خمینی کبیر در چهره سیدعلی خمینی؛

اینکه در جمهوری اسلامی بیانات حکیمانه ولی فقیه فصل الخطاب دعواها لحاظ می شود، به این جهت است که این دعواها یک جایی تمام شود و به پایان برسد، والا اگر ما همینطور دعواها را به خصوص در سطوح حاکمیتی ادامه دهیم، ضربه ی مهمی به نظام زدیم... جدال هدفش پیروز شدن بر خصم و طرف مقابل به هر قیمت است؛ اما نقد هدفش اصلاح است. خیلی وقتها دعواهایى که اتفاق می افتد بازگشتش به نقد نیست...

اطاعت ما از ولی فقیه، اطاعت از مکتب و راه پیامبر است
نوه گرامی امام خمینی با اشاره به سالروز شهادت امام هادی(ع) گفت: امیدوارم با نشستن بر سر سفره‌ی ایشان تأثیرات مثبتی بر زندگی ما حاصل شود.

به گزارش گلستان24، حجت الاسلام و المسلمین سید على خمینى با اشاره به روایتى از امام هادی که میفرمایند "تمام دین، بازگشتش به تقوا، ورع و خداترسی است، تقوای الهی را پیشه کنید و این همان دینی است که ما داریم و از دوستدارانمان می خواهیم که داشته باشند" یکی از مهمترین تفاوت های انسان متدین و بی دین را بازگشت او به همین موضوع دانست و گفت: مهم این است که در مقام عمل متقى باشیم و نسبت به دستورات شریعت ملتزم باشیم.

سید على خمینى گفت: هنگامی که انسان متقی شد و تقوای الهی پیشه کرد به طور طبیعی اطمینان قلبی نیز پیدا می کند و یکی از آثار تقوا و خداترسی این است که انسان اعتماد به نفس پیدا میکند ترس از کسی ندارد، به دلیل اینکه می داند با کسی معامله می کند که فوق همه ی مخلوقات است.

وى ادامه داد: امام هادی می فرمایند، کسی که اطاعت خدا را می کند او نسبت به عصبانیت مخلوق ارزشی قائل نیست و اظهار می کند که من با خدا معامله کردم حال می خواهد مخلوق خوشحال شود یا ناراحت فرقی نمیکند، آن چیزی که مدنظر من است رضایت خالق است.

یادگار امام گفت: کسی که این نگاه را داشته باشد و بگوید من خدا را فقط مدنظر قرار میدهم، خداوند هم محبت او را در دل مخلوقین قرار می دهد.

سید على خمینى با اشاره به روایت دیگرى از امام هادى گفت: کسی که خدا را عصیان کند و نسبت به خداوند تقوا نداشته باشد، شاید خیال کند که مثلا کاری بکنم مردم راضی میشوند در صورتی که دست تقدیر الهی است که اگر کسی خداوند را راضی نکند خدا او را از چشم مردم می اندازد و محبوبیت او را در چشم مردم پایین میاورد.

سید على خمینى ادامه داد: اگر شما به خاطر رضایت مردم کاری انجام دهید و به خدا بی توجه باشید این نقض غرض است و همان هدفی که داشتید نیز برآورده نمی شود.

 

تقواى الهى عامل محبوبیت امام

یادگار امام با اشاره به زندگى امام خمینى گفت: امام راحل ببینید چه کرد؟ نه دستگاه تبلیغاتی داشت، نه جوان بود که قدرتی داشته باشد، چراکه امام زمانی که حرکت خود را شروع کرد بالغ بر 60 سال داشت، تازه انقلابش را شروع کرد تا قبل از آن مردم اقصی نقاط ایران کسی را به عنوان حاج آقا روح الله نمی شناختند.

وى افزود: برای امام چه اتفاقی می افتد که در برهه ی کوتاهی عشق به خمینی در تمام کشور شعله ور میشود؟ شما اگر در روستاهای دوردست می رفتید، می دیدید انقلاب جریان دارد و عامل موفقیت انقلاب ما هم همین عشق به امام بود و اینکه ما توانستیم کوران های مختلفی را رد کنیم، به خاطر عشق به اسلام و انقلاب و امام بود.

سید على خمینى عامل محبوبیت امام را تقواى الهى دانست و گفت: نکته این است که او فقط برای خدا قدم برداشت و خدا نیز محبت او را در دل مردم قرار داد.

یادگار امام گفت: ممکن است در یک برهه‌ای رغبتی نسبت به کسى باشد اما اگر انسان در پیش خود و خدای خود تقواى الهی را پیشه نکند و خداترسی نداشته باشد، هم آخرتش را خراب کرده هم دنیایش را  و به نتیجه نمیرسد.

 

"مردم با کسى عقد اخوت نبسته اند"

یادگار امام با اشاره به فرمایش امام هادی که می فرمایند: کسی که نسبت به خدا پرهیزکاری و تقوا داشته باشد بداند مردم هم نسبت به او همان حالت را دارند و کسی که اطاعت خدا می کند باید بداند که مردم هم اطاعتش می کنند، گفت: چنانچه می بینیم اگر بزرگان دینی ما مورد اطاعت مردم قرار می گیرند به خاطر اطاعت از خدا بوده است، امام صراحت در سخنانشان دارند که مردم اگر ببینند من هم به اشتباه می روم من را نیز کنار می گذارند. مردم با کسی عقد اخوت نبسته اند.

 

خمینی کبیر در چهره سیدعلی خمینی

 

اطاعت از ولى فقیه اطاعت از شخص نیست

 

سید على خمىینى ادامه داد: از نگاه ما اطاعت از عالم متقی در حقیقت اطاعت از پیامبر است و اینکه می گوییم اطاعت از ولایت فقیه اطاعت از پیغمبر است، یکی از معانی آن همین است که اطاعت ما از ولی فقیه اطاعت از شخص نیست بلکه از مکتب است، اطاعت از راه پیامبر است. کسی که تقوا داشته باشد خداوند نیز دستور تشریعى و تکوینی داده و به این گونه تقدیر عالم را نوشته تا مردم از او پیروی کنند و کسی که از خداوند اطاعت کند مردم پیرو او خواهند بود.

سید على خمینى یکی از آثار خداترسی را اطمینان انسان به خدا دانست و با اشاره به روایت امام هادى که فرموده اند، اگر همه مردم به یک مسیر بروند، من مسیر فردی را می روم که او اطاعت خدا را کند، گفت: اگر همه ی مردم مسیر انحرافی را رفتند، من نباید دنباله رو آنها باشم، بلکه باید مسیری را که خدا گفته بروم.

وى با اشاره به زندگى امام راحل که می فرمود، اگر خمینی یکه و تنها بماند بازهم از این مسیر دست بر نمیدارد، گفت: گاه فکر میکنیم امام همین شخصیتی است که به ایران وارد شد، چندهزار نفر آمدند و به او لبیک گفتند و سپس ده سال رهبری کرد و بعد با عظمت رفت و در همین مکان آرمید! اما واقعیت این است که امام دوره هایی را در زندگی گذراند مثل دوره ای که ایشان را از نجف بیرون کردند و معلوم نبود کجا ایشان را قبول می کنند و ایشان با همراهانشان آمدند و فقط همین قدر می دانستند که عراق دیگر تحمل ایشان را ندارد و اعلام کرده بودند شما یا باید سکوت کنی و یا اگر میخواهی علیه حکومت ایران حرف بزنی، ما شما را تحمل نخواهیم کرد.

سید على خمینى ادامه داد: آن وقت امام می فرماید من اگر تک تک فرودگاه ها را بروم و مرا بازگردانند بازهم می روم تا حرفم را بزنم.

سید على خمینى با توجه به روایت امام هادی که فرمودند کسی که پروردگار خود را با دلیل پرستش کند و نسبت به پروردگار بینه ای را داشته باشد هرچه مصیبت و مشکل برای او به وجود بیاید سخت نیست ولو اینکه تکه تکه شود، گفت: کسی که با خدا معامله کرده باشد غمی ندارد مانند شهدای انقلاب که وقتی با خداوند معامله کردند مصائب دنیا برایشان ساده است، زیرا مصائب دنیا در پیشگاه خالق ارزشی ندارد.

یادگار امام در بخش دیگرى از سخنانش به درسى دیگر از امام هادى اشاره کرد و افزود: در مسائل اجتماعی هم درسی که از امام هادی می گیریم بحث منع جدال و مراء است، چراکه ایشان می فرمایند: جدال دوستی دیرین را فاسد و پیمان های محکم را از هم باز می کند و کمترین گناهی که در جدال وجود دارد این است که انسان به دنبال پیروزی است و این مغالبه مهمترین سبب دوری و جدایى هاست.

سید على خمینى سپس در تفسیر معناى جدال گفت: جدال یعنی انسان فقط به خاطر شکست دادن رقیبش حرفایی را بزند. وقتی جدال به وجود بیاید و ما فقط به دنبال ایرادها و دعوا برویم و شاخ و برگ بدهیم، جامعه پس رفت مى کند.

 

جدال در بین سطوح حاکمیت مردم را بدبین مى کند

وى افزود: جدال در بین سطوح حاکمیت مردم را نسبت به نظام بدبین و ناامید میکند. جدال دوستی ها را از بین برده و تبدیل به دشمنی می کند.

سید على خمینى گفت: در نظام اسلامی نباید هیچ مجادله ای داشته باشیم یعنی دعوا بر سر قدرت و پیروزی و اختلافات دنباله دار در نظام جایى ندارد.

 

"بیانات حکیمانه ولى فقیه فصل الخطاب است"

یادگار امام گفت: اینکه در جمهوری اسلامی بیانات حکیمانه ی ولی فقیه فصل الخطاب دعواها لحاظ می شود به این جهت است که این دعواها یک جایی تمام شود و به پایان برسد والا اگر ما همینطور دعواها را به خصوص در سطوح حاکمیتی ادامه دهیم ضربه ی مهمی را ما به نظام زدیم.

سید على خمینى با اشاره به فرق دقیق بین نقد و جدال گفت: جدال هدفش پیروز شدن بر خصم و طرف مقابل به هر قیمت است اما نقد هدفش اصلاح است. کسی که نقد میکند هدفش این است که امور اصلاح شود. دلسوز است. حاضر است هزینه دهد اما نقد کند و اشتباهات را اصلاح کند. اما در جدال کسی که جدل می کند، هدفش اصلاح نیست بلکه با هدف پیروزی بر خصم و منکوب کردن طرف مقابل است که حرف مى زند و نقد مى کند.

وى افزود: خیلی وقتها دعواهایى که در سطوح حاکمیتی ما اتفاق می افتد، بازگشتش به نقد نیست بازگشتش به جدال است؛ یعنی ما وقتی به رقیبمان نگاه میکنیم منتظریم آتویی از او بگیریم تا او را منکوب کنیم و او را سیه رو و ساکت کنیم

شما هم وقتی بمن نگاه بکنید دنبال این نیستید که نواقص من را بگویی تا من اصلاح کنم بلکه دنبال این هستی که من را مفتضح و بی آبرو کنی و از چشم مردم بیندازی و تفاوت است بین نقد و جدال و اینکه امام هادی می فرمایند جدال دوستی‌های دیرینه را می‌پاشاند و پیمان‌های محکم را از هم باز می کند و سبب اختلاف و نزاع در جامعه می شود اشاره به همین مطلب است.

سید على خمینى یکی از تفاوت های حکومت فاسد و جامعه ی مریض با حکومت سالم را در این دانست که در جامعه ی فاسد جدال و در حکومت صالح نقد در جامعه وجود دارد.

سید على خمینى ادامه داد: الحمدلله تا حد زیادی در میان مردم ما نقد وجود دارد و در شرایط مختلف که نگاه می کنیم، مردم ایران نسبت به حاکمیت چشمان تیزبین دارند و بی تفاوت نیستند و این نعمت است.

 

انتقاد مردم به دلیل دلسوزى نسبت به نظام است

سید على خمینى گفت: اگر می‌بینید مردم انتقاد می‌کنند به دلیل این است که مردم حکومت را دوست دارند و نظام و جمهوری اسلامی را از خودشان می دانند اما اگر حکومتی بود که هیچ ارزشی برایش قائل نبودند به همان اندازه که شرش به آنها نرسد کفایت می کردند.

وی ادامه داد: اینکه امروز در بین مردم ما اینقدر حساسیت نسبت به نظام و مسئولین وجود دارد به خاطر این است که مردم ما چندصدهزار شهید بابت این نظام دادند. این نظام را از خودشان میدانند جمهوری اسلامی را متعلق به خودشان می دانند و هنوز مردم ما ین تصور را دارند. مردم ما غیر از این که می گویند کشور ایران برای ماست نسبت به نظام جمهوری اسلامی نیز همین عقیده را دارند و میگویند این مسئولان چند روزی هستند سپس میروند لذا نسبت به اصل نظام دغدغه داریم و آن را مورد عتاب و خطاب قرار میدهیم و این نشان دهنده ی صلابت یک حکومت است.

 

تقدیر از کارمندان بهشت زهرا(س)

سید على خمینى در ابتداى این دیدار خطاب به کارمندان سازمان بهشت زهرا گفت: تلاش و خدمت شما به مردم بسیار ارزشمند است و رضایت مردم از مجموعه‌ی بهشت زهرا به طور حتم حاکی از رضایت خداوند است. تفاوتی که شما با دیگر سازمان ها دارید این است که بقیه نیز به مردم خدمت می‌کنند اما کارکنان بهشت زهرا در سخت ترین شرایط مردم باید به آنها خدمت کنند، به دلیل اینکه زمانی که حادثه ای در خانواده ای رخ میدهد، حالت اعتدالی خانواده از بین می رود و ناراحتی پدید می‌آید و خدمت کردن در این شرایط بسیار دشوار است.

سید على خمینى گفت: طبق آمارهایی که وجود دارد، میزان رضایت بسیار بالایی نسبت به مجموعه ی بهشت زهرا در بین مردم وجود دارد و این بسیار با اهمیت است و نشان دهنده ی این است که این مجموعه موفق است و ما نیز این موفقیت را تبریک عرض می کنیم، شما در پیشگاه خداوند محبوب هستید که در این شرایط سخت به مردم کمک می کنید.

وی ضمن قدردانی از زحمات توکلی، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) و شهردار حرم مطهر امام راحل(س) تصریح کرد: زحمات زیادی در این راه کشیده شده و تأثیرات خوبی نیز داشته است.


منبع: تابناک

ارسال نظر

آخرین اخبار