فقط از خودمان دفاع کرده‌ایم، آنگاه که به ما حمله شد، آنگاه که به ناروا به ما تجاوز شد. ما البته باید صاحب قدرت باشیم، زیرا هر کشوری در برابر تهدیدات احتمالی، باید قدرت خود را بسازند و تقویت کند.

 

روحانی خاطرنشان کرد: ما می‌دانیم گاهی قدرت نرم و گاهی قدرت سخت موثر است، ما معتقد به یک قدرت هوشمندانه هستیم و قبول داریم که روزگار، روزگار همه‌چیز است، اما درعین حال ما برای هیچ کشوری تهدید نیستیم.

منبع:خبرگزاری دانشجو

ارسال نظر

آخرین اخبار